دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه ورزش سپک تاکرا و قوانین مهم انجام این بازی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اگر از طرفداران ورزش سپک تاکرا هستید و مایلید تا از تاریخچه این ورزش بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

ورزش جذاب سپک تاکرا  ۵۰۰ سال پیش در مالزی توسط خانواده ای سلطنتی پایه گذاری شد و امروزه فدراسیون بین المللی این ورزش بیش از ۴۲ کشور عضو دارد. در این مطلب به تاریخچه ورزش سپک تاکرا پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

آشنایی با تاریخچه ورزش سپک تاکرا

ورزش سپک یا سپاک تاکرا حدود ۵۰۰ سال پیش توسط یک خانواده سلطنتی در کشور مالزی پایه گذاری شد. البته آن زمان سپک تاکرا یک ورزش درباری محسوب می شد اما امروزه فدراسیون بین المللی این ورزش بیشتر از ۴۲ کشور عضو دارد. سپک در زبان مالایی به معنی لگد یا ضربه زدن بوده و تاکرا در زبان تایلندی توپ معنی شده است.
             

این رشته ورزشی در تایلند معمولا فقط به نام تاکرا شناخته می شود و در لائوس به تای تاکرا مشهور است. در فیلیپین نیز سپک تاکرا به اسم سیپا معروف می باشد. در ایران به این ورزش؛ والیبال با پا نیز اطلاق می شود. در حال حاضر مسابقات بین المللی ورزش سپک تاکرا نیز زیر نظر فدراسیون جهانی سپک تاکرا برگزار می گردد و سپک تاکرا قهرمانی جهان هرساله با عنوان جام پادشاهی در بانکوک اجرا می شود.

سپک تاکرا در برنامه مسابقات بازی های آسیایی و بازی های آسیایی درون سالن نیز جای دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد نام این ورزش از دو زبان سپک در زبان مالزیایی به معنی ضربه زدن و تاکرا در زبان تایلندی به معنای توپ برگرفته شده است. زمانی که ورزش مذکور متولد شد تا حدود زیادی به ورزش ژاپنی کماری شبیه بود.

عده ای به صورت دایره وار ایستاده و با چوب به توپ ضربه می زدند. این بازی ساعت ها طول می کشید. از این رو خیلی شبیه بازی کماری بوده که بازیکنان یک دایره بزرگ تشکیل داده و ساعت ها بدون این که توپ به زمین تماس پیدا کند به آن ضربه زده و تا هنگامی که توپ به زمین بخورد، جزو امتیازات آن گروه محاسبه می گشت. در ادامه با تاریخچه ورزش سپک تاکرا و شیوه اجرای این بازی آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پیشینه ورزش سپک تاکرا

ورزش سپک تاکرا تاریخچه ای بس طولانی دارد. این ورزش یکی از پرطرفدارترین ورزش های جنوب شرقی آسیا محسوب می شود و تاکنون بیش از ۴۲ کشور عضو فدراسیون بین المللی سپک تاکرا هستند. ایران نیز یکی از کشورهای مذکور است که در چند سال اخیر عضو این مجموعه شده است.

در بررسی تاریخچه سپک تاکرا مشخص شد کشورهایی مانند مالزی،تایلند؛ اندونزی، ویتنام، فیلیپین جزو کشورهای پیشرو این ورزش هستند و دارای عناوین قهرمانی بانوان و مردان جهان می باشند. سپک تاکرا یا والیبال با پا علیرغم عمومیت داشتن در کشورهای جنوب شرقی آسیا امروزه در کشورهای آمریکا و اروپا مانند کانادا، آلمان، برزیل، انگلیس، اتریش و … نیز عمومیت یافته است.

ورزش سپک تاکرا در ایران سابقه کوتاهی دارد و یک ورزش نوپا محسوب می شود. این ورزش در حال حاضر دوران اولیه شکل گیری خود را سپری می کند و کم کم در میان دیگر ورزش های توپ و تور جا افتاده می شود. بر خلاف والیبال مردم اطلاع زیادی از آن ندارند.

هر ورزشی شامل اصول اولیه خاص خودش می باشد سپک تاکرا نیز در این قاعده بوده و بهترین اصل در این بازی ضربه زدن است. خوب دیدن، خوب ضربه زدن، مهارت در بازی با توپ، کنترل ضربه ها و تمرکز نیز اصول مهم سپک تاکرا محسوب می شوند. اولین تلاش ها در ضربه زدن با توپ سپک تاکرا غالبا ناامید کننده بوده که تمرینات مداوم عادی خواهد شد.

ولی یکی از موارد هیجان انگیز و پرشور در این بازی، کشف این حقیقت می باشد که تا چه اندازه می توانید از پاها و عضلات بدن تان بهره بگیرید و چطور می توان ضربات را با دقت و ظرافت زد. به طور کلی این ورزش را می توان ترکیبی از رشته های فوتبال، والیبال ، بدمینتون و ژیمناستیک تلقی کرد.

به این معنا که فردی می تواند در این رشته موفق شود که توانایی ضربه و کنترل توپ با پا در فوتبال، فکر والیبال، انعطاف ژیمناستیک یا رزمی کار و ظرافت عمل یک بدمینتون باز را داشته باشد. از آنجا که سپک تاکرا را می توان در هر محیط و مکانی مانند پارک، استادیوم، زمین خاکی و ساحلی انجام داد و به امکانات خاصی نیاز ندارد می توان امیدوار بود که این ورزش مفرح و شاد در کشور گسترش یابد.

در ادامه بررسی تاریخچه ورزش سپک تاکرا برخی منابع اشاره کرده اند که اسم این ورزش از یکی از ورزش های قدیمی و باستانی ایالت های مختلف مالزی و کشورهای اطراف آن گرفته شده است. سپک تاکرا از ورزش چینی کوچو (به معنای لگد پا) ریشه یافته که از مسیر ارتباطات تجاری به جنوب شرق آسیا وارد شده است و از حدود ۵ قرن قبل در این منطقه محبوب شد. این بازی در مالایا به اسم سپک راگا شناخته می شود.

شکل امروزی رشته مذکور از دویست سال قبل پایه گذاری شد. وزارت ورزش سیام در سال ۱۸۲۹ برای اولین بار به انتشار مجموعه قوانین ورزش سپک تاکرا اقدام کرد. گروهی به صورت دایره ای ایستاده و با چوب به توپ ضربه می زدند و تا هنگامی که توپ به زمین بخورد جزو امتیازهای آن گروه محاسبه می شد. در سال ۱۹۶۵ تور به این ورزش اضافه شده و به چیزی مانند والیبال امروزی شباهت پیدا کرد.

در تاریخچه سپک تاکرا آمده که این ورزش در سال ۱۳۸۱ توسط علی فولادی به ایران وارد شد و تحت نظر فدراسیون هنگامی شروع به کار نمود. در همین سال بر اساس حکمی از طرف محمد علیپور، وی به عنوان نخستین رئیس انجمن این رشته منصوب گشت و تا سال ۸۸ عهده دار پست مذکور بود تا این که در سال ۱۳۸۹ سهراب آزاد به عنوان دومین رئیس انجمن سپک تاکرا کار خود را آغاز نمود.

فرم و شکل بازی سپک تاکرا به این صورت است که بازیکن ها دایره وار می ایستند و توپ را با پا به هوا می فرستند. در این بازی حق استفاده از دست به هیچ عنوان وجود ندارد. بازی مذکور در قرن ۱۵ و در ملاکا اجرا شد و سال ها بعد از جنگ جهانی دوم هم نه فقط در نواحی اطراف ملاکا بلکه در شهرهای متمدن نیز مرسوم شد و مردمان مالزی از آن بسیار استقبال نمودند.

تا این که در اواسط قرن ۱۹ با تغییراتی همراه شد و به طور پیشرفته تری اجرا شد. به این صورت که بازیکن ها دو سمت یک تور که مانند تور زمین بدمینتون بود ایستاده و با پا توپ را از روی تور به زمین حریف ارسال می کردند. بعد ها به این دلیل که سپک تاگرا بیشتر در جشن تولد جورج پنجم برگزار می شود اسم این ورزش به سپاک راگا تغییر یافت.

این ورزش اولین بار به عنوان یک دوره رقابت بین تیم ها در ماه می سال ۱۹۴۵ اجرا شد. در نیمه قرن بیستم بازیکنان این رشته ورزشی اکثرا بازیکنان فوتبال بودند. زیرا در بازی با توپ توسط پا مهارت بیشتری داشتند. این مسابقات در آن زمان با قوانین داوری بدمینتون صورت می گرفت. تا این که در سال ۱۹۶۰ فدراسیون تشکیل شد و تصمیم گرفته شد سپک تاکرا به عنوان ورزش ملی به جهان معرفی شود. از آن به بعد اسم بازی سپاک راگا به سپک تاکرا تغییر پیدا کرد.

قوانین بازی سپک تاکرا

بازی سپک تاکرا به سه شکل رکو یا تیمی سه نفره، سه سیکل یا تایمی با تیم های پنج نفره و دبل و راگا تیم های دو نفره انجام می شود. از قوانین بازی مذکور می توان به موارد زیر اشاره داشت:

اندازه و ارتفاع زمین و ارتفاع تور بازی و به طور کلی اندازه زمین شبیه زمین بدمینتون می باشد. و در این بازی استفاده از دست غیر قانونی تعریف شده است. همچنین هیچ چرخش و دورانی برای موقعیت های دفاعی تیم تعریف نشده است. در ضمن هر بازیکن ممکن است پیش از عبور توپ از تور حداقل یک بار به آن ضربه بزند.

دیگر قوانین این ورزش:

  • تعداد کل بازیکنان ۴ نفر است و بازیکنان داخل زمین ۳ نفر می باشد.
  • تعداد کل داوران ۲ نفر بوده که در طرفین پایه های تور و در قسمت بالا قرار می گیرند.
  • تعداد ست یا گیم ها شامل سه ست ۱۵ تایی می باشد و هر نیمه یک استراحت یک دقیقه ای دارد.
  • اندازه توپ به اندازه توپ هندبال و توخالی است. ضمنا توپ حصیری بوده و روی آن سوراخ هایی وجود دارد.
  • نت وجود ندارد. رالی هم انجام نمی شود.

  • محل دایره برای سرویس زدن بوده و سرویس زند باید یک پایش را درون دایره قرار دهد. اگر زمین بازی را شبیه زمین بدمینتون فرض کنیم محل دایره تقریبا در منطقه ۶ است.
  • مکان ربع دایره محلی است که یار سرویس زدن توپ را با دست روی پای سرویس زن انداخته و این دو ربع دایره در زمین هر یک در انتهای طرفین خط زمین بوده و از طرفین انتهای خطوط طولی به اندازه یک متر به یکدیگر وصل می شوند.
  • هر کسی از یار مقابل می تواند توپ را بگیرد. و کنترل توپ توسط سر و سینه ضربه محسوب نمی شود.
  • ارتفاع تور برای خانم ها ۴۲.۱ و برای آقایان ۵۵.۱ سانتی متر می باشد.

  • تور بازی باید از سیم های خیلی نازک معمولی یا نایلونی به طور شبکه ای ساخته شده باشد و پهنای تور ۷۰ سانتی متر باشد.
  • توپ سپک تاکرا کروی شکل بوده با یک لایه محافظ از درون که دارای ۱۲ سوراخ می باشد و جنس آن فیبر مصنوعی یا حصیر و به عبارتی خیزران طبیعی می باشد که پیشتر نیز اشاره شد.

  • وزن توپ بین ۱۷۰-۱۸۰ گرم است و برای خانم ها این وزن ۱۵۰-۱۶۰ گرم تعیین شده است.
  • اداره کنندگان مسابقه شامل داور رسمی (بیرون از زمین و ناظر بازی)، داور خط نگهدار دو نفر در خط مرکزی زمین و ۴ نفر در خطوط کناری می باشند.

انواع سپک تاکرا

  • سپک تاکرا شامل سه قسم بازی هوپ تاکرا، دبل تاکرا و تاکرای ساحلی می باشد.
  • در هوپ تاکرا که شبیه بسکتبال است با حلقه ای که از سقف آویزان می شود ۵ بازیکن زیر حلقه قرار گرفته و باید در مدت نیم ساعت با ضربه های پا توپ را به حلقه وارد کنند.
  • در دبل تاکرا دو نفر بازیکن روبروی یکدیگر قرار می گیرند.
  • در سپک تاکرای ساحلی روی شن و ماسه مانند والیبال ساحلی سه بازیکن به بازی می پردازند.
  • مهمترین فاکتور در ورزش سپک تاکرا آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری بازیکنان می باشد.

در پایان از همراهی شما سپاس گزاریم و در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با تاریخچه فوتسال و تاریخچه بدمینتون روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *