دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان موی زیر پوستی با انواع روش های خانگی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که درمان موی زیر پو.ستی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های موثر در از بین رفتن موهای زیرپوستی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی زمانی که موها به جای رشد مستقیم از فولیکول پیچ بخورند و در زیر پوست رشد کنند شما موهایی زیر پوستی خواهید داشت. از آنجایی که این موها برآمدگی هایی برجسته ایجاد می کنند و لمس آن ها نیز اغلب دردناک است بایستی سریعا برای درمان مو های زیر پوستی تان اقدام نمایید.

آشنایی با نحوه درمان موی زیر پوستی

بهتر است بدانید گاهی اوقات موهای روی پوست بدن پس از رشد نمی توانند لایه میانی پوست را سوراخ کرده و از آن خارج شون. به همین خاطر نوک آن ها به سمت داخل پوست فرو رفته و به همان سمت رشد می کند. در این صورت موهای زیرپوستی به وجود خواهند امد که در اصطلاح علمی به این عارضه پسودوفولیکولیت گفته می شود.

چگونگی درمان موی زیر پوستی

همچنین در برخی مواقع نیز سلول های مرده پوست می توانند فولیکول مو را مسدود کنند و در نتیجه موها مجبور می شوند تا به جای اینکه به سمت بالا و بیرون بروند در زیر پوست رشد کنند. این عارضه اغلب در کسانی که موهای ضخیم با فر دارند بیشتر به وجود می آید زیرا موهای مجعد و فر زمانی که کوتاه می شوند نوک تیزی پیدا می کنند و در صورت کوتاهی بیش از حد نیز انتهای تیز مو به داخل پوست فرو رفته و آن را سوراخ می کند و در زیر پوست رشد خواهد کرد.

توجه داشته باشید که موهای زیرپوستی اغلب به صورت جوش های چرکی قرمز رنگ بروز می کنند که در بسیاری اوقات دردناک هم هستند و با خارشی آزاردهنده تبدل به یک معضل بزرگ خواهند شد. در واقع نفوذ باکتری ها و ویروس ها به بستری که مو زیر پوست ایجاد کرده باعث می شود تا دقیقا مانند آکنه این محل تبدیل به محلی عفونی همراه با چرک و التهاب گردد و در نهایت ظاهری ناخوشایند به پوست بدهد.

معمولا موهای زیرپوستی در نواحی مختلفی از پوست که بیشتر موزدایی می شوند مانند زیر بغل، روی گونه ها، پشت لب، پاها، دست ها و روی اندام های تناسلی بروز می کنند.

علل رویش موهای زیرپوستی:

همانطور که می توانند عوامل مختلفی در رویش موهای زیرپوستی دخیل هستند که در ادامه سعی داریم مهم ترین این علل را به صورت کامل شرح دهیم:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علل رویش موهای زیر پوستی

  • شیو کردن موها به صورت برعکس:

افرادی که برای اپیلاسیون موهای بدن شان از تیغ و ژیلت استفاده می کنند در اغلب مواقع برای شیو عمیق تر، زیلت را برعکس جهت رشد موها بر روی پوست شان حرکت می دهند که این کار موجب افزایش رشد موهای زیرپوستی خواهد شد زیرا نیرویی که در اثر اپیلاسیون به ریشه مو ها وارد می شود منجر به روش موهای ضعیف تر شده که توانایی موها برای خروج از پوست را تضعیف خواهد کرد.

  • تجمع سلول های مرده روی پوست:

به صورت میانگین روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار سلول پوست جدید ایجاد می شود و جایگزین سلول های قبلی خواهد شد. به صورت طبیعی در این فرآیند جایگزینی، سلول های مرده خود به خود از بین خواهند رفت اما ممکن است مقداری از آن ها بر روی سطح پوست باقی بمانند که در این صورت ظاهری کدر و تیره پیدا کرده و در نهایت پوسته پوسته می شوند.

در واقع خارش، جوش، اکنه و موهای زیرپو.ستی را می توان از اتفاقات ناخوشایندی دانست که به دنبال باقی ماندن سلول های مرده روی پوست ظاهر زیبا را تهدید خواهند کرد.

  • موهای مجعد و فر:

به طور کلی هر فردی ممکن است مدتی پس از شروع به اپیلاسیون نمودن موها درگیر موهای زیرپوستی شود اما این عارضه در افرادی که به صورت طبیعی دارای موهای ضخیم و مجعد هستند بیشتر دیده می شود زیرا این موها قدرت بیشتری برای برگشت به درون پوست دارند و پس از رشد به دلیل فر بودن مجددا به سمت پوست باز خواهند گشت.

علت های ایجاد موی زیر پوستی

  • هورمون های جنسی:

بهتر است بدانید که سطوح بالای هورمون های جنسی در افراد موجب می شود تا موهای زائد بیشتری بر روی پوست شان رشد می کند. این مسئله می تواند بیش از دیگران آن ها را در معرض موهای زیرپوستی قرار دهد.

چگونگی پیشگیری از ایجاد موهای زیر پوستی:

به طور کلی شما برای جلوگیری از رشد موهای زیر پوستی می توانید کار های بسیار راحت و ساده ای را انجام دهید که شامل موارد فوق خواهند بود:

عدم استفاده از تیغ و ژیلت برای اپیلاسیون

چرب نگه داشتن پوست با استفاده از لوسیون های بدن و یا روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، زیتون، جوجوبا و عصاره اسطوخودوس

استفاده از مرطوب کننده های مناسب برای پوست صورت

لایه برداری و پاکسازی پوست به صورت مرتب که آسان ترین روش آن استفاده از لیف در حمام است.

استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست پس از اتمام اپیلاسیون

تمیز نگه داشتن سطوح پوست و جلوگیری از ورود میکروب ها به لایه های میانی پوست

چگونگی جلوگیری از رویش موی زیر پوستی

روش های درمان موهای زیر پوستی:

با وجود اینکه موهای زیر پوستی در اغلب اوقات به خودی خود از بین می روند اما در صورت باقی ماندن در زیر پوست موجب ایجاد عفونت و چرکی شدن و آبسه خواهند شد که علاوه بر ظاهر ناخوشایند می تواند با درد نیز همراه باشد. در این مواقع می توانید ابتدا محل مورد نظر را با کمپرس گرم کنید تا التهاب آن کمتر و روزنه های پوستی نیز باز شوند. سپس با کمی موی زیر پوستی را بیرون بیاورید.

اما اگر با این کار نتوانستید از شر موی زیر پوستی راحت شوید و موی زیر پوستی تبدیل به آبسه و جوش عفونی شده بود بایستی حتما به پزشک متخصص مراجغه نمایید تا با یک سوزن استریل یک برش کوچک در پوست ایجاد کند تا موی زیر پوستی آزاد گردد.

اما اگر استفاده از سوزش و فشار برای شما ناخوشایند است می توانید از داروهایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند به صورت موضعی استفاده نمایید. زیرا این دارو التهاب پوست را کاهش داده و موجب می شوند تا موها در مسیر صحیح خود قرار بگیرند و پس از گذشت چندین روز از زیر پوست خارج شوند.

علاوه بر این ها لیزر درمانی نیز روشی موثر برای رهایی همیشگی از شر موهای زیر پوستی است که البته بایستی توسط پزشک متخصص انجام بگیرد.

روش های خانگی برای درمان موهای زیر پوستی:

علاوه بر روش های بیان شده برخی راهکار های خانگی نیز برای درمان موهای زیر پوستی مطرح شده اند که در ادامه سعی داریم کاربردی ترین و بهترین این راهکار ها را شرح دهیم:

روش های از بین بردن موهای زیرپوستی

  • اسکراب روغن زیتون و شکر:

از انجایی که سلول های پوستی مرده می توانند فولیکول مو را مسدود کنند روغن زیتون موجود در این ترکیب پوست را شفاف کرده و شکر نیز یک راه موثر برای جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی خواهد بود. زیرا بافت بلوری شکر بر اثر مالش می تواند سلول های مرده پوست را به راحتی از بین ببرد.

این روش خانگی درمان موهای زیر پوستی اغلب با استفاده از روغن زیتون خالص، شکر، روغن درخت چای و اسانس اسطوخودوس انجام می شود. روغن زیتون طبیعی و خالص ین عنصر طبیعی برای پوست خواهد بود زیرا مطالعات نشان می دهد که این ماده حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و می تواند موجب کاهش تورم شود.

همچنین اسید های چرب نیز می توانند پوست شما را مرطوب کرده و نرمی آن را یبشتر کنند. روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد باکتری قوی هستند که می توانند به کاهش التهاب کمک کنند و از گسترش عفونت تا حد زیادی جلوگیری کنند.

برای استفاده از روش بایستی ترکیب روغن زیتون و شکر جهت درمان موهای زیر پوستی به مقدار مساوری ترکیب شوند. سپس چندین قطره روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس به آن بیافزایید. توصیه می شود که برای ذخیره کردن این اسکراب از یک ظرف در دار استفاده نمایید.

سپس اسکراب را بر روی ناجیه آسیب دیده به آرامی و با حرکات دورانی ماساژ دهید. در پایان پو.ست را با آب گرم شستشو دهید. بهتر است دو مرتبه در طول هفته منظقه اطراف موهای زائد را با این روش شیو کنید تا بتوانید از شر موهای زیر پوستی در حال رشد خلاص شوید.

اسکراب پوست برای رفع مموهای زیرپوستی

  • جوش شیرین و روغن نارگیل:

بافت دانه دانه جوش شیرین آن را به یک عنصر طبیعی برای حذف سلول های مرده پوست، بازکننده منافذ مسدود شده و روش درمان موهای زیر پوستی تبدیل کرده است. هنگامی که این ماده با روغن نارگیل ترکیب می شود یک اسکراب ضد التهابی ایجاد می شود که به کاهش قرمزی و تورم و همچنین جلوگیری از گسترش باکتری ها کمک خواهد کرد.

همچنین بر اساس مطالعات انجام شده روغن نارگیل خالص حاوی خواص ضد التهابی بوده و می تواند قرمزی و تورم را حد زیادی کاهش دهد. همچنین جوش شیرین نیز به صورت موثر موجب کشتن باکتری هایی می شود که می توانند باعث عفونت های پوستی شوند.

برای آماده سازی این ترکی بایستی دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را ترکیب نمایید تا یک خمیر صاف به دست بیاید. اگر پوست حساسی دارید بایستی از مقدار جوش شیرین بکاهید و در مقابل مقدار روغن نارگیل را افزایش دهید.

به آرامی خمیر را بر روی پوست ماساژ دهید تا یک لایه از روی منطقه آسیب دیده برداشته شود. پس از اسکراب نیز اجازه دهید ترکیب چندین دقیقه بر روی پوست بماند و سپس پوست را با آب گرم شستشو دهید. این روند را در طول روز دو مرتبه تکرار نمایید تا تورم و قرمزی به صورت کامل ناپدید شود.

انجام لیزر برای رفع موهای زیر پوستی

  • آلوئه ورا:

همچنین آلوئه ورا نیز یک ر.ش شگفت انگیز طبیعی برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله تسکین فوری التهاب و خارش ناشی از موهای زیر پوستی خواهد بود. بر اساس تحقیقاتی که بر روی آلوئه ورا انجام شده می تواند گفت که این ماده موجب کاهش التهاب بیش از حد بر روی پوست، قرمزی و تورم شده و پوست را مرطوب می کند تا مانع تجمع ناخالصی ها شود.

همچنین آلوئه ورا می تواند به صورت فعال آسیب دیدگی پوست را بهبود بخشیده و تولید کلاژن پوست را افزایش دهد. برای استفاده از این راهکار بایستی ژل آلوئه ورا بر روی منطقه آسیب دیده بمالید. لازم نیست ان را شستشو دهید زیرا ژل به سرعت جدب پوست می شود. برای رسیدن به نتیجه ایده آل می توانید در طول روز دو الی سه مرتبه این روند را تکرار نمایید.

  • سرکه سیب:

سرکه سیب نیز می تواند تا حد زیادی به درمان موهای زیر پوستی و تشویق روند بهبود زخم ها و جوش های ناشی از اصلاح موبا تیغ کمک کند. از آنجایی که سرکه سیب یک ضد عفونی کننده طبیعی محسوب می شود به کاهش التهاب کمک شایانی کرده و همچنین به سرعت موجب کاهش تحریک پوست خواهد شد.

برای استفاده از این روش بایستی به صورت مساوی سرکه سیب و آب را ترکیب نمایید و سپس یک تکه پنبه را به آن آغشته کرده و بر روی پوست بگذارید. همچنین جهت کمک به سرکه سیب برای نفوذ عمیق پوست سعی کنید پنبه را چندین دقیقه بر روی پوست نگه دارید. سپس بعد از ده دقیقه پوست تان را با آب گرم بشویید.

راهکار های رفع موهای زیرپوستی

این روش را تا جایی تکرار کنید که التهاب و برآمدگی ناشی از موهای زیر پوستی به صورت کامل برطرف گردد. همچنین می توانید مقداری عصاره عنبر سائل را به این ترکیب اضافه کنید تا تاثیر آن بیشتر شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *