دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پاک کردن لکه لوازم آرایشی با روش های پاکسازی موثر

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

از جمله اصول و نکات خانه داری که اهمیت زیادی داشته و باید در آن مهارت داشت آشنایی با انواع روش های تمیز کردن لکه های مختلف است که از قبیل این موارد می توان به پاک کردن لکه لوازم آرایشی اشاره کرد که با یادگیری اصول آن می توانید هر نوع لکه ایجاد شده در اثر وسایل آرایشی را به راحتی از بین ببرید.

از انواع لکه هایی که امکان دارد در اثر اتفاقات مختلف بر روی فرش و لباس و یا هر چیز دیگری ایجاد شود لکه وسایل آرایشی بوده که همانند دیگر لکه ها باید طبق نکات و اصول تمیز کردن آن لکه عمل نمایید تا به راحتی و بدون دردسر لکه ایجاد شده را از بین برده و مانع از ماندگاری آن شوید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای یادگیری و راهنمایی شما عزیزان نحوه پاک کردن لکه لوازم آرایشی را آموزش بدهیم.

روش های پاکسازی لکه آرایشی از روی فرش

طریقه پاک کردن لکه لوازم آرایشی

به طور کلی باید گفت با توجه به این که آرایش کردن از جمله کارهای همیشگی خانم ها بوده و همواره با وسایل آرایشی سروکار دارند بنابراین گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی لکه هایی ناشی از آن ها ایجاد شود که در صورت بروز چنین مشکلی می توانید با بهره گیری از روش های پاک کردن لکه لوازم آرایشی آن ها را به طور کامل پاکسازی نمایید.

لک شدن لباس و دیگر سطوح با انواع وسایل آرایشی اتفاقی دور از انتظار نیست. در حقیقت تمامی افراد امکان دارد به نوعی آن را تجربه کرده باشند. به طور مثال در حین استفاده از این لوازم لباسشان به کرم پودر آغشته شده و یا در اثر بی توجهی مقداری از لاک ناخن بر روی فرش یا موکت ریخته شده است. از بین بردن این گونه لکه ها بخصوص رژ لب از روی انواع دیوار و فرش و لباس کار دشواری نمی باشد تنها لازم است با تکنیک ها و ترفندهای پاکسازی این مواد آشنا باشید.

روش های پاکسازی لکه مواد آرایشی

نحوه پاکسازی لکه وسایل آرایشی مایع

لوازمی همچون کرم پودر رقیق، ضدآفتاب، کرم ب ب و حتی ریمل در دسته لوازم آرایشی مایع جای می گیرند و به عبارت کلی هر گونه ماده آرایشی مایعی که پایه چربی داشته باشد با این شیوه قابل تمیز کردن است. نخستین گام این است که پایه چربی ماده آرایشی را از بین ببرید، یک پاک کننده ضدچربی همچون مایع ظرفشویی چنین تاثیری را به همراه خواهد داشت.

مکان لکه ایجاد شده را خیس کرده و مقداری مایع ظرفشویی را بر روی آن بریزید و با استفاده از یک مسواک یا برس کوچک نرم سطح لکه را خیلی آرام بسابید، مواظب باشید که به بافت پارچه صدمه ای نرسد تا وقتی که لکه به طور کامل تمیز شود این عمل را ادامه بدهید. بعد از آن محل لکه را با استفاده از آب ولرم آبکشی نمایید و لباس را مثل همیشه با پودر رختشویی و با استفاده از دست یا ماشین لباسشویی شستشو دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نحوه پاک کردن لوازم آرایشی

نحوه پاکسازی لکه وسایل آرایشی پودری و جامد

موادی همچون رژ گونه، پنکیک، سایه و هر نوع ماده خشک دیگری که برای آرایش استفاده می شود در این دسته جای می گیرد و به دلیل این که این گونه پودرها سبک می باشند به سادگی روی بافت پارچه قرار می گیرند ولی در صورتی که روی این پودرها برس بکشید روی پارچه مالیده شده و به سادگی تمیز نخواهند شد.

زمانی که پودر آرایشی بر روی لباس شما ریخت، خیلی سریع آن را فوت کنید تا اضافه های پودر از روی آن برداشته شود. در صورتی که هنوز کمی از پودر بر روی لباس باقی مانده می توانید یک دستمال یا پنبه تمیز را به مقداری مایع پاک کننده آرایش بمالید و بر روی لکه بزنید تا تمیز شود. بعد از آن لباس را شستشو دهید و زمانی که از پاک شدن لکه اطمینان پیدا کردید لباس را خشک نمایید.

نحوه پاکسازی لکه آرایشی از روی سطوح

روش های تمیز کردن انواع لکه های آرایشی مختلف

هر یک از لکه های مختلف ایجاد شده در اثر وسایل آرایشی گوناگون را می توان با استفاده از راهکاری موثر و مخصوص پاکسازی نمود که در ادامه به معرفی بهترین راهکاری موجود در این زمینه پرداخته ایم.

پاکسازی لکه کرم

اگر لباس و یا سطوح دیگر به کرم پودر و یا سایر کرم ها آغشته شد باید بدین صورت عمل نمایید که در ابتدا با کمک وسیله ای لبه دار همچون چاقو یا قاشق مواد را از روی محل موردنظر برداشته و بعد پارچه ای را خیس نمایید و چندین مرتبه بر روی محل لک شده بمالید. سپس کمی ترکیب شوینده همچون مایع ظرفشویی را بر روی محل موردنظر بریزید و با استفاده از مسواک بر روی آن بسابید. در آخر در صورت امکان قسمت موردنظر را بشویید و در غیر این صورت دوباره با پارچه مرطوب مایع شوینده را از روی آن تمیز نمایید.

طریقه پاکسازی لکه مواد آرایشی

پاکسازی لکه خط چشم و ریمل

برای پاک کردن لکه این نوع لوازم آرایشی از روی لباس و دیگر سطوح می توانید از یک نوع ترکیب شوینده و یا ضد لک پارچه استفاده نمایید. متناسب با جنس ریمل و یا خط چشم می توانید از ترکیب شوینده قوی و یا ملایم تر استفاده نمایید. به منظور این کار ترکیب شوینده را بر روی محل لکه شده بریزید. بعد از سپری شدن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه توسط یک مسواک لکه را بسابید و بعد با آب ولرم شستشو دهید.

پاکسازی لکه لاک ناخن

به غیر از استون شیوه دیگری نیز برای پاک کردن لکه لاک از لباس و دیگر سطوح وجود دارد. در ابتدا منتظر بمانید تا لاک خشک شود و بعد تکه ای نوار چسب بر روی لکه بگذارید و سریع آن را بکشید. با این شیوه لاک ناخن از روی محل موردنظر تمیز خواهد شد.

راه های پاکسازی لکه آرایشی از روی فرش

پاکسازی لکه رنگ مو

تمیز کردن لکه رنگ مو از روی لباس دشوار تر از دیگر لکه ها می باشد. بدین ترتیب به منظور تمیز کردن این گونه لکه ضمن استفاده از مایع شوینده به نوعی حلال نیز احتیاج دارید. به منظور این کار می توانید محل موردنظر را با استفاده از پنبه ای آغشته به تینر و یا تربانتین بمالید.

پاکسازی لکه رژ لب

با توجه به این که در ترکیبات تشکیل دهنده رژ لب مواد روغنی وجود دارد بدین ترتیب باید از ماده ای مناسب و موثر برای تمیز کردن و پاک کردن لکه رژ لب استفاده گردد. پیش از بکار بردن مایع پاک کننده در آغاز با یک دستمال نم دار رژ لب را از روی لباس تمیز نمایید. بعد از آن از ماده ای شوینده یا پاک کننده همچون مایع ظرفشویی یا دستشویی و الکل برای پاکسازی رژ لب استفاده نمایید. برای انجام این کار نیز می توانید لباس را با ترکیب شوینده شستشو دهید و هم این که با یک دستمال نخی آغشته به الکل را بر روی لکه بکشید. این عمل را تا زمانی که لکه کاملا پاک گردد تکرار نمایید.

نحوه پاک کردن لکه مواد آرایشی

نحوه تمیز کردن مواد آرایشی از روی فرش و موکت

برای پاک کردن لکه لوازم آرایشی به ویژه وسایلی که حاوی ترکیبات جامد و روغنی می باشند می توانید بدین گونه عمل نمایید که در آغاز تا حدی که امکان دارد تکه های مواد آرایشی را از روی فرش جدا نمایید. اگر ماده آرایشی خشک شده باشد در گام اول آن را با پارچه نرم خیس کنید و بعد در محلی که ماده آرایشی ریخته شده کمی اسپری مو بزنید.

پس از آن با یک تکه پارچه نخی قسمت موردنظر را مالش دهید. در ادامه کار با یک تکه پارچه نرم دیگر همچون حوله نمناک محل لک شده را پاک نمایید. در صورت احتیاج مراحل بالا را چندین مرتبه تکرار نمایید. همینطور اگر ماده آرایشی درون تار و پود فرش نفوذ کرده باشد می توانید به جای بکار بردن پارچه از برسی نرم برای این عمل استفاده نمایید.

راه های پاک کردن لکه لوازم آرایشی

نحوه تمیز کردن مواد آرایشی از روی دیوار

اگر دیوار موردنظر گچی باشد پاکسازی لکه از روی آن مقداری سخت می باشد. برای این عمل می توانید کمی خمیر دندان بر روی لکه بگذارید و بعد با مسواک بر روی آن بکشید. شیوه دیگر برای پاکسازی لکه مواد آرایشی از روی دیوار گچی و رنگ شده این است که با یک تکه پارچه نخی آغشته به محلول آب و جوش شیرین لکه را از روی دیوار پاک نمایید. همینطور کشیدن پنبه آغشته به روغن بچه نیز از دیگر شیوه های پاکسازی لکه مواد آرایشی از روی دیوار است.

راهکارهای پاکسازی لکه مواد آرایشی

در مطلب ارائه شده روش های پاک کردن لکه لوازم آرایشی از روی فرش و لباس و دیگر سطوح را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *