دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پاک کردن لکه رژ لب از روی لباس و روی فرش

  • فاطمه فلاح
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

رژ لب یکی از پردردسرترین لوازم آرایشی به شمار می رود، اگر به فرش و لباس مالیده شود به سختی می توان آن را از بین برد. اما پاک کردن لکه رژ لب با چند روش ساده امکان پذیر است.

یکی از لوازم آرایشی پر دردسر ،رژ لب است که وقتی به لباس یا فرش مالیده می شود به سختی می شود آن را پاک کرد. ما در این مقاله چند روش ساده و پر کاربرد را برای پاک کردن لکه رژ لب به شما آموزش می دهیم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

مواد تشکیل دهنده رژلب ها موم، رنگ، روغن است و دلیل دیر از بین رفتن لکه رژلب از روی لباس مواد تشکیل دهنده آن ها است. پس برای از پاک کردن لکه رژلب باید مواد ساخت آنها را کاملا بشناسید.

روغن به آسانی با رقیق کننده ها بیرون می آید، موم به راحتی با حلال کننده ها از بین می رود و رنگ رژلب هم هنگام استفاده از این مواد پاک می شود. اما مشکل اصلی که وجود دارد این است که اکثر اوقات همان لحظه متوجه این لکه ها نمی شویم و هر چه بیشتر می ماند تمیز کردن آنها مشکل تر است.

روش های از بین بردن لکه رژ لب

پاک کردن لکه رژلب از روی لباس

قدم اول: نخست نوع پارچه را مشخص کنید. اگر جنس پارچه ابریشمی، پشمی یا ترمه باشد، برای تمیز کردن آن را به خشکشویی بسپارید. جنس این پارچه ها ظریف است و ممکن است آسیب ببینند.

روش های ساده برای از بین بردن لکه رژ لب

قدم دوم: برای پارچه های قابل شستشو مانند نخی و مصنوعی، ابتدا باقیمانده رژلب ها را با ناخن از روی پارچه بتراشید.

  •  آرون گروپس

قدم سوم: چند عدد دستمال کاغذی روی یک سطح سفت قرار دهید و قسمت کثیف شده پارچه را روی دستمال ها بگذارید. سپس مقدار کمی مایع ظرفشویی پشت قسمت لکه دار شده پارچه بریزید، با استفاده از یک مسواک تر روی لکه از بیرون به داخل بکشید. وقتی کمی مرطوب و صابونی شد داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

روش های پاک کردن لکه رژ لب

اگر لکه بعد از شستشو روی لباس باقی ماند همین مراحل را تکرار کنید، اما تا وقتی که کاملا تمیز نشده است داخل ماشین نیندازید.

موارد دیگری که می توانید برای پاک کردن لکه رژ لب استفاده کنید:

مایع ظرفشویی

مواد موجود در مایع ظرفشویی چربی ها را تمیز می کند. البته مایع لباسشویی شامپو هم تاثیر را دارند. فقط مراقب باشید که مایع حاوی سفید کننده نباشد چون رنگ لباس را از بین می برد.

پاک کردن لکه رژ لب با آمونیاک

ابتدا باید لکه را زیر آب بگیرید تا کم از بین برود. شما می توانید گوش پاکن را به آمونیاک آغشته کنید و با ضربه روی لباس خیس بزنید. بعد از اینکه لکه کاملا محو شد، لباس را با صابون بشویید.

الکل

یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن لکه رژ لب استفاده از الکل می باشد. فراموش نکنید نباید الکل را روی لباس بمالید چون پخش می شود. تنها کافی است که یک تکه پارچه را به الکل آغشته کنید و با ضربه روی الکل بزنید.

اسپری مو

آخرین راهی که می توانید برای از پاک کردن لکه رژلب استفاده اسپری مو است. اگر جنس پارچه لباس مانند ابریشم ظریف نیست اسپری را مستقیم روی پارچه بزنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی لباس بماند. و در مرحله آخر از دستمالی که با آن گرم مرطوب کردید استفاده کنید.

از بین بردن لکه رژ لب با اسپری

پاک کردن لکه رژ لب از روی فرش با روش های ساده

اولین مرحله برای پاک کردن لکه رژلب، این است که تمام حجم رژ لب باقی مانده بر روی سطح را به گونه ای از بین ببرید که بیشتر پخش نشده و به قسمت های دیگر و در عمق بافت و پرزهای موکت یا فرش داخل نشود.

شما برای این کار می توانید از چسب نواری استفاده کنید. به این صورت که چسب را به اندازه کمی بزرگتر از رژ لب ریخته شده جدا کرده و به آرامی روی سطح بچسبانید؛ سپس آن را جدا کرده و به طور مجدد همین عمل را با نوار چسب بعدی انجام دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا به جز لکه رنگی روی فرش چیزی از ماده رژ باقی نماند.

همچنین شما می توانید از کاردک یا چاقوی کند و قاشق نیز استفاده کنید. سپس روی لکه یک دستمال یا حوله کاغذی بگذارید و تا جایی که امکان دارد رژ لب اضافی را جذب کنید. ابتدا روی رژ لب مایع مقدار کمی، ماده شوینده اسپری کنید و بعد از گذشت ۵ تا ۷ دقیقه، روی لکه را با مسواک قدیمی یا اسفنج بشویید. سپس روی لکه مقداری آب اسپری کنید و با یک حوله، آب و رطوبت اضافی فرش را بگیرید.

روش آخری که به شما برای پاک کردن لکه رژ لب از روی فرش پیشنهاد می کنیم استفاده از بخار شوی می باشد. در صورت موجود نبودن این وسیله، می توانید کمی آب گرم را روی محل مرطوب اسپری کنید و سپس با یک حوله قدیمی، دستمال کاغذی یا پارچه نخی تمام رطوبت باقیمانده را تا تا جایی که ممکن است خشک کنید.

هشدار: اگر این اتفاق برای فرش دستباف شما رخ داد، آن را در اولین فرصت برای لکه گیری و شستشو به قالیشویی ارسال نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *