دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص کود آهن برای گیاهان مختلف و نحوه استفاده از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کود آهن یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد گیاهان باغچه و آپارتمانی می باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی خصوصیات و خواص کود آهن برای گیاهان آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی کود آهن یکی از ضروری ترین عناصر ریز مغذی در گیاهان محسوب می شود که بسیار کم مصرف بوده و در فرآیند تولید کلروفیل نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. به همین خاطر تولید کلروفیل و سبزینه برگ گیاهان تا اندازه زیادی وابسته به خواص کود و عنصر آهن خواهند بود.

آشنایی با خواص کود آهن

بهتر است بدانید که کود آهن در واقع یکی از منابع عنصر FE یا همان عنصر گروه هشتم جدول تناوبی است که جزء ریز مغذی های مورد نیاز گیاهان طبقه بندی می شود یعنی که توسط گیاهان در مقادیر کمتری نسبت به عناصر مغذی اولیه یا ثانویه مورد نیاز خواهد بود. بنابراین این عنصر اغلب در خاک های هوادیده به وفور یافت می شود اما در مقابل فعالیت بیولوژیکی بسیار کمی دارد.

خصوصیات و خواص کود آهن

امروزه اهمیت آهن به اندازه ای پیش رفته است که کارشناسان تغذیه گیاهی همواره در تلاش برای تشخیص علائم کمبود آهن و رفع موانع جذب عنصر آهن خواهند بود. کود آهن را می توان از مهم ترین و اصلی ترین عناصر مورد نیاز د روند رشد و نموی گیاهان دانست که فرقی نمی کند درختی بزرگ یا یک گلدان کوچک از گیاهان آپارتمانی داشته باشید زیرا تمامی آن ها برای اصلی ترین روند حیاتی شان یعنی فتوسنتز به آهن نیاز پیدا خواهند کرد.

در واقع همانطور که زندگی انسان و سایر حیوانات وابسته به غذا، آب و هوا است آهن نیز یکی از عناصر مورد نیاز برای ادامه حیات در گیاهان خواهد بود و به همین خاطر کافی نبودن سطوح آهن در گیاهان مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

کود آهن برای چه گیاهانی مناسب است؟

به طور کلی برای اینکه متوجه شوید این کود ها برای مصرف و تقویت کدام گیاهان مناسب هستند در ابتدا بایستی میزان اسیدی بودن و قلیایی بودنخاک گیاهتان را اندازه گیری نمایید و سپس بر اساس نوع مناسب، کود را برای گیاه انتخاب نمایید. البته از این نکته غافل نشوید که بهترین کود های آهن اغلب ۶ درصد هستند و با ماده ای به نام EDDHA کلاته شده اند زیرا مقاومت بالایی درون خاک های قلیایی خواهند داشت.

این کود معمولا برای اغلب گل هایی که در فضای باغچه کشت می شوند و همچنین گل های اپارتمانی کاملا ایده آل خواهد بود. علاوه بر این به خاطر ترکیبات مناسب آن ها یکی از انواع کود آهن برای گندم، پسته و گوجه فرنگی است که می توانید به راحتی از آن ها در زمین هیا کشاورزی تان استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

فواید بی شمار کود آهن

اما در انواع دیگر بایستی از کود آهن به اندازه تاثیر اش در انواع و ساختار خاک ها با PH های مختلف دقت نمایید زیرا ممکن است نتوانند در آن میزان از قلیایی بودن خاک دوام بیاورند.

مقدار مورد نیاز کود برای گیاهان:

همانطور که متوجه شدید معمولا مصرف کود آهن در زمین ها و مزارعی که دچار کمبود آهن می باشند توصیه خواهد شد و همچنین انواع کود آهن توسط متخصصان معفی و تولید شده است. اما با این حال آگاهی از نحوه و میزان استفاده صحیح از کود آهن نیز جزو ضروریات بوده و کشاورزان باید به خوبی از آن مطلع باشند تا بتوانند بهترین و بیشترین بهره وری را از مصرف این کود کسب نمایند.

دقت داشته باشید که در مقدار و نحوه مصرف کود آهن معمولا نوع گیاه و نیاز های آن، شرایط رشد و همچنین منطقه مورد نظر بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. در فرآیند استفاده از کود آهن از این نکته غافل نشوید که مصرف هر نوع کود و ماده غذایی به صرت بیش از حد می تواند به همان اندازه ای که موثر است خطرناک نیز باشد.

برای مثال مصرف زیادی کود آهن ممکن است موجب از دست رفتن طراوت و شادابی گیاهتان شود. با وجود اینکه کود آهن از دسته کودهایی است که آثار مخرب چندانی بر گیاه ندارد اما باز توصیه می کنیم که پیش از استفاده حتما مقدار و نحوه مصرف را بدانید.

مقدار کود مورد نیاز برای گیاهان

دستورالعمل استفاده از کود:

کود آهن معمولا در دو حالت جامد و مایع وجود دارد که پس از انتخاب نوع کود خود بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید و سپس میزان و نحوه ی کوددهی را تعیین نمایید. در روند استفاده از کود این نکته را مورد توجه قرار دهید که گیاهان بزرگتر که دارای شاخ و برگ های فراوان و میوه و گل هستند معمولا نسبت به گیاهان کوچک تر و بدون گل و میوه به مقادیر کمتری از آهن نیاز دارند.

همچنین که میزان اندازه ریشه ها نیز در مقادیر آهن مصرفی موثر خواهند بود برای مثال گیاهان بالغی که هرس و سرزنی شده اند اغلب ریشه های قوی و بلندی خواهند داشت و در مقایسه با گیاهان جوانی که از نظر جثه با آن ها برابرند در صورت میزان رشد برابر به کود بیشتری نیاز خواهند داشت.

معمولا توصیه می شود که کود های آهن محلول را همراه با آبیاری به گیاه بدهید و از ریختن کود محلول خالص به گیاهان اکیدا خودداری نمایید. در مقابل کود های جامد را نیز می توانید به دو صورت به گیاه بدهید. در روش اول بایستی آن ها را درون آب حل کنید و سپس گیاه را در زمان آبیاری تغذیه نمایید. در روش دوم می توانید کود را به همان شکل جامدی که دارد استفاده نمایید که در این صورت بایستی از مقداری از کود را بر روی سطوح خاک به صورت یکنواخت پخش نمایید تا با هر مرتبه آبیاری نیاز گیاتان تامین گردد.

دستورالعمل استفاده از کود آهن برای گیاه

خواص بی شمار کود آهن:

جالب است بدانید که کود آهن مزیت های فراوانی برای رشد گیاهان داشته و در ادامه سعی کرده ایم تا شما را با مهم ترین و کاربردی ترین این خواص کود آهن آشنا نماییم:

  • درمان زرد شدن برگ و ساقه گیاهان
  • افزایش مقاومت گیاه در هوای سرد
  • رشد بیشتر برگ و ریشه گیاهان
  • جلوگیری از ریزش برگ گیاهان
  • افزایش شادابی و سرزندگی گیاه
  • افزایش مواد آلی درون خاک
  • بالا رفتن عمل فتوسنتز
  • رشد سریع تر درختان
  • بزرگی و رشد بهتر میوه ها
  • از بین برنده آفات، سفیدک و شپشک ها
  • مقاومت بالا در برابر خاک های قلیایی

خصوصیات بارز کود آهن

عوارض کمبود آهن در گیاهان:

با وجود اینکه گیاهان برای رشد تنها به مقدار کمی از این ماده نیاز دارند اما در صورت نبود آن ممکن است شاهد از بین رفتن گیاهتان باشید. به طور کلی کمبود این عنصر اغلب خود را به صورت کلروز نشان می دهد و در کلروز معمولا برگ های جوان به رنگ زرد دیده خواهند شد.

رنگ زرد معمولا به دلیل عدم انتقال اکسیژن ناشی از کمبود اهن خواهد بود که به خاطر عدم رسیدن اکسیژن و عدم تشکیل کلروفیل گیاه برگ های سبز خود را از دست می دهد. توجه داشته باشید که اگر کمبود این عنصر در گیاه ادامه پیدا کند برگ های مسن تر نیز شروع به نشان دادن کلروز می کنند و در نهایت کل گیاه به رنگ زرد دیده شده و از بین می رود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *