دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مصرف لپه در بارداری و بهره مندی از ارزش غذایی بالای این حبوبات

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

مصرف لپه در بارداری می تواند فواید بی شماری برای مادر و جنین داشته باشد که در این مقاله سعی کرده ایم تا مهم ترین فواید این ماده غذایی را شرح دهیم.

به طور کلی لپه یکی از حبوبات مورد استفاده در مواد غذایی محسوب می شود که طعم و عطر بسیار عالی به غذا می دهد و به خاطر مزیت های فراوانی که دارد می توانید آن را در دوران بارداری تان مصرف نمایید.

مصرف لپه در بارداری

همانطور که می دانید لپه از گروه حبوبات بوده و یک گیاه دو لپه ای محسوب می شود که در خانواده نخودها جای خواهد گرفت. به طور کلی حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و قطعا مناسب ترین جایگزین برای گوشت خواهند بود زیرا علاوه بر پروتئین مقداری نشاسته هم دارند و بنابراین هم انرژی بدن را تامین می کنند و هم پروتئین مورد نیاز بدن را به مصرف کننده می رسانند.

مصرف لپه در دوران ارداری

توجه داشته باشید که هر واحد غذایی که تقریبا یک فنجان خام است معادل یک واحد گوشت یعنی ۶۰ تا ۹۰ گرم وزن دارد. بیشترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئین دونشان باز می گردد که برای افرادی که دچار سوء تغذیه هستند برای مثال کودک یا افراد سالمند انتخابی ایده آل تلقی خواهد شد.

به صراحت می توان گفت که با خوردن هر ۱۰۰ گرم لپه ۲۲ گرم پروتئین تامین خواهد شد و بنابراین افرادی که گوشت نمی خورند بهتر است لکه را به عنوان یکی از اعضای حبوبات با برنج ترکیب و مصرف نمایند.

خواص بی شمار لپه:

با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین و  کاربردی ترین خواص لپه در دوران بارداری را شرح دهیم.

  • جلوگیری از زایمان زودرس:

جالب است بدانید که مقادیر بالای ویتامین های B درون لپه به ویژه فولات خطر ابتلا به نقص لوله های عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد و بنابراین از بروز زایمان زودرس جلوگیری خواهد شد و برای زنان باردار به شدت مفید خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی با خواص لپه در بارداری

  • درمان کم خونی:

در واقع لپه حاوی مقادیر بسیار زیادی از فولات می باشد که این ماده با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک خواهد کرد و می تواند در دوران بارداری بسیار مفید باشد.

  • کاهش سطح کلسترول:

لپه در واقع منبع خوبی از فیبر محلول به شمار می آید که افزودن یک فنجان کوچک از آن به رژیم غذایی تان می تواند تقریبا ۶۵ درصد از ارزش روزانه توصیه شده برای فیبر را در رژیم غذایی تان فراهم نماید. به صراحت می توان گفت که فیبر برای کاهش سطوح کلسترول خون از جمله لیپوپروتئین، کم چگالی و ال دی ال بسیار مفید خواهد بود.

فیبر موجود درون لپه در مجاری گوارشی به ماده ای ژله مانند تبدیل می شود و بنابراین صفراوی حاوی کلسترول را در خود به دام می اندازد و از بدن خارج می کند.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان:

لبه حاوی ایزوفلاون به ویژه دایدزین می باشد که می تواند خطر ایجاد برخی انواع سرطان ها را به ویژه سرطان های پستان و پروستات را کاهش دهد. اسزوفلاون ها را می توان نوعی استروژن گیاهی دانست که می تواند نقش هورمون ها را در بدن تقلید کنند.

تاثیر لپه بر جلوگیری از بروز سرطان ها

بر اساس مطالعات انجام شده ایزوفلاون های غنی از دایدزین برای کاهش گرگرفتگی در بارداری بسیار مفید خواهند بود.

  • تنظیم سطح قند خون:

میزان بالای فیبر موجود درون لپه علاوه بر کاهش سطوح کلسترول خون به تنظیم سطوح قند خون نیز کمک شایانی خواهد کرد. فیبر محلول موجود در این ماده ی خوراکی کم گلوکز می تواند میزان جذب قند خون را کاهش دهد و از این طریق به رهاسازی آهسته و ثابت گلوکز در خون کمک کند به این ترتیب لپه می تواند از افزایش ناگهانی قند خون پیشگیری کند.

با ای حال لپه می تواند به اندازه ی کافی و مداوم انرژی بدن را تامین نماید. از این رو مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت مفید و مناسب خواهد بود.

  • کاهش حساسیت به سولفیت:

بهتر است بدانید که حساسیت به سولفیت می تواند با تجربه ی علائمی مانند افزایش سرعت ضربان قلب، سردرد، اسهال و حالت تهوع همراه باشد. افرادی که دچار حساسیت به سولفیت هستند با مصرف مواد غذایی حاوی سولفیت مانند کیک ها، مرباها، چیپس سیب زمینی و شربت ها به علائم فوق دچار خواهند شد.

در این میان لپه سرشار از ماده ی معدنی کم مقداری به نام مولیبدن است که می تواند به زدایش سولفیت از بدن کمک زیادی بکند. توجه داشته باشید که یک فنجان لپه ی پخته شده خنک می تواند تقریبا دو برابر ارزش روزنه توصیه شده را برای این ماده معدنی در رژیم غذایی فراهم نماید.

بهبود سلامت قلب با مصرف لپه

  • بهبود سلامت قلب:

به راحت می توان گفت که لپه برای سلامت لب مفید است زیرا به کاهش تجمع پلاک ها در عروق خونی کمک زیادی می کند و از این طریق به پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروق می پردازد. همچنین لازم به ذکر است فیبر موجود در این ماده غذایی سطح کلسترول را کاهش می دهد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های قلبی به شدت پایین خواهد آمد.

علاوه بر این لپه حاوی مقداری پتاسیم است که می تواند کمک شایانی به کاهش فشار خون که یکی از عوامل ابتلا به بیماری قلبی است، بکند.

  • کنترل وزن:

از آنجایی که لپه غنی از فیبر و پروتئین است می تواند در کاهش وزن به خوبی به شما کمک کند به گونه ای که حتی مصرف مقدار اندکی از این ماده خوراکی باعث می شود تا به مدت بیشتری احساس سیری کنید. لپه یک ماده غذایی مقوی است که غنی از ویتامین B1، ویتامین B5، ویتامین K، اسید فولیک، آهن، منیزیم، روی و عاری از چربی خواهد بود.

این ماده ی خوراکی برای افراد گیاه خوار به عنوان منبع عالی برای پروتئین تلقی خواهد شد./ لپه علی رغم اینکه حاوی کالری اندکی است به دلیل دارا بودن کربوهیدرات های پیچیده می تواند انرژی مورد نیازتان را تامین نماید. به راحتی می توانید لپه پخته شده را به سالاد ها، سوپ ها، خارش ها و حتی برگر ها اضافه نمایید تا از فواید آن برای سلامتی بهره مند شوید.

کنترل وزن در بارداری با مصرف لپه

  • درمان سندرم روده ی تحریک پذیر:

از خواص لپه در بارداری می توان به مقابله با اختلالات گوارشی مانند سندرم روده ی تحریک پذیر و دیورتیکولوز اشاره کرد زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است. اغلب به افراد مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر توصیه می شود مقدار زیادی فیبر محلول را در رژیم غذایی شان قرار دهند زیرا فیبر محلول به افزایش حجم و تسهیل حرکت مدفوع در روده کمک خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *