دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

باغ گلشن طبس و پیشینه تاریخی آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

باغ گلشن طبس یکی از باغ های قدیمی و در عین حال زیبا است که در شهر طبس واقع شده است. این باغ متعلق به قرن ۱۳ بوده و در زمان حکومت کریم خان زند وجود داشت. در این بخش با زیبایی های این پارک آشنا می شوید.

یکی از زیباترین باغ هایی که در ایران قرار دارد، باغ گلشن در دل کویر طبس می باشد. شما علاقمندان برای بازدید از این باغ باید به استان خراسان جنوبی و شهر طبس سفر کنید. این باغ هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

باغ گلشن طبس

معرفی باغ گلشن طبس

این باغ بسیار قدیمی و دارای طبیعت زیبا و دیدنی است. قدمت این باغ به قرن سیزدهم و اواخر حکومت لطف علی خان زند می باشد. باغ گلشن یکی از موقوفات امیرمحمد حسن خان است که اراضی زیادی در نقاط مختلفی از ایران داشته، او در دو نوبت این اموال را وقف نمود. در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۵ این باغ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ امروزه از مکان های دیدنی خراسان جنوبی  به شمار می آید.

باغ گلشن را بشناسید

طراحی باغ:

این باغ از طراحی منحصر به فردی برخوردار بوده و ویژگی های زیادی به خود اختصاص می دهد. این باغ مساحتی بالغ بر هفت هکتار داشته و شکلی مربعی دارد. دو خیابان اصلی که متقاطع بوده محوطه باغ را به چهار مربع بزرگ تقسیم بندی کرده است. هر یک از مربع هایی که در میانه این حیاط مشاهده می کنید، دارای گذرگاه هایی کوچک با چهار کرت بوده اند. شما بازدیدکنندگان در میان این باغ می توانید، استخری بزرگ با فواره آبی را مشاهده کنید.

طبیعت باغ گلشن

ساختمان سر درب که یکی از بخش های اصلی و ساختمان مهم این باغ بوده از عمارتی دو طبقه تشکیل شده است. طبقه اول این بنا دارای تالاری بزرگ بوده و یک ایوان نیز دارد. این سازه با ستون هایی زیبا طراحی شده که مشاهده می کنید.

  •  آرون گروپس

آبیاری باغ:

در آبیاری ان باغ گلشن طبس از آب های سطحی و زیر زمینی استفاده شده است. چشمه های آب سرد و گرمی که در اطراف این باغ قرار دارند، از نواحی کوهستانی طبس جاری شده و اهمیت زیادی دارد. چاه های متعددی که در این باغ حفر شده اند، برای آبیاری استفاده می شود. فواره های این باغ نیز چشم اندازهای زیبایی برای بازدیدکنندگان دارد.

امکانات باغ گلشن

تنوع گیاهی باغ:

این باغ از تنوع گیاهی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. این باغ با توجه به اینکه یکی از قدیمی ترین باغ ها بوده دارای درختانی با قدمت است. این باغ دارای انواعی از درخت ها بوده و درختان انار و مرکبات متعددی دارد. جالب است بدانید این باغ در اصل یک نخلستان وسیع بوده و درختان با قدمتی دارد. درختان تزئینی متعددی نیز در این منطقه واقع شده اند که شامل سرو و بید هستند.

زیبایی باغ گلشن

از دیگر گونه های گیاهی این نواحی می توان به چنار، سرو، بید، چمنزارها و … اشاره نمود. گل سرخ و دیگر گونه های گیاهی نیز از طبیعت زیبایی برای بازدیدکنندگان برخوردار هستند. این نواحی شرایط آب و هوایی گرمسیری بوده و به همین دلیل شرایط مساعدی برای رشد نخل ها مهیا می شود. شما علاقه مندان برای آشنایی با مکان های دیدنی طبس می توانید به لینک مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *