دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نقاط گردشگری و مکان های دیدنی طبس

  • مریم صبوری
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

شهر زیبای طبس به دلیل جاذبه های زیبا و طبیعی و کویر بسیار دلنشینش یکی از شهر های گردشگری محسوب می شود که جاذبه های فراوانی دارد از جمله: غار حلوان، باغ گلشن، قلعه اسماعیلیان، کاروانسرا خان، سد شاه عباسی می باشد که در این بخش بیشتر برای شما عزیزان درباره مکان های دیدنی طبس توضیح داده ایم.

شهر تاریخی طبس یکی از خاص ترین و قدیمی ترین شهر های ایران است که به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیری در این شهر واقع شده جزء گزینه های محبوب گردشگری می باشد از لحاظ جغرافیایی این شهر در غرب استان خراسان جنوبی می باشد. کسی که یکبار تجربه کویر گردی داشته باشد این حال و هوای خوب را با سکوت و ستاره های دلنشینش از دست نمی دهد در این مطلب از مجله آرگا بیشتر اماکن دیدنی طبس آشنا خواهید شد.

دیدنی های طبس

معرفی شهر گردشگری طبس

از آن دسته از شهر های کویری است که مانند نگین کمیابی در ایران می درخشد و جاذبه های گردشگری و دیدنی اش همه را شیفته خودش می کند. شهر طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد که تا قبل از سال ۱۳۹۱ جزء شهر های یزد بود آب و هوای این شهر گرم بیابانی است که در تابستان بسیار گرم و در زمستان سرد تر است این شهر در حادثه زلزله سال ۱۳۵۷ به طور کامل تخریب شد که بعد از آن بازسازی شد. اگر بخواهیم واژه تبس را معنا کنیم از دو واژه تب و بس تشکیل شده که تب یعنی حرارت و بس به معنا داغ و سوزان می باشد.

مکان های دیدنی طبس

مکان های دیدنی طبس

سد تاخیر شاه عباسی

این سد جزء معروف ترین و بی نظیر ترین سدهایی است که در ایران ساخته شده است که در واقع از نمونه های خلاقیت و آینده نگری ایرانی ها بوده این سد در میان مردم محلی به طاق عباسی معروف است بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. میان دو کوه نزدیک هم ساخته شده اند که بنایی آجری است و در قسمت بالا سنگ یا آجر به کار می رود. سدتاخیر شاه عباسی در روی چشمه مرتضی علی قرار دارد که این چشمه آب سرد و گرم را در کنار هم دارد که جزء مکان های دیدنی طبس می باشد.

جاهای دیدنی طبس

کال جنی

کال در گویش و زبان شیرین شهر طبس به دره گفته می شود کال جنی یا دره جن ها از آثار طبیعی که در فاصله ۳۵ کیلومتری طبس و نزدیک روستا میغان قرار دارد که بومی ها معتقدند در گذشته این محل سکونت جن ها بوده که توسط اجنه ساخته شده این آثر طبیعی دره عمیقی در فرسایش طول سالیان دراز به وجود آمده و اهلی این منطقه حدس می زنند که در گذشته محل عبور رودخانه بوده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

گردشگری طبس زیبا

باغ گلشن

این باغ در میان دو کویرلوت و دشت کویر قرار دارد که یکی از زیبا ترین باغ های ایرانی در دوران زندیه به شمار می رود که وسعتش در حدود ۷ هکتار و داخل آن حوض بزرگی با سه فواره سنگی قرار دارد. سر در باغ گلشن در زلزله سال ۵۷ ویران شد اما هم اکنون ساختمانی با همان طرح و نقش بنا شده که در نوع سبک معماری شکل مربعی آن نمونه ای کوچک از تاج محل به حساب می آید.

توریستی و جذاب شهر طبس

کاروانسرای خان

یکی دیگر از مکان های گردشگری این شهر در یکی از قدیمی ترین جاده ها منتهی به طبس پس از عبور از کاروان سرا کلمرد، کاروانسرایی در دل دشت لوت قرار دارد که ساختار چهار گوشی بی نظیری دارد این کاروانسرا در جاده قدیم طبس به یزد به نام خان وجود دارد که در فاصله ۳۰ کیلومتری کاروانسرای کلمرد قرار دارد.

جاذبه های شهر طبس

غار حلوان

در روستای حلوان که ۷۵ کیلومتری غرب شهرستان طبس قرار دارد به نام غار حلوان معروف است که از جاذبه های گردشگری طبس است که قدمت آن به حدود ۱۶۰ میلیون سال قبل بر می گردد در این غار بقایه زیادی از استخوان های حیوانات مانند: گوسفند و الاغ و پرندگان دیده می شود که در قدیم پناهگاه حیوانات درنده بوده است.

گردشگری شهرستان طبس

قلعه اسماعیلیان

قلعه اسماعیلیان در زمان سلجوقیان بوده است این قلعه یکی از محکم ترین بناهای تاریخی در میان کوه های شهر طبس ساخته شده که در مجاورت روستای خراوان قرار دارد. چهار آب انبار درون قلعه وجود دارد که سالم ترین در بالای سطح کوه است و پوششی گنبدی دارد.

امیدواریم در این مطلب از مجله آرگا شما دوستان را با مکان های دیدنی طبس آشنا کرده باشیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *