دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص سنبل ختایی در تامین و تقویت سلامت بدن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید سنبل ختایی نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر سرشار از خواص و مزیت های دارویی است که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمام خواص سنبل ختایی برای بدن آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی خانواده سنبل ختایی به گروهی از گیاهان پر خواص و شناخته شده در طب سنتی گفته می شود که ریشه بسیاری از آن ها به عنوان داروهای سنتی برای درمان بیماری ها استفاده خواهد شد.

آشنایی با خواص سنبل ختایی

در واقع سنبل ختایی که بدان Angelica Herb نیز گفته می شود یک گیاه دارویی پرکاربرد خواهد بود که برای طعم دادن به نوشیدنی ها و بهبود طیف گسترده ای مشکلات مربوط به سلامتی استفاده می شود. سنبل ختایی را می توان درختچه ای دو ساله و سرسبز همراه با گل هایی سفید دانست که اغلب در آب و هوای شمالی به خوبی رشد خواهند کرد.

مزیت ها و خواص سنبل ختایی

بهتر است بدانید که تمامی قسمت های این گیاه خوراکی هستند. به گونه ای که از ریشه و بذر آن در طب سنتی به عنوان دارو استفاده می شود و در مقابل برگ هایش برای تهیه دمنوش گیاهی کاربرد خواهند داشت. در حالی که خود گیاه سمی نیست اگر در دوز های زیاد مصرف شود می تواند بسیار سمی باشد و عوارض جانبی بسیار خطرناکی برای سلامتی ایجاد نماید. دقت داشته باشید که این گیاه برای پیشگیری از طاعون در قرون وسطی در اروپا استفاده شده است.

سنبل ختایی هنوز هم به صورت گسترده برای بهبود بسیاری از بیماری ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس تحقیقات انجام شده با وجود اینکه گیاه طاعون را درمان نمی کند اما بسیاری از مشکلات سلامتی را به راحتی درمان خواهد کرد.

فواید بی شمار سنبل ختایی:

گیاه سنبل ختایی توسط بسیاری از پزشکان مدرن و قدیمی برای استفاده در مراقبت از پوست توصیه خواهد شد. در واقع این گیاه حاوی مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، اسید والریک، روغن های فرار و بسیاری دیگر از ترکیبات مفید است که برای درمان طبیعی مشکلات مختلف پوست کاربرد خواهد داشت. همچنین این گیاه مزیت های دیگری هم دارد که در ادامه به بیان این خواص سنبل ختایی پرداخته ایم:

فواید بی شمار سنبل ختایی

  •  آرون گروپس
  • تسکین درد و تورم:

کاتاپلاسمی که معمولا از برگ های سنبل خایی تولید می شود به منظور کاهش آسیب های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع استفاده از این گیاه به صورت دمنوش گیاهی می تواند درد های مرتبط به رگ به رگ شدن، شکستگی و همچنین احساس درد و التهاب مربوط به بیماری آرتروز را به شدت کاهش دهد.

  • رفع علائم PMS:

استفاده از گیاه سنبل ختایی می تواند یک نعمت بزرگ برای زنانی باشد که از گرفتگی های دوران قاعدگی بسیار رنج می برند. در واقع این گیاه به تعادل سطح هورمون ها در بدن زنان بسیار کمک کرده و به نوبه خود موجب تسکین درد های شدید این دوران خواهد شد.

  • درمان گلو درد:

بهتر است بدانید گیاه سنبل ختایی دارای ترکیبات ضد باکتری قوی می باشد که موجب تسکین درد گلو خواهد شد. برای بهره وری از این خاصیت بایستی ساقه های گیاه را بجوید تا درد گلوی تان کاملا بهبود یابد. همچنین یک جایگزین دیگر برای استفاده از دهانشویه حاوی عصاره تهیه شده از ریشه های خشک شده سنبل ختایی است که می تواند برای تسکین گلودرد بسیار مفید باشد.

تاثیر سنبل ختایی بر رفع گلودرد

  • درمان کننده زخم دهان:

به طور کلی مصرف مناسب این گیاه می تواند در برطرف کردن مشکلات دهان و دندان مانند زخم دهانی به فرد کمک شایانی بکند. این گیاه دارای خواص ضد میکروبی عمیقی است که به خلاص شدن از شر میکروب های ایجاد کننده زخم در دهان کمک خواهد کرد.

  • جلوگیری از ریزش مو:

همانطور که می دانید امروزه ریزش مو به دلایل مختلف در میان افراد شایع شده که در این مواقع استفاده منظم از گیاه سنبل ختایی می تواند بهترین نتایج را برای جلوگیری از ریزش بیش از حد موها به دنبال داشته باشد. در واقع مصرف این گیاه می تواند تا حد زیادی انواع ریزش مو را درمان کند و در نهایت موهایی زیبا و پرپشت را برای شما به ارمغان بیاورد.

  • بهبود سلامت سیستم تولید مثل:

گیاه سنبل ختایی به خاطر خواص بی شماری که دارد زنان با مصرف منظم آن قطعا سیستم تولید مثل سالمی خواهند بود. به گونه ای که مصرف آن می تواند انواع مشکلات دستگاه تناسلی را درمان نماید.

جلوگیری از ریزش مو با گیاه سنبل ختایی

  • تجربه خواب سالم:

چنانچه به بی خوابی دچار هستید برای رفع این مشکل می توانید پیش از خواب یک فنجان دمنوش گیاهی سنبل ختایی مصرف نمایید زیرا دمنوش این گیاه می تواند خوابی راحت را برای شما به ارمغان بیاورد. بهتر است بدانید که روشن کردن شمع با رایحه سنبل ختایی برای تشویق خواب بسیار مفید است.

  • درمان سوء هاضمه:

از خواص گیاه سنبل ختایی همچنین می توان به درمان سوء هاضمه که اغلب به شکل سوزش سر دل، گاز زیاد و نفخ شکم رخ می دهد اشاره کرد. در واقع این گیاه علفی دارای ترکیبات ضد التهاب است که موجب کاهش گاز و نفخ شکم می شود. همچنین از خمیر ریشه گیاه نیز می توانید به عنوان دارویی برای هضم بهتر استفاده نمایید. مصرف این گیاه به صورت منظم در طب سنتی توصیه شده و می تواند برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش بسیار مفید خواهد بود.

  • حفظ سلامت موها:

مدت زمان زیادی است که چینی ها از این گیاه برای درمان مشکلات ریزش مو استفاده می کنند زیرا سنبل ختایی غنی از ویتامین E می باشد که موجب تحریک گردش اکسیژن در بدن و پوست سر خواهد شد. این گیاه سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و مواد مغذی که برای رشد موها حیاتی هستند را فراهم نماید.

درمان بیماری ها با گیاه سنبل ختایی

  • کاهش و درمان اضطراب:

همانطور که می دانید مشکلات ایجاد شده بر اثر اضطراب گاهی اوقات می تواند بسیار آزاردهنده باشد بنابراین در اسرع وقت بایستی این مشکل درمان و برطرف شود. می توانید با استفاده از گیاه سنبل ختایی به کاهش استرس کمک شایانی بکنید و همچنین اضطراب تان را نیز کاهش دهید. برای ان کار دمنوش گیاهی سنبل ختایی را آماده نمایید و به صورت منظم مصرف نمایید تا به نتایج دلخواه دست یابید.

  • درمان عفونت های قارچی:

عفونت قارچی یک بیماری آزاردهنده محسوب می شود که می تواند به سرعت پیشرفت نماید. بنابراین بایستی با استفاده از داروهای گیاهی و شیمیایی به سرعت درمان شود. این گیاه به خاطر داشتن ترکیبات ضد قارچ برای درمان عفونت قارچی قسمت های مختلف بدن بسیار مفید خواهد بود.

  • کاهش فشار خون:

فشار خون بالا را می توان به راحتی با مصرف منظم این گیاه درمان نمود. استفاده از سنبل ختایی یک روش سنتی بسیار موثر برای رفع این مشکل خواهد بود. نتایج را می توانید در عرض چندین روز پس از مصرف گیاه مشاهده نمایید.

تاثیر سنبل ختایی بر افزایش اشتها

  • افزایش تعریق بدن:

گیاه سنبل ختایی حاوی ترکیبات مفیدی است که شدت تعرق را در بدن افزایش می دهد و پاکسازی مواد زائد را در سراسر پوست تسهیل خواهد کرد. همچنین ممکن است به کاهش تب در بدن به خاطر افزایش تعرق نیز کمک شایانی کند.

  • افزایش اشتها:

به طور کلی دمنوش تهیه شده از برگ ها و ریشه های خشک شده این گیاه ممکن است اشتها را به شدت افزایش دهد. برای افزایش اشتها توصیه می شود که به صورت روزانه از دمنوش گیاهی سنبل ختایی استفاده نمایید.

  • کاهش دردهای عضلانی:

همچنین درد های عضلانی را نیز می توانید با مصرف گیاه سنبل ختایی درمان نمایید زیرا روغن استخراج شده از این گیاه برای تسکین درد عضلات بسیار مفید خواهد بود. توصیه می شود که برای رفع درد های عضلانی روغن سنبل ختایی را بر روی عضلات خود بمالید و ماساژ دهید.

به منظور مطالعه خواص دیگر گیاهان دارویی نظیر خواص سنبل الطیب و خواص سنبل هندی می توانید به این مطالب مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *