دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

شرایط باطل شدن عقد و تفاوت های فسخ نکاح با طلاق

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

باطل شدن عقد دارای دلیل هایی می باشد و کاربرد این دلیل ها در مردان و زنان و نحوه گرفتن مهریه متفاوت می باشد. در ادامه شما را با تمامی آنچه که باید در مورد این موضوع بدانید آشنا خواهیم کرد.

باطل شدن عقد دارای شرایط بسیار خاصی می باشد و شما می توانید با خواندن این مطلب در مورد این موضوع اطلاعات بسیار خوبی را بدست آورید. شرایط بسیار زیادی برای این کار وجود دارد و در ادامه همه آن ها را برای شما عزیزان بررسی می کنیم.

اصلی ترین دلایل باطل شدن نکاح

باطل شدن عقد و دلایل آن

باطل شدن عقد دلایل بسیار زیادی دارد و در این میان بیش ترین دلیلی که می تواند منجر به ایجاد این مورد شود این است که یکی از زوج ها به دلیل آسیب های روحی و روانی نمی تواند زندگی را ادامه دهد و فرد سالم در این میان آسیب های زیادی دیده است. دلایل این نوع باطل شدن های عقد و نکاح بسیار زیاد می باشد که در ادامه همه آن ها را برایتان یک به یک بررسی می کنیم تا بتوانید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید.

جنون مرد

یکی از دلیل هایی که می تواند منجر به فسخ نکاح شود این است که مرد دچار بیماری جنون باشد. در واقع این عیب می تواند در زن و مرد مشترک باشد و مردی که دچار چنین حالتی می باشد همسرش می تواند تحت هر شرایطی از او جدا شود. نکاتی که باید در مورد این شرایط بدانید را برایتان بیان می کنیم.

  • در واقع هیچ فرقی ندارد که مرد به صورت دائمی دچار این حالت باشد و یا گاها دچار آن می شود در هر دو صورت زن می تواند عقد را فسخ کند و این اجازه به او داده می شود.
  • اگر مرد قبل از ازدواج هم دچار این حالت شده باشد با این حال زن از این موضوع آگاهی نداشته باشد باز هم می تواند از او جدا شود.
  • اگر مرد دچار جنون باشد قبل و بعد از نزدیکی هیچ تفاوتی ندارد و زن می تواند طبق ماده ۱۱۲۵ قانون عقد خود را باطل نماید و هیچ مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد.

جنون مرد و فسخ عقد

عیب های مخصوص مردان

یک سری از عیب ها هستند که مخصوص آقایان می باشد و اگر این موارد را در همسر خود دیدید می توانید به همین دلایل عقد خود را باطل نمایید. این موارد را به صورت کامل برایتان توضیح می دهیم. در واقع این موارد در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی آمده است و حق فسخ نکاح را به زن می دهد.

  •  آرون گروپس

خصاء

یکی از دلیل هایی که خانم می تواند عقد خود را باطل نماید خصاء و یا آختگی مرد باشد. این مورد هم در صورتی خانم می تواند به فکر باطل کردن عقد باشد که بعد از عقد رخ داده باشد و زن از آن بی اطلاع بوده و این مشکل در مردان باعث ایجاد مشکلات شدید در وظایف زناشویی آن ها شود در غیر این صورت یک سری از مشکلات بر سر راه خانم ها قرار می گیرد و بهتر است از دلیل های دیگری برای جدایی استفاده کنند.

عنن

عنن به معنای این است که مرد در ایفای وظایف زناشویی خود دچار مشکل می باشد و فردی که چنین مشکلی داشته باشد عنین گفته می شود و می توان از آن برای جدایی استفاده کرد. در این مشکل باید به دو نکته بسیار مهم توجه کنید و نکته اول این است که مرد بعد از مشکل دار شدن، هیچ رابطه ای با همسر خود نداشته است زن می تواند عقد خود را باطل نماید و نکته دوم در مورد این است که مرد می تواند رابطه داشته باشد ولی توانایی بارور سازی خانم را نداشته باشد خانم حق فسخ نکاح را نمی گیرد و برای این دلیل دوم مطرح کردن این مورد بی اثر خواهد بود. نکاتی در مورد این دلیل وجود دارد که بهتر است آنها را بشناسید.

  • در صورتی که مرد بعد از عقد دچار این مشکل شده باشد باز هم حق فسخ عقد برای خانم وجود دارد.
  • اگر خانم با توجه به مشکلی که همسرش دارد نتواند به ادامه زندگی ادامه دهد می تواند در کم ترین زمان ممکن از او جدا شود.
  • فسخ کردن عقد برای این مشکل با توجه به دستور قاضی صورت می گیرد و دادگاه به نظر کارشناس های پزشکی قانونی نیاز دارد تا بتواند درست رای بدهد.
  • تستی که در این میان از مرد گرفته می شود تست رژی می باشد و بعد از این که بررسی های لازم انجام شد نتیجه نهایی به دادگاه فرستاده می شود.

مشکلات مردانه و شرایسط لازم برای باطل کردن نکاح

مقطوع بودن آلت تناسلی

در واقع این موضوع زمانی حق فسخ را به خانم ها می دهد که مرد در انجام عمل جنسی ناتوان باشد و نتواند رابطه زناشویی را برقرار نماید. در واقع اگر مرد بتواند زن را راضی نماید دیگر حق فسخ نکاح وجود ندارد.

فریب کاری مرد

یک سری از مردها هستند که زن خود را بر اساس شغل، تحصیلات، دارایی های زیاد و وجود امکانات و سرمایه هایی که دارد انتخاب می کنند و آن ها را فریب می دهند و این کار را به نحوی انجام می دهند که منجر به ازدواج می شود زن می تواند از مرد شکایت کرده و از او جدا شود. در واقع در این میان حق جدایی و باطل کردن عقد به زن داده می شود.  در نظر داشته باشید که در این میان طبق ماده یک قانون مسئولیت مدنی زن می تواند خسارت های مادی و معنوی خود را از مرد مطالبه کند و هیچ مانعی برای او وجود ندارد.

سالم نبودن مرد

یکی از دلیل های دیگری که زن می تواند بر اساس آن عقد خود را باطل نماید سالم نبودن مرد می باشد. در واقع اگر این فرد قبل از ازدواج در مورد سالم بودن خود دروغ گفته باشد و بعد از ازدواج زن این موضوع را متوجه شود با توجه به ماده های ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ قانون مدنی زن بلافاصله می تواند به دادگاه خانواده مراجعه نماید و درخواست فسخ نکاح بدهد.

باطل شدن عقد

جنون زن

وجود جنون و درخواست طلاق از طرف مرد و زن تفاوت های بسیار زیادی دارد. در واقع اگر زنی جنون داشته باشد مرد نمی تواند از او جدا شود و این دلیل خوبی برای دادگاه و جدایی نمی باشد. در قانون مدنی آورده شده است که :

جنون زن در صورتی موجب ایجاد حق فسخ برای مرد می گردد که در دوران عقد وجود داشته و مرد از آن آگاهی نداشته باشد. در غیر این صورت اگر زن پس از عقد به جنون مبتلا شود حق فسخ نکاح برای مرد به وجود نمی آید.

نکته: یادتان باشد که اگر این بیماری بر اساس جراحی و یا استفاده از دارو درمان گردد حق فسخ نکاح به صورت کامل از بین خواهد رفت.

عیب های مخصوص خانم ها

یک سری از عیب ها هستند که مرد با استفاده از آنها می تواند برای باطل شدن عقد اقدام نموده و به راحتی این امر را به پیش ببرد. در ادامه شما را با تمامی این عیب ها و شرایطی که برای جدایی مطرح می شود آشنا می کنیم.

وجود قرن

یکی از عیب هایی که ممکن است در زنان وجود داشته باشد و مرد به واسطه آن برای باطل شدن عقد اقدام خواهد کرد قرن می باشد. این بیماری در اثر وجود یک استخوان در آلت تناسلی زن ایجاد می شود که دیگر همسر نمی تواند با خانم خود رابطه زناشویی داشته باشد.

عیب های زنانه و شرایط بهم زدن عقد

جذام

از دیگر بیماری هایی که مرد می تواند با استفاده از آن دلیل خوبی برای باطل شدن عقد خود ایجاد نماید جذام یا خوره می باشد. این بیماری باعث ریختن گوشت ها و اعضای خشک بدن خواهد شد و حالت چهره و بدن زن را تغییر خواهد داد.

برص

برص یکی از بیماری های شدید پوستی می باشد و ضمن این که خارش بسیار شدیدی را در بدن ایجاد می کند می تواند منجر به غلبه کردن سفیدی بر سیاهی بدن سده و حالت بدی را برای بدن ایجاد نماید.

افضاء

افضاء یکی از بیماری هایی می باشد که در آن مجراهای دفع ادرار و مدفوع در بدن خانم ها یکی می شود. در واقع این مشکل در اثر پارگی ایجاد می شود. در نظر داشته باشید که حتی اگر این پارگی با جراحی قابل درمان باشد حق فسخ برای مرد وجود دارد زیرا ممکن است این جراحی موثر نبوده و بقایی نداشته باشد. حق مزبور بر اصل بقاء می باشد.

جدایی بر اساس زمین گیر شدن زن

زمین گیر شدن و یا نابینایی هر دو چشم در زنان

این مورد یکی از مهم ترین دلایلی می باشد که مرد ها می توانند از همسر خود جدا شوند. در واقع این مورد دارای نکات خاصی می باشد. نکته اول این است که عیب های گفته شده باید در دوران عقد وجود داشته باشد و مرد از آن ها آگاهی نداشته باشد. اگر این موارد بعد از عقد ظاهر شود مرد حق باطل کردن عقد را ندارد. نکته دوم این است که مرد به این راحتی هم نمی تواند برای باطل شدن عقد اقدام کنند و نیاز است تا دلایل بیش تری برای جدایی به دادگاه ارائه دهد.

تدلیس خانم ها

اگر زن با تدلیس و فریب کاری مرد را به ازدواج وادار کند مرد بعد از این که حقایق را می فهمد می تواند اقدام به جدایی کند.  در این نوع جدایی ها مرد می تواند خسارت های مادی و معنوی خود را از خانم دریافت نماید.

سلامت نبودن زن

در صورتی که خانمی قبل از این که عقد صورت گرفته باشد بیمار بوده و آن را از مرد پنهان نماید و بعد  از عقد این بیماری مشخص گردد مرد می تواند طبق قانون ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ به دادگاه خانواده مراجعه نماید و درخواست فسخ عقد را بدهد.

نکات مهم

یادتان باشد برای این که بتوانید برای باطل شدن عقد اقدام کنید نیاز است تا دو نکته بسیار مهم را بدانید و طبق آن برای این کار اقدام کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود و بتوانید به راحتی این کار را به پایان برسانید.

نکته اول

حق باطل کردن عقد برای زوج ها بر مبنای این است که از ضرر بیش تر جلوگیری شود و اگر با توجه به این موضوع اگر فرد بداند که بیمار است و ازدواج نماید ضروری است که خود بر این کار اقدام نماید زیرا حقی برایش در این میان وجود نخواهد داشت.

باطل شدن عقد

نکته دوم

برخی از بیماری ها می تواند موجبات طلاق را برای شما ایجاد نماید ولی نمی تواند از دلایل طلاق باشد. این بیماری ها طبق رویه ای که وجود دارد عبارتند از :

  • هیستری
  • دیالیز و بیماری های کلیوی
  • نابینایی زوج
  • کر و لال بودن
  • لکنت زبان داشتن
  • تعفن دهان
  • تشنج
  • نقص در لگن
  • نا فرم بودن برخی اندام ها
  • نداشتن انگشت و یا ناقص بودن آن ها
  • فقدان رحم
  • پیسی
  • جنون بعد از عقد در زنان
  • عادی نبودن حالت چشم ها
  • نبود بکارت
  • سوختگی
  • مو های زائر در صورت زن

باطل کردن عقد و مهریه

بسیاری از افراد از این که مهریه بدهند می ترسند و سعی می کنند هر طور که هستند زندگی کنند با این حال بهتر است اطلاعاتی در مورد این نوع باطل شدن ها داشته باشید و نکات پرداخت مهریه را بدانید.

  • طبق ماده ۱۰۹۵ و ۱۰۹۸ قانون مدنی اگر زن بعد از عقد موقت و دائم رابطه ای نداشته باشد نمی تواند درخواست مهریه کند و اگر آن را گرفته باشد همسر می تواند آن را استرداد نماید.
  • طبق قانون ۱۱۰۱ قانون مدنی اگر به هر دلیل قبل از نزدیکی عقد فسخ شود زن نمی تواند مهریه دریافت کند مگر این که علت باطل شدن آن عنن مرد باشد و در این صورت هم همه مهریه را دریافت نخواهد کرد و نیمی از آن را خواهد گرفت.

تنفاوت های فسخ عقد و طلاق

تفاوت های فسخ نکاح و طلاق

یک سری تفاوت هایی بین این دو مورد وجود دارد که بهتر است نسبت به آن ها آگاهی داشته باشید تا بتوانید به راحتی این دو مورد را از یکدیگر تفکیک نمایید.

  • فسخ نکاح بدون هیچ تشریفاتی صورت می گیرد و در طلاق نیاز است تا این تشریفات انجام شود. در واقع این شرایط شامل رعایت کردن عادت زنانگی و یا حضور دو شاهد عادل می باشد.
  • در طلاق خواندن صیغه لازم می باشد در صورتی که باطل کردن نکاح به چنین چیزی نیاز ندارد.
  • بعد از این که نکاح فسخ می شود برای این که زوج ها بار دیگر با یک دیگر باشند نیاز به نکاح جدید می باشد.
  • اگر قبل از این که رابطه ای صورت بگیرد طلاق بگیرید می توانید نیمی از مهریه خود را دریافت کنید و اگر نکاح را فسخ نمایید دیگر نمی توانید حتی نیمی از مهریه را قبل از رابطه داشتن بگیرید.
  • برای فسخ کردن عقد نیاز است تا از دلایل آن استفاده کنید در صورتی که برای طلاق گرفتن باید گواهی عدم سازش را داشته باشید.

در پایان جهت اطلاع از خواندن صیغه ازدواج موقت و حکم ازدواج با غیر مسلمان می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *