دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص میوه چیکو و طریقه مصرف آن برای کودکان

  • سحر هودانلویی
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

چیکو از دیگر میوه های بومی آمریکا است که برای عملکرد های بدن از تاثیرات مفید به سزایی برخوردار است. برای آشنایی با خواص میوه چیکو در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

چیکو یک میوه گرمسیری شیرین و خوشمزه است که دارای فواید تغذیه ای بسیاری است. چیکو با نام های دیگری به مانند ساپوتا، ساپودیلا، نیز شناخته می شود. همچنین این میوه نوعی توت گرد یا بیضی شکل است که حدود ۱۵۰ گرم وزن دارد. آن بافت نرمی دارد و قسمت های داخلی آن به راحتی قابل هضم است که از طعم طرد و شیرین برخوردار است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با خواص میوه چیکو و نکاتی که در مصرف آن باید رعایت کنید، آشنا شوید.

معرفی تاثیرات میوه چیکو در بدن

آشنایی با خواص میوه چیکو

همانطور که گفته شد چیکو یک میوه گرمسیری است که بومی قاره آمریکا است، اما بیشتر در هند و مکزیک کشت می شود. ساپوتای رسیده منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پتاسیم، مس و آهن است. در ادامه با خواص کلی آن آشنا خواهید شد.

فواید مصرف این میوه

در رابطه با خواص میوه چیکو گفتنی می باشد که به سلامت و تندرستی کلی بدن کمک می کند زیرا سرشار از مواد مغذی زیادی است. چیکو کالری بالایی دارد و به همین دلیل در دسته میوه هایی مانند انبه، موز قرار می گیرد. میوه ساپوتای در طب سنتی برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود. همچنین دارای اثرات موثری برای بهبود اسهال، آنتی بیوتیک، ضد قند خون و هیپرکلسترمی شناخته شده است.

  • کاهش وزن

چیکو میوه ای کم کالری است. در یک وعده غذایی حدود ۴۰ کالری دارد که تنها درصد کمی از قندها را تشکیل داده است. ممکن است برای رفع گرسنگی شما کافی نباشد، اما قند کافی برای کنترل وزن شما را فراهم می کند. به خوردن قسمت های کوچکی از یک یا دو قطعه در روز از چیکو بپردازید تا در نهایت تناسب اندام و کاهش وزن شما حفظ گردد.

  • مراقبت از پوست و مو

اگر پوست شما به هر دلیلی خاصیت ارتجاعی و ظاهر جوان خود را از دست داده است، مصرف تکه های میوه چیکو در طی روز می تواند به ترمیم آن کمک کند. چیکو و سایر میوه های غنی از ویتامین C باعث افزایش کلاژن سازی می شوند که از این رو پوست را جوان تر نشان می دهد. آن ها همچنین دارای مقادیر خوبی از ویتامین A هستند که مواد مغذی تغذیه کننده و سلامتی مو را فراهم می کند.

بهبود سیستم گوارش با مصرف میوه چیکو

  • سیستم گوارشی

به طور کلی برای درمان طبیعی یبوست و بیماری روده می توانید از خواص میوه چیکو استفاده کنید. چرا که فیبر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را با مخلوط شدن با سموم موجود در روده و دفع آن ها به عنوان مواد زائد از بدن کاهش دهد. همچنین در موارد اسهال مفید است، این عملکرد در جایی است که به حجیم شدن مدفوع کمک می کند. برخی از مطالعات نیز در رابطه با خواص میوه چیکو چنان نشان داده اند که برای هضم و عضلات روده تاثیر گذار است.

  •  آرون گروپس
  • سلامت استخوان

هنگامی که استخوان ها ضخامت و استحکام خود را از دست می دهند، به آن تراکم استخوان کم گفته می شود. تراکم استخوان پایین مقدمه شرایطی مانند پوکی استخوان است و می تواند خطر شکستگی های جدی آن را به مراتب افزایش دهد.

از این رو با افزودن غذاهای حاوی کلسیم و فسفر می توانید از رژیم غذایی خود برای درمان استخوان های ضعیف استفاده کنید. میوه ها و سبزیجاتی مانند چیکو می توانند به ساختار استخوان و دندان شما مواد مغذی لازم برای قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن آن ها را بدهند.

  • ارزش غذایی آن

میوه چیکو تازه می تواند منبع عالی از مواد مغذی مفید باشد. چیکو علاوه بر اینکه منبع کاملی از آنتی اکسیدان است، سرشار از آهن، مس، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. مطالعات چنین مشخص کرده اند که که میوه های استوایی سرشار از ویتامین A و C هستند که در نهایت دارای برخی ریز مغذی های ویتامین B هستند. این در حالی است که خوردن میوه چیکو می تواند باعث غنی شدن بدن از فیبر گردد.

خواص میوه چیکو برای قلب

  • سلامتی قلب

قلب شما برای حفظ یک ریتم سالم به مواد معدنی به ویژه پتاسیم نیاز دارد. اگر ضربان قلب غیر طبیعی دارید، در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستید. خوردن محصولات تازه مانند میوه چیکو برای کاهش فشار خون و خطر بیماری قلبی موثر معرفی شده است. از این رو فیبر موجود در خواص میوه چیکو نیز با سلامتی آن مرتبط است.

  • ضد اسهال

گفتنی است که میوه ساپوتا سرشار از فیبرهای غذایی است و از این رو به عنوان یک ملین خوب عمل می کند. محتوای فیبر میوه باعث تسکین یبوست، حمایت از غشای روده بزرگ و جلوگیری از عفونت منجر می شود. میوه چیکو نیز به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی، یک عامل ضد اسهال است. همچنین دمنوش این میوه را نیز می توان به عنوان درمان اسهال مصرف کرد.

  • درمان سرفه و سرماخوردگی

خواص میوه چیکو در طب جایگزین برای درمان احتقان و سرفه های مزمن استفاده می شود. چرا که به از بین بردن خلط و مخاط از مجرای بینی و مجاری تنفسی کمک به سزایی می کند. به همین دلیل از آن به عنوان یک داروی عالی برای کاهش سرماخوردگی و سرفه استفاده می کنند.

خواص ضد دیابت میوه چیکو

  • خواص ضد دیابتی

تحقیقات اخیر نشان داده است که چیکو سطح گلوکز خون را به میزان قابل توجهی کنترل می کند.

  • ضد التهاب

ساپوتا یک عامل ضد التهابی خوب است زیرا مقدار زیادی تانن در میوه وجود دارد که از آن در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مانند مری، آنتریت، سندرم روده تحریک پذیر و گاستریت استفاده می شود.

همچنین برای کاهش التهاب با کاهش تورم و درد و همچنین درمان آرتروز استفاده می شود. به عنوان یک عامل ضد آرتریت عمل می کند و برای درمان برخی از بیماری های روماتیسمی استفاده می شود.

  • ضد سرطان

خواص میوه چیکو بدن را در برابر سموم سرطان زا محافظت می کند و از این رو می توان از آن برای درمان سرطان روده بزرگ و همچنین سرطان ریه و حفره دهان به دلیل داشتن ویتامین A استفاده کرد. ویتامین های A و B مسئول حفظ پوشش مخاطی سالم بدن و بافت پوست هستند.

همچنین آنتی اکسیدان ها، فیبرهای غذایی و مواد مغذی موجود در این میوه از بدن در برابر سرطان محافظت می کنند و مواد سرطان زا را برای محافظت از غشای مخاطی روده بزرگ از بین می برند.

معرفی خواص میوه چیکو

  • آنتی اکسیدان

پتانن های موجود در میوه چیکو به خنثی کردن اسیدها کمک می کند و از این رو خواص ضد آنتی اکسیدانی خوبی دارد. ویتامین های آنتی اکسیدان نیز در این میوه وجود دارد که به دلیل وجود ویتامین C و ویتامین A است. ویتامین C بدن را قادر می سازد تا در برابر عفونت ها مقاومت کند و همچنین از تشکیل رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند.

  • ضد میکروبی

میوه چیکو یک عامل ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد التهاب و ضد انگلی است. که از این رو از آن در درمان اسهال استفاده می شود و به عنوان داروی بواسیر از خونریزی نیز جلوگیری می کند.

  • استفاده از  آن برای خانم ها

مصرف ساپوتا در حد متعادل برای مادران باردار و شیرده بسیار مفید است. زنان باید در دوران بارداری چیکو به مقدار مناسب مصرف کنند زیرا به کاهش ضعف و کاهش سایر علائم مرتبط با بارداری مانند حالت تهوع و سرگیجه کمک می کند.

خواص میوه چیکو برای پوست

  • سلامتی پوست

با مصرف این میوه می توانید پوستی سالم و درخشان داشته باشید. این به افزایش درخشندگی پوست، بافت و رنگ چهره از طریق روش های کاملا طبیعی کمک می کند. ویتامین E موجود در خواص میوه چیکو به مرطوب سازی موثر پوست و در نتیجه داشتن پوستی سالم و زیبا کمک می کند.

همچنین خواص آنتی اکسیدانی چیکو تاثیرات ضد پیری نیز منجر شده است که در نهایت به کاهش چین و چروک کمک به سزایی می کند. همچنین آن به از بین بردن رادیکال های آزاد که مسئول افزایش روند پیری هستند کمک می کند. مقادیر بالای ویتامین A میوه ساپتا به حفظ و حمایت از بینایی خوب کمک می کند. که در حالتی دیگر برای بهبود بینایی نیز تاثیرگذار معرفی شده است.

  • زیبایی مو

گفتنی است که خواص میوه چیکو برای مراقبت از سلامت مو نیز تاثیر گذار است. همچنین روغن به دست آمده از دانه های این میوه سبب نرم و مرطوب شن موها می شود. این برای موهای مجعد بسیار عالی است و بدون ایجاد چربی به آن ها درخشندگی می بخشد.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

در رابطه با مصرف این میوه توصیه هایی وجود دارد که در ادامه به معرفی عواقب مصرف و چگونگی خوردن آن در زمان بارداری و شیردهی و نکاتی که در این زمینه باید در نظر داشته باشید، پرداخته ایم.

آشنایی با خاصیت میوه چیکو

معرفی عواقب مصرف:

در شرایطی که خواص میوه چیکو بر هیچ شخصی پوشیده نیست اما گفتنی می باشد که به مانند هر خوراکی دیگر در صورت عدم رعایت نکاتی در رابطه با نحوه مصرف آن می تواند به بروز عوارضی در افراد منجر شود. در ادامه عواقب مصرف این میوه در صورتی که بیش از حد مصرف شود، شرح داده ایم.

  • بالا رفتن وزن
  • ابتلا به سوء هاضمه
  • احساس در در شکم
  • بالا رفتن سطح قند خون
  • از بین رفتن اشتها
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ

مصارف دیگر چیکو:

گفتنی می باشد که میوه چیکو در گروه اقتصادی و تاثیر گذارترین خوراکی های مناسب در یک رژیم غذایی مناسب است. این میوه برای نوزادان تا بزرگسالان می تواند خواص غذایی متعددی در پی داشته باشد. در حالتی دیگر این میوه را می توانید با مقداری شکر ترکیب کرده و به عنوان دسر در برنامه های غذایی خود بگنجانید.

برخی از افراد این میوه را به دلیل خواص غذایی بالا و طعم خوشمزه در خانه خود برای فصولی که این میوه کشت نمی شود، انبار می کنند.

چگونگی مصرف میوه چیکو در بارداری

مقدار مصرف آن در خانم های باردار:

طبیعی است که در مصرف هر چیزی باید اعتدال را رعایت کنید و این در زمانی که باردار هستید از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. به طور کلی مقدار مصرف این میوه به وزن و سن شما بستگی دارد که در حالتی دیگر می می توانید با پزشک های معالج مشورت کرده تا از مقدار مصرف مناسب آن با توجه به نمودار رژیم غذایی خود مصرف کنید.

به طور تقریبی حد مجاز مصرف این میوه در طی روز ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم در طی روز می باشد. از عوارض جانبی مصرف این میوه برای خانم های باردار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سبب تحریک شدن دهان، ایجاد خارش در گلو و اختلالاتی در نحوه تنفس می شود.
  • همانطور که مطالعه کردید این مویه از کالری به نسبت بالایی برخوردار است که از این رو در صورت زیاده روی در حین مصرف می توانید به افزایش وزن در بارداری منجر شوید.
  • احساس درد و ناراحتی در شکم نیز از دیگر عارضه های جانبی آن به شمار می آید.

چگونگی مصرف آن در کودکان

برای تهیه این میوه در کودکان می توانید پوست آن را جدا کرده و پی از خارج کردن دانه ها به مقدار کافی برای دهان کودک خود میوه ها را برش دهید.

توجه داشته باشید که قبل از دادن آن باید گوشت میوه را خرد کرده و اگرچه که بافت آن نرم است اما باید توجه داشت که که امکان دارد کودک به راحتی آن را نتواند بخورد. از این رو می توانید پوره آن را برای کودکان کوچک تر نیز برای بلع راحت تر تهیه کنید.

تاریخچه میوه چیکو

در صورتی که مطالعه این مطلب مجله آرگا برایتان موثر واقع گشت می توانید با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند خواص میوه تاماریلو و خواص میوه پوملو باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *