دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تشخیص باتری خراب خودرو و نکات مهم نگهداری باتری ها

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

تکنیک های متفاوتی برای تشخیص باتری خراب خودرو به کار می رود که در ادامه آن ها را برای شما بررسی می کنیم و شما می توانید با این مشکل در خودرو بیشتر آشنا شوید.

برای این که بتوانید به خراب بودن باتری خودرو پی ببرید نیاز است تا یک سری نشانه ها را بشناسید. در واقع این نشانه ها به شما نشان خواهند داد که طول عمر باتری به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کنید. در ادامه شما را با روش های تشخیص باتری خراب خودرو آشنا خواهیم کرد.

روش های تشخیص باتری خراب

روش های تشخیص باتری خراب خودرو چیست؟

روشن نشدن و درست کار نکردن خودرو می تواند دلایل بسیار متفاوتی را با خود به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است قبل از هر کاری باتری آن را چک کنید زیرا معمولا خرابی باتری می تواند باعث ایجاد  این مشکلات بشود. در برخی از موارد ممکن است شما فکر کنید که باتری خراب شده است و زمانی که آن را به یک متخصص نشان دهید متوجه خواهید شد که باتری شما نیاز به شارژ شدن دارد. یک سری نشانه های ساده که به شما نشان می دهد باتری ماشین خراب شده است عبارتند از :

  • هندل زدن موتور و روشن نشدن آن
  • به گوش نرسیدن صدای هندل
  • استارت نخوردن
  • روشن نشدن چراغ ها
  • وصل نشدن برق های ماشین
  • یک روز در میان استارت زدن
  • زمانبر تر بودن استارت زدن در روزهای سرد
  • استفاده از روش باتری به باتری به صورت مکرر
  • خاموش ماندن طولانی مدت خودرو باعث استارت نزدن آن می شود.

تکنیک های تشخیص خرابی باتری

یک سری نشانه ها و علامت ها هستند که به شما خواهیم گفت تا بتوانید با استفاده از آن ها باتری خراب ماشین را تشخیص داده و قبل از این که مشکلی برایتان ایجاد شود آن را تعویض کنید.

توجه به تاریخ تولید باتری

عمر بسیار خوبی که می توانید برای باتری ماشین در نظر بگیرید ۲ الی ۴ سال می باشد. اگر از عمر باتری شما بیش از سه سال می گذرد بهتر است تا قبل از این که خراب شده و به بخش های دیگر ماشین آسیب برساند آن را تعویض کنید.

تغییر رنگ دادن نشانگر

بهتر است هر از چند گاهی باتری ماشین خود را چک کنید و در صورتی که چشمی روی باتری تغییر رنگ داده بود نشانه این است که باید آن را تعویض کنید زیرا به زودی از کار افتاده و خراب می شود. تغییر رنگ این چشمی ها به رنگ سیاه نشانه این می باشد که باتری شما کاملا خالی شده و نیاز به شارژ مجدد دارد و در صورتی که این چشمی سفید بود یعنی به صورت کامل خراب شده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغییر شکل ظاهری باتری نشان از خرابی آن دارد.

تغییر در شکل ظاهری

زمانی که باتری شما در ظاهرش تغییراتی ایجاد شده است باید آن را تعویض کنید. این تغییرات شامل تو رفتگی ها و برآمدگی ها می باشد و شما نمی توانید آن را تعمیر کنید و تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که باتری را تعویض کنید.

دیر روشن شدن

یکی دیگر از نشانه هایی که باید آن را جدی بگیرید این است که ماشین شما دیر و سخت روشن می شود. استارت نخوردن ماشین می تواند نشان از مشکلات متفاوت درون خودرو باشد با این حال بهتر است ابتدا از وضعیت سلامت باتری مطمئن شوید. روشن نشدن و یا روشن شدن با استارت های سنگین نشان دهنده این است که باتری شما خراب شده است.

روشن نشدن در هوای سرد

اگر ماشین شما هم در هوای سرد روشن نمی شود و استارت نمی خورد بدین معنا است که باتری شما خراب شده است و این تکنیک یکی از روش های تشخیص باتری خراب خودروها می باشد. در حالت عادی خودرو ها می توانند به راحتی روشن شوند مگر این که اشکالی در باتری آن ها وجود داشته باشد.

نبود انرژی کافی در ماشین

جالب است بدانید که اگر مشکل باتری خود رو داشته باشید یکی از ساده ترین تشخیص باتری خراب خودرو این است که نمی تواند حتی یک چراغ را روشن کرده و برق های پشت فرمان نیز کار نخواهند کرد.

روشن نشدن بخودرو و خراب بودن باتری آن

عوامل خراب شدن باتری خودرو

همانطور که می دانید باید یک سری دلایل باشد تا باتری خودرو شما آسیب ببیند و اگر این دلایل را بشناسید و بتوانید از بروز آن ها پیشگیری کنید می توانید طول عمر باتری ها را افزایش دهید. از مهم ترین دلیل های خراب شدن باتری خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اتصالات کوتاه جهت تست باتری
  • شارژ بیش از حد باتری ها
  • مسدود شدن دریچه ها و گیر افتادن بخار اسید در باتری
  • عدم رعایت اصول نگهداری از باتری و سرویس آن
  • نبود کیفیت در باتری های تولید شده

نکات مهم برای نگهداری از باتری ها

برای این که بتوانید از باتری خودرو خود بهتر مراقبت کرده و طول عمر آن را افزایش دهید باید یک سری نکاتی را رعایت کنید. این نکات به شما کمک می کند تا بهتر از باتری کار بکشید و به آن فشار زیادی وارد نکنید. این نکات را در ادامه برای شما بررسی خواهیم کرد.

روشن کردن مناسب چراغ ها

برای این که بتوانید طول عمر باتری ماشین را افزایش دهید بهتر است کم تر از چراغ های بزرگ ماشین خود کمک بگیرید. در واقع این کار شما باعث می شود تا با کاهش مصرف باتری عمر بیشتری داشته باشد و همچنین به دینام فشار زیادی وارد نخواهد شد.

روش های نگهداری بیش تر از باتری

کاهش مصرف کولر

یکی از کارهایی که باید کم تر انجام دهید این است که باید کم تر از کولر خودرو خود استفاده کنید زیرا این کار می تواند آسیب زیادی به باتری وارد شود و باتری به سرعت فرسوده خواهد شد.

گرما و سرما

بهتر است ماشین خود را در جایی مناسب قرار دهید زیرا گرما و سرمای بسیار زیاد می تواند آسیب های جبران نا پذیری به خودرو شما وارد کند. گرما و سرمای شدید می تواند مشکلات بی شماری برای باتری ایجاد کند.

قطب های باتری

یکی از کارهایی که هر راننده باید آن را انجام دهد این است که باید به قطب های باتری خود توجه داشته باشد. در واقع این کار را باید به صورت چشمی انجام دهد و در صورتی که آثاری از سولفات روی آن ها مشاهده کرد بهتر است آن ها را با مقداری آب جوش تمیز کرده و آن ها را استفاده از گریس چربی کنید.

تشخیص باتری خراب خودرو

اگر از این مطلب رضایت داشتید به شما توصیه می کنیم مطالب دیگری که در رابطه با مشکلات خودرو مانند علت لرزش ماشین و علت روغن سوزی ماشین نوشته شده است را مشاهده کنید تا با بالا بردن اطلاعات خود در شرایط بحرانی بتوانید از پس خود بر بیایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *