دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علت لرزش فرمان خودرو و توصیه های فنی در مورد سیستم جلوبندی خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

بروز هر مشکلی در فرمان یا غربیلک خودرو که وظیفه حفظ تعادل ماشین را بر عهده دارد، اهمیت فراوانی داشته و می تواند دردسر ساز باشد. در این مطلب به بررسی علت لرزش فرمان خودرو در سرعت های مختلف می پردازیم.

اگر برای شما نیز پیش آمده که موقع رانندگی متوجه لرزش فرمان ماشین شده اید و برای شما جای سوال است که ایراد به کجا مربوط است. با این مطلب همراه ما باشید تا با علت لرزش فرمان خودرو در سرعت های مختلف آشنا شوید.   

علت لرزش فرمان خودرو در سرعت های مختلف

از آنجا که فرمان خودرو نقش مهمی در حفظ تعادل دارد، بروز هر مشکلی در آن می تواند شما را با دردسرهای مختلفی روبرو کند. لرزش فرمان خودرو بنا به دلایل متعددی ایجاد می شود که در این مطلب قصد داریم شما را با علت این موضوع در سرعت های مختلف آشنا نماییم.

لرزش فرمان خودرو در شرایط مختلف متفاوت بوده و به عبارتی این اتفاق در حالت عادی، سرعت های بالا و پایین و همچنین هنگام ترمز تفاوت دارد. اگر فرمان ماشین در حالت عادی رانندگی با لرزش همراه شده در وهله اول توسط میزان فرمان به بررسی علت این کار باشید. در میزان فرمان به بررسی اندازه دهانه جلو و عقب و چرخ های جلو پرداخته می شود.

اگر مشکل با میزان فرمان حل نشد باید به سراغ دیگر بخش های خودرو برای علت یابی رفت. امروزه در اکثر خودروهای نسل جدید با قرار دادن ماشین در حالت کروز، و نگاه کردن به جلو می توان کنترل فرمان را به دست گرفت. هر چند در حال حاضر حتی خودروهای پیشرفته تری که دارای قابلیت کنترل فرمان بدون دخالت انسان هستند هم به بازار ارائه شده اند.

ولی همچنان هم اکثر خودروهای مورد استفاده عموم افراد به سیستم هدایت قدیمی مجهز هستند و به شیوه دستی هدایت می شوند. از این رو در ادامه می خواهیم شما را با سیستم فرمان خودرو و علت لرزش فرمان در سرعت های مختلف آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

لرزش فرمان خودرو سرعت بالای ۸۰

گاهی اوقات ممکن است حین رانندگی متوجه لرزش فرمان خودرو شوید. برخی تعمیرکاران می گویند این موضوع نشانه ای از وجود یک مشکل در خودرو بوده که می توانند رانندگی را با استرس و خطر مواجه کند. اگر  در جاده ای هموار بوده و با لرزش فرمان خودرو روبرو شده اید؛ قطعا مشکلی در خودرو ایجاد شده و باید علت آن را پیدا کنید.

وقتی فرمان خودرو در سرعت ۸۰ به بالا شروع به لرزیدن نماید، احتمال قوی مشکل به بلبرینگ چرخ ها مربوط است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. در سرعت کم همه چیز خو بو عادی بوده و صدای بسیار ضعیفی به گوش می رسد که افراد به آن توجهی ندارند ولی با سرعت گرفتن خودرو و بعد از سرعت ۸۰ فرمان شروع به لرزیدن می کند.

با دیدن این علامت می توان اطمینان پیدا کرد که با تعمیر بلبرینگ این لرزش قطع خواهد شد. در ضمنا عواملی مانند بالانس نبودن چرخ ها، خراب بودن میل فرمان، خرابی میل تعادل ماشین و شل شدن پیچ چرخ ها نیز می تواند در سرعت های بالا لرزش فرمان خودرو را به دنبال داشته باشد.

لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین

با توجه به این که فرمان خودرو به چرخ ها متصل بوده و هر دوی آنها به برق ماشین، سیستم تعلیق و ترمز خودرو متصل می باشند وجود مشکل در این اتصالات نیز دور از تصور نخواهد بود. این امر به خودروی قدیمی یا مدرن ارتباطی نداشته و در هر نوع خودرویی احتمال اتفاق افتادن دارد.

به این ترتیب بررسی هر عاملی که می تواند روی فرمان خودرو تاثیر بگذارد یکی از ضروریات می باشد چرا که لرزش فرمان ماشین امر بسیار خطرناکی بوده و با شدیدتر شدن آن ممکن است کنترل خودرو را از دست داده و حوادث ناگواری رقم بخورد.

یکی از اصلی ترین علت هایی که موجب لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین می شود، اختلال در چرخ ماشین است. تراز نبودن چرخها، ساییده شدن تایرها، خمیده بودن چرخ و … همگی در این امر دخالت دارند که به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

تراز نبودن چرخ ها

اگر راننده ای هستید که دائما در جاده تردد دارید و یا اگر به بررسی تایرهای خودرو اعتقادی ندارید باید این احتمال را بدهید که تراز نبودن چرخ ها می تواند علت لرزیدن فرمان خودرو باشد. در حقیقت اگر لاستیک های خودرو از حالت ترازش خارج شود، جدا از پارگی لاستیک ها، لرزش فرمان نیز ایجاد می شود.

تراز نبودن چرخ ها و عدم تقارن آن ها ممکن است در سرعت های بالا و پایین رخ دهد. در واقع هنگامی که چرخ ها تعادل نداشته باشند کنترل خودرو برای راننده دشوار خواهد بود. به این ترتیب در خرید لاستیک ها حتما به سایز و برند آن توجه داشته باشید.

عدم تنظیم زاویه فرمان

در مواردی یک نقص ساده و یا شل بودن یک پیچ مانند پیچ های فرمان، دلیل لرزش آن است. اگر زاویه فرمان تنظیم نبود و یا به چنین علت هایی فرمان دچار مشکل شد با یک آچارکشی و یا تنظیم فرمان می توان مشکل لرزش را حل کرد.

ضربه خوردن شاسی

هنگامی که شاسی ماشین ضربه ببیند، تنظیمات اولیه آن به هم ریخته و بازگرداندن آن به حالت اولیه کار بسیار دشواری خواهد بود. در نتیجه در بیشتر موارد، سیستم جلوبندی با مشکل روبرو شده و به سیستم فرمان و دیگر متعلقات جلوبندی آسیب وارد می شود. از این رو قبل از خرید خودرو سلامت شاسی آن را بررسی کنید.

میزان باد لاستیک ها

سازندگان لاستیک ها برای هر لاستیک تعیین کرده اند که تا چه میزان فشار باد را تحمل می کند. طبیعی است که هر چه این تایر ضعیف تر باشد، توان تحمل فشار کمتری را داشته و باید به تعادل آن دقت نمود. در این شرایط تعویض لاستیک های عقب و جلو می تواند موثر باشد و از لرزش فرمان جلوگیری کند. چرا که لاستیک های عقب دیرتر ساییده می شوند.

نقص در سیبک سیستم تعلیق

چنانچه فرمان خودرو در مسیر مستقیم شروع به لرزیدن کرد ولی با چرخش به طرف راست و چپ این لرزش قطع شد و یا اصلا لرزشی ایجاد نشد، به احتمال قوی علت مشکل به سیبک سیستم تعلیق خودرو مربوط است. این قطعه قابل تعمیر نبوده ولی به راحتی تعویض می گردد.

نقص در فنر سیستم تعلیق

وظیفه فنرها در سیستم تعلیق، خنثی کردن ضربات وارد شده از جاده به خودرو می باشد. در مواقعی این فنرها ضعیف شده و کارایی همیشگی خود را از دست می دهند که سیستم هدایت ماشین را تحت تاثیر می گذارند. با این شرایط بهتر است در اولین فرصت فنرها را تعویض کنید. قابل ذکر است با رخ دادن این اتفاق شما سر و صدای غیر عادی را از خودرو می شنوید و با رسیدن به هر دست اندازی صدای کوبش ایجاد می شود.

 خم شدن تایرها

اگر به خودرو ضربه ای وارد شده و پس از آن حس می کنید که فرمان لرزش دارد، احتمالا چرخ خودرو خم شده است. در حقیقت یک درایو چرخان و یا اکسل شکسته می تواند کنترل خودرو را از شما گرفته و اجازه هدایت خوب خودرو را ندهد. بهتر است با مشاهده این حالت برای تعمیر چرخ اقدام کرده و در صورت لزوم تعویض کنید.

 خوردگی تایرهای جلوی ماشین

جالب است بدانید که در اکثر ماشین ها تایرهای عقب دیرتر از لاستیک های جلو صدمه دیده و با خوردگی روبرو می شوند. به این ترتیب تایرها جلو خودرو را از نظر خوردگی مرتبا چک کنید، پیش از آنکه عدم تعادل خودرو فرایند کنترل را سخت و لرزش فرمان را سبب شود.

فرسایش یاتاقان ها

یاتاقان در خودرو این اطمینان را فراهم می آورد که دارای تعادل بوده و حین حرکت قابل کنترل است. در ضمن سبب اتصال چرخ ها به بدنه ماشین می شوند. ایرادی که این جا وجود دارد این است که این قطعه نیز مانند سایر قطعات خودرو به تدریج با فرسودگی مواجه می شود و علامت آن ممکن است لرزش فرمان خودرو باشد.

دقت کنید که خرابی یاتاقان ها می تواند عملکرد کلی خودرو را با اختلال مواجه کند از این رو به محض اطلاع از این ایراد حتما نسبت به رفع آن اقدام کنید.

 نقص پلوس خودرو

وظیفه اصلی پلوس انتقال نیرو به چرخ ها و محورها می باشد. اگر این قطعه با نقص و آسیبی همراه شود لرزش فرمان ایجاد می شود که لرزش آن در سرعت کم کاملا حس می شود. اگر پلوس دچار آسیب شده و همچنان به رانندگی ادامه دهید خودرو در جایی حتما متوقف می شود.

با آسیب دیدن قطعه پلوس، عوض کردن دنده و چرخیدن چرخ خودرو دچار مشکل می شود و ممکن است با چرخیدن فرمان ، چرخی که پلوس آن صدمه دیده نچرخد. به این ترتیب می توان گفت وجود نقص در پلوس سبب لرزش فرمان می شود. اگر سرعت خودرو با وجود این نقص فنی بالا رود ممکن است صدای خرابی شنیده نشود ولی با کاهش سرعت دوباره صدای آن شنیده می شود. در صورت اطمینان از نقص پلوس حتما به تعویض آن اقدام کنید.

نقص در میله های داخلی و خارجی

اگر برای شما جای سوال است که میله ها چه نقشی در خودرو ایفا می کنند باید گفت میله های داخلی و بیرونی وظیفه نگه داشتن چرخ ها را بر عهده داشته و ممکن است با ساییدگی مواجه شده و از بین بروند. از این رو تعادل ماشین به هم خورده و لرزش فرمان خودرو ایجاد می شود.

نقص بلبرینگ

نقص بلبرینگ چرخ ها هم می تواند علتی بر لرزیدن فرمان خودرو باشد. بلبرینگ شامل ساچمه و قابی برای نگهداری ساچمه ها است که با کمترین اصطکاکی سبب چرخش در قطعات مختلف می شود. اگر یکی از ساچمه های بلبرینگ چرخ به هر علتی آسیب ببیند با لرزش فرمان همراه می شوید. به کمک صدای خاصی که با نقص این قطعه ایجاد می شود، می توان به مشکل پی برد و به تعمیر آن اقدام کرد.

خرابی یا فرسودگی موتور

 موتور خودرو یا محور محرکه، نیرو را از چرخ ها به موتور منتقل می کند و سبب حرکت خودرو می شود. اگر این قطعه نیز فرسوده یا خراب شود، فرمان شروع به لرزیدن کرده و خودرو از تعادل خارج می شود.

از دیگر مشکلاتی که لرزش فرمان خودرو را به دنبال دارند، نقص در القا کننده های اکسیژن، مشکل سیستم سوخت رسانی، مشکل شمع ماشین، نقص در صفحه کلاچ می باشند که اگر در آغاز حرکت خودرو احساس لرزش فرمان و تکان های غیرعادی را داشتید علت آن به وجود نقص در صفحه کلاچ برمی گردد. درحقیقت اگر فنر این صفحه بشکند فرمان خودرو در آغاز حرکت با لرزش روبرو می شود.

لرزش غربیلک خودرو هنگام ترمز گرفتن

می توان گفت اصلی ترین علت لرزش فرمان خودرو به اختلال در ترمزها مربوط است که باید سریعا نسبت به رفع آن اقدام کرد. نیروی ترمز باید بین چرخ ها به صورت یکسان تقسیم شود. اگر این نیرو به طور یکسان به چرخ ها نرسد یک تایر تحت فشار بیشتری قرار می گیرد که نتیجه آن انحراف فرمان به یک سمت می باشد.

هنگامی که سیستم ترمز خودرو با نقص روبرو باشد در زمان ترمز گرفتن فرمان شروع به لرزش کرده و این می تواند بهترین علامت برای فهمیدن مشکل باشد. در بحث مشکلات فنی خودرو یکی از دغدغه های رایج، کشف علت لرزش فرمان خودرو می باشد. در مواردی ممکن است این مشکل هنگام ترمز گرفتن اتفاق بیفتد، عواملی مانند شکستگی یا فرسایش روتور ترمز، کالیبر ترمز می توانند از دلایل لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گیری باشند که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

روتر ترمز یا دیسک به قسمتی اطلاق می شود که زمان ترمز گرفتن توسط لنت ترمز فشرده می گردد. روترها در خودروهای قدیمی و مدرن به تدریج دچار فرسایش می شوند. هنگامی که لنت ترمز به طور یکنواخت درگیر نشود، لرزش فرمان ایجاد می شود. به عبارتی زمان ترمزگیری لنت ترمز به دیسک ها چسبیده و این دیسک ها روترهای ترمز هستند با هر ترمزی که می گیرید، گرما در روترها تلف شده و در طولانی مدت موجب از بین رفتن ضخامت آن می گردد که این امر لرزش فرمان خودرو را به دنبال دارد.

اگر دیسک ترمز دارای تاب باشد و بین لنت ها و دیسک ارتباط درستی برقرار نشود، این مشکل دیده می شود. خرابی کالیبر ترمز که متصل کننده لنت به روترهاست، سفت شدن ترمزها و ایراد در سیستم تعلیق نیر می توانند در فرمان خودرو لرزش ایجاد نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *