دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

از کجا بفهمیم مبتلا به سرطان مری هستیم؟

  • پروین حیدریان
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
  • ۰

مری یک لوله دراز است که از حلق به معده متصل شده است و مواد غذایی را به معده می رساند. سرطان مری می تواند در هر نقطه ای از از این لوله رخ دهد. علایم سرطان مری معمولا قابل فهم نیستند و با آزمایشات دیگر بدن متوجه این سرطان می شوید.

مری یک لوله عضلانی است که مسئول انتقال مواد غذایی از گلو به معده می باشد. سرطان مری زمان اتفاق می افتد که یک فرم تومور بدخیم در جدار مری رخ دهد. این تومور بافت های عمیق و عضلانی مری را تحت تاثیر قرار می دهد و کم کم رشد می کند. تومور می تواند در هر نقطه از طول مری رخ دهد، از جمله نقطه اتصال مری و معده، احتمال وقوع سرطان بیشتر است. علایم سرطان مری در شروع این بیماری معمولا بدون علامت است.

مری یک لوله دراز تو خالی است که از حلق به معده متصل شده است. مواد غذایی از حلق به وسیله مری به معده می رسند و باعث هضم غذا می شود. احتمال وقوع سرطان مری در مردان بیشتر از زنان است.

بروز سرطان مری در بدن

نشانه ها و علایم سرطان مری

سرطان مری معمولا علایم واضحی ندارد. تشخیص این بیماری در افراد بدون علامت و معمولا تصادفی (توسط آزمایشات انجام شده برای سایر مشکلات پزشکی) است. متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به سرطان مری نشانه و علامتی در بدن خود مشاهده نمی کنند، تا زمانی که این سرطان به مرحله پیشرفت خود برسد سپس درمان آن بسیار سخت و دشوار می شود.

علایم سرطان مری

مشکل در بلع غذا

شایع ترین نشانه سرطان مری مشکل در بلع مواد غذایی است و فرد احساس می کند که مواد غذایی در گلو یا قفسه سینه گیر کرده است و یا حتی فرد در هنگام خوردن مواد غذایی، احساس خفگی می کند. این سرطان باعث می شود که پس از گذشت زمان، مری باریک تر شود.

  •  آرون گروپس

درد در قفسه سینه

گاهی اوقات افراد از درد یا ناراحتی در قسمت وسط قفسه سینه شکایت دارند. برخی نیز احساس فشار و یا سوزش در قفسه سینه دارند. این علائم معمولا در مشکلات دیگری غیر از سرطان، از قبیل سوزش سر دل نیز ایجاد می شود.

درد قفسه سینه در سرطان مری

کاهش وزن

تقریبا نیمی از افراد مبتلا به سرطان مری دچار کاهش وزن می شوند. کاهش وزن به دلیل مشکل در بلع مواد غذایی رخ می دهد. عوامل دیگر کاهش وزن عبارتند از کاهش اشتها و افزایش سوخت ساز بدن در زمان ابتلا به سرطان مری می باشد.

دیگر علایم سرطان مری

  • خشونت صدا
  • سرفه مزمن
  • استفراغ
  • سکسکه
  • ذات الریه
  • درد استخوان

همچنین از دیگر علایم سرطان مری خونریزی مری است. این خون از طریق دستگاه گوارش و مدفوع از بدن خارج می شود. با گذشت زمان، از دست دادن خون می تواند به کم خونی منجر شود، که باعث می شود فرد احساس خستگی و بی حالی کند.

علایم سرطان مری در بدن

روش های درمان سرطان مری و عمل جراحی

عمل جراحی برای برداشتن سرطان مری، می تواند به تنهایی و یا با درمان های دیگر صورت گیرد. عمل جراحی مهم ترین درمان سرطان مری برای فرد مبتلا به این بیماری است.

عمل جراحی برای سرطان مری

شیمی درمانی

در شیمی درمانی با استفاده از مواد شیمیایی به کشتن سلول های سرطانی می پردازد. داروهای شیمی درمانی معمولا قبل و یا بعد از جراحی در افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می شود. شیمی درمانی می تواند با پرتو درمانی ترکیب شود. شیمی درمانی برای کمک به تسکین علایم و نشانه های ناشی از سرطان مری موثر است.

 پرتو درمانی

پرتو درمانی با استفاده از پرتوهای پرقدرت انرژی به کشتن سلول های سرطانی می پردازد. در پرتودرمانی با تابش پرتو یا اشعه به نقاط سرطانی بدن و اطراف آن، علایم سرطان مری را کاهش می دهد. معمولا در افراد مبتلا به سرطان مری، پرتو درمانی و شیمی درمانی باهم ترکیب می شوند. پرتو درمانی نیز مانند شیمی درمانی می تواند قبل و یا بعد از جراحی استفاده شود. پرتو درمانی برای از بین بردن عوارض سرطان مری پیشرفته، مانند زمانی که یک تومور بزرگ شده است و راه عبور مواد غذایی به معده را متوقف می کند، استفاده می شود. عوارض جانبی پرتو درمانی، واکنش هایی شبیه به آفتاب سوختگی پوست، بلع دردناک و یا مشکل و آسیب تصادفی به اندام های مجاور مانند ریه ها و قلب ایجاد می شود.
پرتو درمانی برای سرطان مری

شیمی درمانی ترکیبی و تابش

ترکیب شیمی درمانی و اشعه درمانی ممکن است اثر بخشی هر درمان را بالا ببرد. شیمی درمانی ترکیبی و تابشی ممکن است تنها برای افراد مبتلا به سرطان مری انجام شود و همراه با درمان های دیگر قبل از عمل جراحی استفاده شود. درمان سرطان مری  در این مقاله با علایم سرطان مری و روش های درمان این بیماری آشنا شدید. همانطور که در این مقاله مطالعه نمودید، مری لوله درازی است که از حلق به معده متصل شده است و مواد غذایی از این را به معده می رسند، این سرطان می تواند در هر نقطه ای از این لوله رخ دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *