دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مفهوم انگیزه درونی چیست و روش های افزایش آن چگونه است؟

  • سحر هودانلویی
  • ۸ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی انگیزه و اشتیاق را برای زندگی و سر و سامان بخشیدن به آن امری مهم و تاثیر گذار به شمار آورد. در ادامه این مطلب با همراه شوید تا مفهوم انگیزه درونی را به همراه روش های افزایش آن مطالعه کنید.

انگیزه درونی به رفتاری اطلاق می شود که توسط پاداش های درونی هدایت می گردد. به عبارت دیگر، انگیزه انجام یک رفتار از درون فرد نشات می گیرد، زیرا به طور طبیعی انجام آن برای شما راضی کننده است. این عامل در تضاد با انگیزه بیرونی است، که شامل درگیر شدن در یک رفتار به منظور کسب پاداش های بیرونی یا اجتناب از تنبیه به شمار می آید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با مفهوم انگیزه درونی به خوبی آشنایی یابید.

راه های رسیدن به موفقیت

آشنایی با مفهوم انگیزه درونی

به طور کلی در روانشناسی، انگیزه درونی بین پاداش های درونی و بیرونی تمایزاتی قائل می شود. در نمونه ای کوتاه می توان به این موضوع اشاره داشت که در لحظه ای انگیزه خود را برای خواندن این مقاله در نظر بگیرید. اگر آن را به این دلیل می خوانید که به روانشناسی علاقه دارید و فقط می خواهید در مورد موضوع انگیزه بیشتر بدانید، پس در این شرایط شما نیز بر اساس انگیزه درونی عمل می کنید.

اما ممکن است این مقاله را به این علت می خوانید، چرا که باید اطلاعات یک کلاس را یاد بگیرید و در نهایت از گرفتن نمره بد جلوگیری کنید. از این رو می توان چنین گفت که شما بر اساس یک انگیزه بیرونی چنین عمل می کنید. بهتر است چنین از شما سوال پرسیده شود که آخرین بار که کاری را صرفا برای لذت بردن از خود آن فعالیت انجام داده اید، چه زمانی بوده است؟ در پایخ به این سوال و به طور کلی تعدادی از فعالیت ها در چنین دسته هایی قرار می گیرند.

به عنوان مثال، ممکن است باغی بکارید، نقاشی بکشید، بازی کنید، داستان بنویسید یا کتاب بخوانید. تمام این موارد ممکن است چیزی تولید کنند یا نکنند که در پایان برای شما به هر نحوی پاداش در نظر گرفته می شود. در مقابل این موارد، شما آن ها را انجام می دهید، زیرا دوست دارید، به واسطه آن ها خوشحالی کسب کنید.

قدرت انگیزش درونی

وقتی فعالیتی را برای ایجاد لذت خالصی از آن دنبال می کنید، به طور کلی آن را پیروی از قدرت های درونی انجام می دهید و آن می تواند به معنای پی بردن به مفهوم انگیزه درونی باشد. توجه داشته باشید که برخورداری از انگیزه های شما برای درگیر شدن در این رفتار به جای تمایل به کسب برخی از انواع پاداش های خارجی مانند جوایز، پول یا تحسین به طور کلی از درون ناشی می شود.

گفتنی است که این عبارت بدان معنا نیست که رفتارهای با انگیزه های ذاتی با پاداش هایی منحصر به خود همراه نیستند. چرا که این پاداش ها شامل ایجاد احساسات مثبت در فرد است. به طور کلی فعالیت ها زمانی می توانند چنین احساساتی را در افراد ایجاد کنند که به آن ها حسی به مانند شرکت در رویدادهای داوطلبانه یا دسته جمعی را بدهند.

روش های تقویت انگیزه درونی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاثیر تقویت انگیزه های بیرونی

طی مطالعات انجام شده، چنین مشخص شد که ارائه پاداش یا تقویت کننده های خارجی به مراتب برای یک فعالیت درونی پاداش دهنده به شمار می آیند که در واقع می تواند باعث شود که این فعالیت به طور ذاتی پاداش کمتری در پی داشته باشد. همچنین برخی محققان بر این باورند که لذت ذاتی یک فرد از یک فعالیت، توجیه کافی برای انجام آن رفتار را فراهم می کند. از این رو با افزودن تقویت های بیرونی، فرد ممکن است کار را بیش از حد لازم درک کند و پس از انگیزش های بیرونی در مقابل درونی به معنای آن و علت انجام فعالیت ها پی ببرد.

به عنوان مثال، در محیط های کاری، بهره وری را می توان با استفاده از پاداش های بیرونی مانند افزایش حقوق، بالاتر برد. با این حال، کیفیت واقعی کار انجام شده تحت تاثیر شرایط ذاتی به شمار می آید. به مراتب اگر کاری را انجام می دهید که به نظرتان ارزشمند، جالب و چالش برانگیز است، به احتمال زیاد در ادامه می توانید ایده های تازه به همراه روش های خلاقانه خلق کنید.

روش های افزایش انگیزه درونی

گفتنی است که در پی آشنایی با مفهوم انگیزه درونی باید از روش هایی که سبب تقویت آن ها می شود نیز به مراتب آگاهی داشته باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی آن ها را شناسایی کرده  در نهایت در زندگی خود به کار ببرید.

نکاتی در رابطه با انگیزه درونی

  • سالم بمانید

شما آزادی کامل دارید که چه وعده هایی را باید تهیه کنید، چه زمانی و هر چند وقت یکبار بایستی آن ها را مرور کنید. از این رو شما هستید که به مراتب انتخاب می کنید که از برنامه غذایی سالم تری پیروی کنید؛ این عامل نه تنها زیبایی ظاهر را دوچندان می کند، بلکه به مراتب احساس بهتری نیز خواهید داشت. توجه داشته باشید که گرسنگی و مواد غذایی ناسالم می تواند به بدخلقی و ناکارآمدی شما به مرور زمان منجر گردد.

طبیعی است که هیچ کس نمی تواند با معده خالی یا مواد غذایی که تاثیر منفی بر عملکرد های بدن بر جای گذاشته است، کار زیادی کند.

  • اوقات خوش را در نظر داشته باشید

به زمانی برگردید که اولین مسابقه شنا خود را برنده شدید. اولین نمره کامل خود را در یک آزمون پس از تلاش های مکرر به دست آوردید. به یاد دارید که آن نقاط عطف چقدر عالی به نظر می رسیدند، تصور کنید که آن ها برای بار دوم، سوم یا چهارم تا چه اندازه احساس شگفت انگیزی در شما به وجود آورده بودند. گفتنی است که هر چه نسبت به توانایی و قدرت های خود دیدگاهی مثبت تر داشته باشید در ایجاد آن ها نیز مسیری ساده تر طی خواهید کرد.

  • وقت خود را با خانواده یا دوستان خود بگذرانید

گاهی اوقات تنها چیزی که لازم است یک در آغوش گرفتن و چند کلمه الهام بخش از طرف مادر یا پدر است تا به شما انگیزه دهد و به موفقیت شما کمک کند. بالاخره آن ها حامیان شماره یک هر فردی به شمار می آیند. این هنوز به شما بستگی دارد که آیا می خواهید توصیه های آن ها را عملی کنید یا خیر. توجه داشته باشید که توجه به مفهوم  انگیزه درونی به این معنا نیست که همه عوامل خارجی را از زندگی خود پاک کند و تنها به چیزهایی که از درون شما منشا می گیرد، توجه کنید.

همکاری با دوستان به چه صورت است؟

  • در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید

به این عبارت توجه داشته باشید که ما هرآنچه که در رابطه با آن می اندیشیم هستیم، ما هرچه هستیم با افکارمان در مسیر مستقیمی قرار گرفته ایم. اگر به مطالعه و خواندن کتاب های متعدد علاقه دارید، در کلاس های منحصر ثبت نام کنید و یا به بچه ها بیاموزید که چگونه بخوانند یا خودتان به قصه گویی در کتابخانه های متعدد مشغول شوید.

به طور کلی راه های زیادی برای انجام کاری که دوست دارید در حین مشارکت با جامعه خود نیز وجود دارد. همچنین دیدن چهره های سپاسگزار افرادی که به آن ها کمک بخشیده اید، بیش از اندازه به شما احساس رضایت القا می کند. هیچ احساسی بالاتر از این نیست که دلیل شاد بودن دیگران باشید. لازم نیست به شکلی عاشقانه و متعهدانه این کار را انجام دهید. گفتنی است که هر گاه غم گرفته بودید و چنین احساسی داشتید که دیگر چیزی به شما امید نخواهد بخشید، به افراد نیازمند به هر نحوی که می توانید، کمک کنید چرا که در قلب خود احساس خواهید کرد که به مرور هر چیزی که به آن نیاز داشتید برای شما به وجود خواهد آمد.

  • منتظر احساس آرامش و رضایت باشید.

اگر ماه ها است انجام یک پروژه یا تعمیر یک قسمت شکسته از خانه را به تعویق انداخته اید، به این فکر کنید که در نهایت انجام این کار چقدر می تواند برای شما لذت بخش باشد. به طور کلی این، همان چیزی می باشد که با کمترین نگرانی و زمان بیشتر برای انجام کاری می تواند در نظر گرفته شود.

انگیزه درونی به چه معناست؟

  • یک دفتر خاطرات داشته باشید

مهم نیست چه چیزی می نویسید، شاید بخواهید که در این دفتر خصوصی در مورد چگونگی گذشت روزتان در دفتر خاطراتتان صحبت کنید و در رابطه با آن نیز شعر بنویسید. بعضی ها دفترچه ای نگه می دارند که رویاهایشان را بعد از بیدار شدن در آن می نویسند تا ماه ها یا سال ها بعد وقتی نوشته هایشان را می خوانند به آن ها بخندند. گفتنی است که رویاهای ما بازتابی از درونی ترین خواسته ها، افکار و زندگی روزمره ما هستند.

از طریق نوشتن خود، همچنین می توانید احساسات خود را در طول زمان کنترل کنید. نوشتن به شما این امکان را می دهد که به زندگی خود به طور عینی و از دیدگاه های مختلف نگاه کنید. در حالتی دیگر نیز می توانید در نوشته‌ های خود معنا پیدا کنید، آنچه مهم است را درک کنیم و در نهایت برای حرکت به سمت آن آماده شوید.

  • استراحت کنید

این جمله را در نظر داشته باشید که کار برای زندگی کردن یا زندگی کردن برای کار باید ادامه پیدا کند. مردم فراموش نمی کنند که زندگی فقط کار کردن نیست. حتی اگر کارتان را دوست دارید، از حقوق خود راضی هستید یا به شرکت خود تعهد دارید، در نهایت شما نیز به مانند هر شخص دیگری، نیاز به استراحت دارید. اگر اطمینان دارید که شغل شما از مزایای منحصر به فرد به همراه دستمزد عالی است برخوردار است اما باید توجه داشته باشید که همه این موارد از منابع بیرونی انگیزه به شمار می آیند.

در فعالیت های خارج از منزل و خانوادگی که انگیزه درونی شما به مراتب افزایش پیدا می کند، مانند پیک نیک و پیاده روی های دسته جمعی و حتی تنهایی شرکت کنید. سوال مهم این است که چگونه می خواهید از همه چیزهایی که زندگی در اختیار شما قرار داده است، خارج از ۵ الی ۸ ساعت کاری لذت ببرید.

توجه داشته باشید که شغل شما نباید این موضوع را تعریف کند و در نهایت پس از از پی پردن به مفهوم انگیزش درونی از روش های تفویت آن به خوبی استفاده کنید.

معرفی مفهوم انگیزه درونی

  • فقط انجامش بده

همه افراد به این موضوع دست پیدا کرده اند که همیشه اولین قدم می تواند سخت ترین آدام در هر کاری به شمار آید. تعویق را متوقف کنید از مفهوم انگیزه درونی خود برای کسب پاداش استفاده کنید نه پشیمانی هایی که روح شما را آزار می دهد. گفتنی است که به تعویق انداختن کار همیشه مزاحم و مانعی برای ایجاد انگیزه به شمار آمده و این روند تا به آخر ادامه خواهد داشت.

  • خواسته های خود را بدانید

شما باید بخواهید کاری انجام دهید. اگر کارها را صرفا به این دلیل انجام می دهید که باید یا نباید در بین آن وجود داد و یا به این دلیل که همه افراد دیگر این کار را انجام می دهند، شاید مسیری به نسبت سخت در پیش بگیرید. گفتنی می باشد که مهم نیست که چقدر عوامل بیرونی شما را به موفقیت سوق می دهند، اگر ندانید چه می خواهید و چگونه به آن دست یابید، همیشه احساس می کنید چیزی از دست رفته است.

  • لیستی از همه چیزهای مورد علاقه خود تهیه کنید

هنگامی که تمام کتاب ها، سرگرمی ها یا فعالیت های روزانه خود را به پایان رسانده اید، بایستی فهرستی از چیزهای خوشحال کننده برای خود برای انتخاب کنید. به طور کلی هیچ بهانه ای برای بیکاری، بی حوصلگی یا بی الهام بودن شما نباید وجود داشته باشد. اگر فکر می کنید که در تهیه این لیست ناتوان هستید باید وقت منحصری را برای آن در نظر بگیرید و به خوبی برای به کار بردن آن وقت بگذارید.

انگیزه درونی چیست؟

انگیزش درونی در آموزش

برخورداری از مفهوم انگیزه درونی یک موضوع مهم در آموزش است. معلمان و طراحان آموزشی تلاش می کنند تا محیط های یادگیری را ایجاد کنند که ذاتا پاداش دهنده می باشد. متاسفانه، بسیاری از روش های سنتی چنین نشان می دهند که بیشتر دانش آموزان یادگیری را امری خسته و کسل کننده می دانند، بنابراین باید به طور بیرونی به فعالیت های آموزشی سوق داده شوند.

از ین رو بسیاری از محققان چندین روش مختلف را برای ایجاد محیط های یادگیری که ذاتا پاداش دارند، شناسایی کرده اند که در پی مفهوم انگیزه درونی نیز این نکات حائز اهمیت می باشند. به طور کلی عواملی که از آن ها می توان به عنوان روشی برای افزایش درک مفهوم انگیزه درونی شناسایی شده اند به شرحی از موارد زیر می باشند.

  • کنجکاوی

انگیزه درونی زمانی افزایش می یابد که چیزی در محیط فیزیکی توجه فرد را جلب کند. همچنین زمانی اتفاق خواهد افتاد که چیزی در مورد فعالیت فرد را تحریک می کند که بخواهد چیز های بیشتری یاد بگیرد.

  • کنترل

افراد خواهان کنترل بر خود و محیط خود هستند و می خواهند تعیین کنند که چه چیزی را دنبال می کنند.

  • شناخت

افراد از اینکه دستاوردهایشان توسط دیگران به رسمیت شناخته شود لذت می برند، که این عام می تواند مفهوم انگیزه درونی را به مراتب افزایش دهد.

روش های افزایش انگیزه درونی

  • همکاری و رقابت

به طور کلی مفهوم انگیزه درونی را می توان در شرایطی افزایش داد که افراد از کمک به دیگران رضایت کسب می کنند. همچنین در مواردی که آن ها می توانند عملکرد خود را به طور مطلوب با دیگران مقایسه کنند، اعمال می شود.

  • چالش

افراد زمانی انگیزه بیشتری دارند که اهدافی با معنای شخصی را دنبال کنند و رسیدن به هدف ممکن است اما لزوما قطعی نیست. هنگامی که بازخورد عملکرد در دسترس است، این اهداف ممکن است به عزت نفس آن ها نیز مرتبط باشد.

دیدگاه های مختلف در مورد پاداش

کارشناسان پس از مطالعه های متعدد به این موضوع دست پیدا کرده اند که ارائه پاداش های غیرضروری به مراتب می تواند هزینه ها غیر منتظره ای را در پی داشته باشد. در حالی که ما دوست داریم فکر کنیم که ارائه پاداش انگیزه، علاقه و عملکرد یک فرد را بهبود می بخشد، همیشه اینطور نیست.

وقتی کودکان برای بازی با اسباب بازی هایی که در گذشته از بازی با آن ها لذت می بردند، پاداش دریافت می کنند، انگیزه و لذت آن ها از آن وسایل بازی به مراتب کاهش پیدا می کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تعدادی از عوامل می توانند بر افزایش یا کاهش انگیزه درونی توسط پاداش های بیرونی تاثیر بگذارند.

ورزشکاری که در یک رویداد ورزشی شرکت می کند، ممکن است جایزه برنده را تاییدی بر شایستگی و استثنایی بودن مسابقه بداند. از سوی دیگر، برخی از ورزشکاران ممکن است همان جایزه را نوعی رشوه یا اجبار بدانند. به طور کلی روشی که فرد به اهمیت ویژگی های مختلف رویداد توجه می کند، بر مفهوم انگیزه درونی او برای شرکت در فعالیت ها تاثیر می گذارد.

مفهوم انگیزه درونی به چه صورت است؟

مفهوم انگیزه درونی بسیار جذاب است. به طور که در زندگی خودتان، احتمالا کارهای زیادی وجود دارد که انجام می دهید که در این دسته قرار می گیرند و همه این موارد از عناصر مهم برای یک زندگی متعادل به شمار می آیند. به عنوان مثال، اگر تمام وقت خود را صرف کار برای کسب درآمد کنید، ممکن است لذت های ساده زندگی را از دست بدهید. درک انگیزه های درونی و بیرونی خود و ایجاد تعادل در آن ها امری است که بسیار حائز اهمیت به شمار می آید.

همچنین برای مطالعه دیگر مطالب مرتبط می توانید بر روی لینک های نظیر ایجاد انگیزه در دانش آموزان و ایجاد انگیزه در کارکنان کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *