دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی پرورش و نگهداری گل مینا چمنی

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش مینا چمنی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و نگهداری این گیاه بهاری آشنا شوید.

به طور کلی مینا چمنی از دسته گل های بهاری محسوب می شود که می توانید آن را هم در گلدان و هم درون باغچه نگهداری کنید. این گیاه جذاب با شکوفه های زیبایی که دارد بی شک جذابیت خاصی را به حال و هوای خانه تان می بخشد.

آشنایی با اصول نگهداری گل مینا چمنی

بهتر است بدانید که گل مینای چمنی دارای انواع و اقسام مختلفی است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. این گیاه را می توان گونه ای دائمی دانست که البته امروزه مانند گیاهان دو ساله با آن رفتار می شود. به طور کلی این گیاه مانند گل های بنفشه مقاومت زیادی در برابر سرما و زمستان دارد و به خاطر در اوایل فصل بهار رشد و نمو خود را آغاز می کند کشت و کار آن نیز مشابه گیاه بنفشه خواهد بود.

مینای چمنی دارای گل هایی سفید، صورت، قرمز و بنفش است که معمولا ارتفاع بوته ها کم و تقریبا به ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر خواهد رسید. در کشور ما نوعی از این گیاه به صورت خودرو و وحشی در صحراها و مزارع رشد می کند که قطر گل هایش از ۲.۵ تا ۵ سانتی متر متغیر بوده و دمگل هایی طویل و تقریبا ۱۵ سانتی متری خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این گیاه همیشه سبز معمولا برای تزئین فضای سبز یعنی حاشیه باغچه ها، تپه ها، باند های گلکاری، در کنا نهر ها، نقاط مردابی و سراشیبی مورد پرورش قرار می گیرد. همچنین که برای داشتن رنگ هایی بهاری در جعبه های گل جلوه پنجره این گیاه انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. این گیاه زمانی که در حاشیه خیابان ها کشت می شود جلوه ای خیره کننده و زیبا را به محیط خواهد بخشید.

چگونگی نگهداری گل مینای چمنی

روش های کاشت و تکثیر گیاه

به طور کلی پرورش گیاه مینای چمنی معمولا از دو طریق کشت بذر و قلمه زنی انجام می شود که در ادامه به بیان مراحل آن ها به صورت کامل پرداخته ایم.

  • کشت بذر:

به صراحت می توان گفت که راحت ترین راه برای پرورش مینا چمنی کاشت بذر آن در اوایل فصل بهار است. بری انجام این کار بایستی بذور را در عمق ۳ سانتی متری درون خاک بکارید و در طول جوانه زنی حداقل ۴ ساعت در روز آن را در معرض نور قرار دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در واقع مینای چمنی را می توان یک گیاه سه ساله دانست که معمولا سه الی چهار سال پس از کشت گل خواهد داد.

در فرآیند کشت توصیه می شود که فاصله بین گل ها را رعایت کنید که حدودا ۳۰ سانتی متر فاصله ای مناسب خواهد بود و باعث می شود تا هوا به خوبی جریان داشته و هجوم آفات و بیماری ها به صفر برسد.

دستورالعمل کاشت بذر مینای چمنی

  • قلمه زنی:

بهتر است بدانید که تکثیر این گیاه بسیار راحت است و می توانید آن را هر دو الی چهار سال یک مرتبه تکثیر نمایید و با این کار توان گلدهی گیاهتان را افزایش خواهید داد. توصیه می شود که قلمه زنی مینای چمنی را از قسمت ریشه با استفاده از چاقویی تیز در اواخر فصل پاییز و یا اوایل فصل بهار انجام دهید.

دقت داشته باشید که برش گیاهتان باید از گیاه مادر صورت گیرد و تقریبا ده سانتی متر برای آن کافی خواهد بود. قلمه به دست آمده را درون گلدان و خاک جدید بکارید و مقداری شن به آن اضافه نمایید. توصیه می شود که رطوبت مورد نیاز بستر را فراهم نمایید تا گیاه در فرآیند رشد خود دچار تحریک نشود.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل مینا چمنی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از مهم ترین شرایط کاشت و پرورش گل مینا چمنی پرداخته ایم.

  • آبیاری منظم:

معمولا یک الی دو مرتبه آبیاری در طول هفته برای این گیاه کافی خواهد بود. البته بهتر است در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید. همچنین در نگهداری گل مینا چمنی اگر دمای محیط کشت بیش از حد بالا بود می توانید روزانه دو مرتبه آن را غبارپاشی کنید.

شرایط لازم برای پرورش گل مینای چمنی

  • خاک و کوددهی:

با وجود اینکه استفاده از ساختار خاک لومی برای بستر کشت مینا چمنی مناسب است اما شما می توانید از انواع خاک های سبک و غنی از کود و مواد آلی نیز برای رشد ایده آل گیاهتان استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که تغذیه سالیانه گیاه به رشد بهتر آن کمک شایانی خواهد کرد و به همین خاطر پرورش دهندگان خبره این گیاه استفاده از کود کمپوست در اطراف گیاه را به شدت توصیه می کنند.

  • نور و دما:

در مورد نور مورد نیاز گل های مینا چمنی نیز می توان گفت که این گیاه برای داشتن رشد بهینه نیاز به نور کامل آفتاب دارد و لازم است تا حداقل ۴ ساعت در طول روز آن را در معرض نور خورشید قرار دهید.

همچنین دمای مناسب برای بستر جوانه های گل مینا بین بازه ۲۱ تا ۲۲ درجه سانتی گراد خواهد بود. همچنین با وجود اینکه این گیاه تحمل شرایط سرما تا منفی ۶ درجه سانتی گراد را دارد اما بهتر است در معرض باد های سرد و خشک به هیچ وجه قرار نگیرد.

  • کنترل آفات و بیماری ها:

در فرآیند نگهداری گل مینا چمنی ممکن است گیاهتان دچار هجوم شته ها، نماتد ها و حلزون ها قرار گیرد. پس اگر نشانه ای از وجود این آفات در گیاهتان مشاهده کردید سریعا برای درمان اقدام نمایید.

 

آفات و بیماری های رایج گیاه

خواص گل مینا چمنی

بهتر است بدانید که قسمت های مورد استفاده این گیاه شامل برگ ها و گل های آن خواص بی شماری دارند. به گونه ای که دم کرده آن اغلب مواقع به عنوان یک ملین آرام تجویز می شود و گل های تازه نیز برای رفع سوختگی و تورم بسیار ایده آل خواهد بود.

زمانی که پوستتان دچار سوختگی شده می توانید مقداری از این گیاه را روی آن بگذارید و به آرامی بمالید تا فرآیند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

همچنین که دم کرده برگ و گل های آن نیز ضد سرفه بوده و برای درمان سرماخوردگی و برنشیت و حتی گرفتگی مخاط حنجره بسیار سودمند خواهد بود.

امروزه از این گیاه برای درمان درد های معده، روده، قولنج و کولیت، کبد، کلیه و ناراحتی مثانه نیز استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که برای رفع درد های موضعی می توانید مینا چمنی را به صورت پاشویه و کمپرس داغ مورد استفاده قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *