دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

ساخت بادبزن با ۲ روش مختلف

  • محدثه خاکشور
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما آرگایی خوش ذوق و خلاق با دو روش ساخت بادبزن آشنا خواهید شد که با استفاده از آن می توانید به ساده ترین شکل بادبزن های زیبایی را خلق نمایید.

در هوای گرم و سوزنده تابستان هر وسیله ای که کمی خنکی بخش باشد، ابزاری ایده آل و دلخواه به شمار می رود. انواع کولر، پنکه، و یا حتی بادبزن و یا حتی تهیه یک شربت سرد و تگرگی می تواند از جمله این ایده های کاربردی محسوب شود. امروزه تنوع در هر لوازمی که فکرش را بکنید وجود دارد، وقتی تصمیم به داشتن یک بادبزن می گیرید، کلی بادبزن با طرح، اندازه و شکل و جنس های مختلف پیش رو قرار می گیرد که در نهایت متناسب با سلیقه و سایز دست خود آن را بر می گزینید. اما آیا تابحال به ساخت بادبزن فکر کرده اید؟

آموزش ساخت بادبزن به دو روش

آموزش ساخت بادبزن

بادبزن برخلاف ساختار ساده ای که دارد، ممکن است در بازار دارای قیمت بالایی باشد. اما با این وجود بسیار کاربردی است که نمی توان بر روی حضور آن چشم پوشید و نبود آن را تحمل کرد. راحت و خیلی ساده می توانید بادبزنی زیبا و مقرون به صرفه تهیه کنید که خنک کنندگی بالایی نیز دارد. در ادامه با دو روش ساخت بادبزن شما را دعوت به همراهی می کنیم.

وسایل لازم

  • دکمه
  • پرگار
  • مداد
  • چسب
  • قیچی
  • قلم مو و رنگ
  • سوزن ته گرد
  • کاغذ و یا پارچه ای نرم به رنگ سفید
  • کاغذ بسته بندی و یا کاغذهای کادو
  • دم باریک
  • ده عدد چوب مستطیلی شکل (طول =۲۸ سانتیمتر، عرض=۱/۵ سانتیمتر)

اموزش روش های درست کردن بادبزن

مراحل ساختن بادبزن با چوب (بادبزن ژاپنی)

ابتدا ده عدد چوب مستطیلی به اندازه گفته شده و یا هر اندازه ی دیگر مطابق شکل آماده کنید.

آموزش ساخت بادبزن

مانند عکس زیر یکی یکی چوبها را بر روی جدول مربعی شکل بگذارید، همچنین می توانید در صورت تمایل مربعی به وسیله ی خط کشی رسم نمایید. سپس یکی یکی چوبها را بر روی سطح جدول قرار داده، بر روی ۱ ضلع همه چوب ها بگذارید، در ۱ نقطه مشخص به وسیله ی سوزن میخی سوراخ ایجاد نمایید. (مطابق شکل)

  •  آرون گروپس

آموزش ساخت بادبزن

دقت داشته باشید که همه ی سوراخهای ایجاد شده باید یکسان باشند؛ بعد تمامی چوبها را داخل سوزن میخی یا همان ته گرد نمایید.

آموزش درست کردن بادبزن

در این مرحله ته سوزن را که از تمامی چوب ها (۱۰ عدد) عبور کرده و بیرون زده است را با کمک دم باریک را پیچانده و سفت نمایید تا هر ۱۰ تا چوب به یکدیگر محکم گردند.

آشنایی با 2 روش درست کردن بادبزن

بعد با پرگار بر روی کاغذ و یا پارچه ای نرم به رنگ سفید (به بلندی ۴۰ سانت) نیم دایره ای به شکل کمان بکشید. و پس از ۱۰ سانتیمتر ۱ عدد چوب مطابق عکس قرار دهید.

ساخت بادبزن به روش های ساده

ساختن بادبزن زیبا و کاربردی

در این مرحله به وسیله ی مداد اطراف هر ۱۰ تا چوب را با کشیدن خطی مشخص کنید.

آموزش ساخت بادبزن

اکنون بر روی ۱ طرف چوبهای بادبزن چسب مالیده و در قسمت مشخص شده با خط بر روی پارچه قرار دهید تا بچسبد.

آموزش ساختن بادبزن زیبا و ساده

آموزش ساخت بادبزن

به وسیله ی قیچی هر مقدار از پارچه را که زیادی بوده و لازم نمی باشد را برش زده و مطابق با تصویر قسمت هایی را بگذارید بمانند.

درست کردن بادبزن زیبا و خنک کننده

در این مرحله از ساخت بادبزن برابر با نیم دایره ی رسم شده بر روی کاغذ و یا پارچه نرم، کمان و یا نیم دایره ای را بر روی کاغذ کادو و یا کاغذ رنگی ایجاد نمایید. بعد بر روی سطح چوبها چسب بزنید.

آموزش ساخت بادبزن

حالا کاغذ رنگی و یا کادو را با استفاده از قیچی برابر با قسمت پیش با احتیاط و با مقداری اضافه گذاشتن در لبه و کناره ها، ببرید. در نهایت هم بر روی تمامی چوبهای آغشته شده به چسب، قرار دهید تا بچسبد.

درست کردن بادبزن به شکلی زیبا

اکنون لبه های زیادی و اضافه را به درون متمایل کرده و بر روی چوب اول هر ۲ طرف چسبانده و محکم نمایید.

آموزش روش درست کردن بادبزن

در این بخش خیلی آهسته بادبزن را تا کرده و مقداری این عمل را مکررا انجام دهید.

آموزش درست کردن بادبزن

بادبزن شما آماده است می توانید برای تزیین آن به دلخواه بندکی وصل نموده و دکمه ای نیز به سوزن ته گرد بیفزایید.

آموزش درست کردن بادبزن

آشنایی با روش های درست کردن بادبزن

روش دوم درست کردن بادبزن

تمامی خاطره انگیزی ازدواج را بتوان در جشن عروس آن از کلیات تا جزئیات خلاصه کرد، کلیاتی مثل لباس عروس و تالار عروسی و … و جزئیاتی مثل بادبزن عروس که عروس خانم به سلیقه و متناسب با لباس و طراحی جایگاه و …. انتخاب می کند. ما در این قسمت از مطلب خود آموزش ساختن بادبزن عروس در منزل را در اختیار شما قرار می دهیم.

وسایل مورد نیاز

  • روبان یا یراق
  • تور (یا پارچه ای نرم و شفاف)
  • فویل و یا کاغذ خط کشی
  • ۱۲ تا چوب کباب
  • چسب حرارتی و یا چسب چوب
  • گل های خشک و یا گل های ساخته شده با دست
  • مروارید در شکل های گوناگون
  • گیاهان و میوه های مختلف

مراحل ساخت

ابتدا در اولین مرحله طول چوب کبابی را اندازه گیری نموده، سپس مستطیلی که ابعاد آن (پهنا برابر با طول چوب کباب – ۰/۵ سانتیمتر) و (طول و بلندی آن به اندازه ۳۹/۵ سانتیمتر) رسم کنید.

بلندی (طول) این مستطیل را به اندازه ۳/۵ قسمت کرده و بخش بالا و بخش پایینی تور را نشان بگذارید. (غیر از قسمت بالایی و پایینی تور که پوشیده می شود، هیچ جای دیگری را خط کشی نکنید که دیده می شود).

آشنایی با روشهای درست کردن بادبزن

حالا در این مرحله ۱ عدد چوب کباب را به مقداری چسب چوب بدون رنگ (در حد لایه ای ظریف) آغشته کرده و بر روی سطح تور، قسمتی که مشخص شده بچسبانید. بخش ته چوب کباب لازم است به طور کامل بر روی کناره تور قرار بگیرد و بخش نوک تیز چوب کباب که به اندازه ی ۵/۰ سانتیمتر از تور بالا زده را با کشیدن دست، به خوبی در محل خود بچسبانید. این عمل را برای مابقی چوب ها نیز تکرار کنید.

آشنایی با روش های ساخت بادبزن

طول مستطیل را به ابعاد ۳.۵ تفسیم می کنیم و بالا و پائین تور را علامت بزنید. روی تور خط نکشید که کاملا پیدا می شود البته برای بالا و پائین آن عیبی ندارد چون در مراحل بعد پوشانده می شود. چنانچه موقع انجام این مراحل سایر قسمت های تور نیز با چسب چوب آغشته گردید، پیش از خشک شدن به وسیله ی پارچه ای مرطوب آن را پاک نمایید. زیرا آب آن را به راحتی از بین می برد، اما باید آن را زمان دهید تا خشک گردد. پس از خشک شدن بالای تور، بر روی آن قسمتی که نوک چوب ها می باشند را روبان و یا یراق های مورد پسند خود را چسبانده و دانه دانه مرواریدها با اندازه و رنگ مورد نظر را بر نوک چوب کباب ها فرو نمایید؛ در نهایت هم چسب حرارتی زده آنها را سفت کنید.

آموزش ساخت بادبزن

قسمت پایین چوب ها را را در کنار یکدیگر جمع نموده و با استفاده از چسب حرارتی به یکدیگر بچسبانید تا شبیه بادبزن شود.

ساختن بادبزن به شکل های زیبا

قطعه ای اسفنج را برش داده و بر روی آن فویل و یا کاغذ کشی بچسبانید تا به خوبی پوشانده گردد. ابعاد آن می تواند وابسته به دلخواه و نظر شما متفاوت باشد، به عنوان مثال می توانید از یک دوم اسفنجی عادی بهره ببرید.

آموزش ساخت بادبزن

در نهایت هم بادبزن را مطابق با سلیقه خود پشت تکه اسفنج را به وسیله ی چسب حرارتی محکم نمایید و با استفاده از گل و یا هر وسیله ی دیگر تزیین نمایید.

آموزش درست کردن بادبزن

در این مطلب با دو روش ساخت بادبزن آشنا شدید، امیدواریم مورد توجه شما واقع شده و با استفاده از آن بتوانید بادبزن های زیبا و کاربردی بسیاری را تهیه کنید. در ادامه برای برای آشنایی با جدیدترین مطالب در بخش هنر در خانه همچون ساخت پاسماوری با وسایل دور ریز، ساخت جا ادویه ای بر روی لینک های مشخص شده کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *