دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روستای پریان کرمانشاه با معماری پلکانی جالب

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

روستای پریان یکی از روستاهای پر جاذبه و پلکانی در منطقه کرمانشاه است. این روستا از چشم اندازهای بسیار زیبایی برای گردشگران برخوردار می باشد. این روستا جذابیت های فرهنگی و تاریخی ویژه خود را دارد. شما در سفر به این روستا می توانید سری به اقامتگاه های بوم گردی بزنید.

این روستا که از جمله روستاهای پلکانی در کرمانشاه است، دارای تاکستان ها و باغ های میوه گوناگون می باشد. این روستا بسیار زیبا و شگفت انگیز بوده و امروزه یکی از مکان های دیدنی در این منطقه است. قرار گرفتن روستای پریان در دامنه های کوه موجب شده تا شرایط آب و هوایی مناسبی داشته باشد. باغ های بادام و گردو که در این نواحی قرار دارند، بخش مهمی از زیبایی های روستا را از آن خود کرده اند. در این باغ ها می توانید درختانی تنومند و قدیمی نیز مشاهده کنید.

 

روستاهای پریان

معرفی روستای پریان

این روستا دارای بافتی قدیمی است و همچنان زیبایی های خود را حفظ کرده از سویی طبیعت منحصر به فرد در این مناطق مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. در این روستا می توانید در کوچه باغ های آن قدم بزنید و طبیعت زیبای آن را مشاهده کنید. در فصل بهار با ریش شکوفه های بهاری در کوچه پس کوچه های آن می توانید درختانی مرتفع را مشاهده نمایید. این روستا امروزه یکی از دیدنی های کرمانشاه محسوب می شود.

درختان بادام با شکوفه های زیبای خود می تواند شما را جذب کنند. این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد، محل مناسبی برای رشد درختان بادام خواهد بود. از دیگر زیبایی های این روستا می توان به معماری خانه و بافت روستایی آن اشاره نمود. همانطور که اشاره شد، این روستا یک روستای پلکانی است. در هر یک از خانه ها درختان میوه ای کاشته شده اند که از دور چشم انداز روستا را سرسبزتر کرده اند.

چشم اندازهای پریان

گذرگاه  روستای پریان پهن و دارای انواعی از درختان می باشد. شما با شنیدن دلنواز صدای نهرها به وجد می آیید و می توانید آرامش خاصی را از این مناطق کسب کنید. این منطقه در فصل های مختلفی از سال دارای زیبایی است. در فصل تابستان خوشه های انگور روییده و زیبایی بیشتری به باغات می دهد. اغلب این باغ ها در دامنه های کوه واقع شده اند و به همین دلیل چشم اندازهای سرسبزی در این ارتفاعات مشاهده می کنید.

  •  آرون گروپس

این روستای دیدنی مردمانی خون گرم و با فرهنگ دارد. شما در سفر به این منطقه می توانید از زیبایی های زیادی دیدن کنید. اغلب مردمان این روستا به کشاورزی مشغول هستند و برخی از آداب و رسوم ها را از نیاکان خود به ارث بده اند. جالب است بدانید، این روستا در سریال “نون خ” فیلمبرداری شده است. این روستا در حال حاضر یکی از مکان های دیدنی کرمانشاه می باشد.

جاذبه های پریان

جاذبه های اطراف روستا:

منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی با وسعت ۴۳ هکتار از مجموعه زیبایی های این منطقه برای گردشگران به شمار می آید. در این منطقه می توانید گونه های مختلفی از جانوران و گیاهان را مشاهده نمایید. این منطقه از مهم ترین حفاظتگاه های روباه، گربه وحشی و کفتار می باشد.

دهکده پریان

روستای کندوله نیز یکی دیگر از مناطق دیدنی و پر جاذبه ای است که در اطراف روستای پریان واقع شده و زیبایی زیادی به خود اختصاص می دهد. این روستا نیز در ارتفاعات منطقه واقع شده و در فصل های مختلفی از سال دارای آب و هوایی معتدل می باشد. این روستا همچنین دارای قدمت تاریخی است. زیرا در دوران اموی یکی از پناهگاه ها بوده و سیه قلعه در ارتفاعات آن قرار دارد. قدمت این روستا به دوران ساسانیان نیز با می گردد.

ارتفاعات پریان

از دیگر جاذبه های روستای کندوله می توان به امامزاده ها و بقعه هایی اشاره نمود که در روستا ساخته شده اند. این روستا به دلیل وجود اقامتگاه های بوم گردی خود می تواند مکان مناسبی برای سیاحت و گردش باشد. اگر همچنان از علاقه مندان به جاذبه های کرمانشاه هستید، می توانید سری به گوردخمه های باستانی بزنید. گوردخمه صحنه که متعلق به دوران مادها است، دارای جذابیت های تاریخی زیادی می باشد.

روستای پریان

پیشینه تاریخی پریان:

علت نامگذاری این روستا به دلیل وجود نهرها و چشمه های مختلفی است که موجب شادابی و نشاط مراتع آن می باشد. این مناطق دارای طبیعتی دلنشین با زیبایی های متنوع است که از سوی گردشگران زیادی مورد توجه قرار می گیرد. در پیشینه تاریخی مردمان این روستا نام فرهاد به وفور یاد می شود، زیرا اعتقاد دارند فرهاد از نوادگان کردستانی است. در میان مردمان این منطقه داستان ها و روایت های تاریخی بسیار زیادی روایت می شود.

طبیعت پریان

این روستا دارای قدمت بسیاری زیادی است و امروزه نیز به یکی از بخش های گردشگری در کرمانشاه تبدیل شده که می تواند برای گردشگران جالب باشد. در پیشینه تاریخی این روستا می توان به بیرون راندن عثمانی ها توسط نادرشاه اشاره نمود. همچنین مردمان این روستا به زبان هورامی صحبت می کنند که به نوبه خود می تواند در تاریخچه مردمان این منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

آشنایی با آداب و رسوم پریان:

روستای پریان با وجود ویژگی های فرهنگی خود می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. این روستا از کهن ترین روستاهایی است که در منطقه کرمانشاه واقع شده و دارای آداب و رسوم ویژه خود است. در میان مردمان این منطقه رسومی رایج می باشد که شامل آیین طلب باران و رقص های آیینی می شود. در اینگونه از مراسم ها آوازهای گروهی و پخت سمنو نیز رایج است. از دیگر آیین ها و مراسم ها می توان به چهارشنبه سوری اشاره کرد.

اقامتگاه پریان

اقامت در پریان:

مردمان این روستا خون گرم و مهمان نواز هستند. شما در سفر به این منطقه می توانید به اقامتگاه های بوم گردی روستا سری بزنید. این اقامتگاه ها با در نظر گرفتن امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران امکان اسکان را برای آن ها فراهم کرده اند. شما نمونه هایی از این اقامتگاه ها را می توانید در سریال نون خ نیز مشاهده کنید.

دهکده پریان کرمانشاه

 

چه زمانی برای سفر به این منطقه مناسب است؟ برای سفر به این روستای دیدنی می توانید فصل های مختلفی از سال را انتخاب کنید، اما بی شک سفر در فصل تابستان از امکانات و مزایای مناسبی برای علاقه مندان برخوردار است. از دگر روستاهای پر جاذبه در این منطقه می توان به روستای داریان اشاره کرد، این روستا نیز از روستاهای پلکانی است که می توانید از نزدیک جذابیت های آن را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *