دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای جلوگیری از خطر مسمومیت غذایی در سفر چه باید کرد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

مسمومیت امری رایج است که برخی از مسافران به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و یا سهل انگاری در حین رعایت به آن مبتلا شده اند. اگر شما نیز می خواهید همه علائم مسمومیت غذایی در سفر را شناسایی و درمان نمایید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

قابل به ذکر است که سفر می تواند از دیگر تجربه های آرامش بخش، هیجان انگیز و لذت بخش به شمار آید، اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که سلامت خود را حفظ کنید. تهوع، استفراغ و اسهال شایع ترین اختلالاتی است که به ناخواسته برای مسافران ایجاد می گردد. برای اینکه بدانید در حین کار و تفریح ​​چگونه سفر کنید، حفظ سلامتی و اجتناب از بیماری برای یک سفر بسیار حیاتی است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علل تا روش درمان مسمومیت غذایی در سفر آشنا شوید.

آشنایی با علت های مسمومیت غذایی در سفر

جلوگیری از ایجاد مسمومیت غذایی در سفر

گفتنی می باشد که روش های گفته شده را در ادامه مطلب را می توانید برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در سفر را دنبال کنید.

  • از غذای نپخته خودداری کنید

کی از مهم ترین راه های پیشگیری از مسمومیت غذایی پرهیز از خوردن غذا های نپخته است. به طور کلی دمای گرم باکتری های موجود در غذا را که باعث بیماری های گوارشی می شوند را از بین می برد. دمای سرد یا ولرم از رشد میکروب ها حمایت می کند، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از خوردن غذاهایی مانند میوه و سبزیجات نپخته خودداری کنید. هنگام تصمیم گیری در مورد غذا برای خوردن، به دنبال اقلامی باشید که بخار داغ هستند تا مطمئن شوید که تازه هستند و باکتری ندارند.

  • آب معدنی مصرف نمایید

به طور کلی پیشنهاد می شود که همیشه مطمئن شوید که در سفر های خود به هر کجا که می روید بطری آب به همراه داشته باشید. شما نمی توانید مطمئن باشید که آیا آب آلوده است یا خیر، بنابراین هیچ شانسی را در نظر نگیرید. ممکن است کمی وسواسی به نظر برسد، اما بررسی سالم بودن، به همراه مهر و موم بطری مهم است. همچنین نوشیدنی های بطری شده، آب خاص گاهی اوقات می توانند با منابع ناپاک دوباره پر شوند. در صورت شک جدی، می توانید به سراغ آب گازدار یا نوشیدنی های گازدار بروید، زیرا به طور قابل توجهی گازدار می شوند.

همچنین از آب بطری شده برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید و هنگام دوش گرفتن حتما دهان خود را بسته نگه دارید.

مسمومیت غذایی در سفر به چه صورت است؟

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • از مصرف آب یخ اجتناب کنید

در حالی که مردم معمولا به یاد می آورند که از آب شیر پرهیز کنند، اغلب فراموش می‌شود که از یخ نیز اجتناب کنند. اگر مراقب نباشید، آن نوشیدنی گوارا ممکن است دارای آبی باشد که خیلی سعی می کنید از آن اجتناب کنید. همیشه از سرور بپرسید که آیا یخ از آب تصفیه شده یا آب لوله کشی شده ساخته شده است.

پیشنهاد می کنیم در جایی که شلوغ است و محلی ها در حال صرف غذا هستند غذا بخورید، همچنین برای تجربه واقعی یک منطقه، همیشه می خواهید غذا های محلی را امتحان کنید. مردم بومی می توانند در یافتن رستوران هایی که غذاهای سالم و خوبی سرو می کنند بسیار مفید باشند. همچنین نگاه کنید تا ببینید مردم محلی به کجا می روند و یا از آن ها بخواهید رستوران یا بازاری را برای غذا خوردن پیشنهاد کنند.

رستورانی که به مردم محلی سرویس می دهد و به خوبی از آن بازدید می شود که به طور معمول باعث گردش بیشتر غذا می شود که به معنای غذای تازه است. همچنین یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، غذا خوردن در محلی است که مردم محلی در آن غذا می خورند.

  • در مصرف برخی لبنیات توجه نمایید

مراقب لبنیات باشید در حالی که لبنیات می تواند خوشمزه و سالم باشد، اما به راحتی از بین می رود که می تواند باعث بیماری شود. یکی از راه‌ های جلوگیری از مسمومیت غذایی این است که در مصرف لبنیات، به ویژه در مناطق در حال توسعه، کمی احتیاط کنید. شیر پخته و داغ مشکلی ندارد، بنابراین اگر می‌خواهید شیر در چای یا قهوه‌ تان باشد، مطمئن شوید که آب پز است.

همه ما عاشق یک بستنی هستیم، مخصوصا در ماه های تابستان، اما بستنی منجمد می تواند فرد را بسیار بیمار کند. شکل را بررسی کنید، مخصوصا روی بستنی های بسته بندی شده، تا ببینید آیا به نظر می رسد که آب شده و دوباره منجمد شده است. درمان مسمومیت غذایی اگر در سفر دچار مسمومیت غذایی شدید، نترسید! برای بیشتر افراد، این بیماری بدون درمان در عرض ۲۴ ساعت برطرف می‌شود، اگرچه برخی از انواع مسمومیت‌های غذایی می‌توانند بیشتر طول بکشند.

وش های پیشگیری از ابتلا به مسمومیت غذایی در سفر

گفتنی می باشد که مسمومیت غذایی می تواند احساس ضعف و خستگی را در شما ایجاد کند. استراحت و جایگزینی خوراکی های آبکی می تواند برای مایعات از دست رفته بسیار مهم باشد. هنگامی که احساس بهتری دارید، به تدریج شروع به خوردن غذا های کم چرب، کم چرب و آسان کنید، مانند نان تست، ماکارونی ساده، بیسکوییت نمکی و برنج. در صورت بازگشت حالت تهوع باید از خوردن دست بکشید.

همچنین برای جلوگیری از بیماری در خارج از کشور، اکیدا به مسافران توصیه می‌شود که در یکی از کلینیک های معتبر بسیار وقت رزرو کنند و در این رابطه ا۵قداماذتی انجام دهید، چرا که که ممکن است به آن نیاز داشته باشند اطلاع پیدا کنند.

  •   مقدار زیادی آب بنوشید

کلینیک مایو توضیح می دهد که شما تمام مایعات بدن خود را به دلیل اسهال و استفراغ از دست می دهید، و ضروری است که در ادامه آن ها را جایگزین کنید. زمانی که حالت تهوع دارید به مایعات بچسبید: آبمیوه بنوشید، غذا های آبکی به مانند سوپ و آب معدنی را هم فراموش نکنید. اگر فقط به آب لوله کشی دسترسی دارید، ابتدا باکتری ها را با جوشاندن آن از بین ببرید.

همچنین اگر معده‌ تان توانایی تحمل مایعات را ندارد، می‌توانید بستنی های یخی را بمکید، اما اگر فکر می کنید در اثر آب آلوده دچار مسمومیت غذایی شده اید، ممکن است بخواهید خودداری از مصرف یخ برای تان بهترین گزینه باشد.

  • مایعات غنی شده با الکترولیت را فراموش نکنید

استفراغ می تواند باعث عدم تعادل الکترولیت شود، بنابراین شما همچنین باید مایعاتی بنوشید که تعادل را بازگرداند، زیرا آب به تنهایی به بهبودی شما کمک نمی کند. گفتنی است که آب نارگیل غنی از الکترولیت هستند و گزینه های محبوب برای مسافران بیمار هستند.

برای تهیه یکی از شربت های دارای الکترولیت پیشنهاد می کنیم که یک لیتر آب را بجوشانید و شش قاشق چایخوری شکر و نیم قاشق چایخوری نمک به قابلمه اضافه کنید. در ادامه نیز آن را به آرامی بنوشید.

روش های درمان مسمومیت غذایی در سفر

  • از مصرف برخی  از خوراکی ها به طور جدی پرهیز نمایید

از خوردن غذاهایی که به طور طبیعی می توانند معده شما را ناراحت کنند اجتناب کنید. محصولات لبنی، غذا های چرب یا سرخ شده، غذاهای پر فیبر به مانند سبوس، آجیل، دانه ها، سبزیجات خام، غذاهای تند و قهوه همگی می توانند دستگاه گوارش شما را ناراحت کنند، بنابراین تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید از مصرف این غذاها اجتناب کنید.

  • دارو درمانی

به طور کلی بهترین دارویی که باید مصرف کنید وجود ندارد. اگر می توانید با یک پزشک مشورت کنید. همچنین اگر اسهال به شدت آسیب دیده است، شما یا یکی از دوستان یا اعضای خانواده که با شما سفر می کنند باید مقداری ایمودییوم مصرف نمایند. با این حال داروهایی که به کنترل اسهال کمک می کنند می توانند علائم را تا حدی درمان کنند، اما در مقابل دفاع طبیعی بدن برای دفع سم یا عامل عفونی عمل می کنند.

  • بدانید چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید

  1. اگر مکرراً استفراغ می کنید و خون در استفراغ یا مدفوع خود می بینید
  2. بیش از دو روز اسهال را تجربه می کنید
  3. از گرفتگی عضلات شدید رنج می برید
  4. یا هر یک از علائم کم آبی بدن مانند سرگیجه، خشکی دهان و سبکی سر را تجربه می کنید.
  5. همچنین در بدترین حالت، ممکن است لازم باشد برای درمان کم آبی در بیمارستان بستری شوید.

اگر به خارج از کشور می روید، دریابید که آیا بیمه درمانی شما توسط نزدیکترین بیمارستان پذیرفته شده است یا خیر. در غیر این صورت، در صورتی که مسمومیت غذایی به اندازه کافی جدی است که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد، بیمه مسافرتی پزشکی بخرید.

مسمومیت غذایی در سفر چیست؟

  • از بیمار شدن مجدد خودداری کنید

شما همیشه نمی توانید از مسمومیت غذایی جلوگیری کنید، اما طبق گزارشات به دست رسیده می توانید اقدامات احتیاطی خاصی را قبل از سفر برای کاهش خطر انجام دهید. از آنجایی که ممکن است در اثر آب لوله کشی بیمار شوید، در چمدان خود فضایی را برای آب بطری و ضدعفونی کننده دست در نظر داشته باشید و از گوشت های نیم پز و غذا های که مدتی در دمای اتاق مانده اند خودداری کنید.

همچنین مسافران باید مراقب میوه ها و سبزیجات خام باشند که می توانند در حین تهیه غذا توسط سیستم آب محلی آلوده شوند و به غذاهایی که گرم سرو می شود بچسبند. قبل از عزیمت به سفر، ممکن است بخواهید از پزشک خود بخواهید که آنتی بیوتیک های طیف گسترده ای را برای شما تجویز کند.

در پایان مطلب روش های جلوگیری از مسمومیت غذایی در سفر برای مطالعه دیگر مطالب مرتبط به مانند نکات قبل از پیک نیک و راهنمای کمپینگ ایده آل می توانید بر روی لینک هایی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *