دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کمپینگ ایده آل در دل طبیعت

  • محدثه خاکشور
  • ۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

سوپرایز مطلب به قلم کشیده شده راهنمای کمپینگ را از آرگا خدمت شما همراهان همیشگی آرگا تقدیم می گردد. سفر به طبیعت و میزبانی لذتی که از تجربه آن مفتخر می شوید؛ غیر قابل انکار است. اما باید با لوازم و نکات آشنا باشید. پس همراه باشید.

کمپینگ (camping) یا به بیانی چادر زدن فعالیتی تفریحی در محیط باز می باشد که فرد یا افرادی به منظور فرار از همهمه زندگی شهری (کلانشهرها) و برای طی کردن لحظاتی شاد و در بیرون در خانه و همچنین ایجاد خاطراتی شیرین و به یاد ماندنی به طبیعت دست نخورده و زیبا روی بیاورند. آرگا این مطلب را به راهنمای کمپینگ اختصاص داده است, پس همراه باشید.

کمپینگ راهی برای به آرامش رسیدن

آرامش و خلق خاطراتی زیبا و دلچسب از مهم ترین خواسته های هر کسی شمرده می شود که سفر یکی از مهمترین و بهترین این روشها در هر دوره و هر منطقه و سلیقه ای بوده است. سفرهای جهانگردی و ایرانگردی اغلب علاوه بر دنبال کردن این اهداف, به منظور آشنایی یافتن با جاذبه های دیدنی، فرهنگ و هنر، جغرافیا و تاریخ آن منطقه صورت می گیرد. روستاگردی امروزه محبوبیت زیادی یافته است که با طبیعت بکر و زیبایش انتخاب ایده آلی برای سفر و کمپینگ زدن محسوب می شود. در ادامه مطالب مفید و کاربردی به عنوان راهنمای کمپینگ در اختیار شما علاقه مندان قرار می دهیم.

راهنمای کمپینگ

راهنمای کمپینگ در رابطه با وسایل مورد نیاز

۱ – چادر سفر

چادر از جمله وسایل لازم برای کمپینگ است که دارای تنوع زیادی در مدل، جنس، گنجایش، شکل و ظاهر و …. و تقسیم بندی کلی چادرهای فنری و عصایی می باشند و اغلب جهت خواب شب به کار گرفته می شود. هنگام خریداری چادر به ظرفیت آن و مسافران توجه کنید, چادری ۳ نفره جهت ۲ نفر مناسب است.

چادر فنری روش استفاده بخصوصی ندارد که بعد از خارج شدن از جلد و روپوش رویی باز گردیده و به کار گرفته می شوند. ولی چادرهای عصایی که کوچکتر و سبکتر هستند که روش استفاده ی کمی بخصوص اما نه خیلی سخت دارند, و محبوبیت بالایی در میان علاقه مندان به طبیعت دارند.

راهنمای کمپینگ

۲ – کیسه خواب

کیسه خواب از جمله وسایل کاربردی و مهم کمپینگ به شمار می رود که با حجم و وزن کم, در دو نوع مستطیلی (پتویی) و مومیایی موجود بوده و به جای تعدادی قطعه لوازم خواب ایفای نقش می نمایند. کیسه های مومیایی حرفه ای و گرم تر و کیسه های مستطیلی از مزیت بزرگ بودن و داشتن محیط بیشتر برخوردار هستند. در صورتی که با خودروی شخصی خود سفر می روید می توانید از تشک بادی بهره ببرید.

  •  آرون گروپس

۳ – زیر انداز کیسه خواب

هر چه قدر هم کیسه خواب مناسبی را انتخاب کرده باشید باز هم استفاده از یک زیرانداز شما را در داشتن یک خواب خوب و مناسب شما را همراهی می کند.

راهنمای کمپینگ و وسایل مورد نیاز

۴ – جعبه امداد اولیه

حادثه خبر نمی کند! پس چه خوب است قبل از سفر برای پیشگیری از هر اتفاق و خطر پیش رویی ممکنی مانند زخم ها، سوختگی ها و … برنامه ریزی کنید و جعبه کمک های اولیه را با خود همراه داشته باشید.

همراه داشتن کپسول آتش نشانی یکی از تدابیر و برنامه ریزی های مهم برای سفر به خصوص به طبیعت می باشد.

۵ – قبل از سفر هواشناسی را چک کنید

قبل از سفر حتما هواشناسی را چک کرده و از وضعیت آب و هوا باخبر شوید، ممکن است برخی مواقع با در جریان گرفتن از وضع هوا زمان سفر خود را به تعویق بیندازید. همچنین متناسب با آب و هوای پیش بینی مکان انتخابی لوازمی از جمله بارانی، کرم ضد آفتاب، کلاه و غیره را در کوله بار سفر خود جای دهید.

راهنمای کمپینگ

۶- لباس های ویژه کمپینگ

همانطور که در سه پاراگراف بالاتر گفتیم، باید بعد از تصمیم و اقدام به کمپینگ در مورد مقصد مورد نظر خود اطلاعات کسب کرده و هواشناسی مربوط به آن منطقه را کنترل نمایید. به عنوان مثال در سفر به نواحی خشک و گرم باید لباسهای نخی و خنک، نواحی مرطوب و جنگلها باید لباسهای کتان و جین و رنگی، همچنین لباس هایی با پارچه مقاوم به آب تنفسی را در کوله سفر خود بگنجانید.

۷- وسایل مورد نیاز آشپزی

سفر به طبیعت بکر و زیبا و هوای پاکش، با غذای سالم و خوشمزه دست ساز جذابیتی خاطره انگیز دارد. برای این منظور می توانید وسایلی مانند اجاق گاز دارای کپسول، قابلمه، توری کباب پز، لیوان، قاشق و چنگال و غیره را با خود همراه ببرید.

راهنمای کمپینگ

۸- وسایل بهداشتی

با در نظر گرفتن این موضوع که اغلب در طبیعت سرویس بهداشتی موجود نبوده و یا استفاده و دستیابی به آن سخت است, پس بهتر است لوازم بهداشتی مانند دستمال توالت، مایع دستشویی، و همچنین شامپو، صابون و ژل ضدعفونی و الکل همراه داشته باشید.

۹- وسایل روشنی بخش

با توجه به اینکه کمپینگ سفری به دل طبیعت می باشد، در طبیعت نیروی برق در دسترس نیست و با به پایان رسیدن روز روشنایی نیز به پایان می رسد و همه جا در تاریکی فرو می رود. پس راه حل این مشکل و ایجاد نور از لامپ هایی که بر روی سر قرار می گیرند (هد لامپ)، پاور بانک، چراغ شارژری و … استفاده کنید. این وسایل را باید هنگام گرفتن تصمیم برای کمپینگ تهیه کنید.

راهنمای کمپینگ

۱۰ – یخدان و فلاسک

در روزهای گرم تابستان نیاز به آب خنک حسابی احساس می شود، می توانند از انواع وسایل برای این منظور از جمله یخدان، جعبه های یونولیتی کوچک، و کلمن ها بهره ببرید. همچنین فلاسک ها در سفرهای یک روزه می توانند نیاز شما را به چای و رفع عطش انجام دهند.

۱۱ – گوشگیر و چشم بند

با توجه به این موضوع که بیشتر چادرهای سفر صدا و نور خورشید را عبور نمی دهند، برای داشتن خوابی کافی و راحت بهتر است از چشم بند و گوشگیر بهره ببرید.

 – کمپینگ نوعی سفر به طبیعت است که به روش های مختلفی صورت می گیرد؛ چادر زدن یکی از مهم ترین و بهترین این روش ها محسوب می شود. اما روش های دیگری از جمله کوله پشتی گردی، قایق پیمایی، کمپینگ بقا، کمپینگ با ون نیز وجود دارند.

  • کوله پشتی گردی : پیاده روی در طبیعت همراه با ۱ کوله پشتی شامل تمامی لوازم مورد نیاز می باشد که جهت خواب هم می توانید از کیسه خواب و چادرهای یک نفره بهره ببرید.
  • قایق پیمایی :
  • کمپینگ بقا : که به دو قسمت پیاده روی و اردوگاه قسمت می گردد که نسبت به سایر انواع کمپ سخت تر و چالش برانگیزتر می باشند.
  • کمپینگ با ون

آشنایی با راهنمای کمپینگ

و اما چادر زنی یکی از محبوب ترین، معروفترین و اصلی ترین کمپ ها است که اغلب افراد آن را تجربه نموده اند, در این نوع کمپ می توانید به تنهایی و یا با اطرافیان به طبیعت جنگل ها، دشتها، رودخانه ها، کوهسـتان و سواحل به مدت یک یا چند روز سفر کنید و در آن چادر بزنید.

راهنمای کمپینگ چادرزنی در رابطه با نکات کاربردی

۱ – زمین صاف و یکدست انتخاب نمایید

پس از طی شدن تمامی مراحل یعنی انتخاب مقصد، نوع کمپ نوبت به برپایی چادر می رسد که باید ابتدا زمینی صاف و یکدست، فاقد فرورفتگی و برآمدگی برگزینید. قبل از برپایی چادر سفر از قرار نگرفتن وسایل و سنگهای نوک تیز اطمینان حاصل کنید تا بعدا به چادر و زیرانداز شما آسیب نرساند.

۲ – حواستان به بالای سرتان باشد

شاید در اولین مرحله با خواندن تیتر بی اهمیت جلوه دهد، اما اضافه کنیم چنانچه می خواهید در کوهستان کمپ بزنید لازم است حواستان به بالا و سنگهای سست باشد، همچنین در جنگل ها حواستان به شاخه های آویزان و لق درختان روی سر خود و محلی که برای چادر زدن انتخاب می کنید, باشد.

راهنمای کمپینگ

۳ – جهت نور خورشید را مد نظر قرار دهید

اگر زمان سفر شما تابستان است، حتما جهت نورخورشید را هنگام برپایی چادر خود مدنظر قرار دهید. مثلا چادر سفر در مقابل تابیدن نور به صورت مستقیم برپا نگردد تا از پوسیدگی آن و همچنین داغ شدن هوای درون چادر جلوگیری شود.

۴ – برپایی چادر را به شکل صحیح انجام دهید

در رابطه با برپایی درست چادر باید تاکید کنیم زیرا محکم بودن آن موجب می شود تا در برابر دگرگونی های یکباره آب و هوا و وزش باد استحکام و استقامت بیشتری داشته باشد و به این ترتیب از وقوع برخی وقایع ناگوار جلوگیری کنید.

۵ – قبل از غروب خورشید چادر را برپا کنید

یکی از مواردی که در در راهنمای کمپینگ می توان اشاره داشت زمان چادر زدن است. با رفتن خورشید پس از طی کردن یک روز پر تنش و پر فعالیت تاریکی و خشتگی مهمان شما است که بهتر است قبل از این اتفاق چادر خود را برپا نمایید. تا بدون مشکل در چادر خود اقامت کرده و خواب راحتی را تجربه کنید.

   راهنمای چادر زدن

قطعا وقتی قصد انجام هر کاری دارید، پیش از اقدام لازم است در مورد آن اطلاعات جمع آوری نموده و راهمایی های مربوطه را دریافت نمایید. راهنمای کمپینگ نیز در همین راستا و برای داشتن یک طبیعت گردی خاطره ساز و فوق العاده در این مطلب خدمت شما عزیزان ارائه گردید. برای آشنایی با راهنمای سفر به بندر چابهار تازه ترین مطلب انتشار یافته آرگا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *