دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت خونریزی لثه و نحوه جلوگیری از آن

  • زهره گنج بخش
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

ممکن است شما هم با التهاب و خونریزی لثه مواجه شده باشید. ما در این مطلب علت خونریزی لته را برای شما بیان خواهیم کرد تا در مورد آن اطلاعاتی بدست بیاورید.

ممکن است شما هم در زمان کشیدن نخ دندان و مسواک زدن  خونریزی لثه را تجربه کرده باشید و این امر برای تان نگران کننده باشد. علت خونریزی لثه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بعضی از این دلایل موقتی است و جدی نخواهد بود ولی گاهی هم ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

علت خونریزی لثه و درمان آن

علت خونریزی لثه:

التهاب لثه ها باعث ایجاد خونریزی آن ها خواهد شد. اگر شما خونریزی لثه دارید و در صورتی که نسبت به آن بی توجه باشید ممکن است که این امر به بیماری های پیشرفته لثه منجر شود. پس توصیه می کنیم که در صورت مواجه با این مشکل حتما با دندان پزشک در ارتباط باشید. پزشک با انجام روش های درمانی مناسب به رفع این مشکل کمک خواهد کرد. حال بخشی از دلایل اصلی خونریزی لثه را به تفکیک بیان خواهبم کرد.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها

اگر شما به سلامت دندان و بهداشت دهان خود اهمیت ندهید ممکن است دچار خونریزی لثه شوید. نزدن مسواک و نکشیدن نخ دندان باعث تشکیل پلاک روی دندان های شما خواهد شد و در نتیجه این امر لثه ها التهاب دار و متورم می شوند. لثه های سالم اگر به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت با مسواک و نخ دندان تمیز نشوند دچار التهاب و در نهایت خونریزی خواهند شد.

جینجیویت یا بیماری لثه:

این بیماری لته زمانی بروز می کند که پلاک بر روی دندان ها و در خط لثه ها تشکیل شده باشد. در این زمان امکان پاک کردن این پلاک ها از روی دندان با استفاده از نخ دندان و مسواک زدن وجود نخواهد داشت. با تاثیر این پلاک ها روی لثه و دندان ها علائم بیماری جینجیویت ظاهر می شود. با ابتلا به این بیماری لثه ها متورم شده  و یا مسواک و یا کشیدن نخ دندان دچار خونریزی می شوند. در واقع جینجیویت مرحله اول از دلایل مبتلا شدن به بیماری لثه می باشد.

علل های خونریزی لثه

تغییر عادت های د رابطه با کشیدن نخ دندان:

اگر شما نحوه دندان کشیدن خود را تغیر دهید ممکن است با خونریزی لثه روبه رو شوید. به طور مثال اگر تعداد کشیدن نخ دندان خود را در روز افزایش دهید و یا بلعکس فراموش کنید که برای چند روز نخ دندان بکشید، احتمال خونریزی لثه هایتان وجود خواهد داشت. اینن شرایط موقتی است و اغلب طی یک هفته مشکل حل خواهد شد.

استفاده از یرخی دارو ها:

استفاده از داروهایی از قبیل قرص هایی که خون را رقیق می کنند یکی دیگر از علت های خونریزی لثه واقع می شوند. عملکرد این قرص ها به گونه ای است که لخنه شدن خون را کاهش می دهند و این امر احنمال خونریزی لثه را به دنبال خواهد داشت. اگر از چنین داروهایی استفاده می کنید حتما هنگام مراجعه به  دندان پزشک او را مطلع سازید.

  •  آرون گروپس

بیماری لثه زمان بارداری:

گاهی هم خانم هی باردار ممکن است طی این دوران با التهاب لثه و خونریزی آن ها مواجه شوند. علت این امر تغییرات هورمونی است که طی این مدت اتفاق افتاده و عکس العمل شخص را در برابر باکتری هایی که باعث ایجاد بیماری لثه شده اند ، ضعیف کرده است. این مشکل پس از بارداری در اکثر مواقع حل خواهد شد. هم چنین خانم های باردار با رعایت بهداشت دهان می توانند از شدت یافتن این مشکل جلو گیری کنند.

رژیم غذایی مصرفی:

اگر رژیم غذایی شما نامناسب باشد می تواند سلامت دهان و دندان های شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند. برای این که با این مشکل مواجه نشوید در رژیم غذایی خود مکمل های کلسیم، ویتامین دی، میوه ها، سبزیجات، ویتامین سی، مواد غذایی ضد التهاب مثل ماهی و منگنز قرار دهید.

تعویض مسواک:

توجه داشته باشید که اگر با مسواک نرم دندان های خود را تمیز می کنید و حال اگر آن را با مسواکی که موهای محکمی دارد تعویض کرده باشید، ممکن است که منجر به خونریزی لثه شوید.

خونریزی لثه و دلایل ایجاد آن

نامرتبی دندان ها:

از دیگر عواملی که باعث ایتلا به بیماری لثه می شود، نامرتبی دندان ها می باشد. اگر نامرتبی و یا انحراف دندان و هم چنین عادت ساییدن دندان ها به یکدیگر و دندان قورچه داشته باشید، امکان دارد به مشکلاتی در ارتباط با شکل قرار گرفتن دندان ها به روی همدیگر برخورد کنید. وارد شدن فشار به بافت لثه ها، استخوان نگه دارنده دندان ها و خود دندان ها آسیب هایی را در پی خواهد داشت. این امر سبب تحلیل لثه ها و از بین رفتن بافت های استخوانی شده و هم چنین بیماری لثه را نیز در پی خواهد داشت و این امر منجر به خونریزی لثه خواهد شد.

مصرف سیگار یکی دیگر از علت های خونریزی لثه

مواد سمی موجود در سیگار باعث می شود افرادی که سیگار می کشند، احتمال ابتلا به بیماری لثه در آن ها بیشتر از افراد دیگر یاشد. در واقع مواد سمی سیگار باعث التهاب لثه و پایین آمدن سیستم ایمنی خواهد شد.

روش های درمانی برای جلوگیری از خونریزی لثه

موثر ترین روش برای اینکه این مشکل درمان شود، از بین بردن پلاک هایی است که روی دندان ها ایجاد شده اند. برای حل این مشکل دندان پزشکان توصیه می کنند از تمیز کزدن دندان ها یا کمک روش های پیشگیرانه به صورت هر شش ماه یکبار به کار ببرند. این روش در واقع شامل انجام دادن، از بین بردن پلاک ها، پاک کردن جرم ها و لکه ها با کمک جرم گیری و صیقل دندان ها است.

روش دیگر برای جلوگیری از خونریزی دندان جرم گیری لثه و تمیز کردن عمقی ریشه می باشد. برای انجام دادن اینکار از روشی که غیر جراحی استفاده می کنند. برای درمان بیماری لثه اولین مرحله جرم گیری دندان می باشد. در نتیجه این امر پلاک های ایجاد شده در زیر خط لثه پاک می شوند. پس از پاک شدن پلاک ها خراشی روی ناحیه مورد نظر انجام داده و ظاهری ناهموار برای آن تشکیل می دهند. این امر به بهبود لثه کمک کرده و باعث جلوگری از خونریزی می شوند.

راهکار های جلو گیری از خونریزی لثه

یکی دیگر از راه های درمان خونریزی لثه عمل جراحی است. این در واقع برای زمانی است که بیماری لثه پیشرفته شده باشد. با انجام عمل جراحی بیماری لثه بهبود یافته و دیگر دچار خونریزی نخواهد شد.

در آخر بهتر است که با اولین علائم مشاهده خونریزی به دندان پزشک مراجه کنید. ممکن است پزشک به شما یرای سلامت و بهبود لثه ها، روش های خانگی را توصیه کند. توصیه های پیشگری از خونریزی لثه شامل موارد زیر می باشد.

  • مصرف کردن از خمیر دندان های حاوی فلوراید و اجتناب از مصرف خمیر دندان هایی که حاوی سدیم لوریل سولفات می باشند.
  • استفاده از دهان شویی پس از مسواک زدن
  • مراجعه هر شش ماه یکبار به دندان پزشک
  • مسواک کردن دندان ها پس از هر وعده غذایی و پیش از خواب
  • استفاده از نخ دندان حداقل ۲ مرتبه در روز، برای تمیز کردن فضاهای بین دندان

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *