دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای کاشت درخت گریپ فروت و پرورش آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

دقت داشته باشید که پرورش و کاشت درخت گریپ فروت چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت، پرورش و حتی نگهداری از این درخت میوه آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی درخت گریپ فروت یک گونه از مرکبات اسیدی و ترش مزه به شمار می آید که ماند بسیاری از میوه های خوشه ای بر روی شاخه رشد می کند. درخت گریپ فروت به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی دارد امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت درخت گریپ فروت

بهتر است بدانید که گریپ فروت در واقع از خانواده مرکبات است که میوه آن امروزه شهرتی جهانی پیدا کرده است. به طور کلی این درخت همیشه سبز معمولا تا ارتفاع ۵ الی ۶ متر رشد می کند البته که گونه های دیگر آن حتی تا ۱۵ متر نیز رشد خواهند کرد. بزرگ ترین تولید کننده و پرورش دهنده این درخت را می توان کشور چین دانست که سایر سرزمین های ویتنام، ایالات متحده آمریکا، افریقای جنوبی، هند و مکزیک نیز در رده های بعدی جای گرفته اند.

چگونگی کاشت درخت گریپ فروت

همچنین در کشور ما نیز این درخت در مناطق شمال و جنوب کشت می شود و می توانید آن را با برگ هایی براق، باریک و سبز رنگ مشاهده نمایید که اغلب طول شان به ۱۵ سانتی متر می رسد. معمولا شکوفه های این درخت دارای ۱ گلبرگ و به رنگ سفید هستند. گریپ فروت دارای گونه های مختلفی است که مهم ترین وجه تمایز میان این گونه ها رنگ گوشت میوه خواهد بود.

توجه داشته باشید که معروف ترین گریپ فروت ها دارای رگه هایی سفید، قرمز و صورتی در پالپ میوه هایشان هستند که هر قدر گوشت میوه قرمز تر باشد، شیرین تر نیز خواهد بود. در واقع گریپ فروت را می توان یک نوع درخت ترکیبی دانست که ریشه آن به کشور جامائیکا و باربادوس بر می گردد. در این کشور ها، گریپ فروت از پیوند پرتقال و دارایی میوه گریپ فروت یعنی میوه ای که در آن زمان به میوه ممنوعه معروف شده بود، تولید شده است.

دستورالعمل کاشت درخت:

معمولا توصیه می شود که درخت گریپ فروت خود را در طی فصول بهار تا پاییز بکارید زیرا این درختان بر اساس نوع منطقه می توانند در بهار یا پاییز رشد کنند. با این حال دقت داشته باشید نهال هایی که در فصل بهار کشت می شوند باید با گرمای تابستان مقابله کنند در حالی که نهال های کاشته شده در پاییز باید سختی زمستان های سرد بی دلیل را به خوبی تحمل نمایند. به همین خاطر باید بر اساس محل زندگی تان زمان مناسب برای کاشت بذور را انتخاب نمایید.

روش های پرورش گریپ فروت

  •  آرون گروپس

به صراحت می توان گفت که درختان گریپ فروت برای رشد نیاز به خاکی لومی همراه با زهکشی ایده آل نیاز دارند. همچنین توصیه می شود که بستر گیاهتان را در محیطی دارای آفتاب کامل قرار دهید تا حداقل ۶ الی ۸ ساعت در طول روز نور خورشید دریافت کند.

می توانید برای گیاهتان منطقه ای را انتخاب کنید که حداقل ۴ متر از هر ساختمان یا موانع فاصله داشته باشد تا درخت در سال های بعدی رشد فضای کافی برای رشد داشته باشد.

برای کاشت نهال گریپ فروت در ابتدا بایستی گودالی متناسب با نهال انتخابی حفر کنید که ساختار ریشه درخت را به خوبی درون خود جای دهد. البه اگر قصد پرورش این درخت درون گلدان را دارید حتما باید ظرفی با سوراخ های زهکشی را برای این کار انتخاب نمایید.

دقت داشته باشید که گلدان انتخابی بایستی حداقل دو برابر اندازه ریشه های درخت باشد تا رشد گریپ فروت را تامین نماید. سپس نهال خود را درون گلدان قرار دهید و تقریبا تا نصف خاک را پر کنید.

البته پیش از پر کردن بقیه گودال بهتر است آبیاری را انجام دهید و همچنین برای اطمینان از زهکشی مناسب دقت کنید که خاک در سطح درخت تراز و یا کمی کوبیده شده باشد.

می توانید از یک لایه مالچ آلی به ضخامت ۵ سانتی متر در اطراف پایه درخت تان استفاده نمایید زیرا به حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز کمک شایانی خواهد کرد. البته که رطوبت بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود که به همین خاطر بهتر است مالچ را از پایه و اطراف بدنه درخت پهن کنید تا بیش از حد مرطوب نشود.

دستورالعمل کشت بذر گریپ فروت

دستورالعمل برداشت محصول:

معمولا فصل برداشت محصول گریپ فروت فصل پاییز است و زمانی که میوه ها زرد یا طلایی شدند می توانید اقدام به برداشت نمایید. دقت داشته باشید که هر چقدر میوه بیشتر بر روی درخت بماند قطعا بزرگ تر و شیرین تر خواهد شد.

همچنین لازم است بدانید که درختان گریپ فروت تازه کشت شده حداقل سه سال پس از کشت میوه های باکیفیت تولید خواهند کرد. هر میوه ای که در سال های اول یا دوم تشکیل می شود بایستی کامل حذف شود تا تمام انرژی خود را به سمت رشد شاخه ها هدایت نماید.

شرایط مورد نیاز برای کاشت درخت گریپ فروت:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش درخت گریپ فروت را شرح داده ایم:

دستورالعمل برداشت میوه

  • آبیاری منظم:

با وجود اینکه درختان گریپ فروت نسبت به کم آبی مقاومت خوبی دارند اما هر چقدر میزان آب کمتر باشد محصول درخت تان نیز کاهش خواهد یافت. معمولا نهال های این درخت در چندین هفته ابتدایی پس از کشت نیاز به آبیاری مداوم دارند اما پس از آن تنها یک مرتبه آبیاری در طول هفته کافی خواهد بود. البته که در طول فصول گرم سال ممکن است درخت کشت شده نیاز به آبیاری بیشتر داشنته باشد.

  • نور کافی:

همانطور که متوجه شدید درخت گریپ فروت برای رشد ایده آل نیاز به آفتاب زیاد و نور مستقیم دارد که به همین خاطر بایستی آن را در فضایی بکارید که میزان تابش نور خورشید باشد.

  • خاک:

دقت داشته باشید که خاک مناسب برای نگهداری گریپ فروت شامل خاک لومی ماسه ای یعنی یک خاک تشکیل شده از مقادیر مساوی شن و ماسه، سیلت و مقدار کمی خاک رس که دارای زهکشی مناسبی هم است. همچنین PH تعیین شده برای خاک انتخابی بایستی بین ۶ تا ۷ باشد. برای تغذیه گیاهتان نیز می توانید هر ۴ الی ۶ هفته مقداری کود سبک به خاک بستر اضافه نمایید.

آفات و بیماری های رایج در درختان

  • آفات و بیماری ها:

بهتر است بدانید که درخت گریپ فروت به خاطر هم خانواده بودن با مرکبات مستعد ابتلا به بیماری های این خانواده خواهد بود. دقت داشته باشید که آفاتبی مانند مگس میوه، تریپس و کنه و همچنین بیماری هایی مانند قارچی، فیتوفترا، شانکر و آفتاب سوختگی نیز می توانند سلامت این درخت را به خطر بیندازند.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت پرتقال و همچنین خواص گریپ فروت نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *