دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص گریپ فروت میوه ای که فواید آن شما را شگفت زده می کند

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

گریپ فروت یکی از مرکبات بسیار مفید است. از مهمترین خواص گریپ فروت می توان به کاهش وزن اشاره کرد. این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های شایع مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است.

گریپ فروت یکی از میوه های خوشمزه در سراسر جهان به شمار می رود. این میوه خوش طعم سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است که برای سلاتی بسیار مفید است. یکی از مهمترین خواص گریپ فروت, سطح بالای ویتامین C در آن است. در این مطلب با دیگر مزایا و فواید درمانی گریپ فروت آشنا می شویم.

خواص شگفت انگیز گریپ فروت

خواص گریپ فروت

در میان تمام مرکبات گریپ فروت یکی از میوه های سرشار از ویتامین C است. به علاوه این میوه خوشمزه حاوی دیگر مواد مغذی از جمله پتاسیم و لیکوپن همراه با کلسیم، قند و فسفر است. گریپ فروت یکی از میوه های کاهش دهنده اشتها به شمار می رود و مصرف منظم آن در صبحانه, موجب طراوت و افزایش سطح انرژی می شود. یکی از مهمترین فواید گریپ فروت کم کالری بودن آن است. 

گریپ فروت سرشار از فیبرهایی شامل بیوفلاونوئید و دیگر مواد شیمیایی گیاهی است که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی و خطرناک مانند سرطان ها, بیماری های قلبی و شکل گیری تومور را به طور چشمگیری کاهش می دهد. این میوه میزان سوخت و ساز بدن را افزایش و سطح انسولین خون را کاهش و منجر به احساس سیری در افراد می شود. این مسئله با شرایط مختلف بدن مانند خستگی، تب، مالاریا، دیابت، یبوست، سوء هاضمه، مشکلات ادراری, میزان اسیدیته بیش از حد و بسیاری از شرایط دیگر مقابله می کند. یکی از کاربردها و خواص گریپ فروت ضد عفونی کردن زخم های خارجی بدن است.

گریپ فروت یکی از میوه ها مقوی کبد است. سطح بالایی از این میوه را آب تشکیل می دهد. به همین دلیل مصرف منظم آن موجب تغییر رنگ پوست و افزایش میزان سوخت و ساز بدن می شود. مغز و فیبر گریپ فروت در حرکات روده موثر است و همین مسئله خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. این میوه به رفع تشنگی کمک می کند و در نتیجه احساس سوزش ناشی از تب را کاهش می دهد. امروزه برخی از بررسی ها نشان داده است مصرف این میوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان در ارتباط است. در ادامه با  فواید درمانی این میوه آشنا می شویم.

خواص گریپ فروت برای لاغری و کاهش اشتها

خواص گریپ فروت

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گریپ فروت به عنوان مهار کننده بسیار عالی اشتها عمل می کند. گفته شده بوی گریپ فروت احساس گرسنگی را کاهش می دهد. به همین دلیل گریپ فروت یکی از میوه های پرطرفدار برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. همچنین مقدار بالای فیبر موجود در این میوه, نیاز بدن به فیبرها را تامین نموده و به درمان پرخوری افراد کمک می کند. بنابراین جای دادن این میوه در رژیم غذایی کاهش وزن بسیار مفید است.

بهبود عملکرد سیستم گوارش

همانطور که می دانید گریپ فروت دارای مقادیر زیادی فیبر است که نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی و دفع راحت تر مدفوع دارد و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک زیادی می کند، از این رو مصرف روزانه این میوه شگفت انگیز باعث هضم آسان غذا می شود.

سلامت استخوان ها

مصرف این میوه پر خاصیت سبب افزایش سطح کلسیم در بدن شده و در نتیجه سلامت استخوان ها و همچنین دندان ها افزایش پیدا می کند به همین دلیل گریپ فروت از پوکی استخوان و احتمال شکنندگی استخوان ها پیشگیری می کند.

فواید شگفت انگیز گریپ فروت

آرامش ذهن

استفاده از گریپ فروت به کنترل استرس و اضطراب کمک می کند و در نتیجه با مصرف آن آرامش ذهنی دریافت خواهید کرد، بنابراین مصرف گریپ فروت هر روز صبح سبب تقویت روحیه و آرامش تان می شود.

پاکسازی کبد

گریپ فروت به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مختلف گزینه مناسبی جهت سم زدایی کبد می باشد و به درمان کبد چرب نیز کمک می کند.

از آنجا که این میوه یک منبع ضد اکسیدان است، بنابراین مصرف آن موجب نابودی رادیکال های آزاد مخرب و خنثی کردن اثرات آنها می شود، در نتیجه از نشانه های پیری زودرس جلوگیری کرده و موجب حفظ بدن می شود.

تحریک هورمون ها با گریپ فروت :

از دیگر فواید این میوه برای استفاده در رژیم غذایی، آن است که تولید تعادل هورمون ها در بدن را تحریک می کند، تعادل هورمون ها موجب افزایش بهینه سازی متابولیسم و روند فرآیند گوارشی می شود، ضمن اینکه به کاهش وزن نیز کمک می کند.

بارداری و مزایای گریپ فروت برای آن

فواید گریپ فروت برای بارداری

به دلیل وجود ویتامین ها و مواد مغذی موجود در گریپ فروت, این میوه برای زنان باردار بسیار مفید است. از جمله خواص درمانی گریپ فروت برای زنان باردار عبارت است از:

فواید گریپ فروت برای پوست و مو

گریپ فروت سرشار از ویتامین های A و C و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که برای حفظ سلامتی پوست بسیار موثر می باشند. مصرف خوراکی و یا موضعی از این میوه می تواند تاثیرات فوق العاده ایی برای پوست داشته باشد.

فواید پریپ فروت برای پوست و مو

ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در این میوه, از پوست در برابر بسیاری از عوامل بیماری زای محیطی محافظت می کند. همچنین این ویتامین باعث تحریک تولید کلاژن شده و در نتیجه موجب صافی و ارتجاعی شدن پوست می شود. آنتی اکسیدان رتینول در گریپ فروت به پوست نرمی و لطافت بخشیده و پوست آسیب دیده را بازسازی می کند.

یکی از مهمترین فواید گریپ فروت, بهبود چین و چروک پوست است. این خاصیت ناشی از پتاسیم موجود در این میوه می باشد. همچنین پتاسیم لکه های پوست ناشی از افزایش سن را از بین می برد و یک اثر محافظتی در برابر اشعه UV دارد.

اسیدآمینه موجود در گریپ فروت, پوست را سفت می کند و در نتیجه موجب پیشگیری از پیری زودرس پوست می شود.

نوشیدن آب گریپ فروت, جریان خون در پوست سر را افزایش و منجر به ارتقاء رشد مو می شود.

عصاره گریپ فروت می تواند شوره سر را درمان کند.

به منظور رفع چین و چروک های صورت می توانید نصف یک گریپ فروت را با نصف فنجان ماست ترکیب کرده سپس مخلوط به دست آمده بر روی پوست بمالید و پس از زمان ده دقیقه با آب گرم پوست تان را بشویید.

خواص گریپ فروت

جهت از بین بردن خشکی پوست نصف یک گریپ فروت را با سه قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق غذا خوری شکر ترکیب نمایید سپس به مدت چند دقیقه بر روی پوست تان بمالید و اگر دارای پوست چرب هستید نصف یک عدد گریپ فروت را با نصف فنجان آرد ذرت و یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده سپس بر روی پوست تان اعمال کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند و در نهایت با آب ولرم پوست تان را بشویید.

بیماری های قابل درمان با گریپ فروت

آنفولانزا

از آن جایی که گریپ فروت به حداقل رساندن اسیدیته در بدن کمک می کند, درمان موثری برای بیماری آنفولانزا به شمار می رود. طعم تلخ ناشی از اسانس “نارینژین” در گریپ فروت موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و عمل هضم و جذب غذاها می شود. نارینژین از فلاونوئیدها محسوب می شود که از انتی اکسیدان های قوی برای بدن هستند. بسیاری از خواص گریپ فروت ناشی از این ماده است. این ماده به گریپ فروت  خاصیت ضد باکتریایی, ضد ویروسی, ضد قارچی, ضد سرطانی و ضد التهابی می بخشد. تمام این فواید موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه گریپ فروت با آنفولانزا مقابله می کند. 

مالاریا

آب گریپ فروت یا میوه آن, شامل ترکیب طبیعی و ارزشمندی به نام کینین بوده که در درمان بیماری مالاریا بسیار موثر است. کینین یک آلکالوئید است که سابقه طولانی در درمان مالاریا, درمان لوپوس، آرتریت و درد شبانه ساق پا دارد. این ترکیب به راحتی در تمام مواد غذایی طبیعی پیدا نمی شود, به همین دلیل گریپ فروت یکی از میوه های ارزشمند محسوب می شود.

بررسی خواص گریپ فروت

تب

یکی از مهمترین فواید گریپ فروت تسریع بهبود تب و کاهش احساس سوزش ناشی از افزایش درجه حرارت بدن است. همچنین این میوه به عنوان یک ماده طبیعی موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی و سایر بیماری های شایع شناخته شده است. بسیاری از این خواص ناشی از سطح بالای ویتامین C در گریپ فروت می باشد.

خستگی

گریپ فروت می تواند خستگی ناشی از انجام فعالیت های روزمره یا تمرینات ورزشی را کاهش دهد. این مزیت گریپ فروت ناشی از ماده ایی به نام Nootkatone در آن است. این ماده نادر و بسیار مهم در گریپ فروت, عطر بسیار خوبی به این میوه می بخشد و باعث بهبود سوخت و ساز انرژی در بدن می شود. به علاوه کاهش بیشتر وزن, کاهش خطر ابتلا به دیابت و افزایش استقامت و سطح انرژی بدن از دیگر مزایای این ماده در گریپ فروت است.

دیگر فواید گریپ فروت گریب فروت درمان بی خوابی, تسکین سوء هاضمه, بهبود علایم دیابت, درمان یبوست, کاهش نفخ شکم و بهبود اختلالات ادراری است. با توجه به این مطالب, گریپ فروت یکی از میوه های بسیار مفید محسوب می شود که می تواند جایگزین بسیاری از داروهای شیمیایی باشد.

فواید درمانی گریپ فروت

آشنایی با عوارض گریپ فروت

مصرف آب گریپ فروت میزان استروژن در بدن را کاهش داده و در نتیجه در زنان خطر مبتلا شدن به سرطان پستان افزایش پیدا می کند، همچنین طبق تحقیقات انجام شده بهتر است زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برند در مصرف گریپ فروت احتیاط نمایند.

بهتر زمان مصرف گریپ فروت

می توانید این میوه بی نظیر را در وعده صبحانه مصرف کنید زیرا کم کالری می باشد و به خاطر داشتن مقادیر فراوانی آب باعث رفع گرسنگی و تشنگی می شود.

تداخل دارویی گریپ فروت

طبق تحقیقات انجام داده شده گریپ فروت با یک سری ازدارو ها تداخل دارد که عبارتند از :

  • میدازولام
  • تربازولام
  • ضد افسردگی دیازپام
  • وارفارین

مزایای گریپ فروت

بررسی ارزش غذایی گریپ فروت

  • کالری : ۴۲
  • فیبر : ۱.۶ گرم
  • قند : ۷ گرم
  • پروتئین : ۰.۸ گرم
  • کربوهیدرات : ۱۱ گرم

نحوه مصرف گریپ فروت

برخی از افراد به هنگام مصرف این میوه برای اولین بار ممکن است، طعم و مزه آن را دوست نداشته باشند، گریپ فروت به نسبت پرتقال و نارگی ترش تر بوده و نحوه خوردن آن نیز فرق دارد.

پوسته داخلی دارای طعم تلخی بوده و برای خوردن آن باید پوسته های سفید رنگ اطراف پره های آن را جدا کنید، در صورتی که طعم ترش این میوه را نمی پسندید، می توانید کمی شکر روی آن بپاشید، سپس وقتی شکر ها آب شده و به خورد میوه رفت، می توانید آن را میل کنید.

تهیه آب این میوه نیز روش دیگری برای مصرف گریپ فروت می باشد که می توانید از طریق دستگاه آبمیوه گیری و در منزل این کار را انجام دهید. ضمن اینکه می توانید با ایجاد یک برش عرضی بر روی میوه گریپ فروت آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و بعد از پاشیدن شکر بر روی هر قسمت، حدود ۲ دقیقه صبر کنید تا شکر جذب آن شود و سپس با قاشق نوش جان کنید، به هنگام خوردن، پوسته ها را کنار بزنید و فقط قسمت قرمز رنگ میوه را مصرف کنید.

این میوه زمستانی بوده و برای بهرمندی از خواص آن در تمام فصول می توانید از پودر گریپ فروت یا آبمیوه آن استفاده کنید، از پودر گریپ فروت می توان در تهیه انواع اسموتی ها نیز استفاده کرد.

خاصیت گریپ فروت

سخن پایانی

دیگر فواید گریپ فروت گریب فروت درمان بی خوابی, تسکین سوء هاضمه, بهبود علایم دیابت, درمان یبوست, کاهش نفخ شکم و بهبود اختلالات ادراری است. با توجه به این مطالب, گریپ فروت یکی از میوه های بسیار مفید محسوب می شود که می تواند جایگزین بسیاری از داروهای شیمیایی باشد، به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *