دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت درخت بادام هندی و شرایط مورد نیاز رشد و پرورش این درخت

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

بهتر است بدانید که بادام هندی از دسته گیاهان همیشه سبز است که در این مطلب سعی داریم شما را با چگونگی کاشت درخت بادام هندی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع بادام هندی از دسته درختان همیشه سبز و کوتاه به شمار می آید که دارای خواص فراوانی است و شما می توانید از طریق روش های مختلفی به کاشت و پرورش درخت بادام هندی در محیط خانه بپردازید و از خواص بادام هندی نهایت استفاده را ببرید، بنابراین، اگر شما نیز به تمایل به کاشتن درخت بادام هندی دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کاشت درخت بادام هندی

بادام هندی که از دسته درختان بومی کشور برزیل محسوب می شود که توسط پرتغالی ها به سایر سرزمین ها از جمله هندوستان برده شده است. بهتر است بدانید که پرتغالی ها برای مرتبه اول اقدام به کاشت بادام هندی در ایالت گوا کشور هندوستان نمودند و به همین خاطر امروزه این کشور بزرگ ترین صادر کننده بادام هندی به کشور های نظیر ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، ایران و اتریش است. جالب است بدانید که مردم این کشور اغلب از این میوه در موارد مختلفی مانند صنایع داروسازی،کشاورزی و آشپزی استفاده می کنند. بادام هندی که از دسته گیاهان همیشه سبز نیز به شمار می آید دارای طولی حدود ۱۰ الی ۱۲ و تنه ای کوتاه و نامنظم است. برگ های این گیاه دارای شکلی مارپیچی و ساختاری چرمی هستند که حدود ۴ تا ۲۲ سانتی متر طول و حدود ۲ تا ۱۵ سانتی متر عرض هستند. میوه های رسیده زرد رنگ یا قرمز رنگ می باشند که دارای ۵ الی ۱۱ سانتی متر طول هستند.

"چگونگی

دستورالعمل کشت درخت بادام هندی:

توجه داشته باشید که این درخت اغلب با بذر های جوان تکثیر پیدا می کند و برای انجام این کار بایستی ۲ الی ۳ بذر را مستقیما درون باغ بکارید زیرا انتقال نهال های جوان به مکان اصلی با سختی و مشقت فراوانی همراه خواهد بود و به همین خاطر بایستی از کشت بادام در خزانه ها صرف نظر نمایید. توصیه می شود که پس از رویش بذر ها تنها یکی از آن ها را نگه دارید و بقیه را حذف کنید. البته اگر بخواهید که بذر ها را پس از جوانه زدن به فضای اصلی انتقال دهید بایستی از گلدان های توری استفاده نمایید و بایستی این کار را به نحوی انجام دهید که گیاه اصلی نیز درون گلدان قرار بگیرد تا با رشد بیشر گیاه ریشه پوسیده نشود و از بین نرود. توجه داشته باشید که بایستی فاصله درخت بادام در باغ های اراضی و دیم حدود ۱۸ متر در هر جهت باشد.

روش های کاشت درخت بادام

مراقبت از درخت بادام هندی

درخت بادام هندی مانند دیگر درخت ها نیاز به یک سری مراقبت ها دارد که به منظور برداشت محصول با کیفیت می توانید مراقبت های لازم را انجام دهید که عبارتند از :

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هرس : یکی از اقدام لازم هرس درخت بادام می باشد با اینکار شاخه های درهم تنیده، ضعیف، مرده و آلوده به بیماری یا آفات را نابود کنید و همجنین با هرس می توانید شاخه های پراز ازدحام را قطع کرد تا رشد قوی تری داشته باشد.

آفات و بیماری ها : در صورتی که درخت بادام هندی از سلامت خوبی بهره مند باشد عموماً  بدون هر گونه آفت می باشد که آفت عمده ای که به آن ها حمله می کنند شامل: چای، پشه، کرم ساقه و ریشه، ماینر برگ و شکوفه وبر می باشد.

مالچ پاشی: به منظور پیشگیری از رشد علف های هرز و همچنین حفظ رطوبت بهتر است اطراف  درخت بادام هندی را با مواد آلی مالچ پاشی نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت بادام هندی:

همانطور که می دانید برای کاشت بادام هندی نیاز به شرایط و اصولی است که بایستی حتما آن را رعایت نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول لازم برای پرورش بادام هندی پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که آبیاری برای کاشت درخت بادام هندی در فصول خشک سال بسیار مهم است و جالب است بدانید که این گیاه به دلیل داشتن ریشه های عمودی بلند می تواند ماه ها بدون آبیاری زنده بماند. به طور کلی درختان بالغ در طول روند رشد خود به هر ۲ هفته یک بار آبیاری نیاز دارند.

آبیاری منظم گیاه بادام

دما و نور:

بهتر است بدانید که کاشت درخت بادام هندی نیاز به دمای بسیار بالایی دارد تا بتواند رشد خوبی داشته باشد و قرارگیری آن در هوای سرد باعث آسیب رسیدن به گیاه خواهد شد. همچنین بارندگی پراکنده در رشد این گیاه نیز مهم خواهد بود. توجه داشته باشید که بادام هندی به دلیل داشتن ریشه های انبوه و توانایی جذب رطوبت در شرایط خشک می تواند رشد کند. همچنین به این نکته دقت کنید که گیاه بادام در مناطقی که دارای بارندگی های بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر است نیاز به خاکی با زهکشی مناسب و خوب دارد.

کوددهی:

بهتر است بدانید که استفاده از فسفر و نیتروژن در این گیاه بسیار مهم است و بایستی حدود ۷۵ گرم نیترات و ۲۰۰ گرم فسفات هر ساله به این گیاه اضافه شود. همچنین دقت کنید که درختان بادام هندی به کمبود روی نیز حساسیت دارند و به همین خاطر بایستی از محلول روی به شکل برگی برای این درختان استفاده نمود.

چگونگی کوددهی گیاه بادام

خاک:

توجه داشته باشید که گیاه بادام هندی از دسته گیاهان قوی برای پرورش در خاک های شنی است. همچنین بهتر است بدانید که بادام هندی اغلب بهترین رشد خود را در خاک های عمیق با بافت شنی حاوی کمپوست و پیت ماس انجام خواهد داد. همچنین بایستی از خاک های دارای زهکشی مناسب استفاده نمایید تا گیاه بهترین رشد خود را انجام دهد.

تکثیر گیاه بادام هندی:

بهتر است بدانید که تکثیر بادام هندی از طریق پیوند ارقام مناسب بر روی پایه بذری قابل انجام است و وزن مناسب دانه ها بایستی بین ۸ تا ۹ گرم باشد و چگالی موجود آن کمتر از ۱ نباشد. توجه داشته باشید که اغلب درختانی برای پیوند انتخاب می شوند که رنگ میوه های آن زرد تا قهوه ای باشد زیرا این درختان در برابر آنتراکنوز مقاوم تر می باشند.

برای انجام روند تکثیر بایستی بذر ها را مدتی در آب بخیسانید و در گلدانی حاوی خاک سبک با زهکشی کافی قرار دهید. دقت کنید که می توانید در هر گودال ۳ الی ۴ بذر کشت نمایید. توجه داشته باشید که درخت بادام در سال های اولیه کشت رویشی قوی خواهند داشت و زمانی که تاج ها به اندازه ای رسیدند که با یکدیگر تماس داشته باشند بایستی تا رسیدن به فاصله ۱۰ متر از یکدیگر جدا شوند.

برداشت بادام هندی

این درخت در فصل زمستان گل و میوه می دهد  و پس از چند ماه از گلدهی می توانید آن را بچینید  و در واقع تجمع پرندگان می توانید نشانه رسیدن میوه های درختان بادام هندی باشد و با افتادن میوه روی زمبن می توای متوجه شوید دکه درخت قابل پرداشت است.

نتیجه گیری

آجیل بادام هندی یکی از سالم ترین آجیل ها می باشد و در بین اکثر افراد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است  و در منزل نیز کاشت و رشد این درخت بسیار راحت و آسان است در پایان به شما دوستان پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل کلیک با بر روی کاشت درخت می توانید با نحوه کاشت درختان دیگر آشنا شوید و در منزل درخت مورد نظرتان را بکارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *