دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت درخت کاج و نکاتی برای رشد بهتر آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

به صراحت می توان گغت که کاشت درخت کاج چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با اصول پرورش و نگهداری آن آشنا شده و به راحتی اقدام به کاشت نمایید با ما همراه شید.

به طور کلی درخت کاج یکی از تنومند ترین و بزرگترین درختان مناسب فضای باز محسوب می شود که امروزه برای زیباسازی فضای سبز و باغ های بزرگ بهترین انتخاب خواهد بود. از آنجایی که درخت کاج اصول کاشت و پرورش بسیار راحتی دارد حتی افراد مبتدی نیز می توانند اقدام به پرورش آن کنند.

آشنایی با اصول کاشت درخت کاج

در واقع کاج از دسته درختان همیشه سبز محسوب می شود که از آن به منظور زیباسازی فضای سبز استفاده خواهد شد. این درختان را می توان بومی مناطق استرالیایی دانست که برای رشد نیاز به رطوبت و محیطی خنک دارند. درخت کاج دارای میوه هایی مخروطی و قهوه ای رنگ است که معمولا در میان برگ های سوزنی شکل خودنمایی می کنند و گاهی اوقات نیز در منازل به عنوان اشیاء تزئینی نگهداری می شوند.

چگونگی کاشت درخت کاج

این گیاه دارای ارتفاعی بسیار زیادی است که عمدتا تا حدود ۴۰ متر می رسد. همچنین دارای تنه قهوه ای پررنگ و برگ هایی سوزنی به رنگ سبز تیره است. به صراحت می توان گفت که درخت کاج به خاطر مقاومت بالایی که دارد معمولا برای مکان هایی که شرایط آبیاری و سایر عناصر مورد نیاز گیاه اندک است مورد پرورش قرار می گیرد. همانطور که می دانید در جشن های مختلف مانند کریسمس و جشن سال نو میلادی این نوع درخت طرفدارات زیادی دارد و با تزئینات گوناگون جذابیت زیادی به محیط اطراف می بخشد.

روش های کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر درخت کاج از طریق دو روش قلمه زنی و کاشت بذر انجام می شود که به همین منظور در ادامه مراحل آن ها را به صورت کامل شرح داده ایم:

  • کاشت بذر:

به صراحت می توان گفت که یکی از ساده ترین راه های تکثیر درخت کاج استفاده از بذور آن است. برای استفاده از این روش بایستی میوه مناسبی از درخت بچینید و دقت داشته باشید که میوه پوستی قهوه ای رنگ داشته باشد و فلس های اطرافش کاملا بسته باشند زیرا میوه های باز شده معمولا بذر خود را از دسته داده اند و استفاده از ان ها نتیجه ای نمی دهد.

روش های پرورش بذر کاج

  •  آرون گروپس

پس از انتخاب مخروط مناسب بهتر است آن را در محیطی گرم و با تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید زیرا با انجام این کار رطوبت اضافی درون میوه ها خارج شده و فلس ها به تدریج باز می شوند. پس از اینکه فلس ها باز شدند بایستی بذور را از لابه لای فلس ها خارج نمایید.

توصیه می شود که پس از خارج کردن بذور از میوه، آن ها را به مدت چندین هفته درون کیسه ای حاوی کمپوست مرطوب داخل یخچال قرار دهید تا روند جوانه زنی سرعت پیدا کند. پس از آن نیز بایستی بذور را درون آب مقطر قرار دهید و سپس بر روی دستمال مرطوب گذاشته و در مکانی دور از تابش نور قرار دهید. دستمال زیر بذرها تا زمان جوانه زنی نباید رطوبت خود را از دست دهد.

از آنجایی که برخی از گونه های بذور در طول جوانه زنی خود نیاز به دوره های کوتاه مدت دارند شما بایستی ۵ الی ۳۰ روز صبر کنید و چنانچه جوانه زنی رخ نداد آن ها را چندین هفته در محیطی سرد مانند یخچال نگهداری نمایید تا برای عمل جوانه زنی آمادگی داشته باشند. پس از گذشت مدت زمان ۲ الی ۳ هفته بذر ها را مجددا به درون دستمال مرطوب انتقال دهید و منتظر جوانه زنی بمانید.

به طور کلی بذر ها تقریبا ۳۰ الی ۶۰ روز زمان نیاز دارند تا آماده جوانه زنی شوند. معمولا توصیه می شود ابتدا بذرها را درون گلدان بکارید و پس از گذشت یک سال به فضای باز انتقال دهید. بذر های کاج را پس از جوانه زنی می توانید در عمق ۲ سانتی متری بکارید. دقت داشته باشید که خاک مناسب برای بستر این گیاه ترکیبی از پیت ماس، شن و ورمی کمپوست خواهد بود.

پیش از کاشت حتما بستر گیاهتان را آبیاری کنید و اجازه دهید تا آب اضافی از داخل آن خارج شود. سپس بذر ها را درون خاک بکارید. پس از گذشت یک الی دو سال که نهال ها به خوبی رشد کردند می توانید آن ها را به زمین اصلی انتقال دهید.

دستورالعمل قلمه زنی کاج

  • قلمه زنی ساقه:

یکی دیگر از روش های رایج برای کاشت درخت کاج قلمه زنی ساقه آن است که بهترین زمان برای انجام آن فصل بهار خواهد بود. در طول این فصل بایستی قلمه هایی به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از شاخه های جوان تهیه کنید. سپس پوست روی قسمتی که قرار است درون خاک قرار گیرد را جدا کرده و به منظور ریشه زایی سریع تر به هومون ریشه زایی آغشته نمایید.

قلمه های به دست آمده را درون خاکی که حاوی شن و پیت ماس کشت نمایید. البته که پیش از کاشت بهتر است خاک را کاملاآبیاری کنید و اجازه دهید تا آب اضافی از بستر خارج شده و سپس اقدام به کاشت نمایید. دقت داشته باشید که تقریبا ۷ الی ۸ سانتی متر از قلمه ها بایستی درون خاک قرار گیرد.

همچنین می توانید قلمه ها را درون گلدان بکارید تا به تدریج ریشه بدهند و درون خاک محکم شوند. پس از گذشت مدتی نیز آن ها را به فضای باز انتقال دهید. معمولا توصیه می شود گلدان حاوی قلمه کاج را در محیطی خنک و مرطوب و همچنین به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

دستورالعمل تکثیر درخت کاج

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درخت کاج:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

  • نور کافی:

بسیاری از درختان کاج علاقه زیادی به نور دارند و به همین خاطر توصیه می شود آن را در طول روز حداقل ۶ ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. به صراحت می توان گفت درخت کاج اگر نور کافی دریافت کند بهترین رشد خود را تجربه خواهد کرد. در صورتی نور کافی به گیاهتان نرسد به تدریج سرعت رشدش کاهش می یابد و احتمال ریزش برگ ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نحوه مراقبت از درختان کاج

  • آبیاری منظم:

معمولا توصیه می شود که آبیاری درختان کاج را به صورت دقیق و منظم انجام دهید تا بتوانند رشد بهتری داشته باشند. دوره آبیاری این گیاه عمدتا ۷ الی ۱۰ روز یک مرتبه است که نباید از انجام آن غفلت نمایید.

  • خاک غنی:

با وجود اینکه درختان کاج حساسیت چندانی نسبت به خاک بستر خود ندارند و تقریبا در هر نوع خاکی رشد می کنند اما بهتر است آن ها را در ترکیبی از شن، خاک باغچه و ماسه کشت نمایید.

شرایط لازم برای پرورش کاج

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت سرو و همچنین کاشت کاج نوئل نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *