دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علل آب آوردن زانو (ورم زانو) و راه های درمان آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

آب آوردن زانو یکی از بیماری هایی است که علت ایجاد آن، متفاوت است. آب آوردن زانو بسیار راحت اتفاق می افتد و در صورت توجه نداشتن به سلامتی بدن، می تواند به یک بیماری دردآور تبدیل شود.

زمانی که مایع اضافی در اطراف مفصل زانو ایجاد شود، زانو ورم کرده و به اصطلاح آب می آورد. آب آوردن زانو علت های مختلفی دارد و به همین دلیل درمان های متفاوتی برای ورم زانو تجویز می شود. از جمله دلایل شایع ورم زانو، بیماری آرتریت ، صدمه به رباط و جمع شدن مایع اطراف مفصل است.

علل آب آوردن زانو

آب آوردن زانو

در حالت طبیعی مقدار کمی آب در اطراف مفاصل زانو وجود دارد ولی زمانی که زانو متورم می شود، مقدار آب بیشتری در اطراف مفاصل جمع می شود.
همچنین در ورزش های مانند فوتبال که پرش و جهش در آن ها زیاد اتفاق می افتد، احتمال تجمع آب بیشتر در بین مفاصل وجود دارد.

گاهی مواقع تصادفات و ضربه های وارده بر زانو، ممکن است باعث آب آوردن زانوها شود.

اضافه وزن و چاقی یکی دیگر از فشارهایی است که بعد از گذشت زمانی، به زانو فشار آورده و بعد از مدتی ورم زانو را ایجاد می کند.
خونریزی در زانو یکی دیگر از دلایل تورم زانو است. همچنین آسیب دیدگی های خفیف نیز می توانند باعث تورم زانو شوند که در این موارد حتی ممکن است خونریزی نیز وجود نداشته باشد.

علائم آب آوردن زانوها

یکی از علامت های بارز آب آوردن زانوها، متورم شدن پوست اطراف زانو می باشد.

  •  آرون گروپس

در افرادی که آرتروز زانو دارند، یکی از نشانه های آن درد زانو است که زمانی اتفاق می افتد که زانو وزن بدن را تحمل می کند.

پف کردگی در اطراف قطعات استخوانی زانو نیز باعث می شود تا زانوی آن پا بزرگتر از دیگری به نظر برسد.

همچنین زمانی که آب بیشتری در اطراف مفاصل زانو جمع شود، ممکن است زمانی که زانو خم شود یا از حالتی به حالت دیگر تغییر کند، فرد احساس درد کند.

تجمع آب در زانو

نشانه ها و علائم دیگر

ورم داخل مفصل زانو؛ همراه با درد عمومی و سخت شدن کل مفصل زانو می باشد و نیز به هنگام خم کردن زانو مشکل دارید به این دلیل که در داخل مفصل آب جمع شده و وقتی زانو را خم می کنید، درد آن شدیدتر خواهد شد.

در صورتی که به هنگام راه رفتن در زانوی خود و اطراف آن احساس درد کردید، یعنی اینکه ممکن است زانویتان آب آورده باشد و نیز اگر رباط ها و یا غضروف زانوی شما دچار آسیب شده باشد، در قسمت مفصل زانو احساس ناپایداری خواهید داشت که امکان دارد منجر به خالی کردن، قفل شدن یا پیچ خورگی زانو شود.

همچنین در صورتی که غضروف یا استخوان مفصل دچار شکستگی شده باشد، ممکن است در زمان ایجاد مصدومیت و در شروع راه رفتن، صدای شکستگی را از داخل مفصل زانو بشنوید.

از علائم دیگر این بیماری، گرم شدن زانو و قرمز رنگ شدن آن است، همچنین ممکن است مقدار زیادی خون مردگی در اطراف مفصل زانو ایجاد شود.

ورم خارج مفصل زانو؛ وجود درد را مستقیما بر روی ناحیه ورم کرده و اطراف آن احساس خواهید کرد و این قسمت ورم کرده امکان دارد با علائمی همچون قرمزی و گرم شدن پا همراه باشد.

آب آوردن زانوها

در صورتی که یکی از رباط های زانو آسیب دیده باشد به هنگام دویدن و راه رفتن اگر یکدفعه بایستید و  تغییر جهت دهید یا اینکه روی پای خود بچرخید، در این صورت ممکن است پایتان پیچ خورده و یا خالی کند.

انجام برخی از فعالیتها که موجب افزایش فشار ایجاد شده بر روی ساختار های آسیب دیده مفصل زانو می شوند، درد و تورم زانو را نیز افزایش می دهند.

در اثر زانو زدن و حالت چمباتمه نشستن، درد و ورم اطراف کشک زانو و یا زیر قسمت جلویی مفصل زانویتان افزایش می یابد.

امکان دارد در ناحیه ورم کرده زانو و یا بخش های آسیب دیده زیرین زانو، حالت خون مُردگی به وجود آید.

امکان دررفتگی مفصل زانو زیاد است به طوری که استخوان های بالا و پایین مفصل زانو به شکل معمول در امتداد یکدیگر قرار نگیرند.

در صورت مصدومیت شدید زانو، در ساق پا و یا کل پای شما حالت سردی و رنگ پریدگی ایجاد می شود و این علائم نشان دهنده پارگی یکی از رگ های خونی اصلی در پای شما می باشد.

درمان ورم زانو

درمان ورم زانو در اغلب موارد به سادگی انجام می شود. با این حال راه های تشخیص متفاوتی وجود دارد. از جمله راه های تشخیص قطعی می توان به تست عکس برداری اشعه ایکس، و تست ام آر آی و آزمایش خون و آرتروسنتز اشاره کرد.

درمان هایی که برای درمان آب آوردن زانوها صورت می گیرد به شیوه های مختلفی است که از جمله آن می توان به تزریق در مفصل زانویتان به منظور کاهش درد و التهاب و نرم شدن و لغزنده شدن مفصل زانوها اشاره کرد.

زانو درد

به علاوه استفاده از کمپرس، داروها و آسپیرین با توجه به نوع بیماری ورم زانو توسط متخصص تجویز می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *