دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مجازات حمل سلاح سرد در قانون اسلامی چیست؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که مجازات حمل سلاح سرد کمتر از سلاح های گرم نیست اما با این وجود در این مقاله سعی داریم شما را با جرائم ناشی از استفاده سلاح سرد به صورت کامل آشنا نماییم با ما همراه شوید.

به طور کلی در خصوص استفاده سلاح سرد امروزه اما و اگرهای بسیار وجود دارد که قانون مجازات مختلفی برای آن تعیین کرده است. البته در زمینه قصاص، دیه، مجازات های بازدارنده و تعزیرات ناشی از کاربرد مورد توجه سلاح بوده اما استفاده از سلاح سرد به صورت خاص چندان مرد توجه قانون گذاران قرار نگرفته و شاید همین مورد باعث مطرح شدن ممنوعیت استفاده از سلاح سرد شده و سال ها است که در صف تصویب قرار گرفته است. جهت آشنایی با مجازات حمل سلاح سرد می توانید این مطلب را تا پایان دنبال نمایید.

انواع مختلف سلاح سرد

آشنایی با مجازات حمل سلاح سرد

توجه داشته باشید اینکه بتوانید به تعریفی از سلاح سرد برسید بایستی به سراغ آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و همچنین دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز بروید. زیرا در این آیین که در سال ۱۳۹۲ به تصویب هیئت وزیران رسیده سلاح سرد جزء وسایل و ادواتی محسوب شده که بر خلاف اسلحه های گرم در اثر استفاده صدا، شعله و حرارت ایجاد نمی کند. اما اصابت آن ها به بدن باعث ایجاد پارگی، از کار افتادگی موقت یا دائم اعضا و در نهایت آسیب جسمی و روحی و در موارد اندکی فوت فرد خواهد شد.

در این زمینه قانون مجازات سکوت نکرده و برابر آن هر فردی به وسیله چاقو یا هر سلاح سرد دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند، آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی از آن ها قرار دهد و یا با کسی گلاویز شود چنانچه از مصادیق محارب یعنی کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم نباشد به حبس ابد از شش تا دو سال و تقریبا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنانچه محارب شناخته شود تنها به حد محکوم خواهد شد.

شناخت مجازات حمل سلاح سرد

انواع سلاح سرد

بهتر است بدانید که منظور از سلاح سرد در واقع هر گونه سلاح مورد استفاده در دفاع و تهاجم و ضرب و جرح بوده که از محدوده باروت، انفجار گلوله و شلیک خارج خواهد بود. به طور کلی از مهم ترین این سلاح ها می توان به مواردی که در ادامه بیان شده اند اشاره کرد:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • چاقو
  • پنجه بوکس
  • زنجیر
  •  قمه
  • افشانه های خواب آور
  • افشانه های اشک آور
  • افشانه های بیهوش کننده
  • شوکر های الکتریکی
  • کلت بادی مشابه سلاح گرم
  • تفنگ بادی
  • انواع پرتاب کننده های سوزن های سمی و آغشته به مواد شیمیایی و بیولوژیکی
  • سلاح های بی حس کننده جانداران

تفاوت سلاح سرد با سلاح گرم

جرم حمل سلاح سرد

توجه داشته باشید حمل سلاح سرد تنها در صورتی که به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح استفاده شود جرم شناخته خواهد شد. مجازات تعیین شده برای آن نیز بر اساس تبصره یک ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس که تنها به خاطر درگیری فیزیکی و ضرب و جرح به کار برده شده جرم به شمار می آید.

به صراحت می توان گفت آن دسته از افرادی که اقدام به حمل سرد سلاح می کنند مجرم محسوب می شوند و بر اساس قانون تعیین شده محکوم به مجازات خواهند بود. در واقع هر فردی که به وسیله چاقو یا هر نوع سلاح دیگری تظاهر به قدرت نمایی کند و یا آن را وسیله ای برای مزاحمت افراد، اخاذی و تهدید قرار دهد و یا با فرد دیگری گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

همچنین واردات، عرضه و تولید این گونه سلاح ها نیز ممنوع شده و فرد سازنده به جزای نقدی درجه شش محکوم و حسب مورد این سلاح ها به نفع دولت ضبط یا معدوم خواهد شد. به طور کلی قانون تولید، عرضه یا حمل چنین سلاح هایی تنها در برخی موارد با شرایط خاصی بلامانع خواهد بود. در واقع حسب تبصره دو ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی تولید، عرضه و حتی حمل این ادوات در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ویژه افراد برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بدون مانع خواهد بود.

آشنایی با جرائم ناشی از حمل اسلحه

درصد ارتکات به قتل با سلاح سرد

متاسفانه بر اساس آماری که پلیس آگاهی به دست آورده تقریبا ۴۰ درصد قتل ها در جامعه توسط سلاح سرد صورت می گیرد. این تعداد از قتل ها معمولا با استفاده از شمشیر، چاقو، قمه، ساطور و دشنه صورت گرفته و همچنین ۶۹ درصد قتل های پیش آمده بدون هیچ برنامه ریزی از پیش و بر اثر یک حادثه ناگهانی رخ داده است.

همانطور که می دانید افراد زمانی که عصبانی می شوند برای تخلیه و کنترل خشم خود عموما با استفاده از سلاح سرد مانند چاقو به صورت ناخواسته و اتفاقی چندین ضربه به فرد متقابل وارد خواهند کرد. همین مسئله در اکثر مواقع باعث وقوع قتل و نزاع های خونین خواهد شد. بر اساس تعاریف وقوع این جرائم خشن با استفاده از چاقو تحقیقاتی از سوی پلیس صورت گرفته که نشان می دهد فرد مجرم تقریبا بین ۲۲ تا ۴۲ سال دارد و در سطح کشور سن جوانی محسوب خواهد شد.

معمولا این جرایم از سوی چندین نفر صورت می گیرد و بسیاری از آن ها نیز در منطقه هایی دور دست و از ساعت ۸ الی ۱۰ شب انجام خواهند شد. با وجود اینکه بیشتر این مجرمان مرد هستند اما در سال های اخیر شاهد مجرمان زن نیز بوده ایم که سلاح سرد مانند چاقو را با خود حمل می کنند که این افراد نیز مشمول مجازات حمل سلاح سرد خواهند بود.

قتل های ناشی از استفاده چاقو

همچنین بررسی پرونده های جرائم انجام با استفاده از چاقو نیز نشان می دهد مجرمان در برخی از موارد با یکدیگر اشتراکاتی دارند. البته این دسته این افراد دارای سابقه پیشین هستند اما باز هم زورگیرانی دستگیر می شوند که بدون سابقه کیفری خواهند بود. در واقع بررسی هایی که توسط پلیس صورت گرفته نشان می دهد که تقریبا ۶۵ درصد این افراد به مواد مخدر به ویژه شیشه اعتیاد دارند که معمولا مصرف این مواد اعتماد به نفس کاذب برای استفاده از چاقو را به مجرم خواهد داد. این دسته افراد نیز به جرم حمل سلاح سرد مجازات خواهند شد.

توجه داشته باشید که افراد زورگیر از لحاظ الگوی رفتاری دارای تحریک پذیری بالایی هستند. همچنین تحصیلات آن ها کم و بیشترشان خانواده هایی نابسامان دارند و به همین خاطر از تمامی افراد متنفر و بیزار خواهند بود. با این موارد باید بدانید که تنها تشدید مجازات کافی نیست زیرا این کار تنها باعث کاهش فرصت ارتکاب جرم در کشور خواهد شد و نباید از یاد برد که کاهش ارتکاب جرم موجب تغییر در نوع ارتکاب نیز می شود.

برای اطلاع از مجازات مشارکت در قتل و دیگر دانستنی های حقوقی می توانید از لینک های ارائه شده دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *