دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکمل های ضروری در بارداری و دلایل نیاز به مصرف مکمل ها

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در دوران حاملگی امکان دارد که مادران تمامی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را از منابع غذایی مصرف شده به میزان لازم بدست نیاورند در نتیجه نیازمند استفاده از انواع مکمل های ضروری در بارداری می شوند و در این صورت از بروز مشکلات و خطرات احتمالی موثر بر روی رشد و سلامت جنین پیشگیری خواهد شد.

تغذیه و نوع رژیم غذایی مادران در دوران حاملگی بسیار اهمیت دارد و باید حاوی تمام ریزمغذی های موردنیاز بدن مادر و جنین باشد تا مشکل و کمبودی به وجود نیاید اما در صورتی که جذب و دریافت این مواد ضروری برای رشد و سلامتی جنین و همچنین مادر به حد کافی نباشد احتیاج به استفاده از انواع مکمل های تقویتی می باشد. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به معرفی بهترین انواع مکمل های ضروری در بارداری و نحوه مصرف آن ها بپردازیم.

انواع مکمل های ضروری در بارداری

به طور کلی مادران به منظور به دنیا آوردن نوزادی سالم باید به نوع رژیم غذایی و مصرف خوراکی های مختلف در دوران حاملگی توجه نمایند و از تمامی گروه های مواد غذایی به منظور رفع نیازهای خود و جنین در حد مناسب استفاده نمایند ولی در برخی موارد این امکان وجود ندارد و مصرف مکمل های ضروری در بارداری برای مادران تجویز می گردد تا کمبود و مشکلی در بدن آن ها به وجود نیاید.

ویتامین ها و مکمل های مهم در حاملگی

مولتی ویتامین های تجویز شده برای دوران حاملگی در فراهم کردن ویتامین ها و املاح معدنی مورد احتیاج بدن و رشد کودک سالم و ادامه یافتن روند بارداری کمک کننده می باشند. این نوع مکمل ها هنگامی کاربرد و تاثیر بهتری دارند که همراه با تغذیه مناسب مصرف گردند. با استفاده مکمل های دارای اسید فولیک پیش از حاملگی می توان بروز مشکلات لوله عصبی و آنسفالی را به حداقل رساند.

انواع مکمل های مهم در حاملگی

علل اصلی نیاز به مکمل های مهم در حاملگی

دلایل زیادی وجود دارد که خانم های باردار به مصرف این نوع مکمل های ضروری احتیاج دارند که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

حالت تهوع شدید:

این نوع عارضه با استفراغ و تهوع زیاد در حاملگی همراه می باشد و می تواند موجب کم شدن زیاد وزن و کمبود بعضی از ریز مغذی ها گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انواع جهش های ژنتیکی همچون جهش ژن MTHFR:

در این نوع جهش ژنتیکی فولات به صورتی تبدیل یافته که مورد استفاده برای بدن نمی باشد و بدین ترتیب خانم های باردار مجبورند از مکمل فولات یا فرم های مخصوص استفاده نمایند.

انواع مکمل ها و ویتامین های ضروری در بارداری

محدودیت در برنامه غذایی:

بعضی از برنامه های غذایی از قبیل گیاه خواری یا بعضی مشکلات هضم مواد غذایی و حساسیت ها می تواند موجب کمبودهای ویتامینی و مواد معدنی شود که در این وضعیت استفاده از مکمل ها کمک کننده و ضروری می باشد.

کمبودهای غذایی :

پس از تست خون امکان دارد مطالعات نشان دهد که خانم باردار درگیر بعضی کمبودهای ویتامینی و مواد معدنی می باشد. برطرف شدن سریع این نوع کمبودها ضروری می باشد چرا که وجود آن می تواند موجب نقایص مادرزادی در جنین گردد.

استعمال دخانیات:

با وجود این که استعمال دخانیات و کشیدن سیگار در بارداری ممنوعیت دارد ولی امکان دارد بعضی از مادران به این موضوع توجهی نداشته و به انجام آن بپردازند و در این وضعیت به ریز مغذی هایی همچون ویتامین ث و فولات نیازمند گردند.

تغذیه نامناسب:

مادرانی که مقدار مواد غذایی کمی کسب می کنند به منظور جلوگیری از ایجاد کمبودهای تغذیه ای مجبورند از مکمل ها استفاده نمایند.

چند قولو زایی:

خانم هایی که چند قولو باردارند به نسبت خانم هایی که تنها یک جنین دارند برخی اوقات به ویتامین ها و مواد معدنی زیادتری احتیاج خواهند داشت.

اواع ویتامین ها تقویتی و ضروری در بارداری

بهترین مکمل های مورد نیاز برای خانم های باردار

مادران باردار برای رفع نیازهای تغذیه ای ضروری خود در دوران بارداری برخی مواقع احتیاج به استفاده از مکمل ها و ویتامین های تقویتی دارند که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

اسید فولیک:

در صورتی که تمایل به بارداری دارید بایستی اسید فولیک استفاده نمایید که بدین ترتیب می توانید از نقص های مادرزادی که بر روی مغز و نخاع کودک اثر دارند پیشگیری نمایید. نقص دستگاه عصبی در ماه های اول بارداری پیش از این که خیلی از خانم ها متوجه بارداری خود شوند ایجاد می گردد. حدود نیمی از بارداری به صورت برنامه ریزی نشده می باشد به همین خاطر پزشکان سفارش می کنند که هر زنی که قادر به بارداری می باشد در طول روز حدود ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک استفاده نماید. این نوع ویتامین بایستی پیش از بارداری آغاز گردد و تا حدود ۱۲ هفته اول بارداری تداوم داشته باشد.

ویتامین های تقویتی در حاملگی

کلسیم:

کلسیم نیز برای یک مادر باردار ضروری می باشد چرا که به او کمک می کند تا میزان تراکم استخوان خود را از حفظ نماید چرا که کودک برای رشد و تکامل استخوان خود از کلسیم بهره می برد.

ید:

ید برای کارکرد درست تیروئید در دوره حاملگی خیلی مهم می باشد. کمبود ید در بارداری می تواند موجب مشکلات مختلفی همچون سقط جنین، اختلال ذهنی شدید، مشکل در رشد جسمی و ناشنوایی گردد.

آهن:

آهن به بدن مادران کمک می کند تا میزان گلبول های قرمز خون زیادتری ایجاد کنند. این سلول های خونی اکسیژن مورد احتیاج کودک را برای رشد به بدن انتقال می دهند.

ویتامین D:

این ویتامین محلول در چربی برای کارکرد ایمنی بدن، سلامتی استخوان ها و تقسیم بندی سلولی ضروری می باشد. کمبود این ویتامین در دوران حاملگی با بالا رفتن خطر سزارین، زایمان زودهنگام، پره اکلامپسی و دیابت بارداری مرتبط می باشد. در رابطه با غربالگری کمبود ویتامین D و دریافت مکمل مناسب آن با پزشک خود صحبت نمایید.

انواع مکمل های مورد نیاز در حاملگی

منیزیم:

منیزیم نوعی ماده معدنی بوده که در بسیاری از واکنش های شیمیایی در بدن تاثیرگذار می باشد و نقش بسزایی در کارکرد ایمنی، عضلات و اعصاب بدن دارد. کمبود این ماده در دوران حاملگی امکان دارد خطر فشار خون مزمن و زایمان زودهنگام را بالا ببرد. بعضی از تحقیقات نشان داده که استفاده از مکمل منیزیم امکان دارد خطر بروز مشکلاتی همچون محدودیت تکامل جنین و زایمان زودهنگام را به حداقل برساند.

ویتامین های گروه B:

ویتامین B12 در ساخت گلبول های قرمز و کارکرد درست سلول های مغزی جنین نقش مهمی دارد. از سویی دیگر استفاده از ویتامین B6 نیز سبب بهبودی سیستم ایمنی بدن کودک می شود و در بهبودی حالت تهوع و استفراغ دوره حاملگی تاثیرگذار می باشد. بهتر است پس از صحبت کردن با پزشک خود این نوع ویتامین ها را نیز استفاده نمایید.

روی:

این عنصر سیستم دفاعی بدن را تقویت نموده و به تولید پروتئین در بدن کمک رسانی می کند. روی در واقع سلول ها را تقسیم بندی نموده و DNA را برای تولید سلول های جدید ترکیب می سازد.

خطرات و عوارض جانبی

بعضی از مکمل های حاملگی می توانند موجب بروز حالت تهوع در خانم باردار شوند. در صورتی که دچار چنین مشکلاتی شدید با پزشک خود مشورت نمایید او امکان دارد انواع دیگری از مکمل های ضروری همچون مدل های جویدنی و مایعات را پیشنهاد کند و بدین گونه مشکلات به وجود آمده را رفع نماید. آهن موجود در ویتامین های پیش از تولد امکان دارد موجب بروز یبوست گردد.

انواع مکمل های ضروری در بارداری

در این مطلب به معرفی انواع مکمل های ضروری در بارداری و عوارض و تاثیرات ناشی از آن پرداختیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *