دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش شمشاد نعنایی و نحوه قلمه زنی این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش شمشاد نعنایی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با روش های کاشت و مراقبت از گیاه آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی شمشاد ها از دسته گیاهان جمع و جور و همیشه سبز محسوب می شود که امروزه با برگ هایی متنوع در رنگ های سبز طلایی زیبایی های زیادی در اطراف خود ایجاد کرده است. به صراحت می توان گفت که کاشت و پرورش شمشاد نوع نعنایی آن یک ایده عالی برای استفاده در طول سال برای باغات، حیاط و باغچه خواهد بود.

آشنایی با نحوه پرورش شمشاد نعنایی

بهتر است بدانید که گیاه شمشاد در واقع از دو خانواده نزدیک به هم تولید شده که بومی مناطق اروپا، آسیا و آفریقا خواهد بود. این گیاه زیبا از گیاهان دو پله ای، چوبی، درختی یا درختچه ای با یک یا دو پایه و یا برگ های ساده متناوب و غیر متناوب محسوب می شود که معمولا به خاطر شباهت زیادی که با خانواده عناب ها دارد امروزه در رده این گیاه قرار خواهد گرفت.

در واقع شمشاد نعنایی را می توان یکی از درختان همیشه سبز و بادوام اما کند رشد دانست که در طول ۵ سال نهایتا ارتفاعش به ۱ متر خواهد رسید. امروزه از چوب این گیاه در زمینه صنعت استفاده می شود و از آنجایی که عمدتا توسط باران تغذیه خواهد شد آن را در مناطق مرطوب کشور کشت می کنند. این گیاه زیبا دارای رشد آهسته ای است و هر بوته آن در مدت زمان ۱۰ سال از لحاظ ارتفاع به ۴۰ الی ۸۰ سانتی متر و از لحاظ گستردگی به نیم متر خواهد رسید.

به صراحت می توان گفت که در حال حاضر نزدیک به ۱۷۶ گونه مختلف از شمشادها وجود دارد که شمشاد نعنایی یکی از آن ها خواهد بود. جالب است بدانید مناطق مختلف استان های شمالی به ویژه مازندران، گیلان و گرگان به عنوان مهم پرورش و نگهداری انواع شمشاد های نعنایی شناخته می شوند.

چگونگی پرورش شمشاد نعنایی

دستورالعمل کاشت شمشاد نعنایی:

توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر گیاه شمشاد نعنایی معمولا از طریق قلمه های انتهایی انجام خواهد شد که در ادامه مراحل قلمه زدن شمشاد نعنایی را شرح می دهیم. در مطالب پیش تر با نحوه قلمه زدن شمشاد آشنا شده اید.

برای قلمه زنی ساقه شمشاد نعنایی بایستی در اواسط بهار تا اوایل تابستان اقدام کنید و قلمه هایی انتهایی ساقه را به اندازه ۵ الی ۷ سانتی متر با استفاده از یک چاقوی تیز جدا نمایید. می توانید به منظور ریشه زایی سریع تر قلمه ها، آن ها درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس درون گلدانی با قطر دهانه ۱۴ سانتی متر دارای کمپوست مخصوص بذر و قلمه کشت نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

توصیه می شود که به منظور حفظ دمای محیط کشت روی بستر را با استفاده از یک پلاستیک شفاف بپوشانید و و پس از مشاهده اولین جوانه آن را بردارید. بهتر است قلمه های کشت شده را تا زمان ریشه دهی در دمای ۲۲ درجه سانتی گراد و نور مناسب نگهداری کنید. سپس آن را به گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست گلدان انتقال دهید.

دقت داشته باشید که در گونه های ابلق گیاه بسیار اهمیت دارد که از شاخه هایی که برگ هایشان فرم ابلق خود را از دست داده اند جهت ازدیاد استفاده نشود. حتی زمانی که گیاه رشد کافی نکرده هم ضروری است تا ساقه هایی که رنگ برگ هایشان سبز خالص می شود به محض ظهور حذف نمایید.

دستورالعمل کاشت گیاه شمشاد

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را انجام دهید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش و کاشت شمشاد نعنایی و همچنین شرایط نگهداری از این گیاه بپردازیم.

  • آبیاری منظم:

توصیه می شود که آبیاری این گیاه را به موقع و منظم انجام دهید. از آنجایی که پیش از آبیاری خاک بستر بایستی مرطوب باشد بنابراین از خشک شدن خاک جلوگیری نمایید. در طول فصول سرد سال نیز آبیاری را کاهش دهید یعنی مقدار آبیاری به صورتی باشد که خاک اطراف ریشه خشک نشود.

روش های نگهداری از گیاه شمشاد نعنایی

  • خاک و تغذیه مناسب:

به صراحت می توان گفت که خاک مناسب برای بستر گیاه شمشاد نعنایی ترکیبی از خاک باغچه همراه با ماسه مطلوب خواهد بود. البته که گیاه علاوه بر این ها خاک قلیایی را نیز برای رشد می پسندد و همچنین بایستی زهکشی خاک را نیز در نظر بگیرید. برای کوددهی گیاهتان نیز بایستی مقدار ۵ گرم کود در لیتر در هر دو هفته یک مرتبه و از اردیبهشت تا شهریور گیاه را تغذیه کنید.

  • نور و دما:

گیاه شمشاد برای رویش مناسب نیاز به نور کامل خورشید دارد و در واقع معمولا هوای آفتابی را برای شکوفا شدن ترجیح می دهد. با وجود اینکه شمشاد قابلیت رشد در نور کم هم را دارد اما به تدریج از سرعت رشد کم خواهد شد و همچنین کم بودن نور باعث کمرنگ شدن بر های گیاه نیز خواهد شد.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بازه دمایی برای رشد هر گیاه متفاوت است و معمولا با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار هر گیاه تعیین خواهد شد. دماهای بالا عمدتا سرعت رویش برگ ها را کم می کنند و در صورت افزایش بیش از حد برگ ها دچار سوختگی شده و در نتیجه شروع به ریزش خواهند کرد.

بیماری های رایج در گیاه شمشاد

  • آفات و بیماری ها:

بهتر است بدانید که آفات و بیماری ها یکی از عوامل نابود کننده رویش گیاه محسوب می شود که در صورت رفع نکردن آن ممکن است باعث نابودی گیاه نیز شود. در واقع یکی از آفات شمشاد بیماری سفیدک خواهد بود که باعث رنگ پریدگی برگ ها و شاخه های گیاه خواهد شد. توجه داشته باشید که خلاص کردن گیاه از شر آفات بایستی سرشاخه و یا شاخه های بیمار را سریعا از گیاهتان جدا کنید تا بخش های دیگر دچار آفت نشوند.

گاهی اوقات شمشاد نعنایی دچار آفتی مانند قارچ آنتراک نوز می شود که باعث ایجاد نقاطی دایره ای سوخته با مرکزی خاکستری خواهد شد. در اغلب موارد نیز راه حل آن هرس و سوزاندن برگ ها و ضدعفونی کردن با قارچ های پایه مسی خواهد بود.

در مورد بیماری های رایج پرورش گیاه شمشاد نعنایی نیز می توان گفت که این گیاه نسبت به سفیدک های سطحی بسیار حساس است و به همین خاطر بایستی به محض مشاهده بیماری و یا آثار پریدگی رنگ در برگ ها، سرشاخه ها یا شاخه بیمار را سریعا تا جایی که دچار بیماری شده قطع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *