دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی کاپرا ۲ خودروی گرند تایگر چینی دو دیفرانسیل

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کاپرا ۲ نسخه فیس لیفت کاپرا محصول شرکت ZX AUTO چین است که در نمای ظاهری و داخلی با تغییرات بارزی همراه شده و توسط گروه بهمن موتور به بازار کشورمان در سال ۹۶ ارائه شد. با بررسی کاپرا ۲ وانت پیکاپ همراه این مطلب از آرگا باشید.

وانت پیکاپ کاپرا ۲ در سال ۹۶ توسط گروه بهمن موتور به بازار کشورمان عرضه شد. این خودرو در کشور چین با نام گرند تایگر و در تیپ های مختلف به فروش می رسد ولی در بازار کشورمان فقط با پیشرانه بنزینی و در یک تیپ دو کابین ارائه می شود. این مطلب به بررسی کاپرا ۲ محصول شرکت ZX AUTO می پردازد.

بررسی کاپرا ۲ وانت پیکاپ خوش قامت دو دیفرانسیل

گروه بهمن موتور به خاطر همکاری با برندهای معتبری همچون مزدا و میتسوبیشی سابقه ای درخشان در بازار خودرویی کشور داشته و تاکنون در اکثر کلاس های خودرویی مدل های شاخص و با کیفیتی را به بازار عرضه نموده است. این شرکت بالغ بر یک دهه پیش به همکاری با شرکت ZX AUTO روی آورد و با در نظر گرفتن سیاستی جدید یک وانت پیکاپ خوش قامت به اسم کاپرا دو دیفرانسیل و نسبتا باکیفیت را در سال ۸۹ به کشور وارد نمود.

پیکاپ بزرگ جثه و تنومند کاپرا از سال ۸۹-۹۵ روی خط تولید بهمن خودرو قرار داشت به خاطر نبود رقیبی قدرتمند در رنج قیمتی خودش فروش خوبی را تجربه کرد. و تاحدودی توانست کارامد و کم استهلاک عمل کند. البته این پیکاپ شرقی از نظر کیفیت و ایمنی و تکنیک قابل قیاس با اسطوره ای همچون تویوتا هایلوکس نبوده ولی کاپرا با قیمتی پایین تر از هایلوکس کارآمد و کم استهلاک ظاهر شد و از معدود بلندقامتان چینی دو دیفرانسیل است که در پلتفرم خود شاسی مستقل و مجزایی داشته تا در مسیرهای سخت و بیراهه همراه شما باشد.

در سال ۹۶ این شرکت تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت و بروز شده کاپرا را با عنوان کاپرا ۲ به بازار داخلی ارائه نماید. کاپرا ۲ در نمای بیرونی و داخلی با تغییرات بارزی همراه شد که از جمله آن چراغ های جدید همراه به دی لایت، تغییر فرم سپر جلو، حذف گارد جلو، طراحی مجدد کابین و بهبود متریال آن، افزایش فضای بار و … می باشد. کاپرا ۲ در کشور چین با اسم گرند تایگر (Grand Tiger) و تیپ های مختلفی ارائه می شود و در بازار ایران فقط  در یک تیپ دو کابینه دو دیفرانسیل با پیشرانه بنزینی عرضه می گردد. در ادامه با بررسی پیکاپ تنومند کاپرا ۲ همراه ما باشید.

  •  آرون گروپس

تغییر نمای جلویی خودرو

با توجه به این که کاپرا ۲ نسخه بروز شده کاپرا است از این رو در اولین نگاه سریعا متوجه این موضوع می شوید و شاهد تغییرات صورت گرفته در آن خواهید بود. از جمله این تغییرات می توان به جلو پنجره ای جدید، تغییر در سپر جلو، تغییر چیدمان لامپ های چراغ جلو، ایجاد رکاب در زیر درب ها، حذف گارد جلو، اضافه شدن هالوژن و دی لایت اشاره نمود. بررسی ها نشان می دهد این تغییرات ظاهر کاپرا ۲ را در نمای جلویی جسورتر و مدرن تر ساخته اند.

به طور کلی از آنجا که این خودروها با هدف اجرای امور خارج جاده ای یا مصارف نیمه تجاری و خدماتی ساخته شده اند طراحی ساده و معمولی دارند نسخه اولیه یعنی کاپرا هم از این موضوع مستثنی نبوده ولی در کاپرا ۲ با اعمال تغییراتی طراحی نمای جلویی بهبود یافته و از حالت ساده و قدیمی خودش فاصله گرفته است. ضمنا در بررسی نمای جانبی و عقبی کاپرا تغییر خاصی مشاهده نشد.

بهبود گسترده نمای داخلی خودرو

از نقاط ضعف کاپرای قبلی طراحی ضعیف و قدیمی فضای داخلی خودرو و استفاده از متریال کم کیفیت در کابین بود ولی در بررسی ها مشخص شد طراحان کاپرا ۲ برای کابین آن سنگ تمام گذاشته و نمایی مدرن و جوان پسند ایجاد کرده اند. به عبارتی در کابین تغییرات قابل توجهی صورت گرفته به طوری که فرم و قالب داشبورد کاملا دگرگون شده و نمایشگری لمسی در میانه کنسول جای دارد و فرمان سه شاخه و چندکاره جایگزین فرمان ساده و نازیبای قبلی شده است.

ضمنا بکار رفتن ترکیبی از پلاستیک های نقره ای و مشکی در جای جای کابین فضای جذابتری نسبت به قبل ایجاد کرده و کیفیت متریال مصرفی نیر افزایش یافته است. بکار بردن تریم جذاب و نمایشگرهای آبی رنگ (به پیروی از محصولات هیوندای)، فرمان مدرن و اسپرت همراه با ادوات تنظیم صوتی روی آن، اتومات شدن تهویه مطبوع، نمایشگر لمسی و اضافه شدن ساعت به بخش مرکزی داشبورد از جمله تغییرات اصلی کابین کاپرا ۲ هستند.

از تغییرات دیگر کاپرا ۲ نسبت به نسخه اول افزایش طول این وانت پیکاپ است طوری که در بررسیها مشخص شد این امر سبب شده فاصله بین دو محور کاپرا ۲ به ۳۱۰۰ میلی متر برسد. این افزایش طول در ظاهر جهت افزایش فضای بار و همچنین بزرگ شدن فضای کابین برای راحتی سرنشینان صورت گرفته است. در بعضی وب سایت ها این افزایش طول را نقطه ضعفی برای آفرود گردی خودرو ذکر کرده اند چرا که موجب شده کف ماشین با سطح زمین در ناهمواری های زیاد درگیر شود.

ولی قابل ذکر است نباید کاپرا ۲ را به عنوان خودروی ویژه آفرود تلقی کرد چرا که این پیکاپ چینی از المان های آفرود تنها شاسی مستقل و دو دیفرانسیل بودن را همراه دارد و از قدرت که اصلی ترین فاکتور است تا حدودی بهره است. از این رو باید گفت طراحان خودرو دقت خود را بیشتر روی راحتی سرنشینان و فضای بار زیاد متمرکز نموده اند تا آفرود گردی. ابعاد کاپرا ۲ در طول و عرض و ارتفاع به ترتیب ۵۳۳۲، ۱۷۵۰،و ۱۷۷۵ میلی متر می باشد و دارای وزنی حدود ۱۷۶۵ کیلوگرم است ضمنا باک خودرو ۷۳ لیتر ظرفیت دارد.

به طور کلی افزایش بخش فاصله محوری کاپرا ۲ نسبت به نسخه قبلی حدود ۱۵سانتی متر اعلام شده که این امر فضای بار را توسعه داده و در بررسی ها مشخص شد کاپرا ۲ در بین رقبای هم سطح خودش فضای بار بیشتری بهره می برد که این موضوع می تواند نظر مشتریان زیادی را به خود متمایل سازد. در ضمن همانطور که پیشتر اشاره شد افزایش فاصله محوری سبب بیشتر شدن طول خودرو شده و در برخی زوایا کاپرا ۲ بزرگتر از کاپرا دیده می شود و احتمالا این موضوع بر هندلینگ پیکاپ نیر تاثیر بگذارد.

در مجموع بیشترین تغییرات کاپرا ۲ در کابین آن صورت گرفته و طراحی فضای داخلی آن تا حدود زیادی به طرف جذب سلیقه خانواده ها سوق یافته و با امکانات بهتری همراه شده است. داشبورد و خیلی از جزئیات کابین این پیکاپ به لندمارک V7 نزدیک شده و نوع تودوزی و برخی نمادهای طراحی موجب شده تا کاپرا ۲ در سال ۹۶ بروزتر از نسخه قبلی خودش جلوه کند.

کمترین بهبود مشخصات فنی

در بخش فنی کاپرا ۲ کمترین تغییرات صورت گرفته بطوریکه تنها فن مکانیکی به الکتریکی تبدیل شده که البته همین بهبود کوچک بازدهی مناسب موتور کاپرا ۲ را به دنبال دارد. ولی این موتور همان پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری با حداکثر قدرت ۱۲۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر ساخت میتسوبیشی می باشد که جهت انتقال نیرو با یک گیربکس ۵ سرعته دستی جفت شده است.

کاپرا ۲ مانند کاپرا از سیستم چهار چرخ متحرک یا دو دیفرانسیل بهره می برد که عملیات انتقال به فرم های مختلف توسط یک سوییچ الکتریکی بکار رفته در کنسول میانی انجام می گیرد. در بررسی ها شتاب صفر تا ۱۰۰ کاپرا ۲ حدود ۱۶ ثانیه اعلام شده که برای خودرویی با این ابعاد مناسب به نظر می رسد و حداکثر سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

 از سوی دیگر مصرف سوخت این خودرو شاید یکی از نقاط ضعف آن باشد چرا که معمولا این خودروها به خاطر وزن زیاد و ابعاد بزرگ، مصرف سوخت نسبتا بالایی دارند که این امر طبیعی بوده و خریداران این ماشین ها کاملا با موضوع مصرف سوخت سازگار شده اند.

امکانات رفاهی و آپشن ها

بررسی ها نشان می دهد کاپرا ۲ از امکانات رفاهی و آپشن های نسبتا مناسبی بهره می برد که از جمله آن ها فرمان قابل تنظیم، سیستم تهویه مطبوع، چراغ مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی و ریموت کنترل با قابلیت بالارفتن شیشه ها بعد از قفل شدن، شیشه بالابر برقی، آینه های جانبی برقی، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، گارد ریل استیل، سیستم مولتی مدیا به همراه نویگیشن، سیستم ترمز ضد قفل، ۲ عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو می باشد.

همچنین دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ های روشنایی روز، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، قابلیت اتصال به تلفن همراه و کنترل فایل صوتی توسط بلوتوث، قابلیت پخش فایل صوتی و تصویری توسط USB، سیستم اطلاعات رادیویی RDS، ساعت به همراه قطب نما، رکاب آلومینیومی، ساعت همراه با قطب نما، جا عینکی همراه با چراغ مطالعه جلو، و… بوده ضمنا آپشن های سفارشی شامل صندلی چرمی، گارد استیل محفظه بار و کاور پلاستیکی اتاق است.

رقبای کاپرا ۲

با توجه به محدوده قیمتی در نظر گرفته شده برای کاپرا ۲ هیچ پیکاپ صفر کیلومتر دیگری نمی تواند رقیب سرسخت این خودرو باشد ولی در این رنج قیمتی می توان به سراغ دیگر نسخه های کارکرده پیکاپ های دو دیفرانسیل بروید. که از بین آن ها می توان به نیسان پیکاپ، پیکاپ فوتون، پاژن هرور اشاره داشت. قطعا کاپرا ۲ در برابر خودروهای مذکور از نظر قابلیت های آفرود حرفی برای گفتن ندارد. ولی در این سطح قیمت اگر برای آفرودهای سبک یا سفرهای روزمره خود به دنبال خودروی دو دیفرانسیل می باشید کاپرا ۲ گزینه مناسبی خواهد بود. و گرنه پیشنهاد می شود برای طبیعت گردی پاژن هرور را انتخاب کنید که قدرت پیشرانه توربو دیزل آن لذت بخش است.

پس از شناخت مشخصات فنی کاپرا ۲، برای آشنایی با خودروهای همچون پیکاپ و آمیکو آسنا می توانید کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *