دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل کند شدن اینترنت چیست و چطور سرعت اینترنت را افزایش دهیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه استفاده از اینترنت به یکی از ارکان اصلی زندگی همه ما تبدیل شده است. در این بین کندی سرعت اینترنت از مهمترین مشکلاتی است که کاربران با آن مواجه می شوند. در این مطلب با ۹ دلیل کند شدن سرعت اینترنت رایانه و گوشی آشنا می شوید.

قطعا کند شدن سرعت اینترنت برای هیچکس خوشایند نیست از این رو اگر سرعت اینترنتی که استفاده می کنید اخیرا نسبت به قبل کاهش پیدا کرده می توانید با مطالعه این مطلب دلیل آن را بیابید.

۹ دلیل کند شدن سرعت اینترنت رایانه و گوشی

با توسعه فناوری اطلاعات امروزه اینترنت یکی از ارکان اصلی و جدایی ناپذیر زندگی بشر می باشد. برای استفاده و اتصال اینترنت می توانید از شبکه وای فای، وایرلس یا در گوشی های هوشمند هم از طریق شبکه وای فای و هم از طریق دیتا وارد دنیای مجازی شد. و دیگر استفاده از شبکه dial-up کاملا منسوخ شده است.

به هر روی با هر روشی که می خواهید به اینترنت وصل شوید در مواردی پیش می آید که سرعت اینترنت رایانه یا گوشی خیلی کاهش پیدا کرده و انجام کارها را مختل می سازد. دلایل مختلفی ممکن است موجب کند شدن سرعت اینترنت شود که در این مطلب با ۱۰ دلیل این اتفاق آشنا خواهید شد پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

۱. پایین بودن سرعت سرور DNS شرکت ارائه دهنده نت

سوای این که از چه سرویس خدمات دهنده اینترنت (ISP) بهره می گیرید همه این سرویس ها از یک سامانه به اسم DNS استفاده می کنند. این سامانه هر موقع که شما آدرس یک وب سایت را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید شروع به کار می کند. DNS مشابه یک دفترچه تلفن بوده و آدرس های آی پی و دامنه وبسایت ها را برای بهره گیری کاربر ترجمه می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در حالت پیش فرض هر کاربر از سرور DNS که ISP در اختیارش قرار می دهد استفاده می کند ولی این سرور در اکثر مواقع  دلیل کند شدن سرعت اینترنت وای فای مشترکین می شود. از این رو با تغییر سرور DNS  و انتخاب سروری سریعتر می توانید هم سرعت نت را بالا ببرید و هم خیالتان را از جهت نگرانی های مرتبط با حریم خصوصی آسوده نمایید.

۲. قرار گرفتن روتر در موقعیت نامناسب

قرار داشتن روتر در موقعیت نامناسب می تواند دلیل کند شدن سرعت اینترنت و عملکرد ضعیف روتر باشد. محدوده سیگنال وای وای حدودا ۲۳۰ فوت می باشد هر اندازه این محدوده دورتر شوید به همان اندازه دسترسی به نت محدود می شود.

روتر های وای فای می توانند دو سیگنال ۲.۴ گیگاهرتزی و ۵ گیگاهرتزی را ارسال نمایند. در این بین سیگنال ۵ گیگاهرتزی سرعت بیشتری ارائه می کند با این وجود هنوز سیگنال ۲.۴ به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. به این خاطر که این سیگنال به آسانی می تواند از بین اجسامی مانند دیوار عبور کند در صورتی که یک دیوار بتنی مانع عبور سیگنال ۵ گیگاهرتزی می شود.

بنابراین اشیا فیزیکی مانند دیوارها، کف و درب های اتاق می توانند بر کاهش قدرت سیگنال تاثیر بسزایی داشته باشند از این رو اگر در خانه با روتر فاصله زیادی وجود داشته باشد یا اشیا زیادی مقابل روتر هستند سرعت اینترنت کاهش می یابد.

در مواردی به خاطر نزدیکی به پریز سیم تلفن یا فیبر نوری امکان جابجایی مودم وجود ندارد بنابراین می توان با یک کابل اترنت روتر فعلی را به یک روتر دیگر که در مکان مناسبی حضور دارد اتصال دارد و از آن به عنوان روتر اصلی بهره برد.

در ضمن برای تشخیص وضعیت قدرت سیگنال دریافتی به علامت وای فای دستگاه خود دقت نمایید اگر این علامت به شکل توخالی باشد قدرت سیگنال دریافتی در ضعیفترین حالت خود است و بالعکس

۳. اتصال زیاد اینترنت اشیا

اسپیکرها، لامپ های هوشمند، دوربین های تحت شبکه وب و … فقط بخشی از وسایلی می باشند که تحت عنوان اینترنت اشیا با آدرس IP مخصوص به خود به شبکه اینترنت منزل وصل می شوند. با وجود این که بعضی از وسایل نظیر لامپ های هوشمند چندان اطلاعاتی را دریافت یا ارسال نمی کنند ولی مشکل به تعداد زیاد آن ها بر می گردد به عبارت دیگر اتصال زیاد اینترنت اشیا مشکل ساز می شود.

با افزایش تعداد آن ها فشار زیادتری به روتر وارد شده و روترهای قدیمی به خاطر فرمت و طراحی خاص خود برای مدیریت چندین دستگاه وای فای مناسب نبوده و هنگامی که تعداد این دستگاه ها از حد مشخصی بیشتر شود علاوه بر قطع اتصال بعضی از دستگاه ها سرعت نت نیز به اندازه قابل توجهی پایین می اید.

برای رفع این مشکل اول باید تاریخ ساخت روتر را در نظر بگیرید و چنانچه توانایی مالی دارید یک مدل جدیدتر خریداری نمایید. چنانچه می خواهید از تعداد زیادی سنسور هوشمند در منزل بهره بگیرید سعی کنید حتی الامکان از پروتکل Z-Wave استفاده کنید. چرا که این پروتکل در فرکانس متفاوتی با فرکانس امواج اینترنت وی فای فعالیت دارد از این رو در شبکه اختلالی ایجاد نمی کند.

۴. تراکم خطوط وای فای

این امکان وجود دارد وای فای دو کاربر(دو همسایه) در یک کانال فعالیت داشته باشد. این امر به ویژه در آپارتمان ها یک مشکل رایج است چرا که در یک ناحیه کوچک روترهای زیادی فعالیت می کنند برای حل این مشکل باید از نرم افزارهایی بهره بگیرید که روترهای مجاور شما را اسکن نموده و کانالی که این روترها در آن فعالیت دارند شناسایی نماید.

چنانچه روتر در یک کانال شلوغ در حال فعالیت باشد باید کانال روتر را به یک کانال کم تراکم تغییر داد. برای این کار استفاده از برنامه وای فای آنالیزر پیشنهاد می شود.

۵. وجود نویز

همانطور که پیشتر اشاره شد بیشتر روترهای مدرن روی دو باند ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز فعالیت می کنند و البته روترهایی که روی باند ۵ گیگاهرتز عمل می کنند تداخل شبکه ای بسیار کمتری دارند.

از آنجا که وسایلی نظیر مایکروویو، تلفن های بی سیم و … روی باند ۲.۴ گیگاهرتز فعالیت دارند می توانند موجب ایجاد نویز در شبکه وای فای گردند از این رو می توانید باند روتر خود را از ۲.۴ گیگاهرتز روی ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید.

اما پیش از انجام این کار اول مطمئن شوید آیا روتر شما از باند ۵ گیگاهرتز پشتیبانی دارد یا نه بعد باند روتر را تغییر دهید. و چنانچه مجبور به استفاده از باند ۲.۴ گیگاهرتز هستید اطمینان حاصل کنید که دستگاه های ایجاد کننده اختلال از روتر فاصله زیادی دارند.

۶. کابل قدیمی

استفاده از کابل قدیمی می تواند دلیل دیگر کند شدن اینترنت باشد. چنانچه رایانه مستقیما به روتر وصل است یا از کابل اترنت در منزل بهره می گیرید بهتر است آن را وارسی کنید.

هر چند کابل  برق ممکن است بیشتر از ۵۰ سال بدون مشکل به کار خود ادامه دهد کابل شبکه در طی زمان از خیلی جهات بروز رسانی می شود و می تواند اطلاعات را با سرعت زیادی انتقال دهد. چنانچه سرعت وای فای کاهش یافت احتمال دارد مشکل به کابل قدیمی اترنت مربوط باشد.

برای بررسی نسخه کابل کافی است به نوشته های روی آن دقت کنید. روی اغلب این کابل ها شماره مخصوصی به نام شماره cat درج است که شماره مدل و سری آن را نشان می دهد. cat-5 کندترین و قدیمی ترین کابل شبکه بوده که امروزه تحت استفاده است. سرعت این کابل از صد مگابیت بر ثانیه بیشتر نمی رود.

کابل cat-5e بیشتر از دیگر کابل ها در شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد و از نت گیگابیتی پشتیبانی می کند. اگر از کابل cat-5 برای اتصال رایانه یا اتصال دو روتر به هم بهره می گیرید احتمال دارد کند شدن سرعت اینترنت وای فای شما به این کابل مربوط باشد. در ضمن کابل های شبکه خیلی ظریف هستند و به سادگی آسیب می بینند.

به این ترتیب شاید خود کابل آسیب دیده است برای اطمینان از سلامت کابل آن را با یک تستر کابل شبکه تست کنید تا مشخص شود آیا همه ۸ هشت سیم درون کابل سالم است با نه. چنانچه مشخص شد کابل آسیب دیده آن را با یک کایل cat-5e یا cat-6 عوض کنید.

۷. اتصال به vpn با سرعت کم

چنانچه برای اتصال به نت از یک وای فای عمومی بهره می گیرید توصیه می شود از یک vpn استفاده کنید تا ارتباط بین گوشی همراه و شبکه رمزنگاری شده و دسترسی به اطلاعات شما راحت نباشد. ولی خود استفاده از vpn نیز می تواند از دلایل کند شدن اینترنت باشد.

اکثر ارائه دهندگان سرویس vpn برای سیستم عامل های گوشی اندرویدی و آیفون و هم دستکتاپ نرم افزارهایی تهیه کرده اند. کافی است در وب سایت مربوطه آن ها ثبت نام و vpn عرضه شده توسط آن ها را مورد استفاده قرار دهید. توجه کنید vpn مورد استفاده سریع و امن باشد.

۸. پوشش ضعیف ۴G

اکثر افراد تصور می کنند اینترنت ۴G خیلی سریعتر از وای فای بوده ولی همیشه اینطور نیست. احتمال دارد در یک مکان پرجمعیت مثل ورزشگاه باشید و به این دلیل که در آن محل، همه افراد به یک آنتن وصل شده اند شما نتوانید از سرعت بالای نت فورجی بهره بگیرید و و به دلیل کند شدن اینترنت ممکن است به سمت اینترنت ۳G سوق پیدا کنید.

حتی آب و هوا نیز می تواند موجب کاهش نت فورجی شود. ولی چنانچه همیشه با مشکل افت سرعت نت ۴G مواجه هستید حتما با اپراتور خود تماس گرفته و این مشکل را اطلاع دهید.

۹. سرعت کم دستگاهی که به اینترنت وصل است

دلیل دیگر کند شدن اینترنت این است که احتمال دارد شبکه نت شما در بهترین حالت خود قرار داشته باشد ولی نتوانید به سرعت دلخواه دسترسی داشته باشید. به طور مثال سخت افزار گوشی یا رایانه شما درحال پردازش یک بازی گرافیکی سنگین در یک بازی آنلاین باشد. به این ترتیب سرعت پردازش دستگاه کاهش یافته و متعاقبا سرعت دستگاه هم کم می شود. به ویژه در گوشی های هوشمند قدیمی این مشکل بیشتر رایج است.

در گوشی های هوشمند امروزی هم ممکن است مشکل کند و قطع شدن اینترنت گوشی با بروز رسانی ها هم رفع نشود با این وجود برای این که سرعت گوشی همراه خود را افزایش دهید همواره سعی کنید برنامه و اپلیکیشن های نصب روی گوشی را بروز رسانی کنید و برنامه های بلااستفاده را حذف کنید تا حجم کمتری از حافظه دستگاه درگیر باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *