دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفع مشکل قطع شدن اینترنت گوشی برای اینترنت وای فای و اینترنت خط گوشی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه اسفاده از اینترنت توسط گوشی های هوشمند حتی برای دقایقی یکی از امور روزمره هر فردی می باشد. اما برخی مواقع ممکن است اتصال اینترنت شما قطع شود که دلایل مختلفی موجب این کار می شود. با این مطلب همراه باشید تا با دلایل قطع شدن اینترنت گوشی آشنا شوید.

همانطور که می دانید با شیوع کرونا استفاده از گوشی های هوشمند برای برقراری ارتباط مجازی بسیار گسترده شد اما گاهی اوقات اتصال اینترنت این دستگاه کاربردی قطع می شود که در ادامه مطلب قصد داریم به دلایل قطع شدن اینترنت گوشی بپردازیم. همراه ما باشید.

دلایل قطع شدن اینترنت گوشی های هوشمند

با توسعه تکنولوژی؛ امروزه گوشی های هوشمند یکی از اجزاء جدایی ناپذیر زندگی هر فردی هستند ولی صرف نظر از مدل و قیمت گوشی در پاره ای اوقات اتصال اینترنت گوشی قطع می شود که این سوال در ذهن ایجاد شده دلیل این اتفاق چیست؟ اهمیت گوشی های هوشمند بر هیچ کسی پوشیده نبوده چرا که برای ارتباط با دنیا همواره به آن وابسته هستیم. به بیان دیگر قطع و وصل شدن اینترنت گوشی می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند به این خاطر که پس از شیوع کرونا برای انجام وظایف دورکاری، ارتباط با خانواده و دوستان و حتی خریدهای منزل نیز از اینترنت گوشی بهره می گیریم.

به ندرت پیدا می شود که فردی گوشی هوشمند داشته باشد و از اینترنت بهره نگیرد. در دنیای امروز اینترنت حرف اول را می زند تا افراد بتوانند به سادگی به شبکه های اجتماعی و همه سایت های جهانی دسترسی یابند و هرچه سرعت نت بالاتر بوده و سیمکارت مورد استفاده فورجی و بالاتر باشد طبیعتا بهر خواهد بود. با این حال همانطور که پیشتر اشاره شد برخی مواقع امکان دارد با قطعی اینترنت گوشی مواجه شوید که ممکن است به خاطر مشکلات مربوط به اپراتور خدمات دهنده، برخی اختلالات نرم افزاری، سخت افزار صدمه دیده، تنظیمان ناصحیح APN  یا تنظیمات مربوط به vpn و … ایجاد شود.

البته در کشور ما اکثر مواقع علت اصلی مشکل قطع و وصل خودکار نت به مشکلات اپراتور سرویس دهنده مربوط است و به تنظیمات تلفن مربوط نیست. به این رتیب پیش از هر اقدامی ابتدا از اتصال نت یا عدم اتصال آن توسط منابع و دیگر افرادی که از همان اپراتور بهره می گیرند و به شما نزدیک تر می باشند اطمینان کسب کنید چرا که شاید مشکل به نت جهانی  برگردد و با دستکاری در تنظیمات گوشی، اتصال مجدد اینترنت میسر نشود. ولی اگر گوشی خود را جدیدا خریداری نموده اید یا سیمکارت خود را عوض کرده اید مشکل اصلی اتصال نت به عدم تنظیمات درست APN برمی گردد. همچنین در مواردی که اتصال نت قبلا برقرار می شده ولی اخیرا با مشکل مواجه شده دلیل دیگری هم دارد که در ادامه مطلب با آن آشنا خواهید شد. از این رو همراه ما باشید تا دلایل و راه حل های مشکل قطع شدن اینترنت گوشی را بدانید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دلیل قطع اتصال اینترنت وای فای گوشی

مشکلات مرتبط با سرویس دهنده اینترنت

قطع شدن اتصال اینترنت گوشی می تاند به خاطر مشکلات مخابراتی ایجاد شده باشد یا خود گوشی با مشکلاتی مواجه شده که همگی قابل رفع می باشند ولی احتمالا این امر زمان بر خواهد بود به هر روی با انجام مراحل مختلف می توانید این مشکل را برطرف نمایید. به طور کلی گوشی های هوشمند به دو روش به اینترنت وصل می شوند که یکی از طریق اینترنت وای فای و دیگری اینترنت خط گوشی می باشد. چنانچه جهت دسترسی به اینترنت از مودم وای فای بهره می گیرید توجه کنید که ممکن است حالت های مختلفی برای مشکل ایجاد شده وجود دارد مانند مشکل از شبکه سرویس دهنده، خرابی مودم یا بهم ریختن تنظیمات گوشی باشد.

برای حل مشکل ابتدا دستگاه دیگری را به نت وای فای خود متصل نموده و اگر همچنان مشکل وجود داشت نشان می دهد که ایراد از گوشی نیست ولی اگر این امر تنها برای موبایل شما رخ داد به احتمال زیاد مشکلاتی در گوشی ایجاد شده است.

حال فرض می کنیم که هر دستگاهی به وای فای وصل می شود با این مشکل روبرو می گردد از این رو ابتدا با شرکت خدمات دهنده نت خود تماس گرفته و مشکل را مطرح نمایید که آیا قطع شدن نت به سرویس دهنده آن مربوط است یا خیر؟  در صورت وجود مشکل از سوی شرکت سرویس دهنده اپراتورها دستورالعمل هایی را برای شما ارسال نموده که با توجه به مشکل ایجاد شده آن ها را به سادگی رفع می کند. توجه کنید ممکن است اختلالی در شرکت ایجاد شده باشد که پس از چند ساعت رفع شده و اتصال اینترنت برقرار گردد. در صورتی که اپراتور اعلام کند مشکل از سوی شرکت سرویس دهنده نت نمی باشد و شما دستگاه های مختلفی را به مودم وای فای متصل کرده و همچنان مشکل وجود دارد به احتمال زیاد مودم دچار ایراد شده است.

مشکلات مرتبط با مودم وای فای

همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از دلایل قطع شدن اینترنت گوشی می تواند به مودم وای فای مرتبط باشد. از این رو اگر خوش شانس باشید می توانید با یکبار خاموش و روشن کردن مودم این مشکل را حل نمایید. چنانچه با این کار مشکل حل نشد مودم را ریست کنید. در پشت همه مودم ها قسمتی به نام ریست وجود دارد که با نگه داشتن آن مودم ریستارت می شود. دقت کنید که حدود ۱۰-۱۵ ثانیه آن را نگه دارید. بعد از دقایقی مودم ریست شده و می توانید از آن بهره بگیرید. توجه داشته باشید با ریست شدن مودم دستگاه به حالت اولیه موقع خرید برمی گردد بنابراین باید تنظیمات اولیه مودم را دوباره انجام دهید. اکنون می توانید مجددا اتصال به اینترنت را توسط گوشی یا دستگاه های دیگر تست کنید . در نظر داشته باشید اگر همچنان مشکل باقیست و مراحل ریست و تنظیمات اولیه را صحیح انجام داده اید احتمالا مودم دچار ایراد سخت افزاری شده است.

مشکلات مرتبط با گوشی

اگر مشکل قطع شدن اتصال اینترنت گوشی به بخش های بالا مربوط نبود  یعنی نه مودم و نه شبکه سرویس دهنده نت ایرادی دارند با فرض این که که فقط گوشی خود کاربر به اینترنت وای وای وصل نمی شود و دستگاه ایراد سخت افزاری ندارد احتمالا گوشی با مشکل نرم افزاری روبرو شده که برای حل مشکل یکبار گوشی را خاموش و روشن کنید. این کار در اکثر مواقع پاسخگو بوده و می تواند بیشتر مشکلات را در این زمینه حل کند. دلیل آن نیز می تواند استفاده از نرم افزارهایی باشد که موجب اختلال در گوشی شما شده اند. با این حال اگر مشکل بازهم حل نشد می توانید به قسمت وای فای گوشی رفته و گزینه فراموشی پسورد وای فای را انتخاب نمایید و مجددا رمزعبور وارد نمایید. این کار هنگامی که اینترنت وای شما کلا متصل نمی شود دارای اهمیت می باشد.

اگر همچنان مشکل وجود دارد توصیه می شود بروزرسانی های گوشی خود را چک کنید ممکن است آپدیت هایی برای گوشی شما ارسال شده که جهت دسترس به اینترنت به آن ها احتیاج داشته باشید. در نهایت آخرین راه حلی که ناراحت کننده هم می باشد بازیابی به تنظیمات کارخانه گوشی است. این کار سبب می شود همه اطلاعات شما حذف شود از این جهت توصیه داریم که از همه اطلاعات خود بک آپ بگیرید و سپس گوشی را ریست فکتوری نمایید. چنانچه با انجام همه این مراحل باز هم مشکل اتصال به اینترنت وجود داشت پیشنهاد می شود گوشی را به یک متخصص حرفه ای بسپارید زیرا ممکن است گوشی به فلش کردن احتیاج داشته باشد یا دچار ایراد سخت افزاری شده است.

دلیل قطع اتصال اینترنت خط گوشی

مشکلات مرتبط با اپراتور سیمکارت

دقت کنید که اگر مشکل قطع شدن اینرنت گوشی حل نشد با اپراتور سیمکارت تماس گرفته و موضوع را مطرح کنید تا آن ها علت این امر را بررسی کنند. توجه داشته باشید ممکن است مشکل به اپراتور سیمکارت مربوط باشد. البته در این بین از جدید بودن سیمکارت خود مطمئن شوید سیمکارت های خیلی قدیمی مشکل اتصال به اینترنت را دارند و ار اپراتور از شما درخواست تعویض با سیمکارت جدید را داشت دقت کنید که سیمکارت تعویضی با همان شماره و پشتیبانی از اینترنت نسل چهارم در اختیارتان قرار می گیرد.

اکثر مشکلات موجود در زمینه اینترنت خط گوشی های هوشمند در این بخش حل شده و اپراتورها با ارسال تنظیمات جدید قادر به حل مشکلات شما می باشن. با این حال اگر وشی شما دچار نقص سخت افزاری شده نیاز است آن را به یک متخصص بسپارید. چنانچه مشکل قطع شدن اینترنت گوشی توسط اپراتور برطرف نشد ممکن است به صورت نرم افزاری با ریست کردن دستگاه و یا فلش کردن قابل رفع شدن باشد. با این حال پیش از مراجعه به واحد خدماتی گوشی هوشمند از همه اطلاعات دستگاه خود بکاپ بگیرید. ضمنا راهکار ساده دیگری نیز وجود دارد و آن به روزرسانی گوشی هوشمند می باشد که دیگر نیازی به تحویل گوشی به واحد تعیرای نخواهد بود.

مشکلات مرتبط با تنظیمات گوشی

در قسمت بالا مواردی که مرتبط با مشکل اتصال اینترنت وای فای بود را مورد بررسی قرار دادیم با این حال در این قسمت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اگر نت خط گوشی دچار مشکل شد راه حل چیست. درباره قطع اتصال اینترنت خط گوشی عیب یابی ساده می باشد ابتدا تنظیمات گوشی را بررسی کنید. برای این کار موبایل خود را خاموش و روشن نموده که این امر مشکلات نرم افزاری حاصل از اپ های موجود را کاملا مرتفع می سازد. بنابراین بهتر است یکبار گوشی را خاموش و روشن کنید و بعد آن را امتحان کنید.

ضمنا بعد از روشن کردن گوشی مورد دیگر که باید آن را انجام دهید بیرون آوردن سیمکارت از گوشی می باشد. پیشنهاد می شود یکبار سیمکارت را خارج کرده و بعد در جای خود قرار بدهید. چنانچه گوشی دو سیمکارته است بهتر است سیمکارت خود را در قسمت دیگر جای داده یا اگر به گوشی هوشمند دیگری دسترسی دارید سیمکارت را روی آن قرار دهید. راهکار دیگر این است که داده اتصال اینترنت را یک بار خاموش نموده یا حالت پرواز را خاموش و روشن کنید بعد اتصال داده را مجددا روشن کنید.

عدم تنظیمات صحیح APN

APN جهت تامین اینترنت گوشی آدرس IP را تنظیم می کند. پاره ای اوقات ممکن است این رویه درست صورت نگیرد و به تنظیم مجدد نیاز داشته باشد. برای نظیم دوباره باید به قسمت تنظیمات گوشی بروید و وارد بخش SIM Cardes and Mobile Networks شوید. بعد از گزینه SIMcard operator وارد قسمت Access point nemes شده که در آن فهرستی از اسامی APN با برچسب تنها یک شبکه موجود است. با فشار گزینه Reset در پایین صفحه تنظیم مجدد APN گوشی انجام می شود.

رسیدن به حداکثر دیتای مجاز گوشی

یکی از امکانات سیسم عامل اندروید تعیین سقف مجاز برای حداکثر استفاده از داده گوشی و اینترنت سیمکارت می باشد یعنی بعد از رسیدن به سقف مدنظر علاوه بر نمایش اخطار ارتباط نت نیز قطع می شود تا از مصرف بی رویه نت جلوگیری شود. برای رفع این مشکل به تنظیمات گوشی بروید و گزینه استفاده از داده یا دیتای موبایل Mobile data usage را انتخاب کنید. سپس تیک مربوط به محدودیت دیتا یا Limit mobile data usage را بردارید. همچنین می توانید حداکثر سقف مجاز استفاده از دیتای گوشی را بالاتر تنظیم کنید تا دیرتر اخطار قطع مصرف داده را مشاهده کنید.

استفاده از فیلترشکن

در مواردی استفاده از فیلتر شکن یا VPN و یا دیگر نرم افزارهای تغییردهنده IP موجب قطع و وصل شدن نت گوشی می شود. برای حل این مشکل به قسمت بیسیم و شبکه Wireless and network از منوی تنظیمات بروید و گزینه پروکسی(proxy) یا vpn را انتخاب و حذف کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *