دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

درباره کوچینگ شغلی چه می دانید؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کوچینگ شغلی یکی از استراتژی های مهم شغلی است در دنیای بی نظم امروزه که مدرنیته نقش اساسی در آن دارد بسیاری از افراد حرفه مناسب ندارند و یا پیشرفت شغلی نمی کنند کوچ شغلی می تواند در راستای یافتن شغل مناسب، تغییر شغل ، ارتقا شغل و .. به مراجعه کنندگان کمک کند.

کوچینگ شغلی به مشارکتی گفته می شود که میان شما و کوچ شغلی اتفاق می افتد در واقع شما با این استراتژی می توانید جایگاه ایده آل شغل خود را پیدا کنید شما می توانید از این طریق بررسی های لازم برای رفع موانع در زندگی و رو به رو شدن با اهداف شغلی خود را انجام دهید و به نتایج مطلوب و دلخواه خودتان دست پیدا کنید. یکی از نقاط قوت در کوچ شغلی رابطه مشترکی است که میان کوچ شغلی و مراجع وجود دارد این رابطه می تواند نتیجه بخش و مثبت باشد بهره مندی از این استراتژی می تواند جوانب متعددی برای حرفه شما داشته باشد. این استراتژی نیز دارای اهداف و برنامه های ویژه خود می باشد یکی از مهم ترین اهداف این استراتژی آگاهی دادن به مشتریان و مراجعه کنندگان است افرادی که وارد کوچ شغلی می شوند در واقع می توانند درباره نقاط ضعف ،اهداف، ارزش ها، توانایی و … توضیحاتی به مراجعه کنندگان ارائه دهند.

کوچینگ شغلی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده تری از کوچ شغلی ارائه دهیم در واقع می توانیم به افرادی اشاره کنیم که این فعالیت را بر عهده دارند افرادی که برای یافتن مسیر شغلی صحیح به شما کمک می کنند و می توانند راهنمایی های لازم را در این زمینه ارائه دهند. هدف از این فعالیت ها یافتن مسیر درست و تصمیم گیری های حرفه ای است افرادی که قصد توسعه حرفه ای دارند می توانند با استفاده از این موضوع به اهداف خودشان نزدیک تر شوند.

کوچینگ شغلی

متاسفانه در این زمینه سوء برداشت هایی نیز صورت گرفته است بسیاری از افراد تصور می کنند تنها با یک جلسه شرکت کردن در کوچینگ های حرفه ای می توانند مسیر کاری خود را پیدا کنند و یا دیگر نیازی به تلاش و داشتن رزومه خوب ندارند. اما باید بدانید که این استراتژی دارای فواید زیادی نیز می باشد همانطور که اشاره کردیم با استفاده از آن می توانید نقاط قوت، خواسته ها، ارزش ها، اهداف، توانایی ها و نقاط قابل بهبود را شناسایی کنید شما می توانید در این زمینه ها بینش و آگاهی بیشتری داشته باشید و در حقیقت با دانش و آگاهی تصمیم گیری خواهید کرد.

کمک های کوچ شغلی:

در دنیای امروزه بازار کسب و کار به شدت در حال تغییر است و با یک بی ثباتی همراه می باشد بنابراین یافتن یک شغل مناسب به یک معضل تبدیل شده است از سویی برخی از افراد که در یک حرفه مشغول هستند نمی توانند به دوام و ماندگاری خود اطمینان داشته باشند همه این موارد می تواند در حیطه شغلی چالش برانگیز باشد. در اینجا نقش کوچ شغلی بسیار پر رنگ می شود و شما اگر می خواهید از دوام کار خود مطمئن شوید یا شغل خود را ارتقا دهید می توانید به کوچ شغلی اطمینان کنید.

کوچ شغلی

کوچ شغلی به افراد مراجع کننده کمک می کند تا جایگاه ویژه شغلی خود را پیدا کنند آن ها تعریف شما از جایگاه شغلی ویژه را و ویژگی های آن را مطلع می شوند و می توانند موانعی که در این مسیر وجود دارد بردارند. اقداماتی که لازم است برای رسیدن به جایگاه شغلی خود انجام دهید می تواند از طریق کوچ شغلی امکان پذیر باشد شما می توانید از این طریق پیشنهادهای کاری مختلف را بررسی و سبک سنگین کنید.

  •  آرون گروپس

چه کسانی به کوچ شغلی مراجعه می کنند؟

مراجعه کنندگان این حیطه افرادی هستند که در بازار کسب و کار با چالش مواجه هستند آن ها یا شغل مناسبی ندارند، یا می خواهند به ثبات شغلی برسند و یا اینکه قصد دارند محیط شغلی خود را ارتقا دهند. این چالش ها در دنیای مدرن امروزه بسیار دیده می شود و به همین جهت است که کوچینگ شغلی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

اهمیت کوچ شغلی

گستره کوچ شغلی:

برخی از افراد این سوال برایشان ایجاد می شود که کوچ شغلی در چه گستره ای قرار دارد و یا در چه مواقعی به کار می رود؟ در واقع این استراتژی کاربردهای متعددی در زمینه شغلی خواهد داشت و همانطور که گفتیم به رفع چالش های شغلی در دنیای مدرن امروزه کمک زیادی می کند. این رشته یک رشته تخصصی است و در حقیقت سر و کار آن با افراد در حیطه های شغلی گوناگون است فردی که مربی کوچ شغلی است با انجام مشاوره های مفید و کارساز به مراجعه کننده کمک می کند تا با نیروی بیشتری به کار خود ادامه دهد همچنین موجب می شود تا فرد یک گذر موفق در حیطه شغلی داشته باشد.

یکی دیگر از نکات کلیدی در این زمینه توجه به اهداف و خواسته است تلاش های شما برای دستیابی به اهداف می تواند از این طریق موثر باشد از سویی شما باید به خوبی انتظارات خود را تعیین کنید و به فرد مربی ارائه دهید تا کمک های لازم را به شما ارائه دهد.

فواید کوچ شغلی

به طور کلی کوچینگ شغلی می تواند امتیازات زیادی داشته باشد و در دنیا ایمروزه می تواند کارکردهای زیادی داشته باشد نکته قابل تحمل در این رابطه این است که ماهیت کوچ شغلی یک ماهیت مثبت است و سعی دارد تا موقعیت شغلی شما را در یک جهت مثبت تغییر دهد. شما باید به این روند اعتماد کنید و از کوچ شغلی برای ارتقا حرفه ای خود استفاده کنید افرادی که دارای ذهنیت آزاد در این زمینه هستند می تواند بهتر جوانب مثبت امر را دریافت کنند.

افرادی که دارای کوچ شغلی هستند از چشم اندازهای مثبتی برخوردار می باشند آن ها قادر هستند که با اعتماد به نفس بیشتری کارها را انجام دهند و می توانند در تقویت الگوهای ذهنی خود نیز موفق باشند. درک درست و سازنده این افراد از موانع کاری که دارد می تواند موثر و مفید باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *