دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تب دنگی چه علائمی دارد و آیا در برابر کرونا مصونیت ایجاد می کند؟

  • ساناز براتی
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

تب دنگی یک نوع بیماری ویروسی می باشد که با گزش پشه آئدس منتشر می شود، این بیماری به اندازه ای دردناک است که بیماران از آن با نام تب استخوان شکن یاد می کنند. محققان بر این باورند که بین این ویروس و ویروس کرونا ارتباطاتی وجود دارد و افراد مبتلا به دنگی به ویروس کرونا مبتلا نمی شوند.

تب دنگی به دلیل گزش نوعی پشه ایجاد می شود که در منطقه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارند، در حل حاضر برای این مشکل واکسن و درمان مشخصی وجود ندارد و به خاطر به وجود آمدن دردهای عضلانی شدید به این بیماری تب استخوان شکن هم گفته می شود.

تب دنگی چیست؟

تب دنگی با نام انگلیسی Dengue fever نام یک بیماری ویروسی می باشد که به آن تب استخوان شکن نیز می گویند. این بیماری به وسیله پشه ای به اسم پشه آئدس به انسان ها انتقال می یابد. پشه آئدس که به ببر آسیایی شهرت دارد در مناطق استوایی جهان به خصوص آسیای جنوب شرق علی الخصوص مالزی دیده می شود. این بیماری در حال حاضر گسترش زیادی داشته است و تلفات انسانی بسیاری به دنبال داشته است. شمار مرگ بیماران در این مورد ۱ در هزار گزارش شده است.

معرفی تب دنگی

علائم بیماری

همانطور که گفته شد این بیماری به واسطه گزش پشه آئدس ایجاد می شود و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، اقیانوسیه و آفریقا بسیار شایع می باشد. تمام افراد امکان دارد در معرض گزش این پشه قرار گیرند و به بیماری مبتلا شوند.

در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود و برای درمان آن اقدامات مناسب لحاظ نشود، ممکن است باعث مرگ بیمار شود. از این رو آشنایی با علائم و نشانه های آن بسیار مهم است تا قبل از دیر شدن اقدام به درمان شود. از نشانه های این بیماری می توان به تب معمولا شدید، بی حالی، سردرد، دردهای عضلانی شدید که اغلب بیماران آن را استخوان شکن می دانند، اسهال، استفراغ، کهیر و راش پوستی و جوش اشاره نمود.

تب دنگی و بررسی این ویروس

ویروس دنگی

همانطور که گفته شد تب دنگی عفونتی می باشد که به وسیله ویروس دنگی ایجاد می شود و پشه ها عوامل انتقال دهنده و بخش کننده این ویروس می باشند. این بیماری با عنوان تب استخوان شکن نیز یاد می شود زیرا بیمار در حین بیماری به قدری درد دارد که فکر می کند استخوان هایش در حال شکستن می باشند. این بیماری ممکن است در تعداد کمی از افراد مبتلا به یکی دو گونه خطرناک و کشنده تبدیل گردد.

  •  آرون گروپس
  • در گونه اول تب هموراژیک دنگی می باشد که سبب خونریزی، ترشح مایعات به بیرون از عروق خونی و کاهش پلاکت های خون (عامل لخته شدن خون) می گردد.
  • گونه دوم آن سندروم شوک دنگی می باشد که سبب افت فشار خون شدید در بیمار می شود.

در حالت کلی این ویروس دارای ۴ نوع متفاوت می باشد و در صورتی که یک فرد به یک نوع از آن مبتلا گردد تا آخر عمرش نسبت به آن ویروس مصونیت خواهد داشت و نسبت به سه نوع دیگر فقط تا مدت کوتاهی مصون خواهد بود و اگر بعدا به یکی از سه نوع دیگر ویروس مبتلا گردد امکان دارد مشکلات جدی برای او به وجود آید.

تب استخوان شکن دانگ

پیشگیری

در حال حاضر واکسنی به منظور پیشگیری از ابتلا شدن به این ویروس تولید نشده است. برای پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس نکات بسیار کوچک وجود دارد، انسان ها باید در مقابل پشه ها از خودشان محافظت کنند و دفعات گزیده شدن با نیش این پشه ها را محدود نمایند. علاوه بر این با توجه به پیشنهاد دانشمندان می توان زیستگاه پشه ها را کوچکتر نمود و در نهایت تعداد پشه های موجود را کمتر کرد.

ویروس و بیماری تب دانگ

درمان

در صورتی که فردی دچار این بیماری شود، اگر بیماری او خفیف باشد برای درمان و بهتر شدن باید مقدار زیادی مایعات مصرف نماید. در صورتی که بیمار به نوع حادتری مبتلا شود، نیاز به دریافت مایعات وریدی یعنی مایعاتی که به وسیله سرم یا سرنگ در رگ ها تزریق می شوند و همچنین انتقال خون یعنی دریافت خون از فردی دیگر نیاز خواهد بود.

از سال ۱۹۶۰ به بعد انسان های بیشتری به این بیماری مبتلا می گردند، این بیماری بعد از جنگ جهانی دوم به معضلی جهانی تبدیل گشت. بیماری تب استخوان شکن در بیشتر از ۱۱۰ کشور شیوع داشته است و حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در طول سال به این بیماری مبتلا می گردند.

 

در حال حاضر افراد زیادی به منظور یافتن درمان و واکسن این بیماری تلاش می کنند و برای رها شدن از پشه ها روش های متفاوتی را انجام می دهند.

بررسی تب دنگی

جالب است بدانید که توصیه های مربوط به این بیماری اولین بار در سال ۱۷۷۹ نوشته شده است. دانشمندان در اوایل قرن بیستم به این نتیجه رسیدند که بیماری به وسیله ویروس دنگی به وجود می آید و از راه پشه ها انتقال می یابد.

ارتباط بین بیماری دنگی و کرونا

محققان با توجه به مطالعه انجام شده که بر روی شیوع ویروس کرونا در برزیل انجام شده بود، به این نتیجه رسیدند که بین انتشار ویروس کرونا و شیوع پیشین بیماری دنگی ارتباطی وجود دارد، به شکلی که قرار گرفتن در معرض این بیماری می تواند در برابر بیماری کرونا برای بیمار مصونیت ایجاد نماید.

در این مطالعه آمده است که قسمت هایی در برزیل که در آن میزان شیوع ویروس کرونا پایین بوده و رشد کندی از موارد ابتلا به ویروس کرونا وجود داشته است، قبل از این مردم شاهد شیوع شدید بیماری ویروس دنگی بوده اند. با توجه به این گفته ها در صورت اثبات این موارد، می توانیم بگوییم که عفونت ویروس دنگی یا مصون سازی با واکسن موثر و ایمن بیماری دنگی می تواند مقداری از حفاظت ایمنی در مقابل ویروس کرونا به وجود آورد.

تب دانگ چیست؟

محققان گفته اند که نتایج حاصله بسیار جالب توجه می باشد و آن این است که در خون کسانی که آنتی بادی ویروس دنگی وجود دارد، امکان دارد به اشتباه وجود آنتی بادی های بیماری کووید ۱۹ نمایش داده شود، این در حالی است که فرد هرگز به ویروس کرونا مبتلا نشده است.

با توجه به گزارش انتشار یافته از ژاپن تودی، محققان مشخص کرده اند که تعامل ایمونولوژیکی بین دو ویروس وجود دارد که قبل از این پیش بینی نشده است، این دو ویروس از دو خانواده کاملا متفاوت می باشند و لازم است در این مورد و اثبات ارتباط بین آن ها تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

تب و ویروس دانگ

در پایان این مطلب چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات لازم در رابطه با علائم کرونای انگلیسی و تفاوت سرماخوردگی با کرونا هستید می توانید از این مطالب بازدید نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *