دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین تفاوت های سرماخوردگی و کرونا و اقداماتی که باید انجام دهید

  • سحر هودانلویی
  • ۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

با سرد تر شدن هوا تشخیص سرما خوردگی با ویروس تازه رواج یافته کرونا سخت تر شده است. برای آشنایی با علائم تفاوت سرماخوردگی و کرونا در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

با وارد شدن به فصل زمستان و شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا، نشانه هایی مشترک از سرما خوردگی و این بیماری مشاهده شده است که تشخیص را برای عموم سخت تر کرده است. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی نشانه هایی از تفاوت سرماخوردگی و کرونا پرداخته ایم تا نسبت به آن خیلی خوب مطلع شوید و نا به جا نگرانی ابتلا به این ویروس را تجربه نکنید.

نشانه های ویروس کرونا و بیماری سرماخوردگی به چند علامت مختصر محدود می شود که ادامه مطلب را به معرفی آن ها اختصاص داده ایم.

آشنایی با ویروس سرماخوردگی

بیماری سرماخوردگی

قابل به ذکر می باشد که بیماری سرما خوردگی از دیگر عفونت های دستگاه تنفسی است در بخش فوقانی است که به طور کلی نواحی همانند بینی، گلو، سینوس، شیپور استاش، نای، حنجره و مجاری تنفسی را به خود درگیر می کند. طبق آمار گزارش شده در حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد از سر ماخوردگی ها به علت راینوویروس یا همان ویروس سرماخوردگی انسانی می باشد. قابل به ذکر است که در جهان چیزی در حدود ۲۰۰ نوع ویروس مختلف که مسبب بروز سرما خوردگی می شوند، وجود دارد که این امر به علت مسری بودن آن است. چرا که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و دوره ی پنهان آن نیز ۱ الی ۷ روز است.

پایان یافتن روند درمان به زمانی در حدود ۷ الی ۱۰ روز نیاز دارد که گفتنی است با توجه به نوع ویروس می تواند در طی ۲ هفته نیز روند درمان به طول بی انجامد. بیماری سرما خوردگی در اصل از دیگر عارضه های خفیف دستگاه تنفسی فوقانی به شمار می آید که در طی آن فرد علائمی به مانند آبریزش و گرفتگی بینی را تجربه می کند.

به طور کلی پزشکان این بیماری را با توجه به سابقه علائم و بررسی های بالینی تشخیص می دهند که در نهایت نیازی به انجام آزمایشی برای اثبات آن نیست.

  • نشانه های این بیماری

طبق گزارشی که از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا به دست رسید؛ این چنین مشخص شد که علائم سرماخوردگی به طور معمول در طی ۲ الی ۳ روز به اوج خود خواهد رسید که عمدتا شامل موارد زیر می باشد.

  1. عطسه
  2. گرفتگی و یا آبریزش بینی
  3. گلو درد
  4. سرفه
  5. ترشح پشت بینی
  6. آبریزش چشم
  7. تب که معمولا خیلی کم اتفاق می افتد

آشنایی با ویروس کرونا

  •  آرون گروپس

ویروس کرونا

ویروس کرونا یک اختلال جدید است که در صورت ابتلا به بروز مشکلات جدی تنفسی منجر می شود و همان طور که شاید تا به کنون شنیده باشید از شهر ووهان چین آغاز شده است. محققان در طی آزمایشات بسیار به این نتیجه رسیده اند که علت این بیماری؛ حیوانات آلوده می باشد که طبق تغییراتی این امکان پیش آمده تا در بین افراد انتقال و شیوع یابد.

دوره پنهان ابتلا به این عارضه، ۲ الی ۱۴ روز است که در این مدت به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می شود بدون آن که نشانه ای از خود بر جای بگذارد. برخی از مبتلایان به این بیماری از آلودگی خود هیچ آگاهی ندارند و طبق گزارشاتی که از تیم محققین به دست رسیده است؛ این بیماری نشانه هایی از خفیف تا مرگ را با خود به همراه دارد.

  • نشانه های کرونا

از علائم ویروس کرونا می توان به شرح زیر پرداخت.

  1. سرفه های پیوسته و مداوم
  2. تب بالا و افزایش دمای بدن
  3. سرفه هایی متوسط و یا شدید
  4. تنگی نفس
  5. از دست دادن احساسات چشایی و بویایی که ایجاد تغییر در آن نیز شامل می شود

طبق بررسی های که تیم محقیین اروپا انجام دادند، این چنین مشخص شد که از دست دادن احساس بویایی و چشایی در افراد مبتلا به کرونا و سرماخوردگی بسیار متفاوت است. به این صورت که مبتلایان کووید ۱۹ هنگامی احساس بویایی خود را از دست می دهند که به یکباره اتفاق می افتد و پس از آن نشانه هایی شدید تر بروز پیدا می کند. این دسته از افراد معمولا گرفتگی و آبریزش بینی ندارند و تنها در نحوه تنفس خود به مشکل جدی بر می خورند.

در ادامه شرایط از دست دادن احساس بویایی و چشایی قابل به ذکر می باشد که تنها به علت بروز اختلالی کوچکی در مجاری بویایی نیست، بلکه بدان معناست که عصب های این ناحیه به طور کلی از کار افتاده اند و دیگر نمی توان در بین طعم تلخ و شیرین تفاوتی قائل شد. این فرایند در طی ماه ها به طول می انجامد که از این رو می توان از آن به عنوان دیگر تفاوت سرماخوردگی و کرونا نام برد، چرا که این اتفاق در بیماری سرماخوردگی به زودی رفع می شود.

تفاوت تاثیر کرونا و سرماخوردگی

تحقیقات محققین:

متخصصان بر این باورند که این بیماری تاثیر به سزایی به روی سیستم های چشایی و بویایی قائل می باشد و به شدت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در ابتدا گمان بسیاری از محققین به این صورت بود که تنها افراد بالاتر از سن ۶۰ سال و سابقه بیماری های زمینه ای به کرونا مبتلا می شوند، اما مبتلایان بین محدوده سنی ۲۰ تا ۶۹ سال که از بیماری خاصی برخوردار نبودند، تمام این معادلات را بر هم ریخت.

برای درمان این بیماری گفتنی می باشد که بر طبق آمار حدود ۸۰ درصد احتمال بهبود وجود دارد و ۲۰ درصد باقی مانده به حمایت شدید تنفسی نیاز است.

  • در صورت مشاهده علائم زیر هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید!

  1. تب بسیار بالا و سرفه های مداوم که گلویتان را به مرز زخم می رساند.
  2. در طی ۱۴ روز گذشته با افرادی در ارتباط بوده اید که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا بوده اند.
  3. خارش چشم نیز از دیگر نشانه های جدی برای مراجعه به پزشک در حساب می آید.

روش های درمان این دو بیماری

حالا که با تفاوت سرماخوردگی و کرونا آشنا شدید، می توانید در صورت مشاهده نشانه هایی جزئی، اقدام به انجام روش های درمان گفته شده در ادامه مطلب برای پیشگیری از تشدید بپردازید.

نحوه درمان ویروس سرماخوردگی

  • درمان سرماخوردگی:

گفانی است که برای درمان این بیماری هیچ واکنسی وجود ندارد و تنها راه درمان آن استراحت، مصرف مایعات و قرص های استامینوفن و ایبوپروفن زیر نظر پزشک می باشد.

  • درمان کرونا ویروس:

برای درمان و پشتیبانی مجرا های تنفسی توصیه پزشکان به استراحت، مصرف مایعات و قرص های استامینوفن است. امروزه محققان بسیاری در حال تولید واکسن این ویروس هستند، اما در حال حاظر نتیجه ای موثر از تهیه آن ها در دسترس نمی باشد.

قابل به ذکر است که آنتی بیوتیک ها تاثیر موثری در رفع بیماری های ویروسی قائل نمی باشند، اما می توانند عفونت های ثانویه باکتریایی را متوقف و درمان کنند.

علت آبریزش بینی

برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده است که علت آبریزش بینی افراد سرماخوردگی است و یا بیماری کرونا که در این جهت پاسخ مناسبی از سوی پزشکان دریافت شد. اگر چه آبریزش بینی از علائم خفیف کرونا ویروس به شمار می رود اما باید توجه داشته باشید که در صورت مشاهده دیگر نشانه های این بیماری خیلی سریع باید به پزشک مراجعه کنید و سپس به قرنطینه بپردازید.

این بیماری می تواند به دیگر افراد خیلی راحت سرایت کند و سپس با توجه به نوع سیستم ایمنی فرد از خود نشان هایی از مزمن تا حاد بر جای بگذارد. اگر تا به کنون آزمایشی در جهت ابتلا به این بیماری انجام نداده اید، می توانید با در نظر داشتن هر یک از شرایط گفته شده در ادامه مطلب به زندگی عادی خود باز گردید.

تفاوت سرماخوردگی و کرونا در چیست؟

  1. حداقل ۲۴ ساعت از قطع تب گذشته باشد و در این جهت از قرص و داروی شیمیایی استفاده نکرده باشید.
  2. نشانه هایی به مانند تنگی نفس و سرفه های پیوسته از بین رفته باشد.
  3. از شروع نشانه های این بیماری تا به کنون حد اقل ۱۰ روز گذشته باشد.
  4. توجه داشته باشید که برای خروج از قرنطینه نیازی به بازگشت احساس چشایی و بویایی نیست، چرا که این امر تا ماه ها پس از بهبود نیز باقی خواهد ماند.

حالا که با تفاوت سرماخوردگی و کرونا به خوبی آشنا شده اید، از حالا به بعد باید توجه داشته باشید که پس از پایان یافتن قرنطینه فاصله اجتماعی را رعایت کنید و حتما در خارج از منزل به استفاده از ماسک بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *