دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چطور می توانیم با حساسیت به رنگ مو مقابله کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

حساسیت به رنگ مو یکی از مشکلاتی است که ممکن است گریبانگیر شما شود بنابراین اگر دوست دارید درباره این مشکل بدانید بهتر است ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

افراد بسیار کمی ممکن است به رنگ مو حساسیت داشته باشند و زمانی که مو های خود را رنگ می کنند واکنش های آلرژیک بسیار زیادی را متحمل شوند. همه ما می دانیم که رنگ مو از مواد شیمیایی تهیه شده است و برخی از بدن ها به آن مواد شیمیایی حساس بوده و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی می شود.

دلیل ایجاد حساسیت به رنگ های شیمیایی

حساسیت به رنگ مو

شاید برایتان جالب باشید که بدانید چرا بدن شما به رنگ مو واکنش نشان می دهد و علائم حساسیت در شما ایجاد می کند. مهم ترین و شایع ترین ماده ای که منجر به بروز حساسیت در بدن می شود ماده ای به نام پارا فنیلن دی آمین می باشد که به PPD معروف است. ماده دیگری هم در برخی از رنگ های شیمیایی وجود دارد که می تواند این حساسیت را ایجاد کند که نام آن پارا تلوئن دی آمین است که بسیاری از افراد آن را به نام PTD می شناسند. یادتان باشد که ماده دوم کم تر از ماده اول در افراد حساسیت ایجاد می کند بنابراین اگر بین دو رنگ مو مانده اید بهتر است میزان مواد حساسیت زای آن را نگاه کنید و اگر بدن شما بعد از هر بار رنگ کردن مو هایتان واکنش آلرژیک می دهد می توانید رنگی را انتخاب کنید که ماده PPD کم تری داشته باشد. بسیاری از برند های مهم رنگ مو در کشور از این ماده استفاده می کنند و آن را با ماده  پراکسید مخلوط می کنند تا رنگ مو سریع تر تغییر کند. اسم های دیگر این ماده حساسیت زا شامل PPDA و یا بیس فنیل دی آمین می باشد.

علامت های مهم حساسیت به رنگ

بسیاری از افراد نشانه ها و علائم حساسیت به رنگ مو را نمی دانند بنابراین نمی توانند مشکلاتی که بعد از رنگ کردن مو برایشان ایجاد می شود را از بین ببرند. در ادامه نشانه های حساسیت به رنگ مو را برایتان بررسی خواهیم کرد.

درماتیت تماسی از نشانه های مهم حساسیت به رنگ مو است.

درماتیت تماسی

اولین نشانه ای که به شما نشان می دهد که به رنگ مو حساس می باشید درماتیت تماسی است. یادتان باشد که این مشکل نه تنها برای افرادی که به رنگ حساس هستند ایجاد می شود بلکه ممکن است در اثر استفاده از رنگ و اکسیدان های تاریخ مصرف گذشته نیز ایجاد شوند بنابراین زمانی که رنگ مو و یا اکسیدان می خرید بهتر است زمان انقضای آن ها را چک کنید. درماتیت تماسی شامل التهاب و قرمزی پوست می باشد که در بخش های مختلفی از بدن به خصوص در اطراف گوش ها، پوست صورت و ناحیه ای از گردن دیده می شود. یادتان باشد که زمان بروز این نشانه ها می تواند بلافاصله بعد از استفاده از مواد شیمیایی و یا بعد از چند ساعت باشد بنابراین باید در چند ساعت اولیه بعد از رنگ کردن مو ها بیش تر به بدن خود آگاه باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خارش

یکی دیگر از نشانه های مهمی که در اثر حساسیت به مواد شیمیایی درون رنگ ها برایتان ایجاد می شود خارش نواحی خاصی از بدن می باشد که با التهاب و ورم همراه می شود. از جمله این نواحی می توان به چشم ها و پلک ها اشاره کرد.

حساسیت به رنگ مو

کهیر

کهیر یکی از مهم ترین مشکلات پوستی می باشد که ممکن است در اثر آلرژی داشتن برای شما ایجاد شود. در واقع این مشکل پوستی شیوع کم تری نسبت به نشانه های قبلی دارد و در موارد بسیار نادر این مشکل برای افراد ایجاد می شود.

شوک آنافیلاکسی

یکی دیگر از نادر ترین نشانه حساسیت داشتن به مواد درون رنگ ها شوک آنافیلاکسی می باشد. در واقع زمانی که این اتفاق برای شما روی می دهد که علامت هایی مانند کهیر زدن، ورم صورت و زبان و تنگی نفس را پشت سر گذاشته باشید.  اگر چنین اتفاقی برای شما روی بدهد باید در سریع ترین زمان ممکن به اورژانس مراجعه کنید تا از مرگ رهایی یابید زیرا این شوک کشنده بوده و نیازمند مراقبت های ویژه ای می باشد و درمان خانگی ندارد.

ریزش مو

شایع ترین و بیش ترین مشکلی که افراد حساس دارند این است که بعد از استفاده از رنگ مو دچار ریزش مو می شوند زیرا پوست سر آن ها به مواد شیمیایی حساسیت بسیار زیادی دارد و فولیکول های مو به راحتی تحت تاثیر این مواد قرار می گیرند. بهتر است اگر دچار چنین حساسیت هایی هستید با مشورت گرفتن از یک پزشک متخصص پوست و مو از رنگ های گیاهی و یا دست ساز استفاده کنید.

نکات مراقبتی برای کاهش حساسیت ها

نکات مهم مراقبتی

در نظر داشته باشید که توجه کردن به نکاتی که در ادامه برایتان بیان می کنیم می تواند از بروز بد ترین حوادث پیشگیری کرده و تا حدودی سلامت مو های شما را حفظ کند.

شستن سریع رنگ مو

  • یادتان باشد در صورتی که اولین نشانه های حساسیت مانند خارش، قرمزی و التهاب را در بخش های بالا تنه خود مشاهده کردید باید سریعا رنگ را از روی مو هایتان بشویید در غیر این صورت ممکن است آسیب بسیار زیادی به سر و مو های شما وارد شود.
  • سعی کنید از یک شامپو بسیار ضعیف و ترجیحا شامپو بچه برای شستن موهایتان استفاده کنید و تمامی رنگ ها را از روی گردن ، صورت و مو هایتان پاک کنید.
  • در این موارد بیش تر آرایشگر ها از محلول هیدروژن پراکسید استفاده می کنند تا با مخلوط شدن با ماده PPD موجود درون رنگ ها آن ها را غیر فعال کرده و تمامی مواد را از روی مو هایتان پاک سازد.
  • برای شستن مو های خود سعی کنید از آب ولرم متمایل به سرد استفاده کنید تا قرمزی و التهاب پوست شما همزمان با شستن مواد از روی مو هایتان از بین برود.

مصرف کرم های طبیعی

  • اگر بتوانید از کرم های طبیعی که فاقد هر گونه مواد الکلی و شیمیایی هستند استفاده کنید می توانید التهاب و قرمزی پوست خود را در کم ترین زمان ممکن از بین ببرید.
  • روش دیگری که برای از بین بردن التهاب و قرمزی وجود دارد این است که از کرم های موضعی غیر استروئیدی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

پیشگیری از بروز حساسیت

روش پیشگیری از بروز حساسیت

اگر شما هم دچار حساسیت به رنگ مو هستید و نمی دانید که باید چه کاری انجام بدهید تا بتوانید مو های خود را رنگ کرده و زیبا تر شوید به شما توصیه می کنیم از نکات پیشگیرانه زیر استفاده کنید.

توجه به دستورالعمل

  • سعی کنید دستورالعمل رنگ را بخوانید و از روی همان مواد را با یک دیگر ترکیب کرده و به موهایتان بزنید.
  • علاوه بر میزان مخلوط کردن رنگ با اکسیدان زمان ماندگاری رنگ نیز اهمیت دارد و شما نباید بیش از حد مجاز آن را روی سر خود نگه دارید زیرا این کار شما قرمزی و التهاب مو های شما را تشدید می کند.

استفاده از دستکش و پیشبند

  • سع کنید حتما قبل از باز کردن رنگ و دست زدن به آن از دستکش و پیشبند استفاده کنید.
  • استفاده از این نکته به شما کمک می کند تا با مواد شیمیایی موجود در رنگ تماس مستقیمی نداشته باشید و نشانه ها و علامت های حساسیت در شما ظاهر نخواهد شد هرچند که مواد شیمیایی موجود در رنگ ها برای انسان بی خطر هستند ولی سعی کنید همیشه نکات ایمنی را رعایت کنید.

شستن کامل مو ها و پیشگیری از بروز حساسیت در ساعات آینده

کامل بشویید.

سعی کنید بعد از این که مو هایتان را رنگ کردید تمامی مواد را از روی آن بردارید و از تمیز بودن پوست سر خود اطمینان حاصل فرمایید زیرا ماندگاری بیش از حد مواد شیمیایی بر روی سر شما می تواند مشکلاتی مانند سوزش، خارش مو و ریزش مو ها را به دنبال داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *