دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر میخک هندی و چند نکته عالی برای رشد بهتر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر میخک هندی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به پرورش گیاهتان کنید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه میخک هندی از دسته گیاهان همیشه سبز محسوب می شود که امروزه به دلیل حالت برگ ها و گل هایش به عنوان یک گیاه زینتی در فضای سبز در نظر گرفته می شود و به دلیل اصول کشت و تکثیر راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه تکثیر میخک هندی

بهتر است بدانید که گیاه میخک هندی از دسته گیاهان همیشه سبز محسوب می شود که بومی مناطق ژاپن و چین خواهد بود. این گیاه دارای برگ هایی تخم مرغی شکل، ضخیم، چرمی و براق است که پوست تنه درخت خاکستری رنگ و گل های آن سفید یا قرمز و یا زرد رنگ هستند و معمولا در اواسط فصل بهار شکوفا خواهند شد. گل میخک به دلیل حالت برگ ها و گل ها معمولا به عنوان یک گیاه زینتی زیبا در فضای سبز کشت می شود. همچنین که میخک هندی در شهر های شمالی کشورمان نیز به خوبی رشد کرد و به دلیل حساسیتی که نسبت به سرمای طولانی و خشک در سایر نقاط کشور در فضای گلخانه حفظ می شود. توجه داشته باشید که برای تکثیر میخک هندی محل سایه و کاملا روشن مناسب خواهد بود البته که گیاه در محل آفتابی هم رشد می کند اما اگر نور مستقیم آقتاب با انعکاس گرما از دیوار مجاور مخلوط شود گیاه آسیب خواهد دید. توصیه می شود در نواحی که دارای تابستان خنک هستند درختچه میخک هندی را در محلی گرم و آفتابی که از گزند باد نیز به دور باشد بکارید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را پشت سر بگذارد.

چگونگی تکثیر میخک هندی

دستورالعمل کاشت میخک هندی:

توجه داشته باشید که در صورت شکل گیری بذور می توان از آن ها برای تکثیر استفاده نمود به گونه ای که بذرها را در فصل پاییز و یا در اواخر زمستان در ترکیبی حاوی خاک برگ، کوکوپیت مرطوب کشت نمایید.

توصیه می شود که در ابتدا باید بذور را در مکانی گرم بکارید و پس از جوانه زنی بذور بهتر است که آنان را به مکانی خشک انتقال دهید زیرا در مکان گرم رشد ضعیفی خواهند داشت.

می توانید از قلمه چوب نرم یا همان نیمه خشبی که در فصل بهار تهیه می شود و یا قلمه چوب سبز که در فصل تابستان از گیاه گرفته می شود به منظور تکثیر گیاهتان استفاده نمایید.

دقت داشته باشید که برای این کار باید قلمه هایی به طول ۷ الی ۵ سانتی متر را انتخاب و اقدام به برش نمایید.

  •  آرون گروپس

به طور کلی اگر قسمتی کوچک از چوب قدیمی تر در پایین قلمه ها همراه آن ها باشد توصیه می شود که ریشه زایی را بهتر انجام دهید.

البته که ریشه زایی در قلمه های این گیاه پایین است و در صورت استفاده از هورمون های ریشه زایی احتمال تولید ریشه و گرفتن گیاه میخک جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

اصول کاشت گیاه میخک هندی

شرایط مورد نیاز برای کشت گیاه میخک:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که این گیاه برای رشد ایده آل نیاز به آبیاری منظم دارد و بهترین زمان آبیاری برای آن وقتی است که سطح خاک کمی خشک شده باشد تا هم نیاز آبی گیاه رفع شود و هم ماندگاری آب رخ ندهد. توصیه می شود که گیاهتان را در فصل تابستان هفته ای ۲ الی ۳ مرتبه و در فصل زمستان در هفته یک مرتبه آبیاری نمایید و در زمان هایی که درجه حرارت محیط نزدیک به صفر است آبیاری را قطع نمایید.

خاک:

به طور کلی بستر گیاه میخک هندی باید غنی، با زهکش مناسب و خنثی تا کمی قلیایی باشد و از آنجایی که گیاه نیاز به خاکی تقریبا سنگین دارد چنانچه خاک بستر سبک باشد به سرعت قامت گیاهتان از بین می رود.

روش های پرورش میخک هندی

دما:

جالب است بدانید که این گیاه درجه حرارت پایین یعنی تا حدود ۴ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل می کند اما نسبت به سرمای خشک و طولانی مدت حساس خواهد بود. از طرفی میخک هندی زیاد نمی تواند گرما را تحمل کند و تنها در مناطقی که تابستان های خنکی دارند می توانید آن ها را در معرض خورشید کشت نمایید. معمولا بهترین درجه حرارت در تابستان برای این گیاه ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد بود.

نور:

معمولا برای اینکه تکثیر میخک هندی روند خود را به خوبی طی کند نیاز به نور کافی خواهد داشت زیرا در صورت تاریک بودن محیط کشت برگ ها شروع به ریزش می کنند. البته که نور مستقیم آفتاب نیز به برگ ها صدمه زده و نباید در این مورد افراط نمایید. ایده آل ترین محیط برای تکثیر میخک هندی سایه روشن است که به ویژه در تابستان های گرم باید در بعد از ظهر در محیطی سایه قرار گیرد.

هرس:

توصیه می شود که فرمدهی این درختچه را در زمان گلدهی آن انجام دهید بدین صورت که شاخه های گلدار کوچک را از نزدیکی شاخه های بزرگتر قطع کرده و ترک های بلند را از کنار یک جوانه سالم و یا ساقه جانبی کوچک حذف نمایید. توجه داشته باشید که برای ایجاد یک درختچه گسترده شاخه ها را باید از کنار جوانه هایی که به طرف خارج تاج قرار گرفته قطع نمایید و برای ایجاد یک درختچه افراشته با گستردگی بسیار کم شاخه ها را از کنار جوانه هایی که به طرف داخل تاج قرار گرفته قطع کنید.

چگونگی هرس گیاه میخک هندی

عوارض و درمان گیاه میخک هندی:

زمانی که برگ های جوان این گیاه سیاه رنگ می شوند هوا خیلی سرد است و بایستی گیاهتان را به محل گرمتری انتقال دهید.

گاهی اوقات برگ های این گیاه زرد رنگ می شوند و سقوط می کنند که این اتفاق به دلیل آبیاری بیش از اندازه است و بایستی اجازه دهید سطح خاک در فاصله دو آبیاری کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید.

وقتی برگ های گیاه میخک هندی خم می شوند به این خاطر است که گیاه تشنه است و باید گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، آبیاری را به خوبی تنظیم نمایید و از غبارپاشی روزانه غفلت نکنید.

اگر برگ های گیاهتان جین و چروک دار و خشک شوند یعنی هوا خیلی گرم است و باید گیاهتان را به محل سردتری انتقال دهید و غبارپاشی روزانه را انجام دهید.

گاهی اوقات واریته های ابلق رنگ خود را از دست می دهند که این موارد به دلیل کمبود نور بوده و باید گلدان حاوی گیاه را به محل روشن تر با نور غیر مستقیم انتقال دهید.

وقتی که رشد گیاهتان متو.قف شد نشانه این است که گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک در رنج است و می توانید با استفاده از کود های مخصوص این کمبود را جبران نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *