دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت و تکثیر درخت بارانک و اصول نگهداری از این درخت

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تکثیر درخت بارانک چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت و مراقبت از این گیاه زیبا آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه بارانک از دسته تیره گل های سرخ محسوب می شود که معمولا به ارتفاع ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری می رسد و اغلب در جنگل های واقع در دشت ها و یا دامنه های کم ارتفاع رشد خواهد کرد. امروزه این گیاه برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و به همین منظور کاشت و تکثیر درخت بارانک مورد توجه پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه تکثیر درخت بارانک

بهتر است بدانید که درخت بارانک در واقع بومی رشته کوه های البرز از اروپا، قفقاز، آسیای کوچک و جنوب تا شمال باختری آفریقا است. در کشور ما نیز این گیاه از جنگل های ارسباران در آذربایجان شرقی تا جنگل های گرگان پراکنده است. این درخت را می توان از گونه های کمیاب جنگل های شمالی دانست که چوب آن به دلیل مرغوبیت و خوش نقشی که دارد در خراطی ها مورد استفاده قرار می گیرد. گل های سفید بارانک نیز جزو گل های آذین خوشه ای محسوب می شوند که در اواخر فصل بهار و گل ها نر و ماده جدا از هم و توسط حشرات گرده افشانی می شوند. گل ها در فصل پاییز میوه هایی کوچک و رنگارنگ تولید خواهند کرد. میوه های بارانک معمولا شفت دار، بیضی شکل و با قطری ۱۰ الی ۱۵ میلی متر مایل به سبز حنایی یا قهوه ای هستند. میوه های بارانک خوراکی شیرین و به شکل گلابی کوچک است که مورد توجه حشرات قرار گرفته و پیش از رسیدن هم غیر قابل خوردن خواهد بود. توجه داشته باشید که پوست درخت کاملا صاف و مایل به خاکستری است و به همین خاطر شباهت زیادی با درخت آلندری دارد و معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند. برگ های این گیاه از تیره گل سرخ مرکب از ۱۹ تا ۲۹ برگچه  که در فصل پاییز به رنگ نارنجی یا قرمز برنزی در می آیند و گل ها در فصل پاییز به میوه هایی کوچک و صورتی تبدیل خواهند شد. برگ ها معمولا دارای پهنک با بریدگی هایی عمیق و دندانه دار و مرکب از ۵ الی ۹ لوب نوک تیز است که رنگ آن سبز تیره در هر دو طرف خواهد بود.

چگونگی تکثیر درخت بارانک

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که بهترین راهکار برای تکثیر درخت بارانک روش قلمه زنی، کاشت بذر و یا پیوند زدن آن است که معمولا توصیه می شود در فصل زمستان این کار را انجام دهید.

از آنجایی که بذر بارانک بسیار سنگین است و این گیاه بیشتر از این طریق تکثیر پیدا می کند باید در روند کاشت دقت داشته باشید که صدمه ای در حین حمل به بذور وارد نشود.

دقت داشته باشید که گیاه بارانک معمولا در خاک های نیمه غنی رشد می کند و مقطع عرضی تنه اش اغلب سینوسی شکل خواهد بود و به صراحت می توان گفت که از دسته گیاهان نور پند است.

همچنین گیاه پس از گذشته ۲ الی ۳ هفته جوانه خواهد زد و پس از میوه دادن گیاهتان می توانید آن را برداشت کنید و اقدام به تهیه دوشاب نمایید.

  •  آرون گروپس

 

دستورالعمل پرورش بارانک

شرایط مورد نیاز برای رشد بارانک:

به صراحت می توان گفت که درخت بارانک برای رشد و تکثیر نیاز به خاک های آهکی و رسی با رطوبت متوسط دارد که خاک مورد نظر باید زهکشی کامل شده باشد تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند. همچنین گیاه معمولا آفتاب کامل تا نیمه سایه را می پسندد. با وجود اینکه درخت بارانک بادهای بسیار شدید را تحمل کرده و مقاومت بالایی هم در برابر یخبندان دارد اما در شرایط ساحلی چندان رشد خوبی از او شاهد نخواهید بود.

شرایط مورد نیاز برای کشت درخت بارانک

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت بنه و همچنین کاشت درخت صنوبر نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *