دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش مرحله به مرحله ماساژ کودک و فواید آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

ماساژ دادن کودک به روش صحیح در ایجاد سلامتی او تاثیرگذار بوده و در واقع راهی موثر و کاربردی برای برقراری ارتباط با کودک است. با توجه به این که امکان دارد والدینی که به تازگی بچه دار شده اند در رابطه با ماساژ کودک و نحوه انجام آن اطلاعات کافی را نداشته باشند بدین منظور در این مطلب به آموزش ماساژ کودک پرداخته ایم تا بتوانید با دنبال کردن آن به راحتی این عمل را در منزل انجام دهید و از فواید آن بهره مند شوید.

یکی از فعالیت هایی که باعث ایجاد آرامش و تسکین درد در کودکان می شود ماساژ دادن آن ها می باشد که با استفاده از روغن ها و لوسیون های مخصوص می توان این کار را انجام داد ولی باید نسبت به نحوه صحیح و اصول انجام آن شناخت و آگاهی لازم را داشت. در همین زمینه به جهت یادگیری و آشنایی شما عزیزان سعی داریم در این مطلب به آموزش ماساژ کودک بپردازیم.

آموزش ماساژ کودک به صورت گام به گام

از آنجایی که نوزادان از قدرت لامسه قوی و خاصی برای ارتباط با پیرامون خود برخوردار می باشند بنابراین لمس کردن و ماساژ دادن آن ها باعث ایجاد امنیت و احساس خوشایندی در آن ها می شود. به طور کلی والدین می توانند با یادگیری آموزش ماساژ کودک تعامل و رابطه صیمیمی تری با نوزاد خود برقرار کرده و از اثرات مفید و مثبت آن بهره مند شوند.

والدین در واقع می توانند با ایجاد تماس هایی همراه با محبت و ماساژ کودک خود باعث ایجاد حس آرامش در او شده و به نوعی از این طریق میزان اعتماد به نفس را در کودک خود افزایش دهند. با توجه به این که کودکان بدن ظریفی دارند و خیلی حساس می باشند نیاز است که والدین از روش های اصولی و صحیحی در این زمینه استفاده نمایند.

آموزش صحیح ماساژ کودک

آموزش دیدن و یادگیری این فعالیت و انجام ماساژ نوزاد فواید و مزایای بسیاری دارد به طوری که در خواباندن او و همینطور خارج شدن بادهای شکمی و تسکین دردهایی مثل دندان در آوردن کودک کمک شایانی می کند. بنابراین این عمل علاوه بر تاثیر بر رشد نوزاد و مهارت های او جنبه درمانی نیز دارد. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که طریقه ماساژ دادن و زمان انجام این امر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

طریقه انجام ماساژ نوزاد

در ادامه به ارائه آموزش ماساژ کودک و نحوه ماساژ دادن قسمت های مختلف بدن او برای یادگیری شما عزیزان پرداخته ایم.

ماساژ سر و صورت :

در ابتدا سر نوزاد خود را با استفاده از دو دست خود گرفته و قسمت پوست سر را با کمک نوک انگشتان خود مالش بدهید، به گونه ای که انگار به سرش شامپو می مالید. این نکته را در نظر داشته باشید که از لمس کردن قسمت فانتینول که در واقع محلی نرم در جمجمه می باشد شدیدا خودداری نمایید.

  •  آرون گروپس

بعد از آن با استفاده از انگشت شست و اشاره گوش کودک را مالش دهید. تلاش کنید بر روی صورت کودک یک قلب رسم کنید. سپس انگشتان شست خود را میان ابروهای او بگذارید و آن محل را خیلی آرام مالش دهید. بعد از آن با انگشتان شست به آرامی قسمت پشت پلک های بسته را نوازش نمایید. از محل بینی به طرف گونه ها را نیز مالش بدهید. پس از آن با کمک نوک انگشتان خود در محل فک نوزاد دایره هایی ایجاد نمایید.

آموختن ماساژ نوزاد

ماساژ دادن دست ها :

برای این کار با استفاده از یک دست مچ نوزاد را به سمت بالا گرفته و با دست دیگر خود ضربه های آرامی به قسمت بازوی او بزنید. مچ نوزاد رابا استفاده از یک دست گرفته و دست دیگر خود را دور بازو او به صورت حلقه در آورید و بعد از شانه ها به طرف مچ حرکت نمایید. محل کف دست نوزاد را با هر دو انگشت شست از طرف مچ به طرف انگشتان مالش بدهید.

قسمت پشت دست را از محل مچ به طرف انگشتان مالش بدهید و هنگام نزدیک شدن به انگشتان هر یک از آن ها خیلی آرام بکشید. بعد از آن قسمت مچ دست را با حرکات دایره ای مانند نوک انگشتان خود مالش بدهید. سپس بازوهای نوزاد را میان دو دست خود غلت بدهید.

آموزش ماساژ کودک به شیوه ای درست

ماساژ سینه :

برای این کار هر دو دست خود را بر روی سینه کودک قرار دهید و از محل جناغ سینه به طرف شانه ها مالش بدهید. از محل جناغ سینه یک قلب بر روی بدن رسم کنید. سپس به طرف شانه ها رفته و بعد در طرف پایین شانه ها قلب رسم شده را به پایان برسانید. به صورت اریب از یک طرف بخشی که بین راه و تهیگاه کودک قرار دارد آغاز نمایید و به طرف بالای بدن و شانه دیگر بروید. بعد از آن از قسمت شانه به طرف ران دیگر حرکت کنید به گونه ای که اگر از ران طرف راست ماساژ را آغاز کرده اید باید به وسیله انگشتان خود به طرف شانه چپ حرکت کنید و از آن محل به طرف ران چپ بروید.

آموختن ماساژ درست نوزاد

ماساژ دادن شکم :

در این قسمت از آموزش ماساژ کودک در ابتدا دست خود را خیلی آرام بر روی شکم نوزاد قرار دهید و با یک دست از قسمت قفسه سینه اش ماساژ را به صورت دایره ای آغاز نمایید. اول با یک دست و بعد با دست دیگر خود ماساژ را شروع نمایید. قسمت شکم کودک را با نوک انگشتان در راستای عقربه های ساعت و به صورت دورانی مالش دهید.

در گام بعدی تلاش کنید تا با حرکت های انگشتان خود بر روی بدن کودک جمله دوستت دارم را با حروف انگلیسی رسم نمایید. بعد از آن انگشتان خود را در راستای عقربه های ساعت به دور ناف نوزاد چرخش بدهید. سپس قسمت ران و پاهای نوزاد را در دست خود بگیرید و خیلی آرام پاهای کودک را به طرف شکم او جمع نمایید. محل کفل کودک را حدود چند مرتبه به طرف راست چرخش دهید. این عمل در واقع در دفع گازهای معده کمک کننده خواهد بود. سپس دستان خود را به شکل افقی بر روی شکم کودک قرار بدهید و از طرفی به طرف دیگر خیلی آرام مالش بدهید.

ماساژ دادن نوزاد به روشی صحیح

ماساژ کمر :

برای این کار نوزاد را بر روی شکم او و به صورت افقی در برابر خود در وضعیتی که پاهایتان را دراز کرده اید بر روی پاها به صورت درازکش قرار دهید. سپس دستان او را برروی بدنش بگذارید و دست ها را در اطراف بدنش قرار ندهید. از محل گردن تا قسمت باسن با استفاده از دست ها پشت نوزاد را مالش بدهید و بعد دست ها را به طرف بالا و پایین حرکت دهید. با کمک یک دست قسمت باسن نوزاد را نگه داشته و با دست دیگر خود از طرف گردن تا باسن را مالش بدهید.

بعد از آن با کمک نوک انگشتان خود طرف پایین ستون فقرات کودک را به حالت دورانی با یک دست و طرف بالای ستون فقرات را با نوک انگشتان دست دیگر مالش بدهید. از فشار دادن ستون فقرات شدیدا خودداری نمایید. سپس شانه های کودک را با حرکت های دورانی سر انگشتان بر روی شانه ها گذاشته و مالش بدهید. قسمت باسن نوزاد را با حرکت های دورانی مالش بدهید. انگشتان خود را به گونه ای بگیرید که می خواهید قسمت کمر و پشت نوزاد را بخارانید و این محل را با این حالت دست خیلی آرام مالش بدهید.

یادگیری ماساژ صحیح کودک

ماساژ دادن پاها :

در این گام قوزک پای نوزاد را در دست خود گرفته و خیلی آرام پایش را حرکت بدهید. با استفاده از یک دست قوزک پای نوزاد را گرفته و با دست دیگر دور پایش یک حلقه ایجاد نمایید و بعد دست خود را به طرف بالا و پایین تکان بدهید. سپس پای کودک را با کمک دو دست خود گرفته به گونه ای دو دست خود را در دو سمت دایره ای برعکس هم دور پای نوزاد حلقه بزنید که انگار قصد دارید مانند یک حوله آن را فشار دهید ولی این عمل باید خیلی آرام و با دقت زیادی انجام گیرد.

بعد از آن قسمت کف پای نوزاد را با استفاده از دو شست خود از پاشنه تا نوک انگشتان مالش بدهید. قسمت بالای پای کودک را مالش داده و هر کدام از انگشتان را خیلی آرام فشار داده و بکشید. قسمت دور قوزک پا را با حلقه های کوچک ماساژ بدهید. سپس پاهای کودک را با کمک دستان خود به گونه ای بمالید که گویی در حال انجام لول کردن خمیر می باشید.

یادگیری ماساژ درست نوزاد

مزایای ماساژ نوزاد

  • موجب بهبودی جریان خون در دست ها و پاها می شود و از این طریق باعث شادابی پوست او می شود.
  • باعث تنظیم الگوی خواب نوزاد می شود.
  • موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن شده و بسیاری از دردهای مزمن را کم می کند.
  • سبب آرامش و تسلی نوزاد می شود.
  • موجب تنظیم ریتم تنفس نوزاد شده و میزان گریه هایش کاهش می یابد.
  • برای عمل هضم و حرکات روه ای نوزاد به ویژه کودکان مبتلا به درد شکمی کولیک خیلی مفید می باشد.
  • عمل ماساژ موجب شیر خوردن بهتر نوزادان می شود.
  • در کودکان نارس ماساژ موجب بالا رفتن وزن، بهبود عملکرد مغر و ریتم مناسب تپش قلب خواهد شد.
  • باعث تحیکم عضلات و ماهیچه های کودک می شود.
  • موجب شادابی و سرحالی کودکان می شود.

آموختن ماساژ کودک در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با آموزش ماساژ کودک و نکات مهم در این زمینه و همچنین مزایای این فعالیت برای کودکان به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *