دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از بین بردن آفات خاک گلدان و شناخت انواع آفت های مضر خاک برای گیاهان

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که از بین بردن آفات خاک گلدان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدامات لازم برای رفع آفات و بیماری های بستر گیاهتان انجام دهید.

به طور کلی یکی از بهترین روش های موثر برای نابود کردن آفات گلدانی در منزل استفاده از گیاهانی است که شامل خصیصه های لازم برای دفع حشرات مضر می باشند که به همین منظور می توانید در این مطلب با آفات خاک گلدان آشنا شوید و سپس اقدام به از بین بردن آن ها کنید.

آشنایی با آفات خاک گلدان

بهتر است بدانید که اگر آفتی وارد خاک گلدان شود به سرعت می تواند رشد کند تا حدی که عمر گیاه را کوتاه نماید. در واقع خاک داخل گلدان می تواند آفاتی مانند کنه، شته، مورچه و انواع دیگر حشرات را داشته باشد و می توانید این آفات را با تشخیص به موقع به سرعت از بین ببرید و گیاه را نیز از آسیب های احتمالی نجات دهید. توجه داشته باشید که علائم وجود آفات در خاک گلدان شامل مواردی مانند پژمردگی گیاه، زرد شدن شاخ و برگ ها و یا سوراخ شدن برگ های گیاه است که اغلب گیاهان سالم و قوی معمولا مقاومت بیشتری در برابر آفات خاک گلدان نشان می دهند اما گیاهان ضهیف تر می توانند به سرعت از بین بروند. به صراحت می توان گفت که اغلب علاقه مندان به گل و گیاه در خانه خود از تعدادی گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنند و به آن ها علاقه زیادی هم دارند اما بسیاری از مواقع ممکن است این گیاهان در اثر ابتلا به بیماری های مختلف از بین بروند. جالب است بدانید که بسیاری از این آفات با روش هایی بسیار ساده و البته تشخیص به موقع قابل درمان و حتی پیشگیری خواهند بود.

تشخیص آفات خاک گلدان

انواع آفات:

همانطور که متوجه شدید تمامی خاک های گلدان با آفات و بیماری هایی مواجه می شوند که هر کدام علائم و نشانه های خاصی دارند و در ادامه سعی داریم تا به بیان انواع آفات خاک گلدان بپردازیم:

عنکبوت ها: اگر داخل گلدانتان تار های عنکبوت مشاهده می کنید یا عنکبوت های ریز می بینید در واقع شما با دسته ای از عنکبوت ها مواجه هستید که این نشانه دردسری عظیم است زیرا در کنار این آفت حشرات دیگری هم رشد می کنند که روند از بین بردن آن ها را سخت تر خواهد کرد.

پشه های کوچک پروازی: اگر اطراف گلدانتان پشه های ریز سفید زیادی می بینید و این پشه ها هر روز در حال افزایش هستند به گونه ای که حتی نفش کشیدن را هم برای گیاهتان سخت کرده اند قطعا شما با سفید بالک ها مواجه اید و برای از بین بردن آن بایستی اقدامات لازم را انجام دهید.

مورچه ها: توجه داشته باشید که وجود مورچه ها درون گلدان نشان دهنده این است که گیاهتان دچار آفت هایی مانند شپشک گیاهی یا شپشک آردی شده است. با وجود اینکه مورچه ها نه تنها به گیاه شما صدمه ای وارد نمی کند بلکه آفت های مضر گیاه را هم از بین می برد اما از طرفی وجود مورچه داخل خانه غیر قابل تحمل خواهد بود و بایستی اقداماتی در زمینه دفع مورچه ها از خاک انجام دهید.

  •  آرون گروپس

شته ها: شته ها را می توان دسته هایی قرمز، قهوه ای سبز از آفت ها و حشرات روی گل ها یا برگ های جدید دانست و به همین خاطر اگر چنین حالتی بر روی برگ های گیاه مشاهده کردید که منجر به چروکیده شدن یا خشک شدن برگ ها شده بود بایستی اقدامات لازم برای از بین بردن شته گیاهان را انجام دهید.

پشه های ریز:  اگر درون خاک گلدان و اطراف گیاهتان پشه هایی سیاه و سفید رنگ را مشاهده کردید که هر روز بیشتر و بیشتر می شوند باید بدانید که گیاهتان با پشه های قارچی مواجه شده و برای از بین بردن آن بایستی اقدامات دقیق و منحصر به فردی انجام دهید.

شپشک ها: برآمدگی های پوسته مانند و نقاط قهوه ای روی ساقه یا برگ ها که به راحتی با نوک ناخن کنده می شوند نشان از وجود شپشک ها دارد همانطور که وجود ناحیه های چسبناک روی برگ ها می تواند نشان دهنده وجود این حشرات باشد.

آشنایی با انواع آفات خاک

روش های مقابله با آفات خاک گلدان:

اگر بستر گیاهتان دچار آفت شده در واقع طیف گسترده ای از آفت کش های بیولوژیکی مانند انواع صابون آفت کش وجود دارند که بدون آسیب به گیاه و ساکنین خانه آفت ها را از بین می برند.

از آفت کش های مناسب می توانید برای این آفات استفاده نمایید البته که در ابتدا بایستی برچسب آفت کش را به دقت مطالعه نمایید که برای نوع آفت مناسب باشد و در عین حال به خود گیاه نیز آسیبی نرسد.

توصیه می شود که گیاهتن را با آب و صابون آفت کش خفیف شستشو دهید و سپس با آب گرم برگ های آن را به خوبی آبکش کنید تا آفات چسبیده به آن کاملا جدا شوند.

بهتر است از آفت کش های ارگانیک استفاده نمایید که انواع آفت کش های ارگانیک شامل الکل، روتئون، صابون های حشره کش و سایرین در دسترس هستند و می توانید آن ها را به راحتی تهیه نمایید.

توصیه می شود که اگر پیله یا تخم حشره ای را در ساقه یا زیر برگ های گیاه مشاهده کردید با استفاده از پنبه آغشته شده به الکل ایزوپریوپیل آن را از گیاهتان جدا نمایید.

روش های مقابله با آفات گلدان

همچنین یکی دیگر از روش های از بین بردن آفات خاک گلدان استفاده از گیاهانی است که حاوی خواص مشخصی برای دفع حشرات مضر هستند زیرا انتخاب گیاهانی که می توانند آفات را از بین ببرند به صرفه جویی در پول و زمان کمک خواهد کرد و البته روشی موثر برای حفظ محیط زیست است که از گسترش آفت های خاک گلدان جلوگیری خواهد کرد.

بهتر است پیش از هر چیز نیاز های گیاه خانگی خود را به خوبی شناسایی کنید برای مثال برخی گلدان ها نیاز به نور بیشتر و قرار گرفتن در فضاهای روشن دارند اما برخی دیگر از قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی بیشتر لذت می برند.

خاک گلدان بایستی از نوع خاک های پاستوریزه و صنعتی باشد و چنانچه گیاه جدیدی را به مجموعه گلدان های خود اضافه کردید بایستی آن را برای مدتی جدا از گیاهان دیگر نگهداری نمایید تا مطمئن شوید دچار آفت یا بیماری نشده است.

می توانید از کاشت گیاهان مختلفی مانند ریحان برای دفع پشه ها، مگس و دیگر آفات بهره ببرید و همچنین برای محافظت از بوته های گیاه گوجه فرنگی می توانید گیاه ریحان را در کنار آن بکارید زیرا اینکار نه تنها به دفع آفات کمک می کند بلکه باعث رشد و درشت تر شدن گوجه فرنگی ها نیز خواهد شد.

چگونگی رفع آفات خاک

توجه داشته باشید که گل های آلوده باید از دیگر گلدان ها جدا شوند و شاخ و برگ های آفت زده آن ها حذف شوند. این گیاهان بایستی به صورت دوره ای با صابون ضد آفت شستشو داده شوند تا از رشد و گسترش آفات در فضاهای خانه جلوگیری شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *