دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مصرف تخمه آفتابگردان در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که خواص تخمه آفتابگردان در بارداری بسیار زیاد است و از آنجایی که مورد علاقه اغلب مادران باردار می باشد در این مطلب سعی داریم به بیان مزیت های آن و حتی مضرات مصرف تخمه بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی تخمه آفتابگردان در واقع میوه گل آفتابگردان می باشد که به رنگ های سبز تیره، خاکستری یا سیاه یافت می شود و از آنجایی که دارای طبعی گرم و خشک می باشد امروزه آن را به صورت تخمه آفتابگردان خام در انواع سالاد ها و تخمه آفتابگردان بو داده را به عنوان تنقلات در دوران بارداری استفاده می کنند.

تخمه آفتابگردان در بارداری

بهتر است بدانید که اغلب پزشکان تایید کرده اند پرخوری و زیاده روی در مصرف هر چیزی که اصولا مادران هوس می کنند درست نیست. دکتر جف لیوینگستون متخصص زنان و زایمان در ایروین تگزاس می گوید همیشه به بیمارانم می گویم که رژیم غذایی بارداری را با مصرف تمامی گروه های غذایی راحت بگیرند و با این وجود همه غذاهایی را که دارای چربی و قند فراوان هستند محدود کنند. در واقع اعتدال به اندازه خوردن و کنترل وعده های غذایی فاکتور مهمی برای کمک به سالم تر ماندن و حالت درونی خوب داشتن است. در کنار درست خوردن برای سلامت در دوران بارداری تحرک نیز ضروری است و ورزش نیز همانطور که همیشه آن را انجام می دادید با ایجاد کمی تغییر و تحول در آن و طبق آنچه پزشک شما دستور داده و مصرف روزانه مولتی ویتامین در صورتی امکان مصرف آن را بیش از دوران بارداری آغاز نمایید بسیار مهم خواهند بود. توجه داشته باشید که این موارد در کنار رژیم غذایی رنگارنگ و سالم در دوران بارداری و نوشیدن مقدار زیاد آب شما و فرزندتان را در وضعیت خوب و مناسبی نگه می دارد. بر اساس عقیده اغلب پزشکان مادران باردار می توانند به راحتی تخمه آفتابگردان ارگانیک و طبیعی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. در واقع تخمه آفتابگردان ارگانیک و طبیعی شهرستان خوی سرشار از ۹۰ درصد ویتامین ها، پروتئین ها، فیتوشیمیایی ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که به همین خاطر به عنوان یک گزینه عالی در رژیم های غذایی حاملگی و بارداری قرار گیرد.

فواید تخمه آفتابگردان در بارداری

خواص تخمه:

همانطور که متوجه شدید مصرف تخمه آفتابگران در دوران بارداری نه تنها مشکلی برای مادران ایجاد نمی کند بلکه خواص بی شماری نیز دارد و به همین خاطر در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از مزیت های آن بپردازیم:

یک مکمل طبیعی است:

برخی از افراد ممکن است برای رفع مشکل باروری شان میانبر بزنند برای مثال به مصرف دارو یا مکمل های باروری بپردازند. اگرچه این روش کار اشتباهی نیست اما مصرف طولانی مدت این مکمل ها می تواند برای سلامتی مضر باشد چون باعث عوارض جانبی خواهد شد. همچنین در این زمینه تخمه آفتابگردان تقویت کننده طبیعی و بی خطر برای باروری است که می توانید به جای مکمل های دارویی از آن استفاده نمایید.

معدن پروتئین است:

همانطور که می دانید پروتئین برای بدن بسیار حائز اهمیت است چون منبع اصلی انرژی بدن محسوب می شود. همچنین در زمینه بهبود قدرت باروری پروتئین نقش بزرگی را بر عهده دارد جون بافت های بدن را تشکیل می دهد و ترمیم می کند. این نقش شامل رشد سالم جنین در رحم مادر نیز می شود. جالب است بدانید که پروتئین متشکل از آمینواسیدها است که به عنوان بلوک های سازنده ی سلول های بدن عمل می کنند.

تاثیر تخمه در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سرشار از امگا ۳ است:

اسید های چرب امگا۳ معمولا در متعادل ساختن هورمون ها بی نظیر عمل می کنند و همانطور که می دانید باروری به مسئله تعادل هورمونی نیز مربوط می شود. امگا۳ به زنان کمک می کند تا تولید مخاط دهانه رحم شان افزایش پیدا کند، تخمک گذاری بهتر انجام شود و سلامت تولید مثل شان نیز بهبود یابد. از آنجایی که امگا۳ جریان خون را به سمت دستگاه تولید مثل افزایش می دهد باعث تقویت رحم خواهد شد.

عملکرد تولید مثل را بهبود می بخشد:

تخمه آفتابگردان در واقع حاوی سطح بی نظیری از روی می باشد که به بدن کمک می کند تا آنزیم ها را به نرمی جاری سازد. همچنین این عملکرد برای باروری مهم است چون بر رشد تخمک و اسپرم نقش زیادی خواهد گذاشت. خوراکی دیگری که مقدار مناسبی روی دارد تخمه کدو است که از آن برای درمان اختلال نعوظ نیز استفاده می شود.

منبع غنی از فولات است:

برای افرادی که به دنبال تقویت باروری هستند فولات یکی از ویتامین های مهم محسوب می شود که از نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند و به همین خاطر توصیه می شود خوراکی های از سرشار از فولات را در طول و پیش از بارداری خود مصرف نمایید. علاوه بر تخمه آفتابگردان می توانید از مزایای بادام زمینی نیز در دوران بارداری بهره ببرید زیرا که منبع غنی از فولات می باشد.

مصرف تخمه در دوران بارداری

به بارداری کمک می کند:

محتوای روی موجود در تخمه کدو نه تنها برای تقویت بارداری مفید است بلکه برای بارداری نیز بسیار خوب خواهد بود. در واقع روی ماده معدنی می باشد که می تواند از نقص کروموزوم ها پیشگیری نماید. این ماده همچنین به پیشگیری از سقط جنین های مکرر در بارداری کمک می کند.

نیاز مادر به مواد مغذی را برآورده خواهد کرد:

برخی از مطالعات انجام شده اثبات کرده اند که بارداری اساسا تحت تاثیر مواد مغذی می باشد. برخی ها هر آنچه که دلشان می خواهد مصرف می کنند اما هرگز به مغذی بودنش فکر نمی کند. به همین خاطر اگر می خواهید باروری تان بهبود پیدا کند بایستی بدنتان را از مواد مغذی انباشته کنید و یکی از راه های آن مصرف تخمه های آفتابگردان سرشار از مواد مغذی است.

 

مضرات تخمه آفتابگردان در بارداری

مضرات تخمه آفتابگردان برای بارداری:

توجه داشته باشید با وجود اینکه خواص تخمه آفتابگردان در بارداری بسیار زیاد است اما زیاده روی در مصرف آن به دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن خواهد شد.

همچنین نمک به کار رفته در تخمه ها باعث افزایش فشار خون و برخی عوارض دیگر در بدن می شود.

مصرف بسیار زیاد تخمه آفتابگردان می تواند باعث افزایش تری گلیسرید شود و سلامت مادر و جنین او را در مواردی به خطر بیندازد.

مصرف زیاد آفتابگردان موجب می شود که فرد با مسائل به صورت عاطفی برخورد کند و به عبارتی در شخصیت فرد رقت قلب به وجود خواهد آمد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *