دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت پشن فروت و دانستنی های مهم برای پرورش این درخت

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت پشن فروت چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کاشت، پرورش و حتی مراقبت از این گیاه زیبا نمایید با ما همراه باشید.

به طور کلی پشن فروت از دسته گیاهان رونده محسوب می شود که اغلب به صورت تاک رشد می کند و از آنجایی که رشد سریعی دارد به سرعت بالا خواهد رفت. در واقع میوه های پشن فروت به رنگ زرد یا بنفش، گرده مانند و دارای قطری ۵ تا ۸ سانتی متر می باشند و امروزه به دلیل روند کاشت و پرورش راحتی که دارند اغلب پرورش دهندگان گل و گیاه اقدام به پرورش پشت فروت می کنند.

آشنایی با کاشت پشن فروت

بهتر است بدانید که پشن فروت در واقع از دسته گیاهان بومی برزیل است که هیچ کس نمی داند پشن فروت طلایی از کجا آمده است. در واقع پشن فروت طلایی یا گرمسیری کمی بزرگتر و ترش تر از پشن فروت بنتفش هستند که اگر شما در یک منطقه گرمسیری زندگی می کنید بهتر است پشن فروت طلایی یا گرمسیری را پرورش دهید اما اگر در مناطقی با زمستان های سرد زندگی می کنید بهتر است پشن فروت بنفش یا یک نوع هیبرید را کشت نمایید. توجه داشته باشید که پشن فروت نیز مانند تمامی گیاهان دیگر دارای رشد بسیار سریعی می باشد که برای رشد نیاز به میزان زیادی مواد مغذی دارد و به همین خاطر بایستی خاک حاصلخیز، کود اضافی، کمپوست و مالچ را برای آن فراهم نمایید. همچنین گیاه پشن فروت نیاز به آفتاب کاملی دارد و بایستی در یک فضای دور از باد کشت نمایید و همچنین یک آفتابی که از باد در امان باشد برای روز های سرد هم ایده آل است. جالب است بدانید که گیاه پشن فروت به یک چیزی برای صعود نیاز دارد مانند حصار، مخزن آب، داربست و هر چیزی که بتواند از بالا رفتن بوته پشن فروت حمایت نماید. در واقع گیاه پشن فروت دارای یک سیستم ریشه ای آسیب پذیر است که خاک سالم همراه با میزان زیادی از مواد ارگانیک برای رشد گیاه پشن فروت بسیار مناسب خواهد بود و چنانچه بستر ضعیف باشد گیاهتان به بیماری پژمردگی، پوسیدگی ریشه و نماتد ها مبتلا خواهد شد. گیاه پشن فروت دارای یک سیستم ریشه ای کوچک می باشد یعنی زمانی که گیاه پشن فروت باردهی زیادی داشته باشد به مقدار زیادی آب نیاز خواهد داشت و بایستی در تمام زمان ها به صورت منظم آبیاری را انجام دهید.

چگونگی کاشت پشن فروت

فواید میوه پشن فروت:

جالب است بدانید که میوه پشن فروت دارای مزیت های فراوانی برای سلامت است که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

ضد سرطان و تقویت قلب: این میوه معمولا رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد و ویتامین ث موجود در آن به بافت ها کمک کرده و مانع بیماری قلبی و سرطانی خواهد شد. همچنین در این میوه موادی وجود دارد که عملکرد محافظتی برای قلب را بر عهده دارد.

بهبود هضم غذا: یکی دیگر از دلایل اصلی برای اضافه کردن پشن فروت در رژیم غذایی شما این است که منبع خوبی از فیبر خواهد بود.

کمک به داشتن سیستم ایمنی سالم برای بدن: توجه داشته باشید که ویتامین C سلول های سفید خون و سیستم ایمنی بدن را برای محافظت بدن از باکتری ها تحریک خواهد کرد.

  •  آرون گروپس

کاهش کلسترول های بد خونی: از آنجایی که به صورت طبیعی HDL را افزایش می دهد و در مقابل LDL کاهش پیدا می کند و به همین خاطر اگر شما می خواهید سطح کلسترول خود را کاهش دهید راه سالم اضافه نمودن این میوه به رزیم غذاییتان است.

بهبود گردش خون: محتوای غنی از مس و آهن در پشن فروت برای بدن انسان بسیار شگفت انگیز است و به همین خاطر تاثیر زیادی بر گردش خون و قلب دارد. همچنین مس و آهن جز عناصر مهم برای تولید گلبول های قرمز محسوب می شوند.

مزیت های میوه پشن فروت

دستورالعمل کشت پشن فروت:

توجه داشته باشید که کاشت پشن فروت از طریق بذر کار مشکلی نیست و بذور اغلب پس از گذشت ۱۰ تا ۲۰ روز پس از کاشت جوانه خواهند زد و البته جوانه زنی ممکن است تا دو ماه طول بکشد. معمولا توصیه می شود پیش از کاشت بذور را به مدت ۲۴ ساعت در آب گرم بخیسانید و برخی از پرورش دهندگان نیز بذرها را پیش از کشت درون سرکه قرار می دهند. خاک های اسیدی هم برای رشد گیاه مفید خواهند بود و معمولا بازه دمایی ایده آل برای رویش بهتر گیاه بازه ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی گراد خواهد بود.

برای کشت در ابتدا بایستی بذور را در یک ظرف بکارید و زمانی که نهال ها به اندازه مورد نظر رسیدند آن ها را به باغ انتقال دهید. یک ظرف یک متری تهیه کرده و به اندازه ۱۰ سانتی متری از ترکیب کمپوست، خاک، شن، ماسه در آن بریزید و چندین بذر را با فاصله یک سانتی متری در آن کشت نمایید و سپس بذور را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. پس از کاشت بذرها فورا آبیاری را انجام دهید و البته مراقب باشید که بستر را غرقابی نکنید.

زمانی که نهال های پشن فروت به ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری رسیدند آن ها را به یک گلدان بزرگ تر یا زمین انتقال دهید. یک گلدان حاوی شن و ماسه و مقداری خاک مرغوب آماده کنید به گونه ای که سه قسمت شن و ماسه و یک قسمت خاک در گلدان وجود داشته باشد. توصیه می شود که شن و ماسه و خاک را به خوبی با هم ترکیب کنید به طوری که کاملا مساوی در سراسر گلدان پراکنده شوند.

معمولا برای کاشت نهال پشن فروت در زمین بایستی یک مکان مناسب برای کاشت نهال ها انتخاب کنید یعنی مکانی که آفتاب کامل داشته باشد و در نزدیک محل کشت هیچ ریشه دیگری مانند ریشه های درختان وجود نداشته باشد تا ریشه گیاه پشن فروت در به دست آوردن مواد مغذی با آن ها رقابتی نداشته باشد. همچنن محیط کشت بایستی عاری از هرگونه علف هرز باشد تا گیاه بتواند بدون مزاحمت روند رویش خود را طی کند.

دستورالعمل پرورش گیاه پشن فروت

توجه داشته باشید که گیاه پشن فروت برای صعود و گسترش به فضا نیاز دارد و در حالت ایده آل برای بالا رفتن گیاه پشن فروت بایستی از یک حصار یا یک دیوار و آلاچیق استفاده نمایید. در صورتی که هیچ یک از این موارد در دسترس نبود می توانید یک داربست نصب کنید. توصیه می شود که پیش از کشت خاک بستر را با کمپوست و مقداری پرلیت و پیت ماس ترکیب کنید زیرا به بافت و ارزش غذایی خاک بهبود خواهد بخشید. همچنین می توانید از کودهای آلی پوسیده نیز استفاده کنید و اگر خاک بستر گیاهتان بسیار سنگین است بایستی آن را با مقداری شن و ماسه درشت ترکیب نمایید تا خاک سبک تر شود.

حال بایستی یک گودال به اندازه گلدانی که نهال در آن بوده است درون خاک حفر کنید و نهال را همراه با خاک موجود در گلدان به زمین انتقال دهید. بهتر است برای هر نهال یک گودال جدا ایجاد کنید و در هنگام انتقال آن ها از گلدان به زمین دقت داشته باشید تا به ریشه گیاهتان آسیبی وارد نشود. پس از کاشت نهال گودال را کاملا از خاک پر کنید. از آنجایی که ریشه بسیار حساس است اگر در طول انتقال آسیبی ببیند گیاه از بین خواهد رفت.

توصیه می شود که پس از کاشت به اطراف نهال ها مقداری مالچ اضافه کنید زیرا مالچ باعث می شود خاک مرطوب بماند و از رشد علف های هرز هم جلوگیری شود. همچنین کود مرغ یا دیگر کود های ارگانیک را به آهستگی در اطراف پایه گیاه بریزید و برای گرفتن نتایج بهتر پس از بخش کود و مالچ به آرامی آن ها را در اطراف پایه گیاه فشار دهید و یا به آرامی با خاک سطحی اطراف پایه گیاه ترکیب نمایید. توجه داشته باشید که پس از کاشت به آرامی به نهال ها آب بدهید و برای این کار بهتر است از آبپاش ها استفاده نمایید. مطمئن شوید که خاک به خوبی مرطوب شده و در مقابل مراقب باشید که بیش از حد خیس و گل آلود نشود.

بهتر است به صورت منظم به خاک بستر مواد مغذی اضافه کنید زیرا گیاه پشن فروت نیاز به مواد مغذی زیادی برای رشد دارد. شما باید در طول فصل رشد گیاه مقدار زیادی آب و کود به گیاهتان بدهید به گونه ای که یک مرتبه در فصل بهار و هر چهار هفته یک مرتبه در تابستان گیاهتان را تغذیه نمایید و در پایان تغذیه نهایی نیز بایستی در اواسط فصل پاییز صورت بگیرد. معمولا توصیه می شود از کودهای ارگانیک ملایم که میزان نیتروژن در آن بسیار کم است استفاده نمایید.

راهکارهای پرورش پشن فر.ت

دستورالعمل برداشت میوه پشن فروت:

بهتر است بدانید که گیاه پشن فروت یک ساله یا یک سال و نیم پس از کاشت میوه خواهد داد و هر زمان که گیاه میوه داد می توانید آن را برداشت کنید و بخورید. همچنین میوه پشن فروت بعد از رسیدن خواهد افتاد و در این زمان قابل استفاده خواهد بود. زمانی که میوه روی زمین می افتد صدمه ای نخواهد دید اما شما بایستی پس از افتادن میوه ها هر چه سریع تر آن را برداشت کنید تا از بهترین کیفیت بهره مند شوید. اگر شما گونه ای از پشن فروت را کاشته اید که میوه های نمی افتند بایستی زمانی که متوجه شدید پوست میوه ها شروع به چین و چروک خوردن کرده اند آن ها را بچینید.

روش های برداشت میوه پشن فروت

شرایط مورد نیاز برای پرورش پشن فروت:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت و پرورش پشن فروت پرداخته ایم:

آبیاری:

گیاه پشن فروت معمولا دارای یک سیستم ریشه ای کوچک می باشد یعنی زمانی که گیاه باردهی زیادی داشته باشد به مقدار زیادی آبی نیاز خواهد داشت. در واقع گیاه پشن فروت در تمام زمان ها بایستی به صورت منظم آبیاری شود و به هر حال نباید خاک بستر غرقابی شود زیرا با پوسیدگی ریشه های گیاهتان مواجه خواهید شد.

شرایط لازم برای کاشت پشن فروت

دما و نور:

توجه داشته باشید که دمای ایده آل برای پشن فروت ۲۰ درجه و در دمای بین ۲۰ تا ۲۹ درجه به رشد خود ادامه خواهد داد. همچنین دمای هوای بیشتر از ۴۰ درجع را دوست ندارد و برایش مشکل به وجود خواهد آورد و در مقابل دمای پایین تر از ۵ درجه در فصل زمستان هم باعث توقف روند رشد پشن فروت ها و ریزش برگ های آن شده و با گذر زمان و رسیدن بهار مجدد شاخه و برگ های جدید رشد می کنند. در مورد نور مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که پس از اینکه گیاهان به اندازه چندین سانتی متر رشد کردند نیاز به چند ساعت نور خورشید برای رشد بهتر دارند و همچنین برای گیاهان بالغ بایستی حداقل ۶ ساعت نور خورشی در طول روز فراهم نمایید.

خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که خاک مورد نیاز برای بستر گیاه پشن فروت بایستی دارای زهکشی بسیار عالی باشد و همچنین خاک این گیاه بایستی کاملا اسیدی، غنی از مواد آلی و حاصلخیز و همچنین کم نمک باشد تا گیاه بتواند رشد بهتری را تجربه نماید. در مورد کوددهی و تغذیه گیاهتان نیز بایستی به صورت منظم به خاک مواد مغذی اضافه کنید زیرا گیاه پشن فروت برای تولید میوه های باکیفیت نیاز به مواد مغذی فراوانی خواهد داشت و به همین خاطر بایستی در طول فصل رویش مقدار زیادی آب و کود به گیاه بدهید. به گونه ای که یک مرتبه در طول بهار و هر چهار هفته در طول تابستان گیاهتان را تغذیه نمایید. همچنین تغذیه نهایی گیاه نیز بایستی در اواسط فصل پاییز صورت بگیرد و معمولا توصیه می شود از کود های ارگانیک ملایم که میزان نیتروژن در ان کم ایتفاده نمایید.

خاک مورد نیاز برای بستر گیاه

آفات و بیماری های پشن فروت:

به طور کلی در صورت مشاهده آفات در درخت پشن فروت می توانید از حشره کش های مختلف استفاده نمایید و به همین خاطر ترجیحا از آفت کش های ارگانیک به جای آفت کش های شیمایی استفاده کنید زیرا آفت های شیمیایی ممکن است باعث خراب شدن میوه ها شوند و همچنین مصرف میوه ها نیز پرخطر خواهد شد. در واقع شته ها و لارو سوسک ها پیش از اینکه گیاه به گل برود شما نیاز به حشره کش طبیعی دارید. تعداد انگشت شماری از بیماری ها می توانند به گیاه پشن فروت آسیب برسانند و همچنین میوه پشن فروت می تواند به پوسیدگی و بیماری های ویروسی مبتلا شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *