دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان آفت دهان کودکان با ۱۴ روش خانگی فوق العاده

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از زخم های دهان که اغلب بطور خود به خود در مدت یک هفته درمان می شود آفت دهان می باشد. در این مطلب روش های خانگی موثر و عالی درمان آفت دهان کودکان را برای شما دوستان عزیز و همراهان گرامی آورده ایم.

آفت دهان به زخم های کوچک سفید رنگ گفته می شود که در بخش های مختلف دهان مثل زبان، لب ها و داخل گونه ها اتفاق می افتد. این زخم ها در هنگام خوردن، نوشیدن و حتی صحبت کردن درد و مشکل ایجاد می کنند. این زخم ها بدلیل مصرف غذاهای روغنی و تند، عوامل ارثی، حساسیت غذایی، اختلالات هورمونی و کمبود ویتامین و مواد معدنی ایجاد می گردند. در این مطلب چند روش درمانی برای آفت دهان کودکان با استفاده از شیوه های خانگی را برای شما آورده ایم.

آفت دهان در کودکان، به آسانی و با استفاده از مواد موجود در منزل قابل درمان می باشد. برخی از روش های خانگی درمان سیر، دوغ، شنبلیله، شیر نارگیل، چای کیسه ای، سرکه سیب، آب آلو، آلوورا، جوش شیرین، آب انگور، پاپایا، زردچوبه، روغن درخت چای و پیاز می باشند که در این مطلب به توضیح روش های مختلف درمان آفت دهان در بچه ها خواهیم پرداخت.

 روش های خانگی درمان آفت دهان کودکان

برترین روش های درمان آفت دهان کودکان

آفت دهان یک نوع زخم می باشد که درمان کامل ندارد و پس از گذشت یک هفته بدون استفاده از دارو درمان خواهد شد. اما برای درمان آفت دهان بچه ها می توانید از ژل های بی حسی نیز استفاده کنید همچنین اگر کودک شما به اندازه ای بزرگ شده باشد که بتواند از محلول دهان شویه آب نمک استفاده کند می توانید از این روش موثر و عالی نیز استفاده کنید.

شنبلیله

برگ های شنبلیله برای ساخت محلول مورد استفاده قرار می گیرند و بصورت غرغره کردن باید مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این گیاه دارویی دو بار در روز برای بهبود آفت دهان کودک بسیار موثر می باشد.

شنبلیله و درمان آفت دهان کودکان

شیر نارگیل

مقداری نارگیل را رنده کنید و با فشردن آن شیر نارگیل را استخراج کنید. شیر بدست آمده باید بصورت غرغره کردن مورد استفاده قرار بگیرد. دارای تاثیر آرام کنندگی و شفا بخشی آفت دهان کودک به سرعت می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چای کیسه ای

با توجه به کتاب پزشکی درمان خانگی انواع بیماری ها، آفت دهان با استفاده از یک چای کیسه ای سیاه که با استفاده از مقداری آب گرم مرطوب شده است قابل درمان می باشد. چای حاوی ترکیبی به نام تانین می باشد که به تسکین درد و تورم کمک می کند.

چای کیسه ای و درمان آفت دهان کودکان

جوش شیرین

از مقداری جوش شیرین استفاده کنید و یا با استفاده از آن خمیری تهیه کنید. این خمیر می تواند برای درمان ناراحتی ها به کار رود و تعداد باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد. همچنین می توانید با ترکیب یک قاشق پر جوش شیرین و یک فنجان آب ولرم دهان شویه ای تهیه کنید و چند بار در روز دهان خود ا با استفاده از آن بشویید.

آب انگور

چند دانه انگور را له کنید، مقداری آب از این دانه های انگور استخراج کنید. شش تا هفت قطره از این ترکیب را در یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان دهان شویه به کودکتان بدهید.

پاپایا

در این شرایط باید بطور منظم یک برش از میوه پاپایا را بخورید. برگ های پاپایا نیز در بهبود آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد.

درمان آفت دهان کودکان

آلوورا

آلوورا پادشاه گیاهان تسکین دهنده می باشد. ژل این گیاه جادویی نه تنها می تواند برای درمان آفتاب سوختگی موثر باشد بلکه در تسکین آفت دهان کودکان نیز موثر می باشد. از ژل طبیعی این گیاه بهتر است استفاده کنید. ۱ قاشق چایخوری ژل آلوورا و یک قاشق آب را با یکدیگر ترکیب کنید سه بار در روز از این ترکیب روی زخم خود استفاده کنید تا درد آفت دهان کودک تسکین یابد و درمان آن زودتر انجام شود.

درمان آفت دهان در کودکان با استفاده از آلوورا

عسل

عسل دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد تورم می باشد، عسل طبیعی دارای خاصیت تسکین دهنده فوق العاده برای آفت دهان دردناک می باشد. شما به مقدار اندکی عسل طبیعی و آب گرم نیاز خواهید داشت. مقدار اندکی آب را در دهان خود غرغره کنید و سپس مقدار کمی عسل طبیعی را مستقیما روی زخم خود قرار دهید. در روز ۲ تا ۳ بار این عمل را انجام دهید.

روش خانگی درمان آفت دهان در کودکان با استفاده از عسل

روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای در بهبود آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد این روغن را باید بطور مستقیم روی زخم قرار دهید و بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید. برای بدست اوردن نتایج بهتر است این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید. می توانید از مخلوط روغن درخت چای همراه با آب گرم و نمک استفاده کنید و این مخلوط می تواند به عنوان دهان شویه مورد استفاده قرار گیرد.

روغن درخت چای برای درمان آفت دهان کودکان

تخم گشنیز

یکی دیگر از روش های خانگی بهبود آفت دهان در کودکان استفاده از جوشانده تخم گشنیز می باشد. پس از اینکه جوشانده تخم گشنیز سرد شد می توانید از این محلول به عنوان دهان شویه استفاده کنید. برای بدست آوردن نتایج بهتر و بهبود زخم این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید.

شیرین بیان

 از مفید ترین راهکارهای طبیعی جهت بهبود آفت دهان کودک استفاده از گیاه شیرین بیان است بنابراین یک ریشه شیرین بیان را داخل یک لیوان آب خیس نمایید و آن را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود سپس از کودک تان بخواهید تا محلول حاصل را داخل دهانش غرغره کند، به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب روزی چهار تا پنج بار از آن استفاده کنید، همچنین می توانید پودر شیرین بیان و عسل را با هم مخلوط کرده سپس خمیر به دست آمده از آن را به شکل مستقیم بر روی آفت و زخم اعمال کنید.

روش های درمان آفت دهان کودکان

برگ ریحان

می توانید از کودک تان بخواهید که به منظور رفع آفت دهان روزی دو تا سه برگ ریحان را بجود علاوه بر این ریحان به منظور  بهبود دیگر مشکلات کودکان ازجمله سرما، سرفه ، تب و… بسیار موثر است.

زردچوبه

 این ادویه پر کاربرد علاوه بر آشپزی در پزشکی نیز فواید بسیار زیادی دارد از این رو، برای بهبود آفت دهان کودک گزینه بسیار مناسبی است زیرا، دارای خواص ضد میکروبی، ضد عفونی کنندگی و ضد آماس است می توانید زردچوبه و عسل را با هم ترکیب نمایید و بر روی نواحی مورد نظر بمالید.

بهبود آفت دهان کودکان با روش های خانگی

کشک

مصرف کشک به از بین بردن نشانه های آفت دهان کمک شگفت انگیزی می کند زیرا، کشک دارای اسید لاکتیک است اما در صورتی که فرزندتان تمایلی به خوردن کشک ندارد می توانید با اضافه کردن کشک و عسل یک اسموتی برایش تهیه کنید.

بررسی علل آفت دهان

عوامل مختلفی در بروز این زخم های دهانی در کودکان نقش دارند که البته هنوز علت دقیق این بیماری شناخته نشده است اما عواملی وجود دارند که به نظر می رسد سبب بروز این مشکل می شوند که عبارتند از :

  • سیستم ایمنی ضعیف بدن
  • زخم های داخل دهان
  • ویروس و باکتری
  • تغذیه نامناسب
  • استرس
  • حساسیت غذایی به غذاهایی مانند : پنیز، مغز ها، مرکبات و شکلات
  • دارو های خاص

بررسی علل آفت دهان در کودکان

در چه مواقع باید کودک را نزد پزشک برد؟

در صورتی که زخم دهان دارای هر یک از شرایط زیر باشد باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد.

  • باقی ماندن بیشتر از دو هفته در دهان
  • بزرگ بودن اندازه آفت
  • دائما در حال بازگشت مجدد به دهان
  • دردناک بودن بیش از حد

روش های پیشگیری از آفت دهان در کودکان

با کمک روش های زیر می توانید احتمال به وجود آمدن آفت در دهان کودک تان را کاهش دهید.

  1. تمیز و سالم نگه داشتن دهان تا حد ممکن
  2. استفاده از مسواک با کیفیت
  3. مراجعه به دندانپزشک به صورت منظم
  4. استفاده از رژیم غذایی مناسب که دارای ویتامین های A، E، C باشد
  5. گنجاندن سبزیجات تازه و میوه در برنامه غذایی

روش های پیشگیری از آفت دهان

همانطور که گفتیم آفت دهان یکی از زخم های دهانی است که پس از گذشت یک هفته خود به خود درمان می شود همچنین می توانید برای تسکین درد و درمان آفت دهان کودکان از روش های خانگی که در این مطلب بیان شد استفاده کنید. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان دیگر بیماری های کودکان می توانید به بخش کودک و والدین رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *