دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تفاوت حکم و قرار در آیین دادرسی چیست؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با واژه حکم و واژه قرار که در تصمیم گیری های دادگاه استفاده می شود آشنا می کنیم و شما می توانید با شناخت این دو واژه معنای تصمیمات دادگاه را درک کنید. در واقع زمانی که حکمی داده می شود فرد توانایی اعتراض ندارد زیرا حکم بر اساس ماهیت دعوا صادر شده و بعد از آن پرونده بسته شده و از دادگاه می رود.

حکم و قرار در آیین دادرسی مدنی دارای معانی بسیار مختلفی می باشد و تصمیماتی که دادگاه در رابطه با یک دعوا می گیرد یا به صورت حکم است و یا به صورت قرار می باشد. در ادامه به بررسی تفاوت این دو تصمیم، می پردازیم.

تفاوت حکم و قرار

تفاوت حکم و قرار

با توجه به قانون مدنی ایران زمانی که رای دادگاه درباره دعوایی قاطع و کامل باشد حک و زمانی که قاطع نباشد قرار است. بهتر است برای درک بیش تر این موضوع معنای حکم و قرار را به صورت جدا بررسی کنیم.

حکم

حکم در رشته حقوق دارای مفهوم بسیار ویژه ای می باشد و برای بررسی بهتر لازم است تا واژه قرار هم مورد بررسی قرار بگیرد. علم حقوق یکی از پیچیده ترین علوم می باشد و افرادی در آن موفق می شوند که فهم بسیار بالایی نسبت به مسائل و بینش بسیار قدرتمندی درباره مفاهیم داشته باشند. زمانی که تصمیم دادگاه مبتنی بر حکم است باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

ماهیت دعوا

اولین ویژگی این تصمیم این است که ماهیت تصمیم دادگاه مربوط به ماهیت دعوا باشد. بنابراین تصمیمی که دادگاه می گیرد مربوط به اصل دعوا و اختلافات باشد. برای مثال زمانی که دو نفر با یک دیگر تصادف می کنند و شخص اول به ماشین شخص دوم صدمه ای وارد می کند. اگر شخص اول ادعا کند که ماشین به نام فرد شخص دوم نمی باشد تصمیمی که دادگاه درباره این ادعا می گیرد حکم نیست زیرا ماهیت اصلی دعوا آسیب رسیدن به ماشین است.

حکم و موارد مهم در باره آن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بسته شدن پرونده

دومین ویژگی این نوع تصمیم ها که حکم نامیده می شود این است که پرونده بسته شده و از دادگاه برود. برای مثال زمانی که قاضی متوجه مقصر این تصادف نشود و تصمیم بگیرد که در این پرونده از فرد کارشناس کمک بگیرد حکم محسوب نمی شود ولی اگر تصمیم بگیرد که مقصر تصادف چه کسی است و رای بدهد حکم نامیده می شود و هیچ فردی حق اعتراض ندارد در حالی که در قرار فرد می تواند اعتراض کند و در رای و تصمیم گیری تخفیف بگیرد.

قرار

با توجه به قانون آیین دادرسی مدنی زمانی که هر دادگاه تصمیمی بگیرد که مربوط به ماهیت دعوا نباشد و در واقع این تصمیم قاطعیت نداشته باشد آن را قرار می نامند. در واقع قرار به نوعی مخالف حکم است و هر تصمیمی که دادگاه بگیرد و فرد توانایی اعتراض به آن را داشته باشد نوعی قرار می باشد ولی در حکم فرد نمی تواند به تصمیم دادگاه اعتراض کند زیرا تصمیم گرفته شده بر اساس ماهیت دعوا می باشد و فرد مجبور به رعایت مقررات و انجام آن می شود و در صورت نافرمانی جریمه خواهد شد.

قرار و موارد مهم درباره آن

همانطور که مشاهده کردید علم حقوق یکی از پیچیده ترین علوم در دنیا می باشد و تفاوت حکم و قرار تنها گوشه ای از این علم می باشد بنابراین افراد برای درک آن باید بسیار تلاش کنند. اگر به دانستنی های حقوقی علاقه دارید می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه مراحل اجرای حکم در دادگاه و طرح شکایت کیفری مشاهده کرده و از آن ها نکات لازم را دریافت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *