دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خوردن شیرینی در بارداری تا چه میزان مجاز است؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

با توجه به این که در دوران حاملگی مادر در شرایط ویژه ای قرار دارد بنابراین برنامه غذایی او باید کاملا اصولی و مناسب باشد تا سلامتی او و جنینش دچار مشکل نشود. مصرف شیرینی در بارداری و میل به خوردن آن یکی از مواردی بوده که مادران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند و در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایند تا خطری آن ها را تهدید نکند.

یکی از علایق و هوس های خانم های حامله در دوران حاملگی خوردن شیرینی جات می باشد که باید قبل از مصرف آن ها نسبت به عوارض و خطرات ناشی از استفاده بی رویه و غیر اصولی آن ها کاملا مراقب باشند چرا که خوردن قند اضافی موجب بالا رفتن وزن، افزایش یافتن میزان انسولین و گلوکز خون و دیگر مسائل تغذیه ای خواهد شد که در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت شناخت و آگاهی شما عزیزان نحوه مصرف شیرینی در بارداری و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

عوارض خوردن شیرینی در بارداری

از جمله مسائلی که در دوران حاملگی باید توجه ویژه ای به آن داشت نوع تغذیه و برنامه غذایی مادر می باشد چرا که آنچه مادر در این دوران مصرف می کند در نهایت به جنین رسیده و در رشد و تکامل او نقش بسزایی دارد. گروه های مختلفی از مواد غذایی در این دوران مورد استفاده قرار می گیرند که از این میان می توان به خوردن شیرینی در بارداری اشاره نمود.

عوارض استفاده از شیرینی در حاملگی

به طور کلی می توان گفت که تمامی زنان در دوران حاملگی باید میزان مناسبی از مواد قندی را توسط غذاهایی که در طول روز استفاده می کنند به راحتی دریافت نمایند. با این وجود باید این نکته را در نظر داشت که در طول دوران حاملگی مقدار مصرف قند دارای محدودیت بوده و باید کاملا آگاهانه آن را کنترل نمود چرا که زیاده روی در خوردن آن خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. بهتر است بدانید که زیاده روی در خوردن مواد قندی و استفاده از انواع شکلات و شیرینی در دوران حاملگی و شیردهی امکان مبتلا شدن نوزاد را به بیماری های تنفسی و التهابی همچون آسم افزایش می دهد. در ادامه اصلی ترین مشکلاتی که در اثر مصرف قند اضافی در دوران بارداری بروز پیدا می کند را برای آگاهی شما عزیزان شرح خواهیم داد.

عوارض خوردن شیرینی در حاملگی

کاهش ناگهانی فشار خون :

بهتر است بدانید که با شروع دوران حاملگی افزایش ولع مصرف برخی از مواد غذایی در بدن زنان موضوعی کاملا عادی و معمولی می باشد که در واقع موجب برطرف شدن نیازهای بدن مادر و جنین می شود. زمانی که یک خانم حامله در خوردن غذاها و خوراکی های شیرین زیاده روی کند عمل هضم این نوع مواد غذایی در بدن وی زمان زیادی طول خواهد کشید به همین خاطر فرد با کاهش سریع جریان خون در بدن خود رو به رو خواهد شد.

افزایش میزان ولع مصرف قند در کودک :

طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که کودکان زنانی که در دوران حاملگی خود غذاها و خوراکی های شیرین استفاده می کنند در زمان بزرگسالی تمایل بیش از اندازه ای برای خوردن مواد شیرین خواهند داشت.

  •  آرون گروپس

نحوه مصرف شیرینی در حاملگی

افزایش میزان خستگی در زنان باردار :

به طور کلی ایجاد حالت خستگی و کم شدن انرژی بدن در دوران حاملگی کاملا عادی بوده ولی باید بدانید که مصرف مواد و خوراکی های شیرین بیش از حد در چنین حالتی می تواند این وضعیت را شدیدتر نماید. با توجه به این که مواد غذایی شیرین دارای ساکارز می باشند بنابراین در پی استفاده از مواد شیرین سریعا میزان قند خون مادر و جنین بالا رفته و در نتیجه مقدار انرژی در بدن آن ها کم خواهد شد.

شدت یافتن نشانه های بارداری :

بهتر است بدانید که مصرف بیش از اندازه مواد قندی و شیرین در دوران حاملگی می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ، سوزش سردل و برخی از اختلالات رفتاری زنان حامله که امری کاملا عادی در این دوران بوده به آن شدت ببخشد. به همین خاطر هنگامی که زنان حامله در خوردن شیرینی جات افراط نمایند نشانه های بارداری در بدن آن ها افزایش یافته و حتی امکان دارد که تا اواخر حاملگی در بدن فرد باقی بماند. بنابراین مناسب ترین راهکار این است که زنان باردار موادی را که استفاده می کنند مورد بررسی قرار داده و با کنترل میزان آن سلامتی خود و جنین را تضمین نمایند.

مضرات خوردن شیرینی در بارداری

بالا رفتن میزان وزن زنان در دوران حاملگی :

مصرف مواد غذایی شیرین در دوران حاملگی موجب افزایش وزن مادر به میزان بالایی شده و او را با اضافه وزن رو به رو خواهد ساخت. به طور کلی ورود مواد شیرین بیش از حد به بدن مادران در این دوران موجب بالا رفتن وزن آن ها خواهد شد که کم کردن این وزن اضافه بعد از وضع حمل کاری دشوار و غیرممکن خواهد بود.

خوردن شیرینی در دوران حاملگی

ایده هایی به منظور کاهش استفاده از مواد قندی

همانطور که می دانید خوردن شیرینی کمتر در دوران حاملگی مانع از ابتلا زنان به دیابت بارداری خواهد شد بنابراین تا جایی که می توانید باید در این زمینه نعادل را رعایت نمایید. در ادامه نکاتی مهم و کلیدی در رابطه با مصرف مواد شیرین ارائه داده ایم تا بتوانید با رعایت نمودن این توصیه های کارامد در میزان استفاده از مواد قندی اعتدال را برقرار نمایید.

پرهیز از استفاده از شیرین کننده های مصنوعی :

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که خوردن شیرین کننده های مصونی در طولانی مدت در دوران حاملگی خطراتی را برای سلامتی مادر و جنین به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است که این افراد از مواد سالم تری همچون پودر نارگیل و عسل در قالب یک شیرین کننده مصنوعی برای درست کردن انواع غذاهای مختلف در طول روز استفاده نمایند که در واقع می توان گفت ایده بسیار کارامد و مناسب خواهد بود.

نحوه خوردن شیرینی در حاملگی

استفاده از انواع میوه های شیرین در برنامه غذایی مادران :

بهتر است بدانید که در صورتی که در دوران حاملگی تمایل زیادی به خوردن مواد شیرین داشتید می توانید به جای آن ها از میوه هایی همچون آناناس، انبه و توت فرنگی استفاده نمایید و بدین صورت میل به مصرف مواد قندی را در خود کم کرده و همینطور نیازهای ضروری جنین را برطرف نمایید. این میوه ها دارای قند طبیعی بوده که جدای از طعم شیرینی که دارند سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن مادر و جنین می باشند. مادران باردار همچنین می توانند به منظور تامین قند بدن خود در منزل آب میوه طبیعی درست کرده و استفاده نمایند که البته باید توجه داشته باشند نباید به آن شکر بیفزایند.

محدودیت استفاده از اسنک ها و مواد خوراکی شیرین :

بهتر است بدانید که از آنجایی که ولع خانم های حامله برای مصرف مواد قندی در این دوران بسیار زیاد می باشد بنابراین کنترل آن امری کاملا دشوار خواهد بود. بدین ترتیب مادران باردار باید تا جایی که می توانند محدود کردن استفاده از مواد قندی را در اولویت رژیم غذایی خود قرار دهند.

مصرف شیرینی در بارداری

در این مطلب عوارض مصرف شیرینی در بارداری و راهکارهایی در جهت محدود کردن استفاده از آن در این دوران را به منظور آگاهی شما عزیزان شرح دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *