دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تفاوت دادگاه و دادسرا چیست؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۵ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

از مهم ترین رئوس مدیریتی کشور قوه قضائیه می باشد که وظیفه آن برقراری عدالت در بین مردم و جامعه است و در واقع وظیفه اصلی آن می توان گفت حفاظت از حقوق فردی و اجتماعی افراد می باشد که افراد پیش از مراجعه به مراجع قضایی ابتدا باید تفاوت بین مراجع و همچنین نوع عملکرد آن را بدانند به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به تفاوت بین دادگاه و دادسرا بپردازیم.

بسیاری از افراد زمانی که بنا به دلایل مختلفی از جمله : ضرر آبرویی، مادی، جسمی و… به دنبال حق خود هستند نمی دانند که برای پیگیری موضوع باید به دادگاه یا دادسرا مراجعه نمایند بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که اطلاعی از تفاوت دادگاه و دادسرا ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

فرق بین دادگاه و دادسرا

بررسی تفاوت دادگاه و دادسرا

برای اینکه تفاوت بین دادگاه و دادسرا را بهتر متوجه شوید ابتدا باید با تعریف هر کدام آشنا شوید به همین خاطر، در ادامه ابتدا به تعریف دادگاه و دادسرا و سپس تفاوت بین آن دو می پردازیم.

تعریف دادسرا

دادسرا مرجع قضایی می باشد که رسیدگی به جرایم به شکل مقدماتی بر عهده آن است و در صورتی که فردی از فرد دیگری شکایت داشته باشد باید ابتدا به این مرجع قضایی مراجعه کرده تا شکایت خود را تنظیم و رسیدگی های مقدماتی شروع شود، وظیفه دادسرا در چهار دسته تقسیم می شوند که عباتند از :

  • کشف جرم
  • تعقیب متهم
  • تحقیقات مقدماتی
  • اجرای احکام کیفری

همانطور که گفته شد ابتدایی ترین مراحل آن کشف جرم می باشد که پس از اعلام جرم به دادسرا انجام گرفته می شود و از وظیفه ضابطان دادگستری می باشد و بعد از آن تعقیب متهم می باشد که مراحل متفاوتی دارد و به جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت بستگی دارد سپس، در مرحله تحقیقات مقدماتی اقدام به جمع آوری مدارک، دلایل و مستندات جرم می کنند تا پرونده را بتوانند به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند و به اجرای احکام کیفری بپردازند که در این مرحله دادسرا تمام دلایل و مستندات را جمع آوری کرده و به دادگاه ارسال کرده تا حکم قطعی صادر کند و پس از صادر شدن حکم پرونده مجددا به دادسرا به منظور اجرای احکام باز گردانده می شود.

دادگاه و دادسرا چه فرقی با هم دارند

تعریف دادگاه

در دادگاه اتهامات ارجاع داده شده افراد از طرف دادسرا مورد رسیدگی قرار گرفته می شود و قاضی بعد از شنیدن دفاعیات متهم و همچنین سخن شاکی اقدام به صدور حکم و اعلام آن می کند، در ایران بر حسب موضوعیت پرونده قضایی انواع دادگاه ها به دو دسته از جمله عمومی و خصوصی تقسیم می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دادگاه عمومی :

در این دادگاه تمام اختلافات، پرونده های قضایی و دعاوی مورد رسیدگی قرار گرفته می شود به جز اینکه بر اساس قانون رسیدگی کردن به آن پرونده در حیطه قوه دیگری باشد و دادگاه عمومی نیز به دادگاه عمومی حقوقی، دادگاه عمومی جزایی، دادگاه اطفال و دادگاه کیفری استان تقسیم شده است.

دادگاه اختصاصی :

در این دادگاه رسیدگی به موارد خاص مدنی و حقوقی از وظیفه آن می باشد و بر اساس قانون، رسیدگی به دعاوی مخصوص باید در این دادگاه مورد بررسی قرار گرفته شود و به دادگاه های نظامی، انقلاب، انتظامی قضات، دیوان عدالت اداری و دادگاه ویژه روحانیت تقسیم بندی می شود.

چند تفاوت بین دادگاه با دادسرا

فرق بین دادگاه و دادسرا

حال با توجه به مطلب گفته شده بین دادسرا و دادگاه فرق هایی وجود دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

  • کشف جرم :

دادسرا وظیفه دارد در زمینه شکایاتی که کیفری و جزایی می باشد بازجویی های لازم را انجام دهد و همچنین اگر به تحقیق و بررسی میدانی نیاز است آن را انجام داده و در واقع باید تشخیص دهند که توسط متهم آیا جرمی صورت گرفته یا نه، در صورتی که دادگاه این وظیفه را ندارند و فقط موظف است که کیفر خواستی که از دادسرا به دادگاه ارسال می شود را مورد بررسی قرار دهند و به محاکمه متهم بپردازد.

بررسی تفاوت دادگاه و دادسرا

  •  کیفر خواست و قرار مجرومیت :

دادسرا وظیفه دارد بعد از کشف قطعی جرم، کیفر خواست و قرار مجرومیت را تنظیم کرده و برای دادگاه ارسال نماید در صورتی دادگاه وظیفه تنظیم آن را ندارد و فقط وظیفه آن مدیریت جلسه دادگاه به سمت صدور حکم عادلانه می باشد.

  • صادر کردن حکم و مشخص شدن مجازت :

دادسرا وظیفه اینکه حکم صدور کند را ندارد و در واقع نهادی جهت تحقیقات مقدماتی به منظور کشف نوع جرم است و اما دادگاه به عنوان مرجع قضایی قطعی صدور رای به شمار می رود و با صادر کردن رای، نوع مجازات متهم مشخص می شود.

فرق دادگاه با دادسرا

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با فرق بین دادگاه و دادسرا آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *