دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خوردن بامیه در بارداری چه مزایایی دارد؟ و چه زمانی نباید بامیه خورد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

استفاده از بامیه در بارداری به عنوان یک نوع ماده مغذی و سالم گزینه مناسبی به شمار می آید و ماده ای مفید برای حفاظت از مادر و فرزند در برابر مشکلات و آسیب های احتمالی دوران بارداری می باشد.

بامیه یک نوع گیاه با خواص غذایی مختلف بوده که به صورت خام یا پخته مورد استفاده قرار می گیرد. این خوراکی پرخاصیت به دلیل فواید بسیار بالایی که دارد برای مصرف در دوران حاملگی بسیار توصیه می شود. بنابراین مادران باردار می توانند در رژیم غذایی خود این ماده غذایی را گنجانده ولی باید توجه داشته باشند که در مصرف آن زیاده روی نکنند. از این رو قصد داریم در این مطلب به منظور آگاهی و شناخت شما عزیزان نحوه مصرف بامیه در بارداری و خواص و فواید بامیه را به طور کامل شرح دهیم.

مصرف بامیه در بارداری

بامیه به دلیل دارا بودن خواص تغذیه ای فراوان در طب سنتی به منظور پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. خوردن بامیه در بارداری بسیار مناسب و مفید بوده چرا که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد استفاده از آن در این دوران برای سلامتی مادر و کودک پرفایده می باشد. بامیه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی برای سلامتی بدن می باشد که به شکل های مختلفی همچون سرخ شده، خام، پخته شده یا آب پز در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید مصرف بامیه در حاملگی

از جمله منابع غذایی با ارزش که سرشار از خاصیت بوده و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد بامیه می باشد که یک نوع سبزی خوش طعم بوده و به تنهایی و یا همراه با سبزیجات دیگر قابل خوردن می باشد. استفاده از بامیه در بارداری به دلیل این که دارای ویتامین های مختلفی می باشد در روند رشد سالم جنین بسیار تاثیرگذار بوده و به نوعی کمک کننده می باشد. این سبزی غلاف دار از مبتلا شدن جنین به انواع نقص های لوله عصبی ممانعت کرده و در بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل فشار خون، پوکی استخوان، دیابت و یبوست اثرگذار می باشد.

مزایای مصرف بامیه در دوران حاملگی :

همانطور که گفته شد بامیه به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان از خواص و فواید بالایی برخوردار است که استفاده از آن در دوران حاملگی کمک زیادی به رشد مناسب جنین داخل رحم مادر می کند. در ادامه به منظور شناخت شما عزیزان به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

مصرف بامیه در دوران حاملگی

وجود ویتامین C :

مصرف ویتامین C در جذب شدن عنصر آهن که جز عناصر خیلی مهم و موثر در سیر رشد و نمو جنین به حساب می آید کمک شایانی به بدن می کند. این ویتامین از انواع آنتی اکسیدان های قوی بوده و موجب پایین آمدن فشار خون زیاد و جلوگیری از ناراحتی های قلبی و عروقی می شود. همچنین ویتامین C موجود در بامیه باعث تقویت دستگاه ایمنی جنین شده و در تکامل و تشکیل بخش های مختلف بدن جنین از قبیل پوست، استخوان و رگ های خونی تاثیر زیادی دارد.

  •  آرون گروپس

فیبرهای خوراکی موجود در بامیه :

مصرف بامیه به دلیل حاوی بودن فیبر خوراکی با میزان بالا در دوران حاملگی بسیار مفید و مناسب می باشد. تمامی مادران باردار باید به دلیل پیشگیری از مشکلات پوستی که یکی از عوارض شایع دوران بارداری می باشد روزانه حدود ۲۵ گرم فیبر استفاده نمایند. بامیه دارای دو نوع فیبر محلول و نامحلول می باشد که استفاده از فیبرهای محلول باعث کاهش کلسترول خون و جلوگیری از دیابت می شود و استفاده از فیبرهای نامحلول در روند هضم غذا تاثیرگذار بوده و موجب نگه داری عملکرد مناسب دستگاه گوارش می شود.

مزایای خوردن بامیه در دوران حاملگی

سرشار بودن بامیه از اسید فولیک :

خوردن بامیه در دوران حاملگی میزان زیادی اسید فولیک در بدن فراهم می کند. این عنصر در فرایند ساخت مواد ژنتیکی بدن همچون DNA و RNA و همین طور عملکردهایی مثل درست کردن گلبول های قرمز همکاری دارد. استفاده از اسید فولیک در دوران حاملگی برای مطمئن شدن از رشد و تکامل جنین بسیار مهم و ضروری می باشد.

استفاده از بامیه در دوران حاملگی سوخت و ساز چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها را در بدن افزایش می دهد و در تولید DNA و گلبول های قرمز خون در بدن نقش موثری دارد. مصرف بامیه در دوران حاملگی در واقع احتمال مبتلا شدن نوزاد به مشکلات و نقص های مادرزادی را کاهش می دهد.

عوارض خوردن بامیه در بارداری

وجود آنتی اکسیدان ها :

با توجه به این که وجود رادیکال های آزاد در بدن موجب تخریب شدن DNA و آسیب زدن به سلول ها می شود بنابراین با مصرف آنتی اکسیدان ها می توان این عوامل را خنثی و از واکنش های آن ها جلوگیری نمود. باید توجه داشت که کاهش انواعی از آنتی اکسیدان ها همچون روی، مس و منگنز موجب ایجاد مشکلات و عوارض مختلفی مثل محدود شدن رشد داخل رحمی می شود و خطر مبتلا شدن نوزاد را به بیماری هایی از قبیل دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی عروقی بالا می برد.

خواص مصرف بامیه در حاملگی

عوارض ناشی از خوردن بامیه در دوران حاملگی :

  • بامیه به هیچ وجه دارای ضرر نمی باشد ولی برای افرادی که مزاج سردی دارند گزینه مناسبی نمی باشد. چنانچه این افراد قصد خوردن بامیه را داشته باشند توصیه می شود که آن را به همراه ادویه های گرم نظیر زنجبیل و دارچین میل نمایند.
  • از جمله عوارض مهم بامیه افزایش دهنده عرق می باشد.
  • امکان دارد که بامیه باعث ایجاد سوءهاضمه یا حالت تهوع گردد.
  • با توجه به این که بامیه دارای پتاسیم بالایی می باشد بنابراین خوردن آن برای افرادی که بیماری کلیه دارند به هیچ عنوان مناسب نمی باشد.

مزایای مصرف بامیه در حاملگی

موارد منع خوردن بامیه در دوران حاملگی :

  • بامیه دارای مقادیر زیادی ویتامین K می باشد که در لخته شدن خون بسیار موثر می باشد. ولی در صورت مصرف داروی رقیق کننده خون باید از خوردن بامیه پرهیز نمایید.
  • بامیه محتوی اسید اگزالیک و سولانین می باشد که امکان دارد روده ها را به طور کلی ضعیف نماید و میزان التهاب را افزایش بدهد. در صورتی که دچار بیماری التهابی هستید پیش از خوردن بامیه حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

خوردن بامیه در بارداری

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با خواص و عوارض خوردن بامیه در بارداری و همچنین موارد منع مصرف آن در این دوران به طور کامل آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده برایتان مفید بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *