دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ویژگی های فلز مس و شناخت بیشتر خصوصیات آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که فلز مس از گذشته های بسیار دور مورد استفاده بشر بوده و در این مقاله سعی داریم شما را با ویژگی های مس به خوبی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی فلز نسبتا قرمز رنگی است که از ویژگی های هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است و به صراحت می توان گفت که در میان تمامی فلزها تنها هدایت الکتریکی نقره در حرارت اتاق از مس بیشتر است و از آنجایی که قدمت مصنوعات مسی کشف شده به ۸۷۰۰ سال پیش از میلاد بر می گردد احتمالا این فلز یکی از قدیمی ترین فلز مورد استفاده انسان می باشد.

آشنایی با ویژگی های مس

بهتر است بدانید که مس نام یک عنصر تناوبی با نماد شیمیایی CU است که عدد اتمی آن ۲۹ و عنصری فلزی با ویژگی های شکل پذیری و رسانای گرمایی و الکتریکی بالا است. در واقع مس خالص دارای قابلیت چکش خواری و ظرافت بالایی است که اگر بخشی از آن در برابر هوای آزاد قرار  گیرد به سرعت به رنگ قرمز مایل به نارنجی تغییر خواهد کرد. توجه داشته باشید هزاران سال است که مس و آلیاژهای آن مورد استفاده انسان ها هستند و به صراحت می توان گفت که در دوران روم باستان از معدن های مس در قبرس بهره برداری می شده است. ترکیب های مس معمولا به شکل نمک های مس دیده می شوند و رنگ آبی یا سبز کانی هایی مانند آزوریت و فیروزه که از گذشته تاکنون به عنوان گوهر دانسته می شدند ناشی از همین فلز است.

همچنین که از مس در معماری ساختمانی و هنر های تزئینی نیز به خوبی بهره برداری می شود. به طور کلی مس را می توان یک ماده معدنی ضروری برای اندام های زنده دانست زیرا سهمی کلیدی در ساخت آنزیم تنفسی سیتوکروم اکسیداز سی دارد. همچنین که خون نرم تنان و سخت پوستان از ماده به نام موسیانین ساخته شده که ماده اصلی آن مس است در حالی که خون ماهی ها و مهره داران دارای هموگلوبین می باشد و ماده اصلی سازنده آن آهن است. توجه داشته باشید که مس از جمله فلزاتی است که دارای ویژگی های بسیار ویژه و خاصی است و از همین جهت از آن در مواردی متعددی بهره گرفته می شود. در واقع فلز مس فلزی است که از زمان های گذشته تا به امروز استفاده های زیادی داشته است. در واقع این فلز دارای ویژگی هایی مختلف و متعدد می باشد که به همین خاطر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این نوع فلز معمولا از معادن موجود در سراسر جهان استخراج می شود به صورت های مختلفی در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. همچنین این فلز به دلیل ساختار که دارد نزدیک ترین فلز به طلا و نقره محسوب می گردد.

خصوصیات و ویژگی های مس

خصوصیات فلز مس:

همانطور که متوجه شدید فلز مس دارای ویژگی و خصوصیات مختلفی می باشد که در ادامه سعی داریم شما را با این ویژگی های منحصر به فرد مس به خوبی آشنا نماییم:

هدایت الکتریکی بالا:

به طور کلی اگر یکی از سیم های برق که در طول دیوار امتداد دارند را جدا نمایید یک هسته از مس را مشاهده خواهید و شاید تعجب کنید که چرا از فلز دیگری ساخته نشده است. بایستی بدانید این به این دلیل مس بالاترین رسانایی الکتریکی را نشان می دهد البته نه به این خاطر که نقره هنوز بهترین کار را انجام می دهد اما مس به راحتی در معرض ولتاژ بالا قرار می گیرد. سیم های الکتریکی تنها موادی نیستند که به علت هدایت الکتریکی بالا می توان از آن استفاده کرد. در واقع از مس می توان برای کارهای قفل های الکترومغناطیسی، جزثقیل و زنگ های الکتریکی استفاده نمود. حتی موتور های الکتریکی مدرن در وسایل نقلیه، کامپیوتر و سیستم های سرگرمی نیز از مس ساخته شده اند.آشنایی با خصوصیات فلز مس

هدایت گرمایی بالا:

بهتر است بدانید که ورق مس علاوه بر هدایت الکتریکی بالا نیز هدایت گرمایی عالی دارد و از دیگر ویژگی های مس محسوب می شود و این برای کاربرد هایی که در معرض دماهای بالا هستند بسیار مهم است. اگرچه بسیاری از فلزات دارای هدایت گرمایی هستند اما مس در این زمینه از برتری بالایی برخوردار است و همین باعث می شود که این ماده ایده آل برای مبدل های حرارتی در مخازن آب گرم، تحت سیستم های گرمایشی، رادیاتورهای اتومبیل و زمین های ورزشی باشد.

  •  آرون گروپس

پتانسیل آلیاژ:

توجه داشته باشید که تنها استفاده از مس خالص مرسوم نیست بلکه آلیاژ های آن هم به صورت گسترده ای نیز استفاده می شود و به همین خاطر هزاران سال انسان آزمایش مس انجام داده و مجموعه وسیعی از آلیاژ ها را با ترکیب کردن آن با عناصر دیگر تولید کرده است. در واقع بسیاری از فلزات به راحتی با عناصر دیگر ترکیب می شوند. محبوب ترین آلیاژ ها مانند برنز و برنج حتی برای تولید صدها آلیاژ مس دیگر نیز پایه گذاری شدند. هیچ جای تعجبی نیست که مس را می توان تقریبا در همه جا پیدا کرد و از منیزی که شما در خوردن هستید تا موتور وسیله نقلیه از مس و آلیاز های ساخته شده است.

شناخت آلیاژ های فلز مس

مقاومت در برابر خوردگی:

بسیاری از فلزات به ویژه آهن حساس به اکسیداسیون هستند و به محض اینکه محتوای آن با اکسیژن از هوا و رطوبت ترکیب شود روی سطح خود زنگ می زنند. اما مس که یک فلز غیر آهنی است در هنگام مواجهه با اکسیژن به صورت متفاوتی واکنش نشان می دهد و این می تواند جزو ویژگی های مس محسوب شود. به جای اکسید شدن یک لایه از مواد روی سطوح آن تشکیل می شود که زنگ مفرغ نامیده می شود و به عنوان سپر در مقابل اکسیداسیون بیشتر عمل می کند. این کیفیت شگفت انگیز مس را به ماده ای ایده آل برای جواهرات، مجسمه و همچنین قسمت هایی از ساختمان که به دوام کامل نیاز دارند تبدیل کرده است.

املاح ضد میکروبی:

جالب است بدانید که برخی از فلزات توانایی اثرات کشنده ای بر روی سلول های باکتریایی دارند و این پدیده اغلب برای دهه ها در دانشمندان جذاب بوده و این خاصیت فوق العاده مفید خواهد بود. تصور کنید ظروف و وسایل آشپزخانه را که در خانه استفاده می کنید و یا حتی سطح آشپزخانه شما قادر به کشتن میکروب های مضر است. مطمئنا هر زمانی که از آشپزخانه با اتاق غذاخوری خود استفاده می کنید احساس امنیت بیشتری خواهید داشت. به طور کلی وسایل بی شماری در اطراف شما وجود دارند که به صورت خالص یا تا حدودی از مس ساخته شده اند و شما اگر برای پروژه خود نیاز به منابع مسی دارید می توانید به راحتی یک تامین کننده فروش در نزدیکی خود پیدا کنید.

خصوصیات و ویژگی های مس

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب تاثیر فلز بر بدن و همچنین مطلب مزه فلز در دهان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *