دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانستنی های جالب درباره مورچه ها و رازهای زندگی این حشرات اعجاب انگیز

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

مورچه ها جانورانی قدرت مند و قوی می باشند و شگفتی های بسیاری دارند. اگر می خواهید این موجودات را بشناسید باید مطالبی رادرباره آن ها بدانید که در این مطلب آن ها را برایتان بیان کرده ایم.

مورچه ها موجوداتی بسیار توانمند اند و می توانند با جثه بسیار ریزی که دارند حدودا ۱۰ برابر وزن بدن خود را حمل کنند. اگر دوست دارید این موجودات را بشناسید و با دانستنی های مورچه ها آشنا شوید ادامه این مطلب را مشاهده کنید.

مورچه و توانایی باربری فوق العاده آن ها

دانستنی های مورچه

حتما چیز هایی درباره بیگ بنگ شنیده اید. در واقع دانشمندان اعتقاد دارند که کره زمین با بیگ بنگ دچار تغییرات بسیار زیادی شده است و بسیاری از موجوداتی که تا قبل از آن وجود داشتند منقرض شده اند و فقط تعداد اندکی از آن ها باقی مانده اند. مورچه ها از موجوداتی می باشند که قدمت آن ها حتی بیش تر از دایناسور ها می باشد و شگفتی های بسیار زیادی دارند. مورچه ها در دسته حشرات قرار می گیرند و به صورت کلنی زندگی می کنندم. این حشرات در طول سال آذوقه جمع می کنند و بعد از تمام شدن فصل گرما در زمستان از آذوقه هایشان استفاده می کنند. مورچه ها اتحاد بسیار زیادی دارند و سعی می کنند به صورت گروهی با دشمنان خود مبارزه کنند. در ادامه شگفتی های این موجودات را برایتان بررسی می کنیم.

قدرت بسیار زیاد

یکی از ویژگی های بارز و مشهور این موجودات قوی بودن آن ها می باشد. باید بدانید که این موجودات قدرت بسیار زیادی دارند و فوق العاده قدرتمند اند و می توانند ۱۰ تا ۵۰ برابر وزن خود را حمل کنند. از جمله قدرت مند ترین این موجودات مورچه بافنده آسیایی می باشد که توانایی جسمی ۱۰۰ برابر وزن خودش را دارد. شاید برای بسیاری از افراد سوالی ایجاد شود که قوی بودن مورچه ها چه دلیلی می تواند داشته باشد و یا چرا این موجودات کوچک توانایی بسیار زیادی دارند؟ بهتر است بدانید که راز شگفتی آن ها در سایز بسیار کوچک آن ها می باشد و این نتیجه پس از سال ها مطالعه توسط دانشمندان آریزونا کشف شده است. این قدرت مندی هم به علت کوچک بودن آن ها و عضلاتی می باشد که بدن آن ها وجود دارد. این حجم از عضلاتی که نسبت به جسم آن ها در مورچه ها وجود دارد در بین حیوانات دیگر بسیار نادر می باشد.

دانستنی های مورچه

نداشتن ریه

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مورچه ها ریه ندارند. در واقع سیستم تنفسی انسان نسبت به سایر موجودات بسیار پیچیده تر است و مورچه ها سیستم ساده تری برای تنفس و زندگی کردن دارند. مورچه ها برای نفس کشیدن روی بدنشان سوراخ هایی دارند که از آن طریق اکسیژن را وارد و خارج می کنند.

  •  آرون گروپس

نداشتن گوش

آیا تا به حال یک مورچه را از نمای نزدیک دیده اید؟ باید بدانید که مورچه ها گوش ندارند و نمی توان گفت آن ها نا شنوا هستند. در واقع مورچه ها برای صحبت کردن ارتعاشات را ارسال می کنند و از آن طریق به دور هم جمع می شوند. زیر زانوی آن ها عضوی قرار دارد که می تواند این ارتعاش ها را کنترل کند.

تعداد مورچه ها

یکی از مهم ترین دانستنی های مورچه ها تعداد آن ها می باشد. شاید با خودتان بگویید که خوب این هم یک عدد دارد ولی سخت در اشتباه هستید. تعداد مورچه ها خیلی زیاد است و در ازای هر یک انسان در جهان یک میلیون مورچه وجود دارد. مورچه ها می توانند در همه جای زمین زندگی کنند ولی نمی توانند در نقاط پوشیده از برف و یخ زندگی کنند برای همین در قطب شمال و قطب جنوب و برخی از جزایر مورچه ای وجود ندارد.

برابر هر یک انسان یک میلیون مورچه وجود دارد.

مورچه ها و کشاورزی

یکی از کار های باور نکردنی مورچه ها کشاورزی کردن آن ها می باشد. باید بدانید که این موجودات هم مانند انسان ها کشاورزی کرده و با آن ها برابری هم می کنند. همانطور که می دانید انسان ها برای زندگی کردن حیواناتی را برای خود اهلی کرده اند و از محصولات آن ها استفاده می کنند مورچه ها نیز از حشرات مختلف چنین استفاده هایی می کنند. برای مثال می توان به شته ها اشاره کرد. شته ها و مورچه ها زندگی مسالمت آمیزی دارند. در واقع مورچه ها از این حشرات نگهداری می کنند و در مقابل زمانی که نیاز به غذا پیدا می کنند از آن ها برای جمع آوری غذا استفاده می کنند.

دو شکمی بودن مورچه ها

مورچه هایی که شما می بیند دو شکم دارند. حریص بودن از ویژگی جالب مورچه ها می باشد و برای همین از شکم اول برای خودشان و از شکم دوم برای غذا خوردن دیگر مورچه ها استفاده می کنند. این عملی که شکم دوم مورچه ها انجام می دهد (Trophallaxis) می باشد.

شنا کردن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مورچه ها شنا می کنند. در واقع این موجودات ابزار های لازم را برای شنا کردن دارند و می توانند مانند ماهی ها به خوبی شنا کنند. در واقع آن ها می توانند از میان آب عبور کنند و ساعت ها روی آب شناور بمانند.

دانستنی های مورچه

قدمت مورچه ها

بسیاری از دانشمندان بر این عقیده اند که قدمت این موجودات بسیار بیش تر از دایناسور ها می باشد. در واقع طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است این موجودات عمری برابر ۱۳۰ میلیون سال دارند. این عدد نشان دهنده این است که مورچه ها از عصر دایناسور ها و عصر یخبندان جان سالم به در برده اند.

عمر بسیار زیاد مورچه ها

بسیاری از افراد بر این باورند که مورچه ها عمر کوتاهی دارند ولی باید بدانید که مورچه ها نسبت به انشان عمر کوتاهی دارند. طول عمر مورچه ها از ۱ هفته تا چندین ماه و حدودا ۳۰ سال می باشد. در واقع مورچه هایی که می توانند بیش تر از ۳۰ سال عمر کنند مورچه ملکه می باشد.

ابعاد مورچه ها

یکی از مهمترین ویژگی مورچه ها ابعاد آن ها می باشد. در واقع کشف فسیل ها نشان می دهد که مورچه های گذشته دارای ۶ سانتی متر قد بوده و بال داشته اند. خوشبختانه ای حشرات نادر بوده اند و نسل آن ها به مرور زمان منقرض شده است.

با مرگ ملکه همه کلنی از بین می روند.

مرگ ملکه و اعضای کلنی

یکی از شگفت انگیزترین دانستنی های مورچه ها این است که زمانی که ملکه می میرد تمام مورچه های کلنی در چند ماه از بین می روند. باید بدانید که این امر به دلیل جایگزین نکردن ملکه و عدم توانایی تولید مثل در مورچه های کارگر می باشد. ولی باید بدانید که اغلب ملکه هایی که در کلنی وجود دارند می توانند تا ۳۰ سال زندگی کنند و کلنی را پابرجا نگه دارند.

گونه های مختلف

باید بدانید که مورچه ها انواع بسیار گوناگونی دارند. جانوران دیگر  با توجه به عوامل محیطی می توانند انواع مختلفی از گونه های جدید را ایجاد کنند که با آب و هوا سازگاری کنند. به طور کلی مورچه ها دارای ۱۲ هزار گونه متفاوت اند و هر کدام از آن ها به بخش های خاصی مربوط می باشند. تنها موردی که این جانداران را از بقیه متمایز می کند انواع آن ها می باشد.

12 هزار گونه مورچه در جهان وجود دارد.

همانطور که ملاحظه کردید مورچه ها از بی نظیر ترین و شگفت انگیز ترین باز مانده های زمین اند. آن ها زمانی که در آب می افتند می توانند برای خود قایق بسازند و زندگی خود را نجات بدهند در صورتی که جانداران دیگر به جز دو زیست ها فقط می توانند در آب و یا در خشکی زندگی کنند و در صورتی که از آن محیط جدا شوند ادامه زندگی آن ها میسر نمی باشد. اگر از شما سوال شود که شگفت انگیز ترین حشرات کدام ها می باشند باید از مورچه ها سخن بگویید و شگفتی های آنان را یک به یک بیان کنید. این موجودات تنها یک دشمن دارند که آن هم مورچه خوار می باشد. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را با کلیک بر روی لینک های زیر در زمینه دانستنی های علمی و پرنده قو مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *