دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین خواص آقطی و عوارض مصرف زیاد آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

آقطی یکی از گیاهان بسیار خوب می باشد که در طب سنتی کاربرد بسیاری دارد و بسیاری از افراد برای درمان امراض خود از آن استفاده می کنند. همراه ما باشید تا با این میوه شگفت انگیز آشنا شوید.

آقطی یکی از گیاهانی می باشد که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله صرع مورد استفاده می باشد و شما می توانید به راحتی این گیاه را به هر شکلی که دوست دارید استفاده کنید و از خواص منحصر به فرد آن بهره مند شوید.

تاثیزات آقطی بر درمان بیماری های تنفسی

آقطی چیست؟

آقطی یکی از گیاهانی می باد که تاثیرات بسیار زیادی بر طب سنتی دارد و فواید بسیار زیادی برای بدن و سلامت آن دارد و می تواند بیش تر بیماری های تنفسی را درمان کند و اثرات آزار دهنده آن ها را کاهش دهد. باید بدانید که این گیاه دارای درختچه ای می باشد که گاها ارتفاع آن به ۱۰ متر هم می رسد و گیاهی بسیار سمی می باشد و شکوفه های این درخت به رنگ سفید بوده و در اواخر بهار و اوایل اردیبهشت قابل مشاهده می باشند. شما می توانید این گیاه را غالبا در کنار جاده ها و حاشیه جنگل های نواحی مرطوب و سایه دار مشاهده کنید. برگ های این گیاه خاص بیضی می باشد و دندانه های ریزی در کناره ها دارد و همچنین میوه آن مانند توت کوچک است و رنگی شبیه به آبی و یا آبی بسیار تیره مایل به سیاه می باشد. شما می توانید از میوه های این گیاه به هر نحوی که دوست دارید استفاده کنید ولی بیش تر افراد آن را به صورت  شربت، جوشانده، شیره و سرکه استفاده می کنند. ترکیبات این گیاه را برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید با توجه به ماده ای که نیاز دارید از برگ و پوست درخت و یا حتی از میوه آن استفاده کنید.

مواد موجود در پوست و برگ آقطی

  • سامبوسین
  • سامبو نیگرین
  • کولین
  • سیکوتین
  • نیترات پتاسیم
  • الدرین
  • مقدار کمی اسانس

مواد موجود در میوه

  • کرازین تمین
  • مواد قندی
  • صمغ
  • اسانس
  • اسید والریانیک
  • استیک اسید

مواد موجود در آقطی

ارزش غذایی گیاه آقطی

شاید شما هم برای خوردن چیزی ابتدا ارزش غذایی آن را بررسی می کنید. باید بدانید که در هر ۱۰۰ گرم از میوه تازه این گیاه ۷۳ کالری، ۱۸.۴ گرم کربوهیدرات و کم تر از ۱ گرم چربی و پروتئین یافت می شود.

  • ویتامین C یکی دیگر از موادی می باشد که در این گیاه وجود دارد و شما می توانید به راحتی با خوردن این میوه ویتامین بدن خود را تامین کنید. در واقع با مصرف هر ۱۰۰ گرم از این میوه شما می توانید بین ۳ الی ۳۵ میلی گرم ویتامین وارد بدن خود بکنید که معادل ۶۰ درصد نیاز بدن در روز است.
  • فیبر خوراکی یکی از مواد بسیار مهم برای جلوگیری از پیشرفت سرطان ها می باشد. در واقع شما می توانید با استفاده از این گیاه حدودا ۷ میلی گرم فیبر وارد بدن خود بکنید و بیست و پنج درصد از نیاز روزانه خود را تامین کنید.
  • اسید فنولیک یکی دیگر از مواد بسیار مهم در گیاه آقطی می باشد و شما می توانید با مصرف ۱۰۰ گرم از میوه این گیاه تخریب سطح اکسیداتیو بدن را کاهش بدهید.
  • این میوه دارای مقدار بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد که عبارت اند از : فلوئنول کورستین، کامپرلو ایزورامنتین.
  • آنتوسیانین موجب رنگ سیاه و یا بنفش آقطی می باشد و یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های موجود در این میوه است. باید بدانید که این ماده یکی از مواد ضد التهابی بسیار قوی است و شما با مصرف این میوه می توانید التهابات درونی را کاهش دهید.

خواص آقطی

آقطی با توجه به موادی که دارد خواص بسیار زیادی دارد و بسیاری از بیماری ها را به خوبی درمان می کند. در ادامه به صورت کامل خاصیت این میوه را برایتان بررسی خواهیم کرد.

درمان بیماری های پوستی

آقطی می تواند به راحتی اگزما و بیماری های پوستی را درمان کند. برای این کار لازم است از جوشانده گل های خشک شده آقطی سیاه استفاده کنید تا علاوه بر کاهش التهاب اگزمای خود را به راحتی درمان کنید.

از بین برد خارش با آقطی

  •  آرون گروپس

درمان خارش

آقطی یکی از گیاهانی می باشد که ساقه آن می تواند خارش را از بین ببرد فقط لازم است تا آن را در روغن حرارت بدهید و سپس صاف کنید و اجازه بدهید خنک شود و روی محلی که خارش دارد قرار داده تا نتیجه را ببینید.

پاک کننده آرایشی بسیار قوی

آقطی یکی از گیاهانی می باشد که شما می توانید از آن به عنوان پاک کننده آرایشی از آن استفاده کنید. باید بدانید که این گیاه می تواند برای افرادی که حساسیت های شدید پوستی دارند و نمی توانند از مواد آرایشی دیگر استفاده کنند بسیار مفید است.

تقویت مو ها

یکی دیگر از خواص آقطی این است که از سفیدی مو جلوگیری می کند و نمی گذارد که موهای شما کم پشت شوند. برای استفاده از آقطی و تقویت مو ها می توانید از خود میوه و شیره آن استفاده کنید و آن را به سر خود بمالید  تا شاهد رشد مو هایتان باشید.

درمان روماتیسم

روماتیسم یکی از درد های مفصلی می باشد که برای بسیاری از افراد غیر قابل تحمل می باشد. اگر روماتیسم دارید می توانید با مصرف این میوه التهابات درونی مفاصل را کاهش دهید و درد  را کم تر احساس کنید.

رفع یبوست

یکی دیگر از موادی که آقطی مورد استفاده قرار می گیرد برای درمان یبوست است. باید بدانید که این میوه خاصیتی شبیه به ملین دارد و برای رفع یبوست در سالخوردگان و افرادی که دارای انقباضات روده بزرگ می باشند اهمیت بسیار زیادی دارد.

خواص آقطی

بواسیر

همانطور که می دانید بواسیر یکی از دردناک ترین بیماری های مقعدی می باشد که درمان خاصی ندارد و می توان گفت بعد از جراحی قابل بازگشت است. اگر این بیماری را دارید می توانید با مصرف دمنوش برگ این میوه از این بیماری رهایی یابید.

رفع اسهال

اسهال نیز یکی از بیماری هایی می باشد که عوامل بسیار زیادی در ایجاد آن نقش دارند و شما می توانید با مصرف دمنوش برگ این گیاه به صورت فوری این بیماری را درمان کنید.

جوش خوردن شکستگی ها

شکستگی هایی که برای افراد ایجاد می شود در برخی از مواد به سختی ترمیم می شوند ولی شما می توانید روند این ترمیم را با مصرف روزانه دمنوش ریشه آقطی سریع تر کنید.

سرماخوردگی و آقطی

اگر سرما خورده هستید و می خواهید سریع تر بهبود پیدا کنید می توانید از دمنوش گل این میوه استفاده کنید. در واقع این دمنوش به درمان بیماری های دیگری مانند بیماری های تنفسی و نقرس کمک بسیار زیادی می کند. برونشیت نیز با این نوع دمنوش قابل درمان است. استفاده از عصاره این گیاه امن است و کارایی بسیار زیادی دارد و بهتر است در ۴۸ ساعت ابتدای سرماخوردگی از این میوه استفاده کنید و مدت زمان سرماخوردگی را تا ۳ الی ۴ روز کاهش دهید.

بهبود سل

بسیاری از درمان های سل نا کارآمد می باشند ولی شما می توانید با استفاده از بخور گل های آقطی این بیماری مهلک را تا حدود بسیار زیادی درمان کنید.

درمان سل با آقطی

کاهش عفونت سینوسی

عفونت های سینوسی اغلب در فصل زمستان خود را نشان می دهند و مشکلات بسیار زیادی برای افراد ایجاد می کنند ولی شما می توانید با استفاده از این میوه التهابات درونی را کاهش داده و به درمان آن کمک کنید.

دفع سنگ کلیه

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که افراد دارند برای دفع سنگ های کلیه می باشد. دفع این سنگ ها بسیار دردناک می باشد و می تواند موجب آزار فرد شود. افرادی که سنگ کلیه دارند می توانند با مصرف این میوه سنگ کلیه خود را به راحتی دفع کنند.

افزایش شیر

اگر مادری شیر ده می باشید که شیر شما کم است و نوزادتان رشد خوبی ندارد می توانید از این میوه برای افزایش شیر خود استفاده کنید.

درمان صرع

صرع یکی از بیماری هایی می باشد که درمان خاصی ندارد ولی شما می توانید با مصرف این میوه علامت ها را کاهش داده و فواصل زمانی را افزایش بدهید.

کاهش آلرژی

همانطور که اشاره کردیم یکی از خواص آقطی ضد التهابی بودن آن می باشد. باید بدانید که این گیاه یکی از روش های موثر برای درمان حساسیت ها می باشد و می تواند سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و مسکنی قوی برای التهابات باشد.

جلوگیری از سرطان

اگر در معرض آلاینده ها و مواد سمی قرار دارید و شانس خود را برای سرطان دو چندان می دانید می توانید از این میوه استفاده کنید. باید بدانید که آقطی دارای مقدار بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد و به راحتی می تواند از ایجاد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

جلوگیری از سرطان با آقطی

 

افزایش سلامت قلب

این میوه می تواند سطح چربی خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر سلامتی قلب و عروق داشته باشد. در واقع کاهش کلسترول بد برای بدن ضروری می باشد. یکی دیگر از موادی که در این گیاه وجود دارد و سلامت قلبی را تضمین می کند فلانوئید است که مانند آنتوسیانین ها عمل کرده و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

افزایش سیستم ایمنی

داشتن یک سیستم ایمنی قوی برای مبارزه با بیماری ها و خصوصا در روز های کرونایی می تواند به شما کمک کند تا این بیماری را بهتر و سریع تر پشت سر بگذارید و یا اصلا به این بیماری دچار نشوید. برای بالا بردن سطح ایمنی بدن خود می توانید از آقطی استفاده کنید.

نحوه مصرف آقطی

با دانستن خواص آقطی شاید برایتان سوال باشد که چگونه می توانید از این گیاه استفاده کنید و از خاصیت های آن بهره مند شوید؟ باید بدانید که چند روش مختلف برای استفاده از این گیاه وجود دارد که هر کدام از آن ها را برایتان بیان می کنیم.

دمنوش

اگر دوست دارید از دمنوش این گیاه استفاده کنید و زخم های خود را التبام بدهید باید گل های خشک شده آن را از عطاری تهیه کنید. ۱۰۰ گرم گل خشک شده را درون یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. پس از ۱۰ دقیقه دمنوش شما آماده است.

جوشانده آقطی

یکی دیگر از روش های استفاده از آقطی استفاده از جوشانده آن می باشد و شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. برای این کار باید ۶۰ گرم از پوست و ساقه برگ یا میوه را درون یک لیتر آب بریزید و اجازه بدهید که با شعله کم بجوشد. بعد از این که جوشانده شما آماده شد آن را صاف کنید و میل کنید.

خواص آقطی

سرکه آقطی

یک لیتر سرکه را گرم کنید و ۱۰ الی ۲۰ گرم از برگ های خشک شده این گیاه را درون آن بریزید و اجازه بدهید به مدت ۲ هفته بماند. بهتر است در این دو هفته هر روز آن را به هم بزنید. پس از مدت معلوم شده آن را صاف کرده و در شیشه های در بسته نگهداری کنید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

شیره میوه

یکی از ساده ترین روش های استفاده از آقطی استفاده از شیره آن می باشد. برای هر بار استفاده از این روش باید یک قاشق چای خوری از این شیره را درون آب بریزید و میل کنید.

عوارض آقطی

هر میوه ای ممکن است منجر به ایجاد عارضه خاصی شود. آقطی هم یکی از این میوه ها است و مصرف بیش از حد آن منجر به تهوع شدید و ورم روده ها می شود بنابراین سعی کنید همیشه به اندازه از آن استفاده کنید. این گیاه دارای طبع سردی است و افرادی که مزاج سرد دارند نباید از آن استفاده کنند و در صورت استفاده باید آن را با عسل میل کنند.

در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را مربوط به خواص مواد غذایی  را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *